handdator

Visa fullständig version : Koffein och hjärthälsa


Silencer
2012-03-20, 12:03
Jag gillar att inta koffein vid konditionsträning, gärna höga doser då det känns som man flyger fram på löpbandet. Utan koffein blir jag mest uttråkad och vill sluta direkt.

Är det någon som vet om det är "farligt" för hjärtat med stora doser koffein? Jag tänker 400-1000mg
Jag blir tokstimmad och undrar om det kanske är bra att inte ta så höga doser att man känner sig helt tokig.

Denna studie finns ju men hör av er om ni känner till fler.

Caffeine is primarily metabolized by the liver enzyme cytochrome P450 1A2 (CYP1A2). The form of the SNP rs762551 a person has determines how fast CYP1A2 metabolizes caffeine. In this study, people with the slower version of the CYP1A2 enzyme who also drank at least two to three cups of coffee per day had a significantly increased risk of a non-fatal heart attack. The study found that fast metabolizers, on the other hand, may have actually reduced their heart attack risk by drinking coffee.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Search&db=PubMed&term=16522833

Fordon
2012-03-20, 14:02
Bidrar med ytterliggare en fråga.. Finns det några hälsorisker att inta 400-600mg var 12:e timme/ 2ggr om dagen.. Varje dag? :D

LunaSpice
2012-03-20, 22:14
Kolla FASS. Där har du gällande överdosering.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Gober
2012-03-20, 22:28
Om man ska spekulera lite så känns det rent spontant som att extrema doser stressar kroppen enormt.


Undrar också om inte denna eventuella stress framkallar kortisol och därmed inte så bra för muskelbygge/diet?

stromming
2012-03-21, 00:05
Kolla FASS. Där har du gällande överdosering.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

"Hur skall Du använda detta läkemedel?
Vanlig dosering är 1-2 tabletter 1-3 gånger per dygn. Annan dosering enligt läkares föreskrift. Vid användning utöver rekommenderad dosering ökar risken för biverkningar och överdosering/förgiftning"

Är det enda jag hittar (tror inte man kan hitta biverkningar om man söker på substanser, endast på läkemedel. Jag valde någon 100mg-koffeintablett). Säger ju egentligen inte så mycket.

Fishtank
2012-03-21, 08:22
LD50 är ju väldigt högt så jag tror inte direkt att du kommer dö.
Hur det påverkar hjärtat vid längre bruk vet jag inte då jag inte sett någon studie på det.
Finns väl studier på EC stacks och där stressar man hjärtat rejält med både efedrin och koffein och det har ju ansetts vara säkert om man inte överdoserar eller?

LunaSpice
2012-03-21, 12:50
"Hur skall Du använda detta läkemedel?
Vanlig dosering är 1-2 tabletter 1-3 gånger per dygn. Annan dosering enligt läkares föreskrift. Vid användning utöver rekommenderad dosering ökar risken för biverkningar och överdosering/förgiftning"

Är det enda jag hittar (tror inte man kan hitta biverkningar om man söker på substanser, endast på läkemedel. Jag valde någon 100mg-koffeintablett). Säger ju egentligen inte så mycket.

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19730302000030&DocTypeID=3

Koffein finns som "läkemedel" också.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Stryc9
2012-03-21, 18:33
Man skall nog få i sig gode mycket för att det skall vara farligt alltså. De senaste åren har jag lätt fått i mig 1000-1500 mg per dag, ibland mer. Visserligen utspritt över dagen men i alla fall. Jag har då inte märkt några negativa effekter.

Dödlig dos TROS ligga runt 150-200 mg per kilo.

Silencer
2012-03-21, 18:57
Dödlig dos TROS ligga runt 150-200 mg per kilo.

Jag kan inte låta bli att undra hur det vore att tömma en burk koffeinpiller på 15 400mg och dö värsta rusdöden, med tanke på hur satans speedad och euforisk jag blir på 600mg. Det är nog ganska obehagligt (eller skönt?)

Gober
2012-03-21, 19:42
Jag kan inte låta bli att undra hur det vore att tömma en burk koffeinpiller på 15 400mg och dö värsta rusdöden, med tanke på hur satans speedad och euforisk jag blir på 600mg. Det är nog ganska obehagligt (eller skönt?)

Det är nog inte särskilt skönt, jag har fått överdos en gång, absolut inga stora mängder men jag var ovan (inte kört PWO eller något sådant tidigare) då och fick i mig typ 1g. Otrolig hjärtklappning och kallsvettades så jag var helt blöt. Fick springa in i duschen och stå där och duscha i kallvatten medan jag spydde.

Sandra81
2012-03-22, 11:55
Jag kan inte låta bli att undra hur det vore att tömma en burk koffeinpiller på 15 400mg och dö värsta rusdöden, med tanke på hur satans speedad och euforisk jag blir på 600mg. Det är nog ganska obehagligt (eller skönt?)

En killkompis på en fest gjorde nått test att äta så mycket koffeintabletter han vågade alla var runt 22 -24.. minns inte exakt hur mycket tabletter han åt men det var väldigt mycket.
Slutade med att han kräktes,svettades, hjärtklappning, yrsel, skakningar och han fick en fruktansvärd panik och mådde riktigt dåligt. Ambulans tillkallades och dom tog in honom. Det blev panik på hela festen pga det där. Alla trodde han skulle dö.

Vad jag vet drogs ju koffein tabletterna in förut från apoteket pga fler hade tagit livet av sig pga överdos?

Silencer
2012-03-22, 12:51
Koffeintabletter säljs fortfarande, men koffeinpulver är förbjudet i Sverige. Går dock att köpa från t.ex. england, men det är ganska idiotiskt eftersom risken för överdos ökar.

Löpsko
2012-03-22, 13:44
Koffeintabletter säljs fortfarande, men koffeinpulver är förbjudet i Sverige. Går dock att köpa från t.ex. england, men det är ganska idiotiskt eftersom risken för överdos ökar.


Jo men de flesta pwo är ju i pulverform och innehåller stora mängder koffein, kanske skulle vara med förbjud i den formen med.

Fordon
2012-03-22, 13:49
Jo men de flesta pwo är ju i pulverform och innehåller stora mängder koffein, kanske skulle vara med förbjud i den formen med.

Nej det är inga stora mängder koffein i den bemärkelsen. Du får ju tömma halva burken för att få i dig såna mängder koffein.
Och då råkar man inte få i sig för mycket koffein utan då blir det avsiktligt. Och sånt går inte riktigt att skydda emot.

Silencer
2012-03-22, 14:22
Jo men de flesta pwo är ju i pulverform och innehåller stora mängder koffein, kanske skulle vara med förbjud i den formen med.

Du kan inte jämföra pulver som är 100% koffein med en pwo-blandning som bara innehåller en bråkdel av den mängden.

Ado2000
2012-03-22, 15:18
fick i mig engång 400 mg på en å samma gång, gav mig spontant näsblod

strikt
2012-03-22, 15:41
Dricker powerking eller mixxed up på väg till gympasset, tar en tablett på 200 mg samt den koffeinmängd som finns i pwon (brutal fx)

Märker knappt av effekten tycker jag själv. Dricker aldrig kaffe eller intar något annat i rusväg direkt.

Men landar väl strax under 300 mg koffein inna träningspasset och är inget jag känner av direkt.

Silencer
2012-03-22, 15:48
Vill också förtydliga att tråden inte handlar om koffeinöverdoser, utan om huruvida måttliga/normala doser under lång tid är dåliga för hjärtat.

Bjern
2012-03-23, 10:49
Jag brukar inta ca 700-800mg innan träning. Hälsofarligt eller ej, får varken kallsvettningar eller skakningar.