handdator

Visa fullständig version : Uppskattad energiförbrukning


Macattack
2012-03-20, 00:32
Tjenare!

Nu är det dags för diet för min del och jag planerar att gå på ett 500 kcal underskott varje dag. Jag är dock inte helt hundra på att jag räknat rätt på Harris and Benedict energiförbruknings ekvation.

Jag kan börja med att säga att jag under en vanlig dag tränar ett effektivt gympass på 1 timma och kör 30 minuters intensiv cardio(i detta fallet på cykel). I övrigt är jag relativt stillasittande.

Såhär estimerade jag min energiförbrukning under en dag som denna. Med en vikt på 94 kg och en längd på 187 cm gjorde jag följande beräkning:
66.5 + 1292.5 + 935,561 - 115,175 x 1.8(aktivitetsfaktor) = 3922,8948

Min fråga lyder därav: Kan min uträkning av min dagliga energiförbrukning stämma? Om inte, bör jag reglera aktivitetsfaktorn?

Fishtank
2012-03-20, 01:31
1.8 lätt som en hög aktivitetsfaktor.
Kör på 1.5 och håll det en vecka och se vad vågen säger skulle jag säga.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Macattack
2012-03-22, 14:18
1.8 lätt som en hög aktivitetsfaktor.
Kör på 1.5 och håll det en vecka och se vad vågen säger skulle jag säga.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Då kör jag på det och testar mig fram! Tack så mycket ;)

Sportfiskaren
2012-03-22, 22:32
Om du är relativt stillasittande så är det i min mening bäst att utgå ifrån 1.2 och sedan addera en estimerad kaloriförbrukning för aktiviteterna du utför just den dagen d.v.s styrketräning och/eller cardio.

vicarious
2012-03-22, 22:39
Om du är relativt stillasittande så är det i min mening bäst att utgå ifrån 1.2 och sedan addera en estimerad kaloriförbrukning för aktiviteterna du utför just den dagen d.v.s styrketräning och/eller cardio.

Fast allt annat man gör förbrukar ju också energi, inte bara träningen.

milk
2012-03-22, 23:51
jag jobbar på ett kontor men gymmar 3 i veckan och kör cardio minst 5 x i veckan (under deff-mode). Då räknade jag på en aktivitetsfaktor på 1.5. Vet inte om detta är för lågt(?) men det var den "magkänslan" jag fick när jag skulle välja.

Sportfiskaren
2012-03-23, 08:32
Fast allt annat man gör förbrukar ju också energi, inte bara träningen.

Jodå det är ju visserligen sant, men folk brukar ju vara ganska pigga på att underskatta sitt kaloriintag så det jämnar väl kanske ut sig. Beror ju också på hur pass bra man är på att föra protokoll över vad man stoppar i sig.

kajjm
2012-03-23, 12:51
Fast allt annat man gör förbrukar ju också energi, inte bara träningen.

Sant, men så påpekade han att han utöver träningen är stillasittande...
Och så har jag alltid antagit att det där med att man förbränner när man sover eller sitter är just anledningen till att man gångar med 1.2 och inte med 1.0....


1.8 låter dock ganska så överskattat för ngn som tränar 1.5h per dag.. om en elitidrottare har 2.0..

begt
2012-03-23, 13:26
För en konditionsidrottare är 1.8 i underkant med 1.5 timmas träning + lite vardagsmotion.

LunaSpice
2012-03-23, 13:59
jag jobbar på ett kontor men gymmar 3 i veckan och kör cardio minst 5 x i veckan (under deff-mode). Då räknade jag på en aktivitetsfaktor på 1.5. Vet inte om detta är för lågt(?) men det var den "magkänslan" jag fick när jag skulle välja.

Hur gick deffen då?

milk
2012-03-25, 16:08
Hur gick deffen då?

Jag är på dag 14 och ska väga mig imon men jag kunde inte hålla mig så jag vägde mig i fredags och då landade vågen på 82.3 kg (startade på 85.5 kg så -3,2 kg). Vet inte om det är fööör mkt kilon att droppa såhär i början? Antar att det är mkt vätska och tarm innehåll jag gjort mig av med dessa dagar och jag räknar med en högre vikt imon då jag fuskat lite denna helgen.

Så att svara på din fråga, det går bra rent viktmässigt (än så länge haha).

vicarious
2012-03-25, 17:46
Sant, men så påpekade han att han utöver träningen är stillasittande...
Och så har jag alltid antagit att det där med att man förbränner när man sover eller sitter är just anledningen till att man gångar med 1.2 och inte med 1.0....


1.8 låter dock ganska så överskattat för ngn som tränar 1.5h per dag.. om en elitidrottare har 2.0..

Helt stillasittande exakt all annan tid? Reser sig inte ens för att gå på toa, gå till affären, gå till gymmet osv? Diska, städa, tvätta :) Skitsamma, det brukar vara svårt att beräkna förbrukningen exakt ändå.

Macattack
2012-04-02, 00:21
Helt stillasittande exakt all annan tid? Reser sig inte ens för att gå på toa, gå till affären, gå till gymmet osv? Diska, städa, tvätta :) Skitsamma, det brukar vara svårt att beräkna förbrukningen exakt ändå.

Ja exakt. Självklart blir det att man sysslar med någonting då och då. Men jag tar och testar mig fram genom att räkna på en aktivitetsfaktor på 1.5 - 1.6 och sedan försöker gå på ett 500kcal underskott utifrån den beräkningen ;)

daloatf
2012-04-02, 09:50
Annars kan du skriva upp dina aktiviteter på tex caloriesperhour.com eller matkalkyl.se och sedan se vad du ligger på. Ta några standard dagar tex.

Jobb + träning + cardio
Jobb + cardio
Jobb
Softar dag + cardio
Softar dag + cardio + träning
Softar dag
Aktiv vilodag, promenader osv