handdator

Visa fullständig version : Ont i nedre ryggen! Film på min marklyft!


jonkel
2012-03-20, 20:04
Jag har i hela mitt liv haft mer eller mindre problem med nedre delen av ryggen. När jag var liten och spela hockey exempelvis, så satte jag mig i båset ibland pga smärta i nedre ryggen.

Kan känna smärta i nedre ryggen om jag exempelvis står i dålig ställning samtidigt som jag exempelvis skruvar dit en mutter på ett bord.

När jag kör mina marklyft, så känns det som att mina marklyft är helt åt helvete fel, efter jag har kört marklyft så kan jag knappt köra övningar såsom:
hantelrodd, skivstångscurl (biceps), eftersom det verkligen smärtar, nedre ryggen bränns så in i h*lvete, innan jag ens är trött i ryggen/biceps.

Jag läste om diskbråck, men då ska det tydligen stråla ner en smärta ner mot benen, men det gör det inte för mig.

Här kommer en USEL film på när jag markar, kvaliteten på mobilen är verkligen värdelöst.

Vore kul om ni kunde ta en titt, jag har tryckt upp 175 kg med bananrygg en gång, men på filmen så försöker jag verkligen köra strikt, och det är typ 110-120 kg på stången, och det är jobbigt! :S

http://speedy.sh/bV3SU/lllll.mp4

Är rädd för att jag har problem med ryggen och bör avstå vissa övningar. Men det kan ju lika gärna vara så att den är otränad, har aldrig tränat nedre ryggen på gymmet.

stromming
2012-03-20, 20:07
Du ser väl själv att din rygg är helt kurvad åt helvete precis där den inte ska vara det?

P.S: Lägg upp på youtube så kommer alla lata jävlar också kolla ;-).

TurningTorso
2012-03-20, 22:30
Aj. Kör inte mer mark innan du vet hur. Din rygg kommer totalpaja om du fortsätter så där. Det ser ut som din kropp har inte riktigt har bestämt sig var den ska böja så den böjer i höften och i ländryggen.

Testa den här rörelsen för att få upp känslan av att böja i höften.
http://www.youtube.com/watch?v=VLl5qZV8bF8
Framförallt ländryggen måste vara neutral när du kör mark.

Finns en risk att du inte kommer ner ordentligt när du börjar göra rätt men då får du träna upp rörligheten först. Titta på alla instruktionsvideos du hittar.

FrankDrebin
2012-03-20, 22:32
Kan Konstantinov så kan du TS!

apfel
2012-03-21, 00:07
du måste spänna magen och hålla ländryggen neutral.

ceejay
2012-03-21, 00:36
Kan Konstantinov så kan du TS!

vad menar du? Det är inget fel på konstantinovs teknik.

Nu verkar det ju dock inte som att marktekniken är det enda som är dåligt. Du får kolla upp din rygg tycker jag.

Ladugårdsdörr
2012-03-21, 08:09
[QUOTE=jonkel;5669543]Jag har i hela mitt liv haft mer eller mindre problem med nedre delen av ryggen. När jag var liten och spela hockey exempelvis, så satte jag mig i båset ibland pga smärta i nedre ryggen.
/QUOTE]

Kunde varit jag som skrivit det där. Ofta småont och rejäl smärta på morgonen när jag (försökte) luta mig över handfatet. Mitt problem var för mycket svank pga. korta höftböjare. Denna tråd har hjälpt mig bli helt smärtfri på några veckor:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=109293

Ett annat tips är att gå till en bra sjukgymnast.