handdator

Visa fullständig version : Veta om man är för stram i främre cuffen?


exevision
2012-03-20, 17:05
Hur vet man om man är för stram eller för töjd i främre rotatorcuffen?
Finns det ett test av något slag?

svenbanan
2012-03-20, 17:21
Du kan ju lägga dig på rygg med armen rakt ut från axeln och böjd i armbågen (ungefär som att du skulle bänkpressa).

Testa inåtrotation genom att föra handflatan mot marken (med hjälp av andra handen). Armbågen och skuldran måste vara i marken. Om du är tvungen att kompensera för dålig rörlighet genom att axeln börjar vilja "resa sig" från marken så ska du sluta pressa.

Testa utåtrotation genom att föra handryggen mot golvet.

För att du ska ha bra rörlighet i utåtrotation ska du definitivt kunna få handryggen i marken. Handflatan ska nog vara rätt nära att komma i för att du ska ha bra rörlighet i innåtrotationen.

gustafffsson
2012-03-20, 18:22
Du kan ju lägga dig på rygg med armen rakt ut från axeln och böjd i armbågen (ungefär som att du skulle bänkpressa).

Testa inåtrotation genom att föra handflatan mot marken (med hjälp av andra handen). Armbågen och skuldran måste vara i marken. Om du är tvungen att kompensera för dålig rörlighet genom att axeln börjar vilja "resa sig" från marken så ska du sluta pressa.

Testa utåtrotation genom att föra handryggen mot golvet.

För att du ska ha bra rörlighet i utåtrotation ska du definitivt kunna få handryggen i marken. Handflatan ska nog vara rätt nära att komma i för att du ska ha bra rörlighet i innåtrotationen.

jag bröt min arm just vid axeln för ca 2år sedan och dum som man var så körde man bara hos sjukgymnasten i ca 3veckor.nu när jag kör olika axelpressar så känner jag att jag inte kan köra riktigt bra utan armbågen vill som fara framåt svårt att beskriva det men jag pressar helt enkelt inte normalt som med den andra armen,

aja nu till frågan testade göra det som du skrev och på den arm som jag bröt så stannade handryggen ca 1dm ovanför marken hur gör jag för att få det bra?

exevision
2012-03-21, 09:48
En liten extrafråga om dessa cuffar. Bör man sträva efter att vara lika stark i inåt- som utåtrotation? Detta gäller då i skadeförebyggande syfte.

Peky
2012-03-21, 09:52
Du bör sträva efter att ha en lik styrka i Utåtrotatorerna (Teres minor,infraspinatus,supraspinatus . Det är ganska vanligt att inåtroratorerna (Subscapularis,latisimus,pectoralis blir överstimulerade och starkare det kan leda till axelproblem och framroterade axlar

exevision
2012-03-21, 10:13
Aha! Jag är betydligt svagare i utåtrotation och även ännu svagare på den sida jag har problem.
Men, på vilket sätt skulle detta kunna leda till framrotarade axlar? (är bara nyfiken, för på min strulande sida så är axeln mer framroterad)

z_bumbi
2012-03-21, 10:18
Att vara lika stark i utåt- som inåtrotation måste i rimlighetens namn bestämmas av vilka övningar man mäter med så det saknas minst en faktor där.

Att vara något så när lika lång och lika stark i samma rotationsriktning för båda axlarna kan däremot vara en bra idé.

exevision
2012-03-21, 10:24
Att vara lika stark i utåt- som inåtrotation måste i rimlighetens namn bestämmas av vilka övningar man mäter med så det saknas minst en faktor där.

Liggandes med hantlar och stående i kabel borde väll duga hyfsat?

svenbanan
2012-03-21, 14:51
Du kan ju stretcha inåtrotatorerna genom att trycka handflatan mot marken precis som vid testet. En annan variant är att du ligger likadant på sidan fast du låter armbågen peka lite snett "nedåt" istället för rakt ut. Sedan rullar du över armen lite grand så att du tynger ned axeln mot golvet. Sedan tar du andra handen och trycker handflatan mot golvet så att överarmen inåtroteras. Du får prova dig fram lite...

exevision
2012-03-23, 07:29
Om man nu som jag är svagare i höger utåtrotation än i vänster. Och utåtrotationen är betydligt svagare än inåtrotationen. Kan detta orsaka smärta i den högra inåtrotatorn i tex. bänkpress? Har även varit stramare i höger utåtrotation jämfört med vänster vilket jag har stretchat så de är någorlunda lika.

Määng
2012-03-28, 18:19
Utåtrotationstestet går bra för mig, men när jag ligger ner och ska försöka föra handflatan mot marken så tar det stopp ca 20cm från marken. Är jag för stel då?

KalleTeodor
2012-03-28, 18:27
mina axlar vill resa sig till himmelen när jag gör det där testet..

nyrjoh
2012-03-28, 19:21
Så här långt ska man komma i utåt- och inåtrotation utan att skulderbladet vrids med:
http://www.csmisolutions.com/cmt/uploads/10_shoulder_internal_external_rotation90abdu.jpg

Det är ingen bra idé att stretcha axlarna hur som helst utan att veta om man verkligen är i behov att göra just den stretchen eller inte.

Malone
2012-03-28, 22:01
felpost.

Malone
2012-03-28, 22:03
Så här långt ska man komma i utåt- och inåtrotation utan att skulderbladet vrids med:
http://www.csmisolutions.com/cmt/uploads/10_shoulder_internal_external_rotation90abdu.jpg

Det är ingen bra idé att stretcha axlarna hur som helst utan att veta om man verkligen är i behov att göra just den stretchen eller inte.

Såg ditt svar nu. Men då ser det ju bra ut för mig. Jag kommer ner till marken med handryggen och cirka 70 grader med handflatan.