handdator

Visa fullständig version : Hur tappar man 8-12kg till på 4mån?


NeoTech
2004-01-19, 20:53
Har nu ägnat snart 3mån åt att försöka käka rätt och träna regelbundet och som vanligt så går det fort som fan men sitter nu fast på en o samma vikt. enda jag märkt är att min kondition har märkbart förändrats och att jag kan ta större vikter.

Jag är 1,78 och väger 112kg.

Jag tränar:
Tis: Axlar, Bröst, Triceps
Tors: Biceps, Rygg
Sön: Mage, Ben

Utöver det kör jag 40-60min konditionsträning innan ett pass och 10-15min efter eller tills jag inte kan stå upp längre. Det tar mig cirka 50min att köra vikterna, så varje pass spenderar jag cirka 2 timmar i gymmet.

På dom första 2mån tappade jag från 121 till 112 då var det i mitten på december, efter det står det tvärt still ingenting händer. Mer än att jag kan prestera mer på varje pass, vad jag egentligen vill är att ta mig ner till 100kg.

Vad äter jag frågar sig nu dom flesta..
Tja en genomsnittlig dag ser ut så här..

Frukost: 7dl vatten, havregrynsgröt, 1msk sylt
Mellanmål: 1 grovmacka, 4dl vatten
Lunch: 1 kycklingfile, 300g grönsaker, 100g ris, 5-6dl vatten
mellanmål: 1grovmacka, 4dl vatten
Kvällsmat: 2-3grovmackor 5-6dl vatten.

Det där är ungefär vad jag äter jämt då jag inte gillar o laga mat utan lagar allting på en gång för en vecka i stöten, kan dock varva kvällsmaten med nötter ist för vatten men det händer inte överdrivet ofta.

annars så äter jag inte härdat fett eller processat socker då det verkar vara dom "klassiska" fällorna.. Nu behöver jag lite hjälp.. hur tappar man 8-12kg till på 4mån?

z_bumbi
2004-01-19, 21:07
Ät mer protein

Ät mer fett

Ät mer kalorier totalt

Kör inte kondition innan styrkan utan lägg den delen på ett separat pass.

Variera i övrigt din mat mer.

King Grub
2004-01-19, 21:12
Med det där kostschemat förstör du bara din förbränning, tappar muskelmassa och får ännu sämre förbränning, osv i ett kretslopp.

Följ gärna råden i den här tråden:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=17253

mangemani
2004-01-19, 21:13
tok för lite protein,eller rättare sagt,tok för lite av allt tyvär=/

Kallingen
2004-01-19, 21:15
Precis som z_bumbi säger, lägg inte ett tungt cardio innan passet, kör bara 10-15min uppvärmning.

Gå promenad innan frukost är ett effektivt sätt, vilket du kanske borde hört innan... ?

aliquis
2004-01-19, 21:45
neotech: tyckte ju att du kunde slänga med ägg eller protein till dom annars rätt proteinfattiga måltiderna, och jag äter som sagt en massa jordnötter osv utan att bli tjock, fett är inte farligt, dåligt fett är ovärt dock.

vad har du till brödet? blir ju väldigt stor andel kolhydrater i den där kosten.

Och jag skulle också lägga konditionen efter träningen, om du kör 40mins kondition kan du ju inte träna särskilt hårt eftersom du har slut på energi.

aliquis
2004-01-19, 21:49
Originally posted by NeoTech

Frukost: 7dl vatten, havregrynsgröt, 1msk sylt
Mellanmål: 1 grovmacka, 4dl vatten
Lunch: 1 kycklingfile, 300g grönsaker, 100g ris, 5-6dl vatten
mellanmål: 1grovmacka, 4dl vatten
Kvällsmat: 2-3grovmackor 5-6dl vatten.


Frukost: havregrynsgröt, några ägg, minimjölk, äppelmos

Mellanmål: Keso eller proteindrink med en skiva bröd, kyckling/fisk med lite ris o grönsaker.

Lunch: något i stil med ovan

Mellanmål: något i stil med ovan

Kvällsmat: Mer protein och lite nötter.

Potatis och pasta osv fungerar ju också, potatis mättar väl mycket bättre än brödet per kcal räknat.

--

21:52 <NeoTech> cirka 1400 ja.
21:52 @<Hagge> totalt?
21:52 @<Hagge> inkl kyckling o grönsaker?
21:52 <NeoTech> mmm
21:52 <NeoTech> ajo ungefär ja.
21:52 @<Hagge> prova 2000 istället :D
21:53 <NeoTech> nee, det där beror på portionen.
21:53 @<Hagge> om du verkligen ligger på 1400kcal så kommer ju din kropp vara rätt övertygad om att du svälter nu
21:53 @<Hagge> och om den är det försöker den ju spara på fettet så du skall överleva
21:54 @<Hagge> och bryter ner musklerna eftersom dom tar onödigt mycket energi

NeoTech
2004-01-19, 22:23
Hmm ok konstateringen e då att jag käkar på tok för lite..

Dags att skaffa sig en vettig energitabell fylla på kylskåpet och börja om igen..

Enligt exhale testet och uppladdningen så bör jag ligga runt en 4200 - 4900kcal på en dag.

Det borde betyda att jag ska äta runt 3700 - 4400kcal för att kunna tappa ett halvt kilo i veckan.. låter det vettigt eller har jag totalt missuppfattat ngt?

King Grub
2004-01-20, 07:31
Originally posted by NeoTech
Hmm ok konstateringen e då att jag käkar på tok för lite..

Dags att skaffa sig en vettig energitabell fylla på kylskåpet och börja om igen..

Enligt exhale testet och uppladdningen så bör jag ligga runt en 4200 - 4900kcal på en dag.

Det borde betyda att jag ska äta runt 3700 - 4400kcal för att kunna tappa ett halvt kilo i veckan.. låter det vettigt eller har jag totalt missuppfattat ngt?

Det låter vettigt, med tanke på din kroppsvikt, utan att veta vad du gör under dagarna. :thumbup: Du kan ju prova den undre siffran, men om du har försämrat din förbränning genom att äta för lite under en lång tid kan det krävas en rejäl höjning för att få igång den igen.

NeoTech
2004-01-20, 08:50
Ja det som är lite av problemet till att ja kan äta rätt lite utan att ens bli överdrivet trött, jag sitter still största delen av dagen då jag jobbar som dator råtta hemmifrån. =)

King Grub
2004-01-20, 08:58
Originally posted by NeoTech
Ja det som är lite av problemet till att ja kan äta rätt lite utan att ens bli överdrivet trött, jag sitter still största delen av dagen då jag jobbar som dator råtta hemmifrån. =)

Samma här! :cheers: Det kompenserar jag dock med två timmars tung styrketräning följt av stenhård intervallträning på morgonen, så kan jag sitta still hela dagen lång, hålla aptiten och förbränningen uppe, och må som en prins.

NeoTech
2004-01-20, 09:19
Dagligen? det låter jue rätt hårt faktiskt..

Intervall träna har jag ingen möjlighet till men brukar hoppa hopprep en 20min på morgonen, det drar igång pulsen iaf, men sen blir man parkerad framför datorn till klockan 17 minst innan man masar sig iväg te gymmet.

Eg. rätt illa för man kan om man sitter still en hel dag glömma bort att äta om man inte hade mobilen som plingar till o säger till en att äta. ;)

King Grub
2004-01-20, 09:36
Originally posted by NeoTech
Dagligen? det låter jue rätt hårt faktiskt..

Intervall träna har jag ingen möjlighet till men brukar hoppa hopprep en 20min på morgonen, det drar igång pulsen iaf, men sen blir man parkerad framför datorn till klockan 17 minst innan man masar sig iväg te gymmet.

Eg. rätt illa för man kan om man sitter still en hel dag glömma bort att äta om man inte hade mobilen som plingar till o säger till en att äta. ;)

Nej, inte dagligen. Styrketräning kör jag fem dagar i veckan, men kroppens muskler uppdelade på just fem dagar. Jag kör intervallträning på trappmaskinen, cirka 20 minuter, efter fyra av dessa styrkepass, dock ej på bendagen. Men jag har tränat 16 år och har väl arbetat upp en viss mängdtålighet vad gäller träning, plus att jag tycker det är rackarns roligt.

Ibland kan det bli extraaktiviteter, bara för att det är så roligt: i förrgår var jag ute på en tretimmars skidtur i skogen i gnistrande solsken och bister kyla, bara just för att det var så skönt och roligt, och att man mår så bra av det. Hittar man motionsformer man tycker om är det lätt att hålla formen utan att plåga sig.

Jag har delar verkligen inte dina problem med att glömma att äta; jag har knappt svalt sista tuggan innan magen börjar kurra igen, den lille gynnaren. :love: :eating: