handdator

Visa fullständig version : Något som borde ändras i mitt schema?


Mendel
2012-03-20, 22:51
Hejsan, Tänkte att jag kanske kan få lite synpunkter om vad som kan ändras i mitt tränings schema och vad jag kan göra bättre. Jag är ganska ny på forumet så jag skriver lite information som jag läste om i nybörjar tråden.

Min ålder: 15 år gammal

Hur länge jag tränat: ca 3 månader, Men jag har tränat då och då i perioder förut.

Hur många dagar jag tänker vika åt träning: 5-6 dagar, Kan lägga ner mera dagar om det skulle hjälpa.

Tränar annat än styrketräning: Nej

Hur många set och reps jag tänker mig: Jag har hitils kört 3 set på varje övning och köra 10 reps per set, Och om jag har tyngre vikter så jag inte klarar 10 reps stannar jag på vikten nästa set också.

Mitt schema hitils ser ut något såhär (Hoppas jag kommer ihåg allt):
Måndag: Biceps & Rygg
Tisdag: Axlar
Onsdag: Hela benen
Torsdag: Biceps & Bröst

Är det något som man kan lägga till eller ändra på? Jag har bara Axlar på Tisdag eftersom jag inte har kommit på någon mer muskel / muskel grupp att träna då. Hadde Axlar och Mage innan men farsan som har gymmat en del sa till mig att det är bättre att köra lite hårdare på de större muskelgrupperna som Rygg och ta mage lite vid sidan om.. Men som sagt jag är här för att lära mig något så jag skulle bara uppskatta om ni kan hjälpa mig en del.

Tack!

Mendel
2012-03-20, 23:04
Råkade skriva lite fel.. Det ska vara triceps istället för biceps på torsdagen i schemat.

stålrasta
2012-03-20, 23:04
Mage? triceps??

JakeShaft
2012-03-20, 23:25
Beror givetvis på många faktorer. Hur ofta du tränar, vilka övningar du kör och hur hög belastning du tränar med. Att träna mer än 4 dagar i veckan som nybörjare och 15 år tror jag blir kontraproduktivt. Ordentlig vila betyder betydligt mer än vad man tror. Min uppfattning är att här på kolozzeum rekommenderas man att träna magen precis som andra muskelgrupper. Det är ingen vits med att köra mage 3 dagar i veckan med 200 reps och 31 set, kör mage som du kör de övriga muskelgrupperna och planera in magen i ditt schema.

Måndag: Biceps & Rygg
Tisdag: Axlar
Onsdag: Vila
Torsdag: Hela benen
Fredag: Triceps(?) & bröst
Lördag: Vila
Söndag: Vila

Att ha onsdag som vilodag är bra av flera anledningar. Du får en fräschare rygg när du ska köra knäböj(?), mer en åsikt från min sida än något annat. Det kan vara bra att vila axlarna och armbågarna två dagar mellan axel och bröstpasset.

Att börja träna 5-6 pass styrketräning i veckan efter att ha tränat 3 månader tror jag inte ger särskilt mycket mer än 4 pass om det ens ger något. Det kan vara bra med lite erfarenhet eller kroppskännedom för att kunna lyssna på sin kropp om man skall träna mer. Mer är inte alltid bättre, vila är oerhört viktigt även om det inte är något magiskt med att just ha en vecka mellan varje bröstpass.

Mendel
2012-03-21, 07:21
Beror givetvis på många faktorer. Hur ofta du tränar, vilka övningar du kör och hur hög belastning du tränar med. Att träna mer än 4 dagar i veckan som nybörjare och 15 år tror jag blir kontraproduktivt. Ordentlig vila betyder betydligt mer än vad man tror. Min uppfattning är att här på kolozzeum rekommenderas man att träna magen precis som andra muskelgrupper. Det är ingen vits med att köra mage 3 dagar i veckan med 200 reps och 31 set, kör mage som du kör de övriga muskelgrupperna och planera in magen i ditt schema.

Måndag: Biceps & Rygg
Tisdag: Axlar
Onsdag: Vila
Torsdag: Hela benen
Fredag: Triceps(?) & bröst
Lördag: Vila
Söndag: Vila

Att ha onsdag som vilodag är bra av flera anledningar. Du får en fräschare rygg när du ska köra knäböj(?), mer en åsikt från min sida än något annat. Det kan vara bra att vila axlarna och armbågarna två dagar mellan axel och bröstpasset.

Att börja träna 5-6 pass styrketräning i veckan efter att ha tränat 3 månader tror jag inte ger särskilt mycket mer än 4 pass om det ens ger något. Det kan vara bra med lite erfarenhet eller kroppskännedom för att kunna lyssna på sin kropp om man skall träna mer. Mer är inte alltid bättre, vila är oerhört viktigt även om det inte är något magiskt med att just ha en vecka mellan varje bröstpass.

Det med att ha onsdag som vilodag lät ganska bra, Och mage ska jag också börja träna. Tack för ett bra svar jag uppskattar huälpen jag får.
Men nu har jag en fråga till, De som tränar kanske 5, 6 eller 7 dagar i veckan hur fungerar det för dem? Behöver de inte lika mycket vila som andra?

Pretorian
2012-03-21, 07:33
De som tränar kanske 5, 6 eller 7 dagar i veckan hur fungerar det för dem? Behöver de inte lika mycket vila som andra?

Jag tror inte det är något magiskt med oss. Fungerar träningen som jag tänkt och mina delmål uppnås så ser jag ingen anledning till att vila.

Mendel
2012-03-21, 07:46
Jag tror inte det är något magiskt med oss. Fungerar träningen som jag tänkt och mina delmål uppnås så ser jag ingen anledning till att vila.

Hur ser ett schema ut för dig som tränar mer än 4 dagar i veckan då?

Pretorian
2012-03-21, 07:50
Du får titta i min journal. Det rullar bara på.

En idé kan ju vara att ta det lite lugnare i början och se hur det går (du hade inte tränat så länge) och sen öka allt eftersom.

z_bumbi
2012-03-21, 07:54
Håll dig runt 3-4 dagar i början.
Kör någon version av halvkropp. Då för varje muskelgrupp fler träningstillfällen per vecka utan att du måste bo på gymmet.
Ät och väx.

Mendel
2012-03-21, 09:15
Du får titta i min journal. Det rullar bara på.

En idé kan ju vara att ta det lite lugnare i början och se hur det går (du hade inte tränat så länge) och sen öka allt eftersom.
Ska ta en titt på din journal, Kanske lär mig något nytt.

Håll dig runt 3-4 dagar i början.
Kör någon version av halvkropp. Då för varje muskelgrupp fler träningstillfällen per vecka utan att du måste bo på gymmet.
Ät och väx.

Jag kommer hålla mig till 4 dagar i veckan nu och ett tag framöver, Men när är det rimligt att man ska börja öka med gym tiden?

z_bumbi
2012-03-21, 09:33
Jag kommer hålla mig till 4 dagar i veckan nu och ett tag framöver, Men när är det rimligt att man ska börja öka med gym tiden?

Den stora majoriteten av alla jag känner, eller känner till, som tränar på hög nivå kör runt fyra pass och ett antal kör tre pass per vecka. De är längre tid på gymmet än "normalt" men frekvensen på passen är alltså inte högre. De enda undantagen är nog tyngdlyftarna men då kör de korta pass och har också en annan typ av belastning än styrkelyftare eller byggare.
Så det är inte säkert att du någonsin behöver träna oftare än 4 gånger i veckan och om du gör det så lär det dröja ett bra tag.

Mendel
2012-03-21, 12:00
Den stora majoriteten av alla jag känner, eller känner till, som tränar på hög nivå kör runt fyra pass och ett antal kör tre pass per vecka. De är längre tid på gymmet än "normalt" men frekvensen på passen är alltså inte högre. De enda undantagen är nog tyngdlyftarna men då kör de korta pass och har också en annan typ av belastning än styrkelyftare eller byggare.
Så det är inte säkert att du någonsin behöver träna oftare än 4 gånger i veckan och om du gör det så lär det dröja ett bra tag.

Tack för svaret :) Jag ska hålla mig till mina 4 dagar.