handdator

Visa fullständig version : Nedkylning för att boosta deff - fler som provat?


Nanorch
2012-03-21, 15:20
Jag är 190 cm lång och väger 98 kg.
Enligt min våg har jag en bodyfat på 26% och viceralt på 10%.

Jag vill verkligen bli av med mitt vicerala så jag har utöver kaloriunderskott/konditionsträning testat ytterligare en grej.

Om jag tar ett kallt bad (20-24 grader) i 40-50 minuter så får min kropp kämpa lite för att kompensera värmeförlusten. Jag tål kyla rätt bra men har medvetet valt att inte bada i 10 grader just för att det ska bli lite humanare och jag kompenserar detta med att ligga i längre tid i stället.

Baserat på veckorna tidigare då jag inte kört kalla bad så har detta verkligen accelererat viktnedgången.

Det känns däremot som att dessa kalla bad gör att jag tappar vätska rätt bra, man får pissa som aldrig förr.

Efter 50 minuter har vattentempen stigit en grad ungefär, eftersom vattentemp och rumpstemperatur är ungefär lika så förmodar jag att det är jag som värmt upp vattnet. Om vi räknat på 150 liter en grad så blir det i runda slängar 150 kcal vilket är försumbart, det känns däremot som att det drar betydligt mer ur kroppen. Eftersom min kropp är isolerad av fett så går ju min yttemp ner rätt så snabbt och denna isolerande effekt som fettet har gör ju att energiövergången inte blir optimal.

Fler som testat på detta för att öka sin kaloriförbrukning?

Mental
2012-03-21, 15:57
Beprövad anorektikerteknik, lite rubbat i mina ögon, men det är väl för att jag föredrar promenader.

abstract
2012-03-21, 16:10
Istället för 50min kallt bad, skulle jag nog välja att äta en halv macka mindre.
But hey, if it floats your boat...

Nanorch
2012-03-21, 19:57
Beprövad anorektikerteknik, lite rubbat i mina ögon, men det är väl för att jag föredrar promenader.
Jag har det som komplement till promenader, när kidsen (3 st) väl somnat om kvällen är det inte läge att gå på promenad och löpbandet gillar jag inte.

Istället för 50min kallt bad, skulle jag nog välja att äta en halv macka mindre.
But hey, if it floats your boat...

Jag skippar mackan helt och badar 50 min :hbang:

Har man läst (och tror på) Tim Ferriss (The 4-hour body) så ska ju detta med nedkylning fungera bra, man väcker kroppen i alla fall det är då en sak som är säker :)

Fishtank
2012-03-21, 20:01
Interesting.
Hur mycket effekt ger det egentligen bara av nyfikenhet? :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

begt
2012-03-21, 22:12
Ät mindre eller gå en promenad. Du får ingen motion och kommer inte ut i naturen genom att ligga och frysa i ett badkar.

150 kcal förbränner en 180 cm lång och normalviktig person med lätthet på 10 minuters löpning. Jag skulle vilja ha betalt för att ligga i ett badkar och frysa i 50 minuter utan någon större effekt. Dessutom kan det vara ohälsosamt.

abstract
2012-03-21, 22:34
Ät mindre eller gå en promenad. Du får ingen motion och kommer inte ut i naturen genom att ligga och frysa i ett badkar.

Jag är inne på samma spår. Men samtidigt måste man beundra trådskaparens idérikedom, och jag tvivlar på att det här är något som han sätter i system och utför dagligen under kommande månader/år. Känns som en sådan där sak man intresserar sig för, testar med mer eller mindre framgång och sedan fasar ut ur sitt system till favör för mer beprövade metoder;)