handdator

Visa fullständig version : Smärta vid löpning


Klikken
2012-03-20, 20:48
Hallå!

De senaste löpturerna har jag märkt av en mycket obehaglig smärta som påminner om håll, vilket jag tror att det inte är. Det är på höger sida precis under revbenena. Ungefär höger om solar plexus.
Är detta farligt? Har aldrig känt sådan smärta tidigare av lätt konditionsträning (80% av maxpuls). :(

begt
2012-03-20, 20:53
80% av maxpuls "lätt konditionsträning"?.. Knappast, förutsatt att du verkligen vet vad du har i maxpuls.

Skulle tippa att det är håll om du inte har någon sjukdom vilket är mycket osannolikt. Håll kan man få på olika ställen, det är nog rätt individuellt. Om du tränar på ett tag (några veckor eller någon månad) med lite lägre intensitet så kan du öka sen igen utan att få håll.

Klikken
2012-03-20, 21:15
80% av maxpuls "lätt konditionsträning"?.. Knappast, förutsatt att du verkligen vet vad du har i maxpuls.

Skulle tippa att det är håll om du inte har någon sjukdom vilket är mycket osannolikt. Håll kan man få på olika ställen, det är nog rätt individuellt. Om du tränar på ett tag (några veckor eller någon månad) med lite lägre intensitet så kan du öka sen igen utan att få håll.

Har 210 i maxpuls, sprang på 168 i genomsnittspuls vilket motsvarar 80%. Jag skulle kunna ha hållit ett samtal med någon annan samtidigt som jag joggade