handdator

Visa fullständig version : Flytande äggvita, hur tillaga?


Coachamig
2012-03-20, 11:29
Jag har nyligen hittat min nya deffmatvara som kanske kan ersätta kvarg. . . Flytande äggvita på dunk från kronägg.

näringsvärde/100g
40kcal
10g protein
0-1g kolhydrater
0-1g fett

Problemet är bara att jag inte fattar hur man ska tillaga det på ett gott sätt, om det tar lång tid gör inte så mkt, bara det inte behöver tillsättas massa onyttiga saker som förstör det låga kcal värdet.

Har provat att micra det så som man kan tillaga äggröra i micron men det vart ej särskillt lyckat, vart en del vätska kvar som aldrig vart tillagad så såg rätt vidrigt ut o smakade inte alls som vanliga ägg men det var inte så oväntat. Sen provade jag att steka det men även fast man tillsatte smör att steka i så vart det typ samma sak, lite godare konsistens o så men fortfarande lite vätska kvar som aldrig stektes.

finns d någon som har hittat något najs sätt att tillaga det på?

nej jag vill inte dricka det rått, jag vill käka det inte dricka det.

Gober
2012-03-20, 11:41
Äggröra?

Blanda ner salt, peppar och en skvätt mjölk, ner i en het panna med lite olja i och stäng sen av plattan efter en liten stund och fortsätt röra runt lite försiktigt medans röran blir klar. Kör man hög värme hela tiden så blir det inte lika krämigt.

Detta är ju bara en bas. För att göra det godare så kan du ju ha i allt möjligt, tex lök och champinjoner som du steker på lite i järnet innan du häller ner vitan. Krydda med lite paprikapulver, cayne tex. Du kan ha i strimlad skinka eller kalkonbacon osv osv. Fantasin sätter gränserna. Dock skulle jag köpa vanliga ägg och hälla i ett eller två stycken då ägggulan är nyttig men framförallt ger godare smak.

Men ska du nu bara ha det som extremt kalorisnålt så får du helt enkelt göra som jag först skrev och köra det med kryddor och tex lök, svamp osv. Tänk dock på att det blir en hel del vita att trycka i sig för att komma upp i en större mängd protein.

spinal
2012-03-20, 12:15
Standard frukost under deff är:

4dl äggvita
2 hela ägg
pepparkakskrydda
nypa salt
ev sötningsmedel

Ner med allt i stekpanna på medelvärme och rör om hela tiden.
Har en grym stekpanna som inte tarvar något stekfett alls.

näringsävrden ca:
kcal: 350
protein: 55 g
carbs: 0-1 g
fett 11

Går utmärkt att blanda med havregrynsgröt eller mannagryn om man vill bosta kolhydraterna, ronnie coleman style. Blir riktigt mättande!

Coachamig
2012-03-20, 18:39
Standard frukost under deff är:

4dl äggvita
2 hela ägg
pepparkakskrydda
nypa salt
ev sötningsmedel

Ner med allt i stekpanna på medelvärme och rör om hela tiden.
Har en grym stekpanna som inte tarvar något stekfett alls.

näringsävrden ca:
kcal: 350
protein: 55 g
carbs: 0-1 g
fett 11

Går utmärkt att blanda med havregrynsgröt eller mannagryn om man vill bosta kolhydraterna, ronnie coleman style. Blir riktigt mättande!

Jo jag provade oxå att köra 2 vanliga ägg med nåra dl äggvita och det vart ju mycket bättre! Får man fråga vad det är för stekpanna du har?:D min bränner fast lite FAST jag hade i smör&rapsolja =( vill helst slippa det.

Gober
2012-03-20, 19:21
Tefal har bra pannor. Billigare alternativ ICA.

spinal
2012-03-21, 19:17
Jag köpte min på ICA. Den bränner inte fast ett dugg, bra skit.