handdator

Visa fullständig version : Baka med kaseinpulver?


Idefi
2012-03-20, 22:51
Går det att baka med kaseinpulver, t.ex sockerkaka i detta fallet, utan att kaseinet förstörs? Att det inte denatureras eller liknande?
Har läst att vassle denatureras vid 70 grader och att det främst är aminosyran lysin som förstörs (rätta mig om jag har fel), men har inte hittat något om kasein.

Någon som sitter inne med information?

Idefi
2012-03-21, 10:02
Bumpar.

z_bumbi
2012-03-21, 10:47
Ur den synvinkeln går det utmärkt att baka med kasein men om jag av någon underlig anledning skulle vilja öka proteinhalten i en sockerkaka skulle jag köra med vassle då chansen att det inte totalt förstör kakan är större.

Idefi
2012-03-21, 11:27
Ur den synvinkeln går det utmärkt att baka med kasein men om jag av någon underlig anledning skulle vilja öka proteinhalten i en sockerkaka skulle jag köra med vassle då chansen att det inte totalt förstör kakan är större.

Okej :) Ska testa med båda och se vilket som ger bäst resultat. Nackdelen med kaseinet är ju att det krävs så mycket mer vätska.

King Grub
2012-03-21, 12:03
Är det aspartamsötat pulver, så tänk på att aspartam inte tål värme, utan förlorar sin sötma och kan även anta en beskhet som påverkar hela anrättningen.

Denaturerat protein är inget problem. Det försämrar inte upptaget eller dess muskeluppbyggande effekt.

Idefi
2012-03-21, 12:29
Är det aspartamsötat pulver, så tänk på att aspartam inte tål värme, utan förlorar sin sötma och kan även anta en beskhet som påverkar hela anrättningen.

Denaturerat protein är inget problem. Det försämrar inte upptaget eller dess muskeluppbyggande effekt.

Det ska jag göra, tackar!

Okej, jag trodde att det skulle bli svårare/ta längre dit för kroppen att ta upp det, men det är ju skönt och veta att det inte gör det.

Sverker
2012-03-21, 16:10
Kasein tål en hel del. Att blanda det i en sockerkaka är inget problem m a p aminosyrorna.

Men jag skulle spara kaseinet till drinkar och istället köra med färskost/Keso. Säkert billigare. Viss risk att kakan blir kletig.

vicarious
2012-03-21, 16:48
Men jag skulle spara kaseinet till drinkar och istället köra med färskost/Keso. Säkert billigare. Viss risk att kakan blir kletig.

Nä, kaseinpulver är nästan alltid billigare.

Barbastark
2012-03-21, 17:55
Denaturerat protein är inget problem. Det försämrar inte upptaget eller dess muskeluppbyggande effekt.

Ok?

Jag trodde att denaturering av proteinet innebar att det förändrades på ett sätt så att det inte blev lika tillgängligt och fördelaktigt för kroppen som ett icke denaturerat protein..

Om så inte är fallet, vad är det som händer där med det denaturerade vassleproteinet?

vicarious
2012-03-21, 18:03
Strukturen förändras. Duger inte till någon mer avancerad förklaring än så :D

King Grub
2012-03-21, 19:12
Ok?

Jag trodde att denaturering av proteinet innebar att det förändrades på ett sätt så att det inte blev lika tillgängligt och fördelaktigt för kroppen som ett icke denaturerat protein..

Om så inte är fallet, vad är det som händer där med det denaturerade vassleproteinet?

Det blir mer lättillgängligt.

Sverker
2012-03-21, 19:15
Ok?

Jag trodde att denaturering av proteinet innebar att det förändrades på ett sätt så att det inte blev lika tillgängligt och fördelaktigt för kroppen som ett icke denaturerat protein..

Om så inte är fallet, vad är det som händer där med det denaturerade vassleproteinet?

Vassleprotein är lite speciellt.
Denaturerar du äggvita så stelnar vitan och blir vit. Denatureringen påverkar proteinet löslighet och det klumpar ihop sig med andra proteiner.

Denaturering av vassleprotein betyder MER att proteinet förlorar sin form men det vill inte klumpa ihop sig med andra proteiner. Det är samma som händer i magen. Kaseinet denatureras och klumpar ihop sig. Enzymerna behöver lång tid på sig att spjälka upp proteinet. Vassleproteinet denatureras men det håller sig fortfarande lösligt och våra enzymer kan fortsätta i snabb takt spjälka proteinet till aminosyror.

Gurkyngel
2012-03-21, 21:01
Jag har testat baka med kasein och tycker att det går utmärkt. Tycker det blir luftigare än med vassle och eftersom det krävs lite mer vätska blir det saftigare också. Har kört någon brownieliknande historia och väldigt ofta brukar jag göra denna pannkaka: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=5368167#post5368167

Toppen och kanon :)