handdator

Visa fullständig version : Benen bär inte (kondition)


Marielle
2012-03-19, 12:39
Jag har problem med mina ben när det kommer till konditionsträning. När jag kör spinning (är instruktör) eller är ute och joggar så är det benen som ger upp först, medan viljan vill så mycket mer. Jag kör ett benpass på gymmet en gång i veckan, och det går kanonbra tycker jag. Men kanske är det inte tillräckligt ändå? Under en vecka cyklar jag i snitt ungefär 1 mil per dag (vardagsmotion), kör 2 spinningpass á 45 min, gymmar 3 dagar i veckan och går någon långpromenad.

På fredag ska jag köra ett maxpulstest på spinningcykel, och sist när jag körde det var det benen som tog stryk på en gång, vilket resulterade i att jag inte kom upp så högt i puls som jag har gjort tidigare under vanliga konditionspass. På fredag vill jag lyckas nå maximal puls, utan att benen viker sig. Men varför tar benen stryk och inte orkar? :smash: Blir ju trött i benen bara jag cyklar till skolan nu mer.
Tips&råd? :)

mikaelj
2012-03-19, 12:43
Äter du för lite?

deerp
2012-03-19, 12:52
Jag har problem med mina ben när det kommer till konditionsträning. När jag kör spinning (är instruktör) eller är ute och joggar så är det benen som ger upp först, medan viljan vill så mycket mer. Jag kör ett benpass på gymmet en gång i veckan, och det går kanonbra tycker jag. Men kanske är det inte tillräckligt ändå? Under en vecka cyklar jag i snitt ungefär 1 mil per dag (vardagsmotion), kör 2 spinningpass á 45 min, gymmar 3 dagar i veckan och går någon långpromenad.

På fredag ska jag köra ett maxpulstest på spinningcykel, och sist när jag körde det var det benen som tog stryk på en gång, vilket resulterade i att jag inte kom upp så högt i puls som jag har gjort tidigare under vanliga konditionspass. På fredag vill jag lyckas nå maximal puls, utan att benen viker sig. Men varför tar benen stryk och inte orkar? :smash: Blir ju trött i benen bara jag cyklar till skolan nu mer.
Tips&råd? :)

verkar som du är övertränad... släng in lite mer vilodagar och ät mycket kolhydrater..

Poxeman
2012-03-19, 12:57
Hur länge har du tränat på detta sätt?

mattilainen
2012-03-19, 13:02
äter du tillräckligt?

eequal
2012-03-19, 13:09
Som de flesta andra skriver så låter det ju som ett underskott av kolhydrater, när du känner dig allmänt fräsch och benen ger sig innan konditionen.

När det gäller maxpulstestet så borde ju testinstruktören som coachar dig se till att du får trampa ur mjölksyran när den börjar komma. Du kan ju säga till i förväg att du vet med dig att benen ger sig tidigare än pulsen.

carl0
2012-03-19, 13:12
äter du tillräckligt?

Du ställer alltså exakt samma fråga som ställdes i första posten? vad är grejen med det?

Marielle
2012-03-19, 13:14
Ingen aning om jag äter tillräckligt? Men äter mycket åtminstone! Försöker dra ned på kolhydrater något, då jag vill komma i bättre form. Har tränat såhär i ett år ungefär, av och till. Jag vilar 1-2 dagar i veckan.

Kanske är jag övertränad? Att all jäkla cykling kör slut på benen..?

Zorgus
2012-03-19, 13:30
verkar som du är övertränad... släng in lite mer vilodagar och ät mycket kolhydrater..

+1

Att inte kunna komma upp högt i puls är ett tecken på för lite vila, otillräckligt kolhydratintag och/eller ej fulla glykogennivåer i musklerna. Vila inför testet så kommer det gå bättre. När jag kört på tufft på uthållighetsträningen får jag samma symptom och då är det dags att antingen vila eller köra återhämtningspassen riktigt långsamt tills benen är med i spelet igen.

Poxeman
2012-03-19, 13:30
Ingen aning om jag äter tillräckligt? Men äter mycket åtminstone! Försöker dra ned på kolhydrater något, då jag vill komma i bättre form. Har tränat såhär i ett år ungefär, av och till. Jag vilar 1-2 dagar i veckan.

Kanske är jag övertränad? Att all jäkla cykling kör slut på benen..?

Om du hållt igång ett år med denna träning och varken gått ner i vikt eller blivit för sliten tror jag inte att du tränar för mkt eller äter för lite.

Däremot tycker jag att många spinningpass är upplagda på ett sätt som främjar "cykelstyrka" och att bli trött istället för att satsa på flås / puls.

Har själv svårt att få upp pulsen på cykel eftersom mina cykelmuskler är sämre tränade än resten av kroppen.

LarsLasr
2012-03-19, 13:35
Vet inte vad du menar med att benen viker sig, men då du vid cykling inte använder hela kroppen, utan mest benen, så kommer ju benens mjölksyratålighet/förmåga att tillgodogöra sig energi sätta stopp långt innan hjärtat.

Även om det är mycket muskler i benen hos de flesta så tror jag inte det är tillräckligt för alla att bara använda dom för att nå maxpuls, på samma sätt som det inte är tillräckligt att bara använda armarna, typ vid rodd, för att nå maxpuls.

Om muskelmängden är för liten/för otränad för att kunna tillgodogöra sig av energitillförseln och syret från maxpuls, så kommer man inte nå maxpuls innan mjölksyra sätter stopp.

Backlöpningar i intervaller brukar vara väldigt påfrestande för hjärta och mjölksyra i benen, det tillsammans med en bra pulsklocka kanske visar din maxpuls?

Marielle
2012-03-19, 13:36
Okej tack för svaren. Jag ligger på en stadig vikt med varken några plus eller minus på vågen. Och känner mig inte alls sliten, förutom att benen blir trötta fort då. Har du några tips på några speciella övningar på gymmet som kan kan göra för att stärka dessa "cykelmuskler"? Utöver hård benträning menar jag?

begt
2012-03-19, 13:39
Näringsbrist? Järnbrist t.ex.?

Baske
2012-03-19, 13:49
Jag har problem med mina ben när det kommer till konditionsträning. När jag kör spinning (är instruktör) eller är ute och joggar så är det benen som ger upp först, medan viljan vill så mycket mer. Jag kör ett benpass på gymmet en gång i veckan, och det går kanonbra tycker jag. Men kanske är det inte tillräckligt ändå? Under en vecka cyklar jag i snitt ungefär 1 mil per dag (vardagsmotion), kör 2 spinningpass á 45 min, gymmar 3 dagar i veckan och går någon långpromenad.

På fredag ska jag köra ett maxpulstest på spinningcykel, och sist när jag körde det var det benen som tog stryk på en gång, vilket resulterade i att jag inte kom upp så högt i puls som jag har gjort tidigare under vanliga konditionspass. På fredag vill jag lyckas nå maximal puls, utan att benen viker sig. Men varför tar benen stryk och inte orkar? :smash: Blir ju trött i benen bara jag cyklar till skolan nu mer.
Tips&råd? :)

Lätt att det jag skriver nu missuppfattas men jag försöker.


Spinningcyklen hjälper till med rundtrampet i stor grad. Visst det är helt ok att träna spinning och kan säkert hjälpa många tränande människor förbättra sin aeroba förmåga.

Cykel ute (med pedaler och klossar självklart) MTB eller racer eller annat har mycket stor potential att höja din kapacitet. Sen är det ju en tillgång och kostnadsfråga.

Du BEHÖVER inte gymma ett enda pass i veckan för att bli en stark tempocyklist även om det finns teorier om att det skulle kunna hjälpa.


Kommentaren äter du tillräckligt slog även mig.

Marielle
2012-03-19, 13:53
Okej tack. Cykel ute är inget som intresserar mig riktigt, utan det är själva spinningen som jag älskar. Därav instruktörsutbildningen.

Hur vet man om man äter tillräckligt..?

begt
2012-03-19, 14:01
Okej tack. Cykel ute är inget som intresserar mig riktigt, utan det är själva spinningen som jag älskar. Därav instruktörsutbildningen.

Hur vet man om man äter tillräckligt..?

Du kan ju ta ett blodprov, se till att du håller vikten m.m.

Marielle
2012-03-19, 14:07
Okej, tack. Vikten håller jag, ligger på samma varje dag och har gjort det i över ett år nu. Så kosten borde väl inte vara något problem? Kanske någon form av vitaminbrist, för det är jag dålig på att äta (vitaminkosttillskott alltså).

svenbanan
2012-03-19, 14:18
Jag har problem med mina ben när det kommer till konditionsträning. När jag kör spinning (är instruktör) eller är ute och joggar så är det benen som ger upp först, medan viljan vill så mycket mer. Jag kör ett benpass på gymmet en gång i veckan, och det går kanonbra tycker jag. Men kanske är det inte tillräckligt ändå? Under en vecka cyklar jag i snitt ungefär 1 mil per dag (vardagsmotion), kör 2 spinningpass á 45 min, gymmar 3 dagar i veckan och går någon långpromenad.

På fredag ska jag köra ett maxpulstest på spinningcykel, och sist när jag körde det var det benen som tog stryk på en gång, vilket resulterade i att jag inte kom upp så högt i puls som jag har gjort tidigare under vanliga konditionspass. På fredag vill jag lyckas nå maximal puls, utan att benen viker sig. Men varför tar benen stryk och inte orkar? :smash: Blir ju trött i benen bara jag cyklar till skolan nu mer.
Tips&råd? :)

Jag blir lite förvirrad av det du skrivit. När är det du kommer upp i högre puls än vad du lyckades med under maxpulstestet? Det verkar som om du får "spaghettiben" både av löpning och spinning. Är det så att du nu kommit in i en period då du inte orkar lika mycket som du gjort tidigare?

Marielle
2012-03-19, 14:50
Ska förtydliga mig. Tidigare har jag kommit upp på en puls på 204, när jag kört konditionspass (tror det var ett spinningpass jag ledde till och med). Kände då inte av någonting i benen, eller ja självklart var det jobbigt men det gick åtminstone. Nu på senaste tiden rör jag mig mycket mer i vardagen, cyklar betydligt mer, och får för mig att det är därför mina ben blir så trötta. Så nu när jag kör konditionspass så blir jag så otroligt trött i benen, så när jag försöker pressa mig högre upp i puls (kommer inte över 199 nu), så känner jag hur det tar slut i benen. Inte en muskel orkar mer. Men psyket vill så mycket mer, för jag vet att jag kan, jag har gjort det förut. Men det går bara inte för kroppen (benen) ger vika.

tjabon
2012-03-19, 16:08
Det är en träningssak.

Uthållighetsträning tar tid.
Jag vet av egen erfarenhet från löpning.
Bara att ligga på och köra långpass (1,5 - 2 tim) på 60-65% av max, så lossnar det
så småningom.

tjabon
2012-03-19, 16:29
Alternativt kanske du behöver köra lite hårda intervaller för att pressa mjölksyratröskeln.

svenbanan
2012-03-19, 19:21
Fast maxpulsen ligger där den ligger, den kan hon inte träna upp.

Däremot så är det ju så att maxpulsen ju blir c:a 1 slag mindre per år (vet dock inte vid vilken ålder den börjar minska). Det kan ju också vara så att du egentligen inte hade 204 den gången du mätte förut (pga nåt fel i mätningen) eller att du egentligen skulle haft nåt slag högre nu (pga nåt fel i mätningen). Någon slags kombination av dessa "felkällor" och/eller någon annan "felkälla" kan nog göra att det inte är några konstigheter. Dvs det värde du får på testet är helt juste.

Detta skulle alltså betyda att du helt enkelt behöver träna intervaller eller nåt sådant för att få bättre resultat. Du kommer alltså inte få högre maxpuls, men du kommer kunna hålla på längre tid vid 90% av din maxpuls.

Tycker dock fortfarande inte att allt det här rimmar med det du skrev tidigare om att du blev trött bara av att cykla till jobbet (nåt liknande). Detta tyder ju istället på nån typ av överträning/energibrist...

svenbanan
2012-03-19, 19:23
Hur gör du föresten när du försöker komma upp i maxpuls? Följer du något standardutförande?

Marielle
2012-03-20, 19:26
Okej tack för svaren. Har kört maxpulstest på spinningcykel. Började med 20 minuter uppvärmning, sedan skulle man komma upp i maxpuls så fort som möjligt genom att lägga på mer och mer motstånd. Tillslut var jag uppe i 199 i puls men benen vek sig under mig och jag föll ihop på cykeln.

Kanske att lite intervaller skulle kunna förbättra mjölksyratröskeln, får testa det.

Men vad menas med överträning? Hur kan man bli övertränad..?

King Grub
2012-03-20, 19:54
Man tränar mer än vad ens kapacitet för återhämtning klarar av. Hur man lever i övrigt (fysiskt arbete, stress) och äter (äter man för lite kan man inte träna ordentligt i längden) påverkar.

Marielle
2012-03-21, 07:45
Okej, då vet jag. Tack! Hoppas det inte är det, dock.

Röda Björnen
2012-03-21, 07:59
Okej tack. Cykel ute är inget som intresserar mig riktigt, utan det är själva spinningen som jag älskar. Därav instruktörsutbildningen.

Hur vet man om man äter tillräckligt..?

ta en penna
sen en bok
sen skriver du under en dag allt du äter

= Succes

MVH

Holabandola
2012-03-21, 08:06
Ingen har nämt något om stretching. Stretchar du bena/rumpa?
Att cykla/springa med stela hamstrings är som att köra med handbromsen i.
Stretcha hamstring, glutes, vader och Quad innan träning. 40 sek varje muskelgrupp.

Näringsbrister brukar främst visa sig som allmän trötthet och många infektioner. Känner du dej pigg och fräsh och ditt allmäntillstånd i övrigt är på topp så är det sannolikt inget fel på dej heller.

clavain
2012-03-21, 08:39
Maxpulsen sjunker med åldern, nu vet jag inte hur länge sen det var du uppmätte 204 men om det var för några år sen är det fullt tänkbart att du gått tillbaka några slag per minut...

svenbanan
2012-03-21, 15:12
Jag tror att du bara är lite dåligt tränad och att det helt enkelt är i benen du blir trött när du kör dina maxtest i spinning. Känns ju ganska naturligt att det är benen som blir trötta också. Din maxpuls ligger väl helt enkelt kring 200. Det är ju inte jätteviktigt vad du har för maxpuls, och du kan inte förändra det. Det viktiga är ju vilken effekt du får ut vid maxpuls (eller någon procent av maxpulsen). Det är väl helt enkelt bara att bita i det sura äpplet och träna hårdare! ;-)

Everest
2012-03-21, 15:23
För att få ut maximalt i cykling om man är konditionsstark i övrigt krävs bra grenspecifik styrka. Skulle du ex sätta en elitlöpare som aldrig cyklat på en cykel och göra ett konditionstest så finns det inte en chans att den personen kommer i närhet av samma puls som han/hon gör vid löpning.

Mitt förslag är att du lägger in korta intervaller i dina vanliga pass där du tex var 15e sekund lägger på tyngre och tyngre motstånd tills du inte kan trampa runt längre. Det ska främst vara muskulärt jobbigt, inte jobbigt för flåset.

Marielle
2012-03-21, 17:26
Tack för svaren! Skulle tro att det är en kombination av näringsbrist, och att jag inte är tillräckligt tränad på cykel. Pulsen 204 nådde jag för några månader sedan, så att maxpulsen skulle ha sänkts tror jag verkligen inte. Jag får träna hårdare då helt enkelt och se om jag lyckas komma över 200 någon gång igen.

Stretching är jag dåligt på, men stretchar ju efter jag hållit pass såklart. Men aldrig innan jag tränar. Så det kan också vara en bov i dramat!