handdator

Visa fullständig version : Vad behöver jag komplettera min kost med?


MacBirger
2012-03-20, 22:30
God kväll!

Jag har ingen större aning om kost- och näringslära och därav stoppar jag i mig godtyckligt käk och hoppas på det bästa.

En vanlig dag (alla dagar i veckan) ser ungefär ut såhär:


2 bananer
300 g tonfisk
2-3 kokta ägg
Gröt på 3 dl havregryn
1 äppe/apelsin
Enklare pastarätt á 600 kcal
30 ml Mivitotal Pus
4 skivor Gott&Gräddat
Stor måltid, cirkus 5-6 potäter och 200 g kött
1,5 - 2 l röd mjölk


Jag tränar styrketräning 4-5 ggr. i veckan. Är 182 centimeter lång och väger in på 82 kilogram.

Något som behöver läggas till? Tas bort? Ändras? Är mjölken oroväckande?

Förklara gärna i stora drag bara sådär så är jag mer än nöjd.

Kischen
2012-03-20, 22:33
Ptja, vad är målet? Upp eller ner i vikt? Det ser inte ut att vara mycket kalorier och inte så rikt på protein.

Efter lite räknande så är det nog 2 gram protein kroppskilo men jag skulle personligen velat ha lite mer.

MacBirger
2012-03-20, 22:51
Ptja, väger 82 kg som sagt för tillfället. Problemet är att jag varken är överviktig, har konstiga proportioner eller någon muskelmassa att stoltsera med. Så antar att jag vill gå upp i vikt och bygga mer muskler. 90 kg känns lagom.

Vad jag har läst så är 2 gram/kg alldeles lagom, men jag kanske sitter på förlegad litteratur?

Jag tror jag ligger på cirka 2500 - 3000 kcal/dagen, är det för lite eller för mycket? Skall räkna ut exaktare värden alldeles strax.

LarsLasr
2012-03-20, 23:30
Tror inte du saknar några specifika vitaminer eller mineraler förutom kanske D-vitamin under vinterhalvåret då det är knepigt att få i sig tillräckligt via kosten, finns en del i fisk men inte alltid det räcker.

Vet inte om du har grönsaker till måltiderna, jag tycker det är lätt att köpa frusen broccoli/ärtor/brysselkål/majs/paprika etc och bara tina det i vattnet någon minut innan pastan/potatisarna är färdigkokt.

Heeman
2012-03-21, 00:12
Alltså folk som äter mer än 2 g P* per kilo kroppsvikt verkar tro att protein är något magisk sak. Nja ligg på ca 150-200g protein per dag( räcker gott och väl du bygger lätt på 50-100g per dag). Det du skulle kunna klämma in är ju några protein shakes under dagen om du ligger på protein underskott. 2500-3000 är balans kanske lite under för en tränande på 82kilo (beroende intensivitet givetvis). lägg dig på minst 3000 men gärna 3500.

Prova två veckor utvärdera.

Heeman
2012-03-21, 00:12
Tror inte du saknar några specifika vitaminer eller mineraler förutom kanske D-vitamin under vinterhalvåret då det är knepigt att få i sig tillräckligt via kosten, finns en del i fisk men inte alltid det räcker.

Vet inte om du har grönsaker till måltiderna, jag tycker det är lätt att köpa frusen broccoli/ärtor/brysselkål/majs/paprika etc och bara tina det i vattnet någon minut innan pastan/potatisarna är färdigkokt.

FInns ju vitamin ersättare, betydligt smidgare än att göra äckliga grönsaker och förstöra maten.

LarsLasr
2012-03-21, 00:47
FInns ju vitamin ersättare, betydligt smidgare än att göra äckliga grönsaker och förstöra maten.

Men det finns fler hälsofördelar med att äta riktig mat då det innehåller mer än bara vitaminerna, vad är det som säger att man har upptäckt alla ämnen i kosten som är positivt för hälsan?

Vitamintillskott kan ibland leda till överdosering, något som är väldigt sällsynt då intaget kommer från råvaror.

Och mina grönsaker gör maten godare! :)

MacBirger
2012-03-21, 01:04
Tror inte du saknar några specifika vitaminer eller mineraler förutom kanske D-vitamin under vinterhalvåret då det är knepigt att få i sig tillräckligt via kosten, finns en del i fisk men inte alltid det räcker.

Vet inte om du har grönsaker till måltiderna, jag tycker det är lätt att köpa frusen broccoli/ärtor/brysselkål/majs/paprika etc och bara tina det i vattnet någon minut innan pastan/potatisarna är färdigkokt.


Käkar ju både ägg och dricker mjölk så tycker inte D-vitaminerna borde vara ett problem.

Jodå, grönsaker blir det en hel del. Ärter framförallt, men även de du nämnde.

Alltså folk som äter mer än 2 g P* per kilo kroppsvikt verkar tro att protein är något magisk sak. Nja ligg på ca 150-200g protein per dag( räcker gott och väl du bygger lätt på 50-100g per dag). Det du skulle kunna klämma in är ju några protein shakes under dagen om du ligger på protein underskott. 2500-3000 är balans kanske lite under för en tränande på 82kilo (beroende intensivitet givetvis). lägg dig på minst 3000 men gärna 3500.

Prova två veckor utvärdera.

Proteinshakes alltså! Såvida det inte är för dyrt så blir det nog det framöver då!

Blir att försöka klämma i mig ännu mera mat framöver, hur det än tar emot i buken...:bpump:

Tack för inläggen!

stromming
2012-03-21, 01:25
Vitamintillskott kan ibland leda till överdosering, något som är väldigt sällsynt då intaget kommer från råvaror.)

Okej att det ska vara fritt att diskutera, men det där kan man nog inte säga bara sådär utan källhänvisning

LarsLasr
2012-03-21, 01:35
D-vitamin är ganska omdiskuterat på senare tid, speciellt för personer som inte får tillräcklig mängd solljus under längre perioder, typ alla i norden som inte åker på solsemester under vintern.

Livsmedelsverket har RDI på 7,5µg
Nya rekommendationer från olika håll brukar ligga runt 25-75mikrogram/dag under vintern.
Tonfisk innehåller ~6µg/100g
Ägg ~1µg/ägg
Vet inte hur mycket din mjölk innehåller men säg 5µg/l, tror inte man får tillsätta mer.

Då hamnar du på 31µg/dag, om du tycker det är tillräckligt är upp till dig :)

Från 30 minuters solning av hela kroppen under sommaren då strålarna innehåller UVB får du ~200-300µg.

LarsLasr
2012-03-21, 01:40
Okej att det ska vara fritt att diskutera, men det där kan man nog inte säga bara sådär utan källhänvisning

Stora doser och olika kombinationer av ämnena

Man kan konstatera att de doser som givits i flera av studierna är mångdubbelt högre än rekommenderat intag (RI) i de svenska och nordiska näringsrekommendationerna (SNR 2005; NNR 2004). De är också betydligt högre än vad som är möjligt att få i sig genom vanlig mat, men mängderna är däremot möjligt att få i sig via kosttillskott.

Från Livsmedelsverket (http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kosttillskott/Stora-vitamindoser-kan-vara-riskabelt/)

Det är ju dock inget som händer bara för att man tar tillskott, utan om man inte tänker på vad man äter för tillskott. Men det är som sagt väldigt liten/ingen risk för detta via råvaror.

stromming
2012-03-21, 12:03
Från Livsmedelsverket (http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kosttillskott/Stora-vitamindoser-kan-vara-riskabelt/)

Det är ju dock inget som händer bara för att man tar tillskott, utan om man inte tänker på vad man äter för tillskott. Men det är som sagt väldigt liten/ingen risk för detta via råvaror.

Livsmedelsverket :(

begt
2012-03-21, 12:09
300 g tonfisk om dagen, det blir nog för mycket kvicksilver.

Visserligen fångas tonfiskarten skipjack då individerna är små (och innehåller mindre gifter), men 300 g om dagen är over the top.

LarsLasr
2012-03-21, 12:13
Livsmedelsverket :(

Får väl använda den bästa av källor om du ska vara sån :p

Räcker detta? (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2570640&postcount=22)

Pretorian
2012-03-21, 12:17
Och mina grönsaker gör maten godare! :)

Håller med. Låter jäkligt dumt att ta bort grönsaker för att ersätta med vitamintillskott.

stromming
2012-03-21, 17:50
Får väl använda den bästa av källor om du ska vara sån :p

Räcker detta? (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2570640&postcount=22)

Att det inte är skadligt att äta mat är jag med på. Frågan är hur mycket vitamintillskott du måste trycka i dig för att känna en effekt av överdosering