handdator

Visa fullständig version : Hämmar styrketräning växten? Är 167cm 16 år


Qaesthetic
2012-03-19, 00:39
Jag är 16 år gammal och 167cm lång. Som ni ser är jag väldigt kort och vill inte stanna i den här längden och jag är orolig som fan när det gäller styrketräning. Ständigt får jag höra att man slutar växa av styrketräning.

Jag kör:
Bänkpress 55kg 6-8 reps
Knäböj 40-50kg 6-8 reps (inte regelbundet, gjort det 3-4 ggr)
Marklyft 40kg 6-8 reps
Hantelpress 20kg
Militär/-axelpress 16-20 kg (denna övning har jag hört är farlig för ryggen, så jag övade ett bra tag med 10 kg tills jag lärde mig)

Det är sagt att jag ska bli 175cm och jag vill inte sumpa det pga styrketräning. Har hållt på ett tag nu (6 månader)

Det som oroar mig mest är de två gångerna jag köra knäböj som nybörjare, jag lastade på 50 kg 6 reps, jag gick inte hela vägen ner heller som man ska.
Detta är något jag tänker på dygnet runt, är förjävla orolig och vill absolut inte sluta upp i den här längden. Är det någon som har styrketränat, och ändå växt? Då menar jag styrketräning med 6-8 reps
Fråga nr 2. Om det nu är så att en tillväxtzon blir skadad, känner man smärtan? Och kan skadan repareras?

Tacksam för svar. :D

ceejay
2012-03-19, 00:40
Nej, det gör den inte. Träna på! Glöm allt du hört om tillväxtzoners skador och stanna i växten.

Gabriel174
2012-03-19, 00:41
Nej du stannar inte i växten. Skriver från mobilen men kan källhänvisa när jag sitter vud en dator.

Fredron
2012-03-19, 00:41
Du behöver inte oroa dig.
Det finns ingen styrketräning som kan få dig att stanna i växten.
Kör hårt!

cero
2012-03-19, 00:43
Du stannar inte i växten av styrketräning.

Välj ett vettigt nybörjarprogram. Det är bra att du kör basövningar, men att träna bänkpress utan att träna baksida rygg är ingen höjdare om du inte vill ha framåtroterade axlar t.ex. Starting strength 5x5 kanske kan vara något för dig. Få basövningar.

Speciellt vid basövningar är det hög skaderisk om du inte lyfter med korrekt teknik. Sök runt på youtube, fråga folk på gymmet osv.

Ett tips: sök på "Mark Rippetoe" och sedan namnet på övningen, han har väldigt bra instruktionsklipp på youtube.

Qaesthetic
2012-03-19, 00:50
Du stannar inte i växten av styrketräning.

Välj ett vettigt nybörjarprogram. Det är bra att du kör basövningar, men att träna bänkpress utan att träna baksida rygg är ingen höjdare om du inte vill ha framåtroterade axlar t.ex. Starting strength 5x5 kanske kan vara något för dig. Få basövningar.

Speciellt vid basövningar är det hög skaderisk om du inte lyfter med korrekt teknik. Sök runt på youtube, fråga folk på gymmet osv.

Ett tips: sök på "Mark Rippetoe" och sedan namnet på övningen, han har väldigt bra instruktionsklipp på youtube.

Antar att du menar nedre rygg...
Den tränar man väl när man kör Marklyft.

cero
2012-03-19, 00:52
Jag syftar på övre rygg. Dvs musklerna kring skulderbladen. Du kan träna dem med rodd tex. Finns lite olika varianter men här är en:

_lPYNVNzv3Q

Det är viktigt att du får en bra balans mellan alla muskler. Dels rent estetiskt (symmetri), och dels för t.ex. det jag tog upp om framåtroterade axlar. Just därför är det bra att välja ett färdigt program.

Qaesthetic
2012-03-19, 00:56
Jag syftar på övre rygg. Dvs musklerna kring skulderbladen. Du kan träna dem med rodd tex. Finns lite olika varianter men här är en:

_lPYNVNzv3Q

Det är viktigt att du får en bra balans mellan alla muskler. Dels rent estetiskt (symmetri), och dels för t.ex. det jag tog upp om framåtroterade axlar. Just därför är det bra att välja ett färdigt program.

Hoppas den där övningen inte kan skada tillväxtzonerna bara :p

Rova
2012-03-19, 00:58
Du stannar inte i växten av styrketräning.

Välj ett vettigt nybörjarprogram. Det är bra att du kör basövningar, men att träna bänkpress utan att träna baksida rygg är ingen höjdare om du inte vill ha framåtroterade axlar t.ex. Starting strength 5x5 kanske kan vara något för dig. Få basövningar.

Speciellt vid basövningar är det hög skaderisk om du inte lyfter med korrekt teknik. Sök runt på youtube, fråga folk på gymmet osv.

Ett tips: sök på "Mark Rippetoe" och sedan namnet på övningen, han har väldigt bra instruktionsklipp på youtube.

Antar att du menar nedre rygg...
Den tränar man väl när man kör Marklyft.

Du tränar nedre rygg med mark, men han menar övre rygg. Axlar ansluter till övre rygg :)

Eztermi
2012-03-19, 07:00
Det enda besvärande för din del är att du tar mer i bänkpress än marklyft/knäböj. Skriker lite disco om det. Jag tycker man bör ligga på bänkpressvikten gånger 1.5 i de övningarna för att få jämn muskulatur..

mysglenn
2012-03-19, 07:46
du bör iaf fokusera mindre på bänkpress och lite mera på dragövningar för övre ryggen. Du kan träna chins, latsdrag, kabelrodd och skivstångsrodd

Detta är som sagt det som är oroande med din träning, du kanske kommer få problem i framtiden med framåtroterande axlar som sagt. Sedan är det ju sjukt manligt med bred V-formad rygg :)

filmjölk
2012-03-19, 08:49
Du kan stanna i växten av hård träning, större risk om du äter för lite med. Se på kvinnliga öststatsgymnaster.

Men vid normal gymträning (5*1,5h/vecka) och vettig kost finns inte den risken.

Raschmus
2012-03-19, 09:21
Inbillar mig motsatsen.

apfel
2012-03-19, 09:28
tillväxten av muskler har ingenting med tillväxten i längd att göra.
Ett enkelt sätt att sluta växa är dock att inte äta- anorektiker blir i regel korta om de varit undernärda under tonåren. så det Filmjölk menar är att du egentligen inte behöver oroa dig så länge du inte tränar 5 timmar/dag och/ eller inte äter.

MtotheM
2012-03-19, 10:17
Du kan stanna i växten av hård träning, större risk om du äter för lite med. Se på kvinnliga öststatsgymnaster.

Men vid normal gymträning (5*1,5h/vecka) och vettig kost finns inte den risken.

Eller så har korta personer en fördel i just gymnastik och är därför överrepresenterade.

ceejay
2012-03-19, 10:32
Eller så har korta personer en fördel i just gymnastik och är därför överrepresenterade.

Ungefär som att basketspelare aldrig varit på gymmet så de blir långa, den logiken.

filmjölk
2012-03-19, 12:12
Eller så har korta personer en fördel i just gymnastik och är därför överrepresenterade.

Så du tror att längd på 140cm och regelbunden menstruation först vid 25 är genetisk?

Rusk
2012-03-19, 12:20
Du kommer krympa, speciellt av axelpressar då du riktigt trycks ner i skorna och slutar upp som en pyssling.
Skämt åsido, det är vad jag har uppfattat det som en långlivad myt som hör hemma i soptunnan.
Träna på och ät bra mat i bra mängd.

MtotheM
2012-03-19, 12:28
Så du tror att längd på 140cm och regelbunden menstruation först vid 25 är genetisk?

Jag håller tyvärr inte koll på öststatsgymnasters menstruationscykel.

filmjölk
2012-03-19, 12:54
Ett par snabba. Vet ni vad tillväxtzoner är? Har ni någon kunskap om människans ben? Är ni av åsikten att: "Arne har sagt så! Då är det så!"? eller baserar ni ert tyckande på "Jag är minsann 182cm lång och började träna hårt med vikter när jag var 13"? Eller "Det är en myt från den traditionella idrotteeeeeeeeeen, JÄVLA GYMPALÄRARE SOM INTE VET NÅT!!!!!!111!!"

Jag tror inte heller att måttlig till tung styrketräning med vikter påverkar längdutvecklingen hos unga (förutsatt att man inte överdriver), eller att det på något sätt skulle vara farligt för unga (återigen, förutsatt att man inte överdriver). Långt farligare skulle isf vara brottning, tresteg, kampsport, balett, isdans, puckelpist mm. snacka om belastningar!.

Men att skellettets tillväxtzoner kan skadas av belastning, varför inte? Dessa delar av benen är mjuka, vad som händer vid upprepad belastning av ett ben är att bentätheten ökar, jo, benet blir hårdare. Ett hårt ben växer inte på längden.

Kombinera detta då med otillräcklig näring, så vågar jag nästan lova att man inte växer som man skall. Källa på det? Din mamma!

ceejay
2012-03-19, 13:07
Ett par snabba. Vet ni vad tillväxtzoner är? Har ni någon kunskap om människans ben? Är ni av åsikten att: "Arne har sagt så! Då är det så!"? eller baserar ni ert tyckande på "Jag är minsann 182cm lång och började träna hårt med vikter när jag var 13"? Eller "Det är en myt från den traditionella idrotteeeeeeeeeen, JÄVLA GYMPALÄRARE SOM INTE VET NÅT!!!!!!111!!"

Jag tror inte heller att måttlig till tung styrketräning med vikter påverkar längdutvecklingen hos unga (förutsatt att man inte överdriver), eller att det på något sätt skulle vara farligt för unga (återigen, förutsatt att man inte överdriver). Långt farligare skulle isf vara brottning, tresteg, kampsport, balett, isdans, puckelpist mm. snacka om belastningar!.

Men att skellettets tillväxtzoner kan skadas av belastning, varför inte? Dessa delar av benen är mjuka, vad som händer vid upprepad belastning av ett ben är att bentätheten ökar, jo, benet blir hårdare. Ett hårt ben växer inte på längden.

Kombinera detta då med otillräcklig näring, så vågar jag nästan lova att man inte växer som man skall. Källa på det? Din mamma!

Med din logik skulle man ha ett ben som är längre än det andra eller någonting liknande, om man nu skulle kunna skada tillväxtzoner med träning.

filmjölk
2012-03-19, 13:21
Med din logik skulle man ha ett ben som är längre än det andra eller någonting liknande, om man nu skulle kunna skada tillväxtzoner med träning.

Att ha olika längd på benen är inte direkt ovanligt.

Nitrometan
2012-03-19, 13:28
Herr fil - ingen har visat nån påverkan på tillväxtzonerna av belastning. Det som kan påverka är näringsbrist och det som definitivt påverkar är hormoner. Att komma in i puberteten eller att dopa sig stänger tillväxtzonerna.


Skickat med tappat talk från min GalackS

Roggan76
2012-03-19, 13:46
Är det inte så att "myten" kommer från att de som brukar AAS kan stanna i växten då testosteron får tillväxtzonerna att mogna?

det i kombination med det glada 80talet så föddes myten att styrketräning får folk att stanna i växten?

difeddy
2012-03-19, 13:59
Med din logik skulle man ha ett ben som är längre än det andra eller någonting liknande, om man nu skulle kunna skada tillväxtzoner med träning.

Jag brukade använda det här argumentet tidigare, men sen insåg jag att jag ju faktiskt har olika långa ben och en sned rygg p.g.a. det.

filmjölk
2012-03-19, 14:02
Herr fil - ingen har visat nån påverkan på tillväxtzonerna av belastning. Det som kan påverka är näringsbrist och det som definitivt påverkar är hormoner. Att komma in i puberteten eller att dopa sig stänger tillväxtzonerna.


Skickat med tappat talk från min GalackS

Och näringsbrist är svårt att få om du går på diet och tränar 7h om dagen?

ceejay
2012-03-19, 14:07
Jag brukade använda det här argumentet tidigare, men sen insåg jag att jag ju faktiskt har olika långa ben och en sned rygg p.g.a. det.

Hur vet du att det inte är gener?

difeddy
2012-03-19, 14:17
Hur vet du att det inte är gener?

Jag säger inte att jag har fått det från träningen; jag säger att det inte går att bevisa någonting med det argumentet. :)

Qaesthetic
2012-03-19, 18:12
du bör iaf fokusera mindre på bänkpress och lite mera på dragövningar för övre ryggen. Du kan träna chins, latsdrag, kabelrodd och skivstångsrodd

Detta är som sagt det som är oroande med din träning, du kanske kommer få problem i framtiden med framåtroterande axlar som sagt. Sedan är det ju sjukt manligt med bred V-formad rygg :)

Chins, armhävningar, situps (alla typer av kroppsviktsövningar) kör jag...
Klarar 15 chins. Förövrigt så är jag rätt så Y-formad, så min rygg är inte av så stort besvär.

cero
2012-03-19, 23:21
Att du är Y-formad spelar inte så stor roll. Du ökar väldigt snabbt i början, och om du då inte tränar alla muskelgrupper blir det en obalans.

Någon övning för skulderbladen också kan vara bra som sagt. Dvs där du för armbågarna in mot kroppen. Rodd och reverse flyes kanske?

MtotheM
2012-03-19, 23:53
Och näringsbrist är svårt att få om du går på diet och tränar 7h om dagen?

Fast då är det fortfarande orsakat av näringsbrist, och inte av styrketräning.

mysglenn
2012-03-20, 06:47
Chins, armhävningar, situps (alla typer av kroppsviktsövningar) kör jag...
Klarar 15 chins. Förövrigt så är jag rätt så Y-formad, så min rygg är inte av så stort besvär.



Nej du klarar inte 15st riktiga chins med full rörelselängd...
en kille igår på gymmet körde 3x10 chins med totalt 30cm rörelseomfång och kände sig skitnöjd.. så det är skillnad på chins och chins

du kör på 15kg mindre vikt i marklyft än bänkpress, 40kg vs 55kg, så du har garanterat någon slags obalans i styrka mellan framsida och baksida..

Arne Persson
2012-03-20, 08:12
Ett par snabba. Vet ni vad tillväxtzoner är? Har ni någon kunskap om människans ben? Är ni av åsikten att: "Arne har sagt så! Då är det så!"? eller baserar ni ert tyckande på "Jag är minsann 182cm lång och började träna hårt med vikter när jag var 13"? Eller "Det är en myt från den traditionella idrotteeeeeeeeeen, JÄVLA GYMPALÄRARE SOM INTE VET NÅT!!!!!!111!!"

Jag tror inte heller att måttlig till tung styrketräning med vikter påverkar längdutvecklingen hos unga (förutsatt att man inte överdriver), eller att det på något sätt skulle vara farligt för unga (återigen, förutsatt att man inte överdriver). Långt farligare skulle isf vara brottning, tresteg, kampsport, balett, isdans, puckelpist mm. snacka om belastningar!.

Men att skellettets tillväxtzoner kan skadas av belastning, varför inte? Dessa delar av benen är mjuka, vad som händer vid upprepad belastning av ett ben är att bentätheten ökar, jo, benet blir hårdare. Ett hårt ben växer inte på längden.

Kombinera detta då med otillräcklig näring, så vågar jag nästan lova att man inte växer som man skall. Källa på det? Din mamma!

Vill bara inflika till herr filmjölk att "Arne har sagt så" har faktiskt en liten smula kunskaper inom osteologin och hävdar FORTFARANDE att det är ingen fara med styrketräningen ang. längdtillväxten och du bör nog läsa på lite ang. dina teorier här ovan om tillväxtzoner, bentäthet, "hårda ben" mm.

clavain
2012-03-20, 12:23
Värt att notera är att öststatsgymnaster ofta börjar sin elitsatsning i väldigt låga åldrar 6-7år. TS är 16...

pwnyou
2012-03-20, 13:14
I Kina är alla tyngdlyftare korta.

Men det är inte pga tyngdlyftningen, utan pga generna.

I NBA är alla långa. Men det är inte pga basketträningen, utan pga generna.

Att ha 1kg övervikt 24/7 borde göra mer tryck neråt än en tresiffrig knäböj då och då.

Sålänge man inte typ försöker köra 96kg axelpress när man bara klarar 25kg så borde zonerna klara sig...

olle lindblad
2012-03-20, 13:45
Nej, du hämmar inte längdtillväxten genom att styrketräna.

Insulinus
2012-03-20, 14:09
Review från 2011

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3194019/

Belastning påverkar givetvis plattorna. När det blir "för mycket" är svårt att svara på. Epifysplattorna sluts med tiden och det är troligtvis mer kritiskt med tung belastning under vissa skeden i livet än andra.

filmjölk
2012-03-20, 14:46
Vill bara inflika till herr filmjölk att "Arne har sagt så" har faktiskt en liten smula kunskaper inom osteologin och hävdar FORTFARANDE att det är ingen fara med styrketräningen ang. längdtillväxten och du bör nog läsa på lite ang. dina teorier här ovan om tillväxtzoner, bentäthet, "hårda ben" mm.

Jag ifrågasätter inte din kunskap, och vet att du är långt duktigare än mig i ämnet (Jag kommer knappt ihåg vad människans olika ben heter på latin, och osteologi har jag bara en vag aning om vad det är). Däremot tror jag att din kunskap, trots dess vidd, färgas väldigt mycket av ditt eget träningsintresse.

Att du uttalar dig i ämnet, din expertis till trots, är pga 40års träningsintresse ett solklart fall av Jäv :D

Hårda ben är inget vedertaget begrepp, men ett starkare ben är de facto hårdare än ett svagt ben, och tillväxtzoner är fysiskt mjukare (jag tror tom att man i vissa fall rentav kan känna det med handen...men det kan du bekräfta/dementera. Fontanellen på en bebis om man vill vara övertydlig)

Och belastning gör ju som sagt att benet blir tätare och hårdare (Plocka fram din Humerus från den där smeden du hade liggandes och jämför med en vanlig persons Humerus). Är det inte då logiskt att tro att belastning även påverkar tillväxtzonen på benet, och gör den hårdare?

Tillväxtzonen är ju mjuk av en anledning.

Stoltz
2012-03-20, 14:50
Hur vet du att det inte är gener?
Du inser väl att om du och jag inte hade tränat så jävla mycket så hade vi varit 4m+ vid det här laget - Och still growing!

Att ha olika längd på benen är inte direkt ovanligt.
Fast nu låter det som om du tänker att olika längd på benen är något som är vanligare inom styrketräning.

Och om du tror det, tror du det är för att folk med för mycket längdskillnad på benen måste träna mer pga dålig rygg eller tror du att de fått det pga sitt gymmande?

filmjölk
2012-03-20, 14:54
Fast nu låter det som om du tänker att olika längd på benen är något som är vanligare inom styrketräning.

Och om du tror det, tror du det är för att folk med för mycket längdskillnad på benen måste träna mer pga dålig rygg eller tror du att de fått det pga sitt gymmande?

Fast jag har ju sagt tre tusen gånger i tråden att jag inte tror att styrketräning påverkar längdutvecklingen.

Däremot tror jag att träning kan påverka, i extremfall som med kvinnliga öststatsgymnaster, eller hårt drillade anorektiska balettdansöser.

Loke
2012-03-20, 16:14
Belastning påverkar givetvis plattorna. När det blir "för mycket" är svårt att svara på. Epifysplattorna sluts med tiden och det är troligtvis mer kritiskt med tung belastning under vissa skeden i livet än andra.

Fast krafterna vid styrketräning är ju mycket små jämfört vid hopp. Knäböj med skivstång vägandes lika mycket som den egna kroppen lär vara jämförbart med att hoppa hopprep, typ. Skillnaden ligger i att kraften vid styrketräning är konstant medan den avtar i hopp.

Scratch89
2012-03-20, 19:13
Ett par snabba. Vet ni vad tillväxtzoner är? Har ni någon kunskap om människans ben? Är ni av åsikten att: "Arne har sagt så! Då är det så!"? eller baserar ni ert tyckande på "Jag är minsann 182cm lång och började träna hårt med vikter när jag var 13"? Eller "Det är en myt från den traditionella idrotteeeeeeeeeen, JÄVLA GYMPALÄRARE SOM INTE VET NÅT!!!!!!111!!"

Jag tror inte heller att måttlig till tung styrketräning med vikter påverkar längdutvecklingen hos unga (förutsatt att man inte överdriver), eller att det på något sätt skulle vara farligt för unga (återigen, förutsatt att man inte överdriver). Långt farligare skulle isf vara brottning, tresteg, kampsport, balett, isdans, puckelpist mm. snacka om belastningar!.

Men att skellettets tillväxtzoner kan skadas av belastning, varför inte? Dessa delar av benen är mjuka, vad som händer vid upprepad belastning av ett ben är att bentätheten ökar, jo, benet blir hårdare. Ett hårt ben växer inte på längden.

Kombinera detta då med otillräcklig näring, så vågar jag nästan lova att man inte växer som man skall. Källa på det? Din mamma!
1. Skelett- och muskelskador

De största farhågorna som lyfts fram vad
gäller risker med styrketräning hos växande
individer rör eventuella skador på de så kallade
tillväxtzonerna (epifyserna) där extremiteternas
huvudsakliga tillväxt sker (Peterson &
Eriksson 1986; Petterson och Renström 1990).
Dessa zoner har lägre mekanisk hållfasthet
än andra delar av skelettet och det är därför
rimligt att anta att de skulle drabbas först om
benen överbelastas. Skador på tillväxtzonerna
hos en växande individ kan leda till en störning
i tillväxten med en skillnad i längdtillväxt
i olika delar av epifysen och en felställning
som konsekvens.

Ett antal rapporter om epifysala frakturer hos
barn och ungdomar i samband med tyngdlyftning
eller styrketräning står att finna i
litteraturen (Benton 1983; Gumbs et al. 1982;
Rowe 1979; Ryan 1984). Analysen visar dock
att de flesta skador kan härledas till felaktig
teknik, extremt tunga belastningar eller ballistiska
rörelser (Armstrong and Welsman
1997). Micheli (1988) kom fram till slutsatsen
att akuta epifysala skador är sällsynta hos ungdomar
och även mer sällsynta hos prepubertala
barn. Blimkie (1993) påpekade att styrketräningsstudierna
med barn inte visade några
epifysala frakturer och att risker för denna
typ av skada i samband med styrketräning var
överskattade. Man har även antagit att styrketräning
kan ge upphov till skador på tillväxtzoner
i ryggkotorna med hämmad längtillväxt
som följd (Peterson & Eriksson 1986).

Ackumulerade forskningsdata visar dock med
all tydlighet att lämpliga styrketräningsprogram
inte har några negativa effekter på vare sig
längdtillväxt eller tillväxtzoner (Faigenbaum
2000; Stricker & Van Heest 2002; Ramsay et
al. 1990; Weltman et al. 1986; Bailey &Martin
1994; Wilmore & Costill 1999), vilket starkt
lyfts fram i såväl American Academy of
Pediatrics (de amerikanska barnläkarnas organisation),
British Association of Exercise and
Sport Sciences (de brittiska idrottsforskarnas
organisation) och Canadian Society for Exercise
Physiologys (de kanadensiska idrottsfysiologernas
organisation) programförklaringar
gällande styrketräning för barn och ungdomar.
Rians et al. (1987) genomförde en studie som
var specifikt fokuserad på att undersöka eventuella
faror med styrketräning hos barn. Med
olika metoder har man bl a undersökt eventuella
skador på skelett och muskler samt möjlig
påverkan på tillväxt, rörlighet och motorisk
funktion. Resultaten visade att styrketräning
inte hade några negativa effekter på någon av
de undersökta parametrarna och att skaderisken
i samband med styrketräning är obefintlig.

Man kan argumentera att de longitudinella
styrketräningsstudierna på barn och ungdomar
omfattar ett relativt begränsat antal försökspersoner
och är relativt korta. Den längsta studien
av den här typen (Stahle et al. 1995) omfattar
ett nio månaders långt styrketräningsprogram
(inga skador rapporterades i samband med
denna studie). De retrospektiva epidemiologiska
studierna visar dock att skaderisker vid
styrketräning för barn och ungdomar är betydligt
lägre än i många populära idrotter (Blimkie
1993; Hamill 1994). Hamill (1994) har i en
omfattande sammanställning av flera studier
jämfört skaderisken hos unga idrottare i olika
idrottsgrenar och typer av träning. Resultaten
visar att skaderisken vid styrketräning var
0,0035 skador/100 mantimmar träning och vid
maximala lyft 0,0017 skador/100 mantimmar
träning. Detta kan jämföras med skaderisken
vid fotbollsträning (6,20 skador/100 mantimmar
träning) eller basket (Storbritannien)
(UK) (1,03 skador/100 mantimmar träning).
Det innebär att ett barn löper mer än 1 500 ggr
större risk att skadas av att spela fotboll än av
att styrketräna.

http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_1228/ImageVaultHandler.aspx

pwnyou
2012-03-20, 22:52
tl;dr?

För den som inte orkade läsa allt:

"Det innebär att ett barn löper mer än 1 500 ggr
större risk att skadas av att spela fotboll än av
att styrketräna."

Stod längst ner i scratchs citering.

stahlberg
2012-03-20, 23:05
Jag är för lat för att läsa igenom inläggen i tråden. Att styrketräning skulle kunna påverka en tränandes längdtillväxt negativt är väl en av de mest seglivade myterna på styrketräningens område. Detta trots att de vetenskapliga undersökningar som gjorts veterligen aldrig konstaterat detta. Som jag tidigare berättat kunde jag redan år 1985 "tvinga" en idrottslärare i grundskolan att be en av mina adepter (14 år) om ursäkt för att läraren påstått något så befängt.

Meningen var ju från början att jag skulle "tvinga" läraren till detta genom att helt enkelt slå honom på käften - jag var något hetsigare på den tiden än jag är idag. Men eftersom han inte var hemma när jag ringde på hans dörr åkte jag hem, samlade ihop lite "källor" på mina påståenden, för det fanns belägg för att han hade fel redan på den tiden. Så skrev jag ett långt brev med bilagor till läraren, och avslutade med att säga, att när han läst detta brev så är han så god och ber min adept (sin elev) om ursäkt om han är karl för sin hatt. Och se, det var han (och det lyfter jag på min hatt för).

Jag tror nog inte merparten av dem som gjort dessa undersökningar inte är så subjektivt inställda att de skulle blunda för fakta. Dessutom visar praktisk erfarenhet på precis samma sak. Jag misstänker att Arne Persson, precis som jag, började med styrketräning på 1970-talet, och att ingen av oss har råkat ut för människor vilkas längdtillväxt skulle påverkats negatvit av korrekt utförd styrketräning. I alla fall har inte jag gjort det, och jag har tränat med allt från 11-åringar och uppåt, och träffat ett oerhört stort antal människor som styrketränat.

Att rätt utförd styrketräning skulle påverka en ung tränandes längdtillväxt negativt är struntprat, med eller utan källor.

PS. Det är mycket roande att så fort man gör ett uttalande om styrketräning så är det någon som kommer och ropar efter källor. Om jag skulle sparat alla dessa "källor" i alla år, så skulle jag vara tvungen att ha dubbelt större lägenhet. Att leta upp dem på internet och spara dem kan andra roa sig med än jag. Om ny forskning däremot till allas förvåning skulle visa att rätt utförd styrketräning verkligen kan påverka längdtillväxten negativt, då ska jag skriva ut källan, rama in den och hänga upp den på väggen.

billmaier
2012-03-20, 23:10
Att styrketräningen skulle påverka längdutvecklingen negativt är en av dom dummaste myterna inom träningsvärlden. Före jag började träna, dvs vid 12-års ålder sa skolhälsovårdaren att jag skule bli 184cm lång. Började träna (knäböj och marklyft från början) och nu vid 21-års ålder är jag 187cm. Det enda som påverkar längdutvecklingen negativ är att inte få i sig tillräckligt med näring.