handdator

Visa fullständig version : Optimal proteinmängd MÅLTIDEN efter träning?


Barbastark
2012-03-20, 11:01
Hejhej

Undrar vad som är ett optimalt proteinintag måltiden efter träning? (Då menar jag inte shaken direkt efter passet, utan måltiden 1-2 h efter).

Jag brukar landa på runt 80g. För mycket? är 185 och väger 87 kg.

Grotesk
2012-03-20, 11:03
Allt är relativt.

vicarious
2012-03-20, 11:04
Just för måltiden/stunden räcker det nog med runt 30g men det gör ju inget att det blir mer. Beror lite på när man tänkt äta igen.

Morty
2012-03-20, 11:10
För mycket finns det nog inga risker för att få i sig.

Barbastark
2012-03-20, 11:19
Glömde skriva att frågan gäller för styrketräning.

Barbastark
2012-03-20, 11:20
Just för måltiden/stunden räcker det nog med runt 30g men det gör ju inget att det blir mer. Beror lite på när man tänkt äta igen.

Med hyfsat normal intervall på 4-5 h. Ibland blir dock nästa måltid efter en hel natts sömn.

Barbastark
2012-03-20, 11:21
För mycket finns det nog inga risker för att få i sig.

Menar snarare "onödigt mycket".

Morty
2012-03-20, 11:21
Menar snarare "onödigt mycket".

Inte om du inte blir tjokk.

Reaper123
2012-03-20, 11:28
Jag brukar få i mig allt mellan 120-180g protein efter träning, då äter jag iofs endast ett mål mat innan (lunch) så har en del att fylla upp när jag kommer hem på kvällen ;)

Vad som är bäst är garanterat högst individuellt, bara prova dig fram och se hur du reagerar på olika varianter!

Sniggel
2012-03-21, 14:29
Tror det är svårt att svara på. Cirka 30g och över det uppregleras proteinsyntesen ej ytterligare, dock kommer nedbrytningen att vara undertryckt längre av en måltid med t ex 90g. Man kan välja att äta 3 måltider x 30g protein och uppreglera proteinsyntesen varje gång (förmodligen, visst tidsintervall mellan måltiderna krävs) eller 1 måltid x 90g, förutsatt samma totala kalorimängd.
Det finns dock inga studier som pekar på att det ena är bättre än det andra.
Jag tror att det inte spelar någon roll så länge näringstimingen efter träning är på plats (vilket det är i ditt fall om du inte tar bort shaken eller måltiden du nämnt).

Wessen
2012-03-25, 00:38
Huvudsaken lär väl vara att du får i dig tillräckligt under dagen, hur mycket du får i dig just då kvittar nog.

Probio
2012-05-06, 08:21
Min proteinfördelning i gram ser ut såhär:

Frukost inkl Whey: ~45
Mellanmål: ~10
Lunch: ~49
Efter träning inkl Whey: ~47
Middag: ~77

Om jag även stoppar in 250g keso, är det bättre att jag gör det i samband med mellanmålet (där jag får i mig minst proteiner), efter träningen eller vid middagen?

Eller är det bättre att jag stoppar in det mellan lunchen och träningen? Det dröjer i princip 4-5 timmar innan jag kan träna efter lunch.

Pretorian
2012-05-06, 12:54
Min proteinfördelning i gram ser ut såhär:

Frukost inkl Whey: ~45
Mellanmål: ~10
Lunch: ~49
Efter träning inkl Whey: ~47
Middag: ~77

Om jag även stoppar in 250g keso, är det bättre att jag gör det i samband med mellanmålet (där jag får i mig minst proteiner), efter träningen eller vid middagen?

Eller är det bättre att jag stoppar in det mellan lunchen och träningen? Det dröjer i princip 4-5 timmar innan jag kan träna efter lunch.

Efter träningen.

Barbastark
2013-03-21, 15:34
Återupplivar med en följdfråga:

Vad är en rekommenderad mängd protein måltiden efter träning från animalisk källa om totala mängden ligger på ca 60g?

King Grub
2013-03-21, 15:36
Valfri mängd.

Det finns inget maximalt anabolt gensvar från proteinmängden ett mål, så om du äter hela proteinintaget i ett mål spelar nog ingen speciell roll.

Silencer
2013-03-21, 15:45
Bara du uppnår en viss mäng leucin så du får maximalt anabolt gensvar är det lugnt. Cirka 40g från en högkvalitativ proteinkälla räcker. Men mer skadar så klart inte.

StarkaUlf
2013-03-21, 15:56
Jag brukar köra ca 40g protein i mitt mål efter träning. Ca 20g från kyckling och ca 20g från ris.
10g EAA direkt efter träningen.
Bör väl fungera.

Barbastark
2013-03-21, 17:09
Bara du uppnår en viss mäng leucin så du får maximalt anabolt gensvar är det lugnt. Cirka 40g från en högkvalitativ proteinkälla räcker. Men mer skadar så klart inte.

Så mkt som 40 alltså? Eller du kanske tänker 40g så länge kombinationen blir fullvärdig?

Jeml
2013-03-21, 17:13
jag försöker ha mellan 30-60g i alla mina mål. vill helst att dom flesta ska vara kring 30-40g för att inte äta onödigt mkt protein.

om du äter sista målet runt 18-19 på kvällen skulle jag vilja ha ~60g protein där iaf. har ingen källa på att detta skulle vara bättre än 20g, det är baserat på min personliga uppfattning :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Latissimus Dorsi
2013-03-21, 17:19
Valfri mängd.

Det finns inget maximalt anabolt gensvar från proteinmängden ett mål, så om du äter hela proteinintaget i ett mål spelar nog ingen speciell roll.

Hur är det med den förhöjda proteinoxidationen då vid högre intag?

Sniggel
2013-03-21, 17:34
Som jag förstår det så sker där en högre proteinoxidation. Men det är väl ointressant om det anabola gensvaret ökar ju mer protein man äter i måltiden inte sant?

Jag vet inte hur stora mängder de testade och orkar inte googla just nu. Men KG postade studien som styrker hans senaste påstående i denna tråden:
Det finns inget maximalt anabolt gensvar från proteinmängden ett mål

Barbastark
2013-03-21, 18:12
Jag vet inte hur stora mängder de testade och orkar inte googla just nu. Men KG postade studien som styrker hans senaste påstående i denna tråden:

Det finns inget maximalt anabolt gensvar från proteinmängden ett mål

Försöker snarare skära ned på proteinet då jag tycker jag får får i mig för mycket/dag. Så är ute efter minsta mängd jag kan "komma undan med" måltiden efter träning utan att det har någon direkt mätbar hämmande effekt på bygget

Gonsa
2013-03-21, 18:26
Det är väl en myt att kroppen bara tar upp 30 g protein i taget? Så varför inte köra en stor måltid eller en stor shake efter träningen? Om det sen är 46 g protein som jag har i min shake eller o det är 60-70 g protein är väl upp till var och en? Baserat på vikt och hur mycket man fått i sig innan.

King Grub
2013-03-21, 18:39
Försöker snarare skära ned på proteinet då jag tycker jag får får i mig för mycket/dag. Så är ute efter minsta mängd jag kan "komma undan med" måltiden efter träning utan att det har någon direkt mätbar hämmande effekt på bygget

Därför att det är för dyrt, eller? Annars finns det ingen speciell anledning, i synnerhet inte för träningsresultaten. Möjligen om du har ett fixerat kaloriintag och finner att proteinmängden tränger undan bra bränsle för träning.

Silencer
2013-03-21, 19:24
Så mkt som 40 alltså? Eller du kanske tänker 40g så länge kombinationen blir fullvärdig?

Du ska upp i en viss mängd leucin bara, så det är bara grotta ner dig i hur mycket leucin olika proteinkällor innehåller. Du ska upp i minst 2,5g leucin per måltid iaf. För kyckling blir det minst 150g per portion, om kyckling är enda leucinkällan.

Barbastark
2013-03-21, 19:34
Du ska upp i en viss mängd leucin bara, så det är bara grotta ner dig i hur mycket leucin olika proteinkällor innehåller. Du ska upp i minst 2,5g leucin per måltid iaf. För kyckling blir det minst 150g per portion, om kyckling är enda leucinkällan.

Okok

Därför att det är för dyrt, eller? Annars finns det ingen speciell anledning, i synnerhet inte för träningsresultaten. Möjligen om du har ett fixerat kaloriintag och finner att proteinmängden tränger undan bra bränsle för träning.

Tänker dels på njurar å dyl, men även för att få in lite mer kolhydrat istället

King Grub
2013-03-21, 19:59
Det finns inga belägg för att protein skadar njurar som inte redan har något fel.

AEB
2013-06-25, 16:12
Räcker det inte bara med 2gram per kilo man väger? Hur stor skillnad gör det i det stora hela liksom... :O

ddavid
2013-06-25, 17:28
Om den genomsnittliga absorptionen av aminosyror från måltider ligger runt 5 g så innebär det ju 120g/dygn i teorin, enbart vassle skulle bli 240 g/dygn. Men det beror ju samtidigt på vilka livsmedel måltiden består av och kanske kan absorptionen uppregleras något om man pressar på med rejäla mängder protein? Mer protein ger samtidigt minskad proteinnedbrytning ett bra tag efter måltiden, men att äta proteinmängder som överstiger den mängd man kan absorbera över ett dygn torde väl vara smått onödigt? Inte minst för plånkan =)

Vilken mängd som är "optimal" är lite knepigt att svara på, men 20-30 g är väl det som krävs för att maximera proteinsyntesen och att nå upp till det är sällan svårt :P