handdator

Visa fullständig version : Behöver lite tips angående mat


JonathanHallin
2012-03-20, 17:27
Hej.

Jag skulle vilja ha lite tips om kcal-rik mat som är kolhydratfattig. Har lite problem med att komma upp till 2300 kcal om dagen. Kvarg, ägg, mjölk och kyckling blir de nästan dagligen och de är inte direkt kcal rikt.
Lever nästan på nötfärsen(speciellt chili con carne) som är jävla drag i men börjar bli lite enformigt.
Dela gärna med er av er egna deff/diet scheman,vilo och träningsdag, för er som ligger på 90 kg o är runt 183 cm :p
Och den som känner sig extra snäll kan även ge bra tips på vad man kan äta efter löpnings runda? (1 mil kan va en rätt utgångsläge att utgå från)

Tack på förhand =)

vicarious
2012-03-20, 17:49
Varför ska det vara kolhydratsfattigt? Feta saker = energirika. Feta såser och ost är två heta tips.

RassK
2012-03-20, 17:52
Lax.

Saga
2012-03-20, 19:50
Makrill. Gräddost. Lax. Nötter. Äggulor. Rapsolja. Avocado.

begt
2012-03-20, 19:56
Har du svårt att komma upp i 2300 kcal och springer 1 mil då och då? I såna fall är mjölk väldigt bra efter träning, då sätter du snabbt igång muskelbyggandet igen och får i dig en massa näring, utan att du känner dig proppmätt. Men du ska inte skippa kolhydraterna efter en löprunda!

En tallrik müsli med 250 g kvarg med lite fun-light i kan vara gott efter träning.
En tallrik gröt med lite bananer skivade bananer och kvarg+ kanel.
Ostkaka?

Finns egentligen hur mycket som helst att välja på. Bara fantasin sätter gränser.

JonathanHallin
2012-03-20, 20:38
Har du svårt att komma upp i 2300 kcal och springer 1 mil då och då? I såna fall är mjölk väldigt bra efter träning, då sätter du snabbt igång muskelbyggandet igen och får i dig en massa näring, utan att du känner dig proppmätt. Men du ska inte skippa kolhydraterna efter en löprunda!

En tallrik müsli med 250 g kvarg med lite fun-light i kan vara gott efter träning.
En tallrik gröt med lite bananer skivade bananer och kvarg+ kanel.
Ostkaka?

Finns egentligen hur mycket som helst att välja på. Bara fantasin sätter gränser.


Nejnej, jag skippar verkligen inte kolhydraterna, vill ba ha en rimlig måttstock om vad som är för mkt och för lite :p jag springer en gång i veckan o på gymmet 3 eller 4.

Ja just de ja, ostkaka is the shiet! Tack :D

begt
2012-03-20, 20:39
för jag är redan uppe i typ 150 g kolhydrater och vill inte ha för mkt :p

Det är ingenting om du springer en mil då och då. Kolhydrater efter träning är mycket viktigt för återhämtningen. Annars så tränar du lite i onödan om du bryter ned kroppen mer än nödvändigt.

JonathanHallin
2012-03-20, 20:39
Varför ska det vara kolhydratsfattigt? Feta saker = energirika. Feta såser och ost är två heta tips.


för jag är redan uppe i typ 150 g kolhydrater och vill inte ha för mkt :p tycker att 150 är fan på styva linan

JonathanHallin
2012-03-20, 20:51
Det är ingenting om du springer en mil då och då. Kolhydrater efter träning är mycket viktigt för återhämtningen. Annars så tränar du lite i onödan om du bryter ned kroppen mer än nödvändigt.

jo, men de är de jag säger, jag uteslutar inte kolhydrater. Vill ba veta hur mycket inom rimlig gräns och vad för något man ska äta för att nå denna rimliga gränse.

begt
2012-03-20, 20:59
jo, men de är de jag säger, jag uteslutar inte kolhydrater. Vill ba veta hur mycket inom rimlig gräns och vad för något man ska äta för att nå denna rimliga gränse.

Finns egentligen ingen "rimlig" gräns. Men har du svårt att komma upp i 2300 kcal så är kolhydrater perfekt då de inte mättar lika mycket som fett eller protein.

150 g är inte mycket det för en konditionsidrottare...Marcus Hellner äter ofta ~700 g om dagen. Visserligen förbrukar han 7000-8000 kcal om dagen. Men om du springer en mil så förbrukar du säkert över 3000 kcal den dagen och då kommer extra kolhydrater väl till pass.

JonathanHallin
2012-03-20, 21:46
Finns egentligen ingen "rimlig" gräns. Men har du svårt att komma upp i 2300 kcal så är kolhydrater perfekt då de inte mättar lika mycket som fett eller protein.

150 g är inte mycket det för en konditionsidrottare...Marcus Hellner äter ofta ~700 g om dagen. Visserligen förbrukar han 7000-8000 kcal om dagen. Men om du springer en mil så förbrukar du säkert över 3000 kcal den dagen och då kommer extra kolhydrater väl till pass.

Alright. Jo men 150 g kan jag tycka är precis om jag nu ska försöka få bort mer fett. 3000 kcal vette ja fan duh, jag springer runt 12/km, och flera sidor visa att de ligger runt 1000 kcal.
Med jag menar med "svårt" att komma upp till 2300 kcal så menar jag genom att få i mig all protein i 5 jämlika måltider. Slänger jag i pasta o grejs till min nötfärs så sticker kcal iväg hur lätt som helst, de vet jag. Men som sagt, jag vill sakta men säkert dra ner på vikten

begt
2012-03-21, 07:26
Alltså, det är antalet kalorier som är viktigast först och främst, inte om det är fett eller kolhydrater. Du måste visserligen ha fett för att kroppen ska fungera, men viktmässigt sätt så jämnar det ut sig. Kroppen justerar det där själv.

Det spelar ingen roll när du äter protein egentligen så länge du äter mycket efter träning (både protein och kolhydrater). Att ta lite protein innan träning kan dock vara bra, men det finns ingen fördel med att dela upp dagens matintag i 5 bitar t.ex. eller äta var tredje timma.

Om du kollar runt lite på forumet (t.ex. läser leangains-tråden) så ser du att många äter 2000 kcal och uppåt i en enda måltid efter träning och fastar en stor del av dagen.

JonathanHallin
2012-03-21, 09:57
Alltså, det är antalet kalorier som är viktigast först och främst, inte om det är fett eller kolhydrater. Du måste visserligen ha fett för att kroppen ska fungera, men viktmässigt sätt så jämnar det ut sig. Kroppen justerar det där själv.

Det spelar ingen roll när du äter protein egentligen så länge du äter mycket efter träning (både protein och kolhydrater). Att ta lite protein innan träning kan dock vara bra, men det finns ingen fördel med att dela upp dagens matintag i 5 bitar t.ex. eller äta var tredje timma.

Om du kollar runt lite på forumet (t.ex. läser leangains-tråden) så ser du att många äter 2000 kcal och uppåt i en enda måltid efter träning och fastar en stor del av dagen.


Aaaa har läst lite om dom. Men jag äter hellre lite då och då för jag blir så jävla proppmätt annars och förblir soffliggande säl annars.
Däremot förstår jag inte de här dilemmat; jag väger 90, är 183. Fick ett BMR på 3000 kcal och valde att gå ner till 2300:- i underskott och precis som alla adnra gick jag ner först och total stanna och gungat på 1,5 kilo hit o dit. Vill inte sänka underskottet ännu mer för de är helt sinnessjukt då. Ska jag röra på mig ännu mer? Jag rör på mig mer eller mindre varje dag, gym 4 dagar i veckan.

Pretorian
2012-03-21, 10:07
Jag skulle vilja ha lite tips om kcal-rik mat som är kolhydratfattig.

Kycklinggryta med matlagningsgrädde smaksatt med curry och lite soya.

JonathanHallin
2012-03-21, 10:11
Kycklinggryta med matlagningsgrädde smaksatt med curry och lite soya.

Får kolla hur mycket man kommer upp i =) tack

begt
2012-03-21, 10:26
Aaaa har läst lite om dom. Men jag äter hellre lite då och då för jag blir så jävla proppmätt annars och förblir soffliggande säl annars.
Däremot förstår jag inte de här dilemmat; jag väger 90, är 183. Fick ett BMR på 3000 kcal och valde att gå ner till 2300:- i underskott och precis som alla adnra gick jag ner först och total stanna och gungat på 1,5 kilo hit o dit. Vill inte sänka underskottet ännu mer för de är helt sinnessjukt då. Ska jag röra på mig ännu mer? Jag rör på mig mer eller mindre varje dag, gym 4 dagar i veckan.

Du har inte ett BMR på 3000 kcal. BMR står för Basal Metabolic Rate, vilket motsvarar vad du skulle förbränna om du var sängliggande hela dagen.

Om du kollar på dinbmi.se så har du ett BMR på 2098 kcal om du är 18 år, väger 90 kg, och är 183 cm lång.