handdator

Visa fullständig version : Har ni blivit snabbare/explosivare av styrketräning?


cero
2012-03-19, 23:38
Som rubriken lyder. Har ni blivit mer "atletiska" av endast styrketräning? Då pratar jag om fysiska egenskaper som kan tillämpas i många sporter, dvs: snabbhet, explosivitet, spänst osv.

Eller har ni tvärtom blivit segare pga viktuppgång?

312
2012-03-19, 23:39
Nej, jag har bara förstört kroppsdelar och blivit fet. :D

DarcyGrahn
2012-03-19, 23:41
Ja det har jag blivit.

spoon
2012-03-19, 23:41
Jag blev väldigt överaskad när jag åkte snowboard efter att ha kört knäböj i två år. Hoppade mycket högre än planerat vilket gav en " O fy fan jag kommer dö känsla" i luften.

Så spänsten har gått upp. Snabbheten är nog densamma eftersom jag har ökat i vikt. Kanske snabbare på sprinter men det har jag inte testat.

ceejay
2012-03-19, 23:43
Det kan man väl nog säga....

Var nog top 5 i klubbhastighet i hela världen under VM i longdriving i november.
Hade delad andra högsta hastighet under finalen.

cero
2012-03-20, 00:01
Darcy: Utveckla gärna.

straand94
2012-03-20, 00:04
Jag har blivit sjukt mycket mer vig än innan! :)

Fishtank
2012-03-20, 00:05
Japp.
Vigare, smidigare, spänstigare.


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

hhhenke
2012-03-20, 00:08
Snabbare, mer explosiv och bättre spänst! Tack benböj!

Stefan J
2012-03-20, 00:19
Som rubriken lyder. Har ni blivit mer "atletiska" av endast styrketräning? Då pratar jag om fysiska egenskaper som kan tillämpas i många sporter, dvs: snabbhet, explosivitet, spänst osv.

Eller har ni tvärtom blivit segare pga viktuppgång?

Ja, ganska mycket snabbare och spänstigare. Allt som inte har med ren uthållighet att göra har fått sig en bra skjuts uppåt. Och ökad styrka, snabbhet, explosivitet och spänst är en fair trade för mig mot att tappa lite kondition.

Kål
2012-03-20, 00:38
Hoppade mycket högre än planerat vilket gav en " O fy fan jag kommer dö känsla" i luften.

Tack för att du påminde mig om den känslan. Var ett tag sedan, måste kanske plocka fram brädan :)

TS: Ja, precis som ovanstående så har jag förbättras på alla plan förutom konditionen.

Exdiaq
2012-03-20, 00:44
Självklart

Spartansk
2012-03-20, 00:52
Svårt att säga, eftersom jag inte direkt lever ett fysiskt aktivt liv i övrigt. Men nog sjutton tycker jag att jag tar långa trappor enklare nu än förut. En gud i sängen är jag också tydligen, det kan ha med träningen att göra.

ChuckTesta
2012-03-20, 01:23
Har ni blivit starkare av att bli starkare?

Självklart blir man snabbare och explosivare av styrketräning.

Supermicke
2012-03-20, 01:42
ja som fan, bland annat så tog jag emot en tackling av någon tjock-grov på idrotten och stog som en boss. Blev sj förvånad trodde jag skulle försvinna vid horisonten.

emi23j
2012-03-20, 08:27
Ja.

mikaelj
2012-03-20, 08:35
Har ni blivit starkare av att bli starkare?

Självklart blir man snabbare och explosivare av styrketräning.

Argumentet är vanligtvis att tung styrketräning gör en långsam.

Pretorian
2012-03-20, 09:36
Jag har aldrig varit så stel och seg i kroppen som nu. Det kanske har mer att göra med småbarn (nää, dem små gullungarna kan jag inte skylla på) och ålder.

Jag borde kanske lägga in någon smidighetsträning innan jag skadar mig på riktigt.

exor
2012-03-20, 10:35
Jag har tappat explosivitet, spänst och smidighet samt konditionen. Har dock blivit starkare och gått upp 35 kilo.

ARMSTARK
2012-03-20, 10:42
Explosivare har jag definitivt blivit, det finns ingen som hänger på om jag tex springer upp för långa trappor, 4-5 steg i taget och snarare ökar än minskar hastigheten.

Däremot har jag slarvat med stretching på senare år och blivit rätt stel. :em:

LoveMachine
2012-03-20, 11:54
Definitivt. Styrketräning och viktnedgång förstörde under ett halvår hur jag tränar kendo. Jag har blivit snabbare och fått längre räckvidd vilket min teknik inte hann med att kompensera för. Det är först nu sedan jul och saker börjar falla på plats och min ökade spänst är en resurs snarare än en belastning. Nu är förändringarna inte lika dramatiska ochalla förbättringar i spänst och styrka lär jag snabbt lära mig utnyttja.

stridis
2012-03-20, 12:02
Känner mig seg och jävlig, definitivt inte mer explosiv iaf.*gah!*

Supermicke
2012-03-20, 12:08
man känner sig inte speciellt kvick när man har träningsvärk, nertränad osvosv men vilar man en vecka så då..

ARMSTARK
2012-03-20, 12:12
Lite intressant att det är några som säger att de inte har blivit explosivare. Hur tränar ni då? Låga vikter och långsam rörelse kanske?

För att få explosivitet rekomenderas höga vikter och snabb rörelse, något långsammare när man "släpper ner" vikten.

Kan det vara boven i dramat?

Zizou
2012-03-20, 12:20
Lite intressant att det är några som säger att de inte har blivit explosivare. Hur tränar ni då? Låga vikter och långsam rörelse kanske?

För att få explosivitet rekomenderas höga vikter och snabb rörelse, något långsammare när man "släpper ner" vikten.

Kan det vara boven i dramat?

Om man nu verkligen vill träna just explosivitet, vore det inte bättre då att ligga på en ganska låg % av sitt 1 RM, för att sakta gå ner och sedan explodera upp?
Kanske kring 50-60% av 1 rm.
Om man nu är ute för just explosivitet och inte styrka.

stridis
2012-03-20, 12:24
Lite intressant att det är några som säger att de inte har blivit explosivare. Hur tränar ni då? Låga vikter och långsam rörelse kanske?


Försöker köra snabbt. I bänk blir jag dock bara slagen av Eddie_Vedder in das langsamheit, men folk brukar regelbundet anmärka/glo på när jag kör hantelrodd och chins o dyl eftersom det tydligen brukar vara snabbare än vad de tänker sig.

Stefan J
2012-03-20, 12:29
Lite intressant att det är några som säger att de inte har blivit explosivare. Hur tränar ni då? Låga vikter och långsam rörelse kanske?

För att få explosivitet rekomenderas höga vikter och snabb rörelse, något långsammare när man "släpper ner" vikten.

Kan det vara boven i dramat?

Så snabbt utförande som möjligt på alla vikter, utom lägre uppvärmningsvikter då. Jag kan tänka mig att ett långsamt utförande på låga vikter där man söker "kontakt" gör att den styrkan man får där inte blir överförbar till andra idrotter (om man alltid tränar så) eftersom man aldrig någonsin gör något explosivt. Inget konstigt i det. Normal lyftarträning (både SL och OL) kommer att göra de flesta explosivare och snabbare förutsatt att man svarar bra på träningen och blir markant starkare. Det är ju därför som så många idrottare tränar just de momenten (frivändningar, överstöt, ryck, knäböj, bänkpress, militärpress och marklyft), det är sällan som idrottare baserar sin kompletterande träning med långsamma TUT-bensparkar med träffar för avsedd muskel.

Lord Humungus
2012-03-20, 12:49
Så snabbt utförande som möjligt på alla vikter, utom lägre uppvärmningsvikter då. Jag kan tänka mig att ett långsamt utförande på låga vikter där man söker "kontakt" gör att den styrkan man får där inte blir överförbar till andra idrotter (om man alltid tränar så) eftersom man aldrig någonsin gör något explosivt. Inget konstigt i det. Normal lyftarträning (både SL och OL) kommer att göra de flesta explosivare och snabbare förutsatt att man svarar bra på träningen och blir markant starkare. Det är ju därför som så många idrottare tränar just de momenten (frivändningar, överstöt, ryck, knäböj, bänkpress, militärpress och marklyft), det är sällan som idrottare baserar sin kompletterande träning med långsamma TUT-bensparkar med träffar för avsedd muskel.

Det är sällan nån överhuvudtaget tränar så tror jag, för att bygga effektivt är det ju allmänt känt att högre hastighet i den koncentriska fasen är att föredra

pwnyou
2012-03-20, 12:57
Jag var bättre på att sprinta innan, men å andra sidan tränade jag bara sprint och konditionsidrotter innan jag började gymma. Om jag fick vänja upp min teknik i sprint igen kanske jag skulle kunna klå mitt forna jag på en månad eller så.

Jag är mycket bättre på till exempel vertikala hopp, muscle ups och sånna saker. Självklart är man mycket explosivare och starkare nu overall.

Ademius
2012-03-20, 12:59
Jag gnäller aldrig över vardagsgrejer längre iaf (som t.ex. att släpa matkassar 800m hem). Tidigare hade jag ett fysiskt tungt arbete och då märkte jag väldig skillnad. Min vardag är numera ganska lugn så jag behöver inte anstränga mig fysiskt så värst längre.

ARMSTARK
2012-03-20, 13:53
Om man nu verkligen vill träna just explosivitet, vore det inte bättre då att ligga på en ganska låg % av sitt 1 RM, för att sakta gå ner och sedan explodera upp?
Kanske kring 50-60% av 1 rm.
Om man nu är ute för just explosivitet och inte styrka.

Jovisst, särskillt om man vill köra 10-12 reps. Men för att bli explosiv kan man även köra tyngre vikter med färre reps och FÖRSÖKA lyfta dem snabbt. Visserligen rör sig vikten inte lika snabbt men träningseffekten blir den samma.

jokem
2012-03-20, 13:57
Jag har alltid varit snabb, jag är minst lika snabb nu på mina 81-82 kg som jag var när jag började träna (59.4) då jag var tennisspelare. Detta utan att ha tränat intervaller. Däremot har jag inte lika bra kondition.

Svårt att säga om jag blivit mer explosiv, har alltid varit duktig i höjdhopp också så i benen verkar jag ha ökat explosiviteten genom att göra samma/bättre resultat på högre kv. Däremot vet jag inte med överkroppen, men absolut har jag användning av träningen i vardagen!

Zizou
2012-03-20, 14:02
Jovisst, särskillt om man vill köra 10-12 reps. Men för att bli explosiv kan man även köra tyngre vikter med färre reps och FÖRSÖKA lyfta dem snabbt. Visserligen rör sig vikten inte lika snabbt men träningseffekten blir den samma.

Okej, då förstår jag :) Tackar för svaret!

cero
2012-04-09, 20:49
Bumpar för fler svar!

FrankDrebin
2012-04-09, 20:54
Fotbollen har blivit en barnlek tack vare all styrketräning. Dessa mediokra tränare i min ungdom som förkastade träning på gymmet...må dom brinna i helv...

Carcer
2012-04-09, 20:59
Ja!

Sarwien
2012-04-09, 22:00
Har blivit mycket mer explosiv och spänstig men uthålligheten har gått åt helvete.

cero
2012-04-09, 22:29
Ja!

Utveckla gärna!

Carcer
2012-04-09, 22:31
Utveckla gärna!

Springer snabbare och rycker kastar omkull personer snabbare.

filmjölk
2012-04-09, 22:50
Är den personen folk helst vill ha med för att bära tunga saker. Jag är långsam, stel och oexplosiv, men kung på att bära ett piano åtta trappor upp. Det hade jag inte vart utan styrketräning:)

bearwolf
2012-04-09, 22:58
"you can't lift a heavy weight slow" :D
Har börjat köra explosivitetsdagar på ~60%, känns fånigt att stå och rycka, men gick förbi en platå ganska fort efter.

se hela louie simmons snack om det hela! mycket sevärt.
http://www.youtube.com/watch?v=u10SeIhQGwE