handdator

Visa fullständig version : Bulk - hur mycket blir muskler?


Tobias5511
2012-03-21, 15:31
Tjarå, jag har en liten fundering här.
Om mitt dagsbehov kcal ligger på 2200, och om jag ska ligga på 3200kcal när jag bulkar.
Hur mycket av det blir fett, om man då styrketränar hårt och äter BRA?

Victuhh
2012-03-21, 15:36
Nu kommer folk fråga hur långt ett snöre är..
Ingen som vet detta, sorry :\

Tobias5511
2012-03-21, 15:41
Inser nu att det är en dum fråga när jag läser den.
Men vi säger såhär, två personer går upp 10kg och båda har legat 1000kcal överskott & tränat precis likadant.

Kan ena då ha gått upp 5kg muskler & 5kg fett medans den andra har gainat 9kg muskler & 1 kg fett?

Kan man inte heller avgöra vad som är normalast?

mikaelj
2012-03-21, 15:43
50/50 är ganska vanligt.

Rusk
2012-03-21, 15:46
Beror helt på anlagen.

cero
2012-03-21, 15:49
Har inget svar på frågan, men jag tycker att du ska ligga på ett mindre överskott. 250-500 kanske. Att bulka snabbt behöver inte betyda att man ökar snabbare, eftersom att man måste lägga tid på att skala av fett vid ett senare tillfälle om man vill behålla bra form.

Fugly
2012-03-21, 15:50
Inser nu att det är en dum fråga när jag läser den.
Men vi säger såhär, två personer går upp 10kg och båda har legat 1000kcal överskott & tränat precis likadant.

Kan ena då ha gått upp 5kg muskler & 5kg fett medans den andra har gainat 9kg muskler & 1 kg fett?

Kan man inte heller avgöra vad som är normalast?

det är möjligt om den andra har roidat. Men ja, det varierar. det är för många faktorer som spelar in för att vi ska kunna ge dig ett svar, men 1000kcal överskott är i nästan alla fall för mycket att äta. varför vill du ha så stort överskott?

AdrianP
2012-03-21, 15:53
det är möjligt om den andra har roidat. Men ja, det varierar. det är för många faktorer som spelar in för att vi ska kunna ge dig ett svar, men 1000kcal överskott är i nästan alla fall för mycket att äta. varför vill du ha så stort överskott?

He wanna build dem muscles, and that fast.

Rusk
2012-03-21, 15:56
Ser nu TS att du tidigare har varit ganska överviktig och droppat från 123 till 74kg, detta ändrar dina förutsättningar för att bygga muskler rätt rejält mot en person som tidigare inte har varit överviktig.
Om jag var du så skulle jag ha lagt mig på på ett väldigt litet överskott då majoriteten av det du kommer lägga på dig förmodligen kommer bli fett, så kör lungt med andra ord.
Ledsen att säga det men när man en gång har varit överviktig så kommer du få slita bra mkt hårdare och vänta längre på resultat mot en som tidigare inte har varit det.

Sniggel
2012-03-21, 15:58
1000 kcal är nog onödigt mycket för de allra flesta. De som kan ha nytta av ett sådant överskot är smala nybörjare och någon som börjar ta steroider (rekommenderar självklart ej steroider, har det med för jämförelsens skull). Någon med väldigt bra förutsättningar kan kanske också få kvalitativa ökningar ett tag av ett överskott på 1000 kcal.
För andra som antingen tränat ett litet tag och lagt på sig 5-10 kg muskler redan är nog 250-500 kcal att rekommendera om man bestämt sig för att bulka. Det beror lite på hur mycket fett man kan tänka att lägga på sig och hur mycket man bryr sig om att vara i form och ifall man vill vara riktigt stor och stark eller om man är fåfäng.
Har man tränat länge och lagt på sig en sisådär kring 15 kg muskler eller mer tror jag det är få som får några kvalitativa ökningar av ett överskott på mer än 250 kcal.

Vi kan väl säga att kvalitativa ökningar = mer än 50% muskler per kg viktuppgång.

Tobias5511
2012-03-21, 16:26
Ser nu TS att du tidigare har varit ganska överviktig och droppat från 123 till 74kg, detta ändrar dina förutsättningar för att bygga muskler rätt rejält mot en person som tidigare inte har varit överviktig.
Om jag var du så skulle jag ha lagt mig på på ett väldigt litet överskott då majoriteten av det du kommer lägga på dig förmodligen kommer bli fett, så kör lungt med andra ord.
Ledsen att säga det men när man en gång har varit överviktig så kommer du få slita bra mkt hårdare och vänta längre på resultat mot en som tidigare inte har varit det.

Vet inte vart du fått siffran 123 ifrån, jag har bara legat på 103. ;)

Du menar, för att jag vägt 30kg tyngre kommer jag ha svårare för att bli starkare?


Till er andra, 1000kcal var bara ett exempel. Dåligt exempel tydligen, aldrig bulkat förut. *cupid*

Fugly
2012-03-21, 16:28
Vet inte vart du fått siffran 123 ifrån, jag har bara legat på 103. ;)

Du menar, för att jag vägt 30kg tyngre kommer jag ha svårare för att bli starkare?


Till er andra, 1000kcal var bara ett exempel. Dåligt exempel tydligen, aldrig bulkat förut. *cupid*

För att du har varit överviktig kommer du lägga på dig mer fett vid överskott, och det gäller alla överviktiga (inkl. mig och en hel andra på forumet)

Fugly
2012-03-21, 16:28
He wanna build dem muscles, and that fast.

If serious: Det kommer inte att gå så bra, eftersom man inte bygger muskler så snabbt.

cero
2012-03-21, 16:30
Du menar, för att jag vägt 30kg tyngre kommer jag ha svårare för att bli starkare?

Läs vad King Grub skriver här:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=108412

Sen exakt vad som är "överviktig" vet jag inte.

erha1122
2012-03-21, 16:31
Vad menar du med att äta bra? Varför ska du ligga på ett överskott på 1000kcal?

KalleTeodor
2012-03-21, 16:34
0-30 kg muskler på et år är min gissning.

Rusk
2012-03-21, 16:37
Vet inte vart du fått siffran 123 ifrån, jag har bara legat på 103. ;)

Du menar, för att jag vägt 30kg tyngre kommer jag ha svårare för att bli starkare?


Till er andra, 1000kcal var bara ett exempel. Dåligt exempel tydligen, aldrig bulkat förut. *cupid*

Skrev fel:p Hur lång är du btw?
Och ja, har man en gång varit överviktig så har man sämre förutsättningar för att lägga på sig muskelmassa mot en som inte har varit det.

Tobias5511
2012-03-21, 16:41
Skrev fel:p Hur lång är du btw?
Och ja, har man en gång varit överviktig så har man sämre förutsättningar för att lägga på sig muskelmassa mot en som inte har varit det.

Snacka om att jag fick en liten röst som säger "du kommer inte se muskulös ut i snar framtid" nu :smash:
Förstår dock att det GÅR, bara att det tar längre tid.

178cm är jag. Haft ett midjemått på 117.




0-30 kg muskler på et år är min gissning.

Dra tillbaka till fragbite om du ska hålla på så, det är bara onödigt.

AtomicPuffin
2012-03-21, 16:43
Som med allt annat inom träningen kommer varje extra steg ge mindre förbättringar än det förra.

Så ligger du på ett litet överskott kommer en stor del av det bli kvalitet (givet bra träning och bra mat etc etc), ökar du överskottet kommer du öka muskler lite snabbare, men ökningen av fettmassa ökar mer, vilket gör att den procentuella delen som är kvalitet sjunker.

Ligger du på 1000kcal+/dag skulle jag gissa att du nästan bara bygger fett, för du ligger så långt över hur snabbt dina muskler kan växa. Detta antaget att du verkligen ligger +1000 efter kompensering för träning. Om du äter 3200 med en basförbrukning på 2200 men tränar som en tok och bränner 1200kcal/dag deffar du i stället för att bulka exempelvis.

Gald
2012-03-21, 16:51
Det finns ju såna mätare som mäter antal fett,muskelmassa etc mät dig nu sen när bulken är klar så vet du hur mkt fett och muskler du lagt på dig.

Rusk
2012-03-21, 16:55
Snacka om att jag fick en liten röst som säger "du kommer inte se muskulös ut i snar framtid" nu :smash:
Förstår dock att det GÅR, bara att det tar längre tid.

178cm är jag. Haft ett midjemått på 117.

Mjo det suger, men det är bara att kriga på dag ut och dag in och inte göra misstaget att jämföra sig själv med andra då alla har olika förutsättningar när det kommer till att bygga muskler.
Om jag inte minns fel så står generna för ca 50% av ens resultat i gymmet.

Wessen
2012-03-21, 17:01
Ju mer överskott du har, desto större del av viktuppgången kommer vara fett. Vanligt är ju t ex 500 kcal överskott. Man bör ligga på ett överskott där man är säker på att man faktiskt alltid ligger i överskott. Om man t ex skulle försöka ligga på 50 kcal överskott så skulle man troligen ibland även hamna i underskott.

KalleTeodor
2012-03-21, 17:03
Snacka om att jag fick en liten röst som säger "du kommer inte se muskulös ut i snar framtid" nu :smash:
Förstår dock att det GÅR, bara att det tar längre tid.

178cm är jag. Haft ett midjemått på 117.






Dra tillbaka till fragbite om du ska hålla på så, det är bara onödigt.

Jag gissar att det är där du kommer ifrån?

RobbanColeman
2012-03-21, 17:15
Bulk-deff-bulk-deff, detta i korta cykler, ABCDE-dieten, bulka utan att bli dunderfet! Stimulera insulinkänsligheten...

Då har man dessutom med spegelns hjälp samt ett måttbands hjälp en bra koll hela tiden på vad som blir vad och kan därmed justera efter behov under resans gång.

cero
2012-03-21, 23:00
Bulk-deff-bulk-deff, detta i korta cykler, ABCDE-dieten, bulka utan att bli dunderfet! Stimulera insulinkänsligheten...

Då har man dessutom med spegelns hjälp samt ett måttbands hjälp en bra koll hela tiden på vad som blir vad och kan därmed justera efter behov under resans gång.

Låter väldigt omständigt för en nybörjare? En långsam bulk låter mycket mer praktiskt.

RobbanColeman
2012-03-21, 23:04
Låter väldigt omständigt för en nybörjare? En långsam bulk låter mycket mer praktiskt.

Jag tycker det är enkelt och det är just en långsam bulk.

stromming
2012-03-21, 23:06
Bulk-deff-bulk-deff, detta i korta cykler, ABCDE-dieten, bulka utan att bli dunderfet! Stimulera insulinkänsligheten...

Då har man dessutom med spegelns hjälp samt ett måttbands hjälp en bra koll hela tiden på vad som blir vad och kan därmed justera efter behov under resans gång.

Vad menar du här med korta cykler? Två månader eller två dagar?

RobbanColeman
2012-03-21, 23:12
Vad menar du här med korta cykler? Två månader eller två dagar?

Som kortast 2dgr och som längst 10dgr tror jag. Det varierar som sagt. Går på känn. Efter jag gått upp en viss mängd i vikt börjar trycket och orken avta. Man blir liksom slö, då dags att minska, då piggar jag på mig av det osv.

stromming
2012-03-21, 23:39
Som kortast 2dgr och som längst 10dgr tror jag. Det varierar som sagt. Går på känn. Efter jag gått upp en viss mängd i vikt börjar trycket och orken avta. Man blir liksom slö, då dags att minska, då piggar jag på mig av det osv.

Låter spännande. Håller själv på och funderar över ifall jag ska bli BeachBög eller fortsätta som jag gör nu i sommar.

Alltidxx
2012-03-23, 15:52
If serious: Det kommer inte att gå så bra, eftersom man inte bygger muskler så snabbt.Jorå om man bara gör allt mycket mer och snabbare och tyngre helst på samma gång så går det mycket snabbare. *kissass*