handdator

Visa fullständig version : Träning vid viktnedgång! Fundering!


ps3fanswe
2012-03-20, 23:33
Hej.

Har funderat lite på det här med träning vid viktnedgång för att behålla så mkt muskler som möjligt.

Man säger ju att gym är otroligt viktigt och även många talar om att kära få reps och väldigt tungt.

Jag tränar thaiboxning och på min klubb när medlemmarna tex ska gå ned 5-10 kilo inför match då kör dom inte gym. Utan fortsätter med samma thaiboxningsupplägg och tycker fortfarande att deras resultat är himla bra.

Lyckas dom gå ner 5-10 i fett å vätsla, eller förlorar dom mkt muskler?

ceejay
2012-03-20, 23:37
Kör de gym överhuvudtaget?

Ska du ner 5-10kg tycker jag du verkligen ska träna styrka

ps3fanswe
2012-03-20, 23:38
nej inte vidare mkt alls. men deras resultat efter en viktnedgång är bra.

simper02
2012-03-20, 23:41
svårt för oss att veta hur det går för dem, varför frågar du inte dem? men snabba vikt nedgångar brukar ju leda till att man förlorar mer muskler än vid långsama viktnedgångar.
Men min uppfattning är att detta är väldigt individuellt vilken teknik man använder för att behålla muskler, nått som funkar för en kanske inte funkar för en annan.

ceejay
2012-03-20, 23:43
nej inte vidare mkt alls. men deras resultat efter en viktnedgång är bra.

Har man tränat styrketräning en del så har man ju en del mer att tappa vid viktnedgång än om man inte styrketränat :)

LarsLasr
2012-03-20, 23:58
Går dom verkligen ner 5-10 kilo och under vilken tidsperiod?

Jag vet många kampsportare brukar fasta 24h timmar innan invägning och bada bastu för att tappa vätskevikt och för att ha så lite i mage/tarm som möjligt, men det brukar röra sig om lite mindre än 5kg.

stromming
2012-03-21, 00:00
Går dom verkligen ner 5-10 kilo och under vilken tidsperiod?

Jag vet många kampsportare brukar fasta 24h timmar innan invägning och bada bastu för att tappa vätskevikt och för att ha så lite i mage/tarm som möjligt, men det brukar röra sig om lite mindre än 5kg.

Det rör sig nog om en kombination av vad du beskriver, och några veckors deff. 5 kg låter ganska rimligt då

ps3fanswe
2012-03-21, 00:02
är lite klyven hur jag ska lägga upp gymet. Vill som sagt bli bra i thaiboxning. Åker ner till thailand om 4 månader å stannar i 3.

Funderar på om man tex kör 4-5 thai pass i veckan. 1 styrkepass å 2 kondition.
Kan man få någorlunda resultat på 1 styrkepass?

stromming
2012-03-21, 00:09
Kan man få någorlunda resultat på 1 styrkepass?

Mer än på 0, kanske mindre än på 2.