handdator

Visa fullständig version : Konsumtionen av kaffe och kroniska sjukdomar


Eddie Vedder
2012-03-19, 08:41
BACKGROUND:

Early studies suggested that coffee consumption may increase the risk of chronic disease.
OBJECTIVE:

We investigated prospectively the association between coffee consumption and the risk of chronic diseases, including type 2 diabetes (T2D), myocardial infarction (MI), stroke, and cancer.
DESIGN:

We used data from 42,659 participants of the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC)-Germany study. Coffee consumption was assessed by self-administered food-frequency questionnaire at baseline, and data on medically verified incident chronic diseases were collected by active and passive follow-up procedures. HRs and 95% CIs were calculated with multivariate Cox regression models and compared by competing risk analysis.
RESULTS:

During 8.9 y of follow-up, we observed 1432 cases of T2D, 394 of MI, 310 of stroke, and 1801 of cancer as first qualifying events. Caffeinated (HR: 0.94; 95% CI: 0.84, 1.05) or decaffeinated (HR: 1.05; 95% CI: 0.84, 1.31) coffee consumption (≥4 cups/d compared with <1 cup/d; 1 cup was defined as 150 mL) was not associated with the overall risk of chronic disease. A lower risk of T2D was associated with caffeinated (HR: 0.77; 95% CI: 0.63, 0.94; P-trend 0.009) and decaffeinated (HR: 0.70; 95% CI: 0.46, 1.06; P-trend: 0.043) coffee consumption (≥4 cups/d compared with <1 cup/d), but cardiovascular disease and cancer risk were not. The competing risk analysis showed no significant differences between the risk associations of individual diseases.
CONCLUSION:

Our findings suggest that coffee consumption does not increase the risk of chronic disease, but it may be linked to a lower risk of T2D.

http://www.ajcn.org/content/early/2012/02/14/ajcn.111.023648.short

Floegel A, Pischon T, Bergmann MM, Teucher B, Kaaks R, Boeing H. Coffee consumption and risk of chronic disease in the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC)-Germany study. Am J Clin Nutr. 2012 Feb 15. [Epub ahead of print]

Till den här studien följde även en debattartikel i AJCN som behandlar just ämnet om vad man idag tros sig veta om kaffekonsumtion och hälsa.

In conclusion, although more research on the health effect of
coffee is yet needed to formulate sound recommendations on its
consumption, current information suggests that coffee is not as
bad as we were told.

http://www.ajcn.org/content/early/2012/03/05/ajcn.111.033761.full.pdf+html

Lopez-Garcia E. Coffee consumption and risk of chronic diseases: changing our views. Am J Clin Nutr. 2012 Mar 7. [Epub ahead of print]

Det här tycker jag är en väldigt viktig punkt som alldeles för sällan berörs inom epidemiologin tycker jag:

However, there might still be uncontrolled factors associated with
coffee consumption that could contribute to the beneficial effect seen
in many studies. For example, coffee consumption may be a marker
of social interaction, especially in Mediterranean countries. Coffee
shops are meeting places, so people who report consuming coffee
on a regular basis may be more likely to have a good social network
and quality of life.

Självklart är man inom forskningen medveten om det men som confounder tas den inte tillräckligt sällan med i beräkningarna tycker i alla fall jag.

maqan
2012-03-19, 09:34
Har för mig Grub postade denna för ett tag sedan, dock utan citaten du har med. Sista citatet är verkligen tänkvärt.

Eddie Vedder
2012-03-19, 09:37
Har för mig Grub postade denna för ett tag sedan, dock utan citaten du har med. Sista citatet är verkligen tänkvärt.

Jag letade efter trådar av Grub om kaffe men hittade inget. Men visst kan han ha gjort det. Det vore ju inte första gången. :Virro

z_bumbi
2012-03-19, 10:09
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=179655&highlight=Coffee+consumption+risk+chronic+disease

Eddie Vedder
2012-03-19, 13:32
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=179655&highlight=Coffee+consumption+risk+chronic+disease

*gah!*

Men debattartikel som följde är i alla fall ny. :D

Apos78
2012-03-19, 16:02
Det här tycker jag är en väldigt viktig punkt som alldeles för sällan berörs inom epidemiologin tycker jag:

In conclusion, although more research on the health effect of
coffee is yet needed to formulate sound recommendations on its
consumption, current information suggests that coffee is not as
bad as we were told.
Självklart är man inom forskningen medveten om det men som confounder tas den inte tillräckligt sällan med i beräkningarna tycker i alla fall jag.

Jag håller med. Och jag tror att det kan vara av stor betydelse vad gäller vissa hälsomarkörer. Någon generalisering gällande social samvaro är svår att ställa upp men det är lika svårt att helt räkna bort detta som påverkande faktor. Mätningen av livskvalitet kontra hälsa är överlag knepig.

paatrik
2012-03-19, 20:12
http://www.ajcn.org/content/early/2012/02/14/ajcn.111.023648.short

Floegel A, Pischon T, Bergmann MM, Teucher B, Kaaks R, Boeing H. Coffee consumption and risk of chronic disease in the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC)-Germany study. Am J Clin Nutr. 2012 Feb 15. [Epub ahead of print]

Till den här studien följde även en debattartikel i AJCN som behandlar just ämnet om vad man idag tros sig veta om kaffekonsumtion och hälsa.



http://www.ajcn.org/content/early/2012/03/05/ajcn.111.033761.full.pdf+html

Lopez-Garcia E. Coffee consumption and risk of chronic diseases: changing our views. Am J Clin Nutr. 2012 Mar 7. [Epub ahead of print]

Det här tycker jag är en väldigt viktig punkt som alldeles för sällan berörs inom epidemiologin tycker jag:



Självklart är man inom forskningen medveten om det men som confounder tas den inte tillräckligt sällan med i beräkningarna tycker i alla fall jag.

Kul att du följer upp med egna och andras kommentarer :)

Eddie Vedder
2012-03-19, 20:33
Jag håller med. Och jag tror att det kan vara av stor betydelse vad gäller vissa hälsomarkörer. Någon generalisering gällande social samvaro är svår att ställa upp men det är lika svårt att helt räkna bort detta som påverkande faktor. Mätningen av livskvalitet kontra hälsa är överlag knepig.

Ja jag kan tycka att den simpla frågan "Hur mår du?" borde vara standard i epidemiologisk forskning. Den kan förefalla trivial och högst ovetenskaplig men hur folk faktiskt själva upplever att de mår säger jättemycket om deras hälsorisk. Det känns som att inte nutritionsepidemiologerna och folkhälsovetarna pratar med varandra. :Virro

Apos78
2012-03-20, 08:23
Ja jag kan tycka att den simpla frågan "Hur mår du?" borde vara standard i epidemiologisk forskning. Den kan förefalla trivial och högst ovetenskaplig men hur folk faktiskt själva upplever att de mår säger jättemycket om deras hälsorisk. Det känns som att inte nutritionsepidemiologerna och folkhälsovetarna pratar med varandra. :Virro

Nej tyvärr är dom vattentäta skotten alldeles för effektiva mellan olika huvudmän och aktörer. Både inom forskningen och i arbetslivet. Visst är det viktigt att kunna mäta men allt kan inte visas med siffror i sin enkelhet. Det närmaste man kommer gällande livskvalitet kanske är någon form av VAS-skala som den hundragradiga i EQ5D.

Just frågan "hur mår du?" kan nog lätt kännas för simpel och "självklar" för att kvala in i det vetenskapliga arbetet.

Sandra81
2012-03-20, 14:20
Vad ska vi äta/dricka då som inte innebär hälsorisker?

Lillleif
2012-03-20, 14:21
Vad ska vi äta/dricka då som inte innebär hälsorisker?

kaffe?

AntonYmous
2012-03-25, 21:17
Blev just länkad av en rolig bloggares twitter (gissa vem :thumbup:) till http://happytoserveyou.com.au/the-medical-benefits-of-being-addicted-to-coffee

Det fick igång mig och jag kom hit med följande tanke som jag vill veta vad ni tror om:
Att eventuella positiva effekter av kaffe endast verkar genom kalorireduktion, som ju (iaf i djurmodeller) har otaliga hälsosamma effekter.

Vad tros, är det en möjligt?

Eddie Vedder
2012-03-26, 05:59
Vad ska vi äta/dricka då som inte innebär hälsorisker?

Är du seriös?

Apos78
2012-03-26, 08:45
Vad ska vi äta/dricka då som inte innebär hälsorisker?

Inga livsmedel innebär direkta hälsorisker om det inte föreligger någon form av allergi eller av annan orsak överkänslighet. Det som ofta brukar orsaka problem är beteendet kring maten. Vid överätning kan även det som klassas som nyttigt leda till en påverkan på hälsan. Likaså vid brister.

Ät du helt vanlig mat så är det inga problem.

Sir Beef A Lot
2012-03-26, 18:39
Inga livsmedel innebär direkta hälsorisker om det inte föreligger någon form av allergi eller av annan orsak överkänslighet.



Jag tror hon menade icke-direkta hälsorisker.

Apos78
2012-03-26, 19:22
Jag tror hon menade icke-direkta hälsorisker.

Och jag menade inte direkta som i "händer just nu". Jag omformulerar. Livsmedel innebär inga givna risker om de förtärs i förnuftiga mängder.

Allt ger cancer och liknande uttalanden stämmer såklart inte med verkligheten.

FrankDrebin
2012-03-26, 20:49
Kaffe = Socialt glidmedel precis som cigaretter men betydligt bättre.