handdator

Visa fullständig version : Gått ner 103-74kg, lös hud. 15år


Tobias5511
2012-03-20, 23:57
Har ett problem, har gått ner 29kg och känner man på min mage är den jättemjuk.
Alldeles nyss skulle jag göra lite armhävningar och eftersom att jag skulle gå och lägga mig hade jag ingen t-shirt på mig, då märkte jag att jag har massa löshud på magen, i stortsett HELA magen hänger ner när jag är i position för en armhävning.

Fråga 1: Hur ska jag göra för att fixa detta på snabbaste sätt? Jag inser redan nu att detta kommer tära på mitt psyke totalt och jag kommer inte att våga gå ner i vikt mer, fastän att jag vill.

Fråga 2: Kommer det bli värre om jag går ner mer i vikt?

Fråga 3: Hur lång tid kan det ta tills det dragit ihop sig, då jag är 15 år? Förstår gott o väl att det är ganska individuellt.


Edit: Läste ngnstans att ngn hade skrivit "Huden är papperstunn och blir hängig och skrynklig om den är lös."
Och så är inte min, iaf inte överallt.

Då till FRÅGA 4: Kan man ha extra löst fett som hänger extra mycket?

mikael99
2012-03-21, 01:27
bra jobbat ! samma fråga har jag med. har med lös hud. gått ner ifrån 115 till 89. vet hur du menar det där med magen. men mamma min sa att huden drar ihop sig. men man måste nog ut å springa ganska mycket med.

Lychgate
2012-03-21, 06:41
1: Tid. Det är ingen brutal viktnedgång du gjort, även om den är stor. Samt är du väldigt ung och då brukar huden ha lättare för att dra ihop sig.

2: Går du ner i snabbare takt än huden drar ihop sig så hänger det mer.

3: Individuellt.

4: Personligen tror jag det då mitt fett under löshuden upplevs som vattnigt/svampigt, inte som den fasta massan många andra har.

Nanorch
2012-03-21, 15:35
Starkt jobbat!

Hur la du upp denna viktnedgång?

Körde du på strikt diet eller körde du en kombination av diet och kondition?

Om man ser på programmet "Biggest loser" så kan man se där att väldigt många går ner sjuka mängder men klarar sig oftast från överbliven hud/löshud. Jag vet inte men jag tror att detta har att göra med att de rör på sig så pass mycket.

Tobias5511
2012-03-21, 15:39
1: Tid. Det är ingen brutal viktnedgång du gjort, även om den är stor. Samt är du väldigt ung och då brukar huden ha lättare för att dra ihop sig.

2: Går du ner i snabbare takt än huden drar ihop sig så hänger det mer.

3: Individuellt.

4: Personligen tror jag det då mitt fett under löshuden upplevs som vattnigt/svampigt, inte som den fasta massan många andra har.

Jag har försökt denna veckan att satsa på att gå ned 1kg, istället blev det 3kg, under 5 dagar. Legat på max 1000kcal underskott varje dag.
För någon veckasedan hade jag hojtat, men inte längre då jag är rädd för löshuden.


Starkt jobbat!

Hur la du upp denna viktnedgång?

Körde du på strikt diet eller körde du en kombination av diet och kondition?

Om man ser på programmet "Biggest loser" så kan man se där att väldigt många går ner sjuka mängder men klarar sig oftast från överbliven hud/löshud. Jag vet inte men jag tror att detta har att göra med att de rör på sig så pass mycket.

Tack.

Jag har mer kört strikt diet, eller om jag ätit mycket under hela dagen innan och tvivlar på mitt kcal-intag så har jag kört en halvtimme på crosstrainer :)

Juxta
2012-03-21, 17:09
Starkt jobbat!

Hur la du upp denna viktnedgång?

Körde du på strikt diet eller körde du en kombination av diet och kondition?

Om man ser på programmet "Biggest loser" så kan man se där att väldigt många går ner sjuka mängder men klarar sig oftast från överbliven hud/löshud. Jag vet inte men jag tror att detta har att göra med att de rör på sig så pass mycket.


Va?? Nu har inte jag sett den svenska versionen men den amerikanska har dom ju sjukt mycket hud kvar. Ibland har dom vågat visa magarna efter programmet och dom håller oftast ihop allting med en gördel. Många opererar sig och tar bort den huden.

15 år, jag tror din hud dra ihop sig.

isakt
2012-03-21, 18:36
Jag tror att du kan vända dig till dietist eller läkarmottagning och eventuellt få löshuden borttagen utan att behöva stå för det.
Personer som får Gastric bypass får sin löshud borttagen, då borde en driven kille som du som gjort det på egen hand få samma möjlighet.

Särskilt med tanke på din ålder och det handikapp det medför rent estetiskt samt svampinfektioner och annat.
Ligg på tills de går med på att hjälpa dig :)

Nanorch
2012-03-21, 20:04
[/B]

Va?? Nu har inte jag sett den svenska versionen men den amerikanska har dom ju sjukt mycket hud kvar. Ibland har dom vågat visa magarna efter programmet och dom håller oftast ihop allting med en gördel. Många opererar sig och tar bort den huden.

15 år, jag tror din hud dra ihop sig.
Kolla in den svenska versionen som går nu, Raffe som gått ner mest, kan inte siffrorna men tror han började på +160 kg och ligger på 110 kg nu på 7(?) veckor, det är starkt jobbat. Ingen hud över...

Av de som är kvar är det en som har lite mer, kan detta ha att göra med om man i huvudsak har viceralt fett eller underhudsfett?

En klassisk ölmage har ju mycket viceralt och är hård medan en lös mage har mer underhudsfett och det kanske är där det lättare bli hud över?

En fråga till TS, hur skulle du beskriva ditt utgångsläge? Med tanke på din ringa ålder skulle jag tippa att din utgångspunkt var en mage som var mer mjuk än hård. Ölmagar hör väl främst till män som passerat 30(?)

Själv är jag 100% övertygad om att jag byggt upp min ölmage just med hjälp av öl:)

Tobias5511
2012-03-21, 21:17
Kolla in den svenska versionen som går nu, Raffe som gått ner mest, kan inte siffrorna men tror han började på +160 kg och ligger på 110 kg nu på 7(?) veckor, det är starkt jobbat. Ingen hud över...

Av de som är kvar är det en som har lite mer, kan detta ha att göra med om man i huvudsak har viceralt fett eller underhudsfett?

En klassisk ölmage har ju mycket viceralt och är hård medan en lös mage har mer underhudsfett och det kanske är där det lättare bli hud över?

En fråga till TS, hur skulle du beskriva ditt utgångsläge? Med tanke på din ringa ålder skulle jag tippa att din utgångspunkt var en mage som var mer mjuk än hård. Ölmagar hör väl främst till män som passerat 30(?)

Själv är jag 100% övertygad om att jag byggt upp min ölmage just med hjälp av öl:)

Jag har för mig att den var hårdare iaf. Min bror som bara är 3 år äldre än mig har sjukt fast mage, & han har mer mage än mig.

Tobias5511
2012-03-21, 22:26
[felpost]

dennipavlovic
2012-03-22, 18:21
Styrketränar du? Gör inte samma fel som jag och bara kör kondition och någonlunda bra kost.. lägg in styrketräning, det kommer va ditt bästa val hittills, ifall du inte nu redan gör det.

stafrin
2012-03-22, 22:27
Jag tror att du kan vända dig till dietist eller läkarmottagning och eventuellt få löshuden borttagen utan att behöva stå för det.
Personer som får Gastric bypass får sin löshud borttagen, då borde en driven kille som du som gjort det på egen hand få samma möjlighet.

Särskilt med tanke på din ålder och det handikapp det medför rent estetiskt samt svampinfektioner och annat.
Ligg på tills de går med på att hjälpa dig :)


Man får inte en sådan operation per automatik bara för att man är opererad, du måste ha extremt mycket löshud och operationen får inte vara kosmetisk, du måste ha fysiska problem pga huden. Och efter operationen får man stora fula ärr och nedsatt känsel, så det är ingen höjdarlösning.

Drast
2012-03-22, 23:26
Har du bristningar? Ju färre sådana desto bättre drar huden ihop sig.

dmoller
2012-03-23, 18:21
Enligt Kris Gethin hjälper det att göra 150 sånna här http://www.bodybuilding.com/exercises/main/popup/name/seated-barbell-twist
utan vikt före och efter sina pass.

edit: Han pratar om det i början av denna video http://www.bodybuilding.com/fun/kris-gethin-12-week-daily-trainer-week-3-day-15.html

Drast
2012-03-23, 21:38
Enligt Kris Gethin hjälper det att göra 150 sånna här http://www.bodybuilding.com/exercises/main/popup/name/seated-barbell-twist
utan vikt före och efter sina pass.

edit: Han pratar om det i början av denna video http://www.bodybuilding.com/fun/kris-gethin-12-week-daily-trainer-week-3-day-15.html
150st? Det enda den övningen kan göra som hjälper är att bygga muskler som fyller ut, och då är 150 reps otroligt jäkla meningslöst.