handdator

Visa fullständig version : Träning för 6åring, TRX?


Olsson80
2012-03-18, 22:35
Hoppas ni mer erfarna kan ge oss lite tips och råd ang detta. Har precis själv börjat träna enligt sl5x5 som alla andra och har väl inte direkt någon träningserfarenhet att tala om såhär efter 1.5månad.

Nu har ju då grabben märkt att jag går på gym och skall få muskler (som idolen Hero i gladiatorerna), givetvis vill han ju också träna och få muskler!

Mamman skall börja med TRX när jag gjort "snörena" åt henne, kan detta vara en lämplig träningsform för en 6åring, eller finns det något som passar bättre? Förslag till program?

ChrisA
2012-03-18, 22:43
Ett barn i den åldern ska "träna" in koordination. Det ska vara som en lek, men där motoriska kvaliteter stärks.. Finns en väldigt bra bok som är enkel att läsa och ger ett bra upplägg från barn till vuxen..

Den heter, Från lek till elitidrott.. Kolla in den, är väldigt bra med mycket övningar också..

JJOHANSSON
2012-03-18, 22:45
Armhävningar, chins, knäböj utan vikt.



Eller så köper du bara detta set så kan pojken få träna exakt som pappa fast med en stång som bara väger nått kilo. http://www.aftonbladet.se/halsa/article12928272.ab




Bryt sönder en sopkvast till grabben och tejpa fast lite frigolit längst ut på stången eller dylikt så kan han få göra samma övningar som dig, han tycker nog att det är roligare än att krångla med ett band :)






Har sett en liten kille på 5-6 år som följer med sin pappa till gymmet och kör axlar/biceps/triceps/pull ups. Jag undrar verkligen hur bra detta är i längden.

Olsson80
2012-03-18, 23:00
Vi kör redan lite kroppsviktsövningar här hemma, typ armhävningar, knäböjar, situps, och knälyft i trappan typ. Tänkte mer om det fanns något seriöst program som var utformat för barn (har sett crossfit för barn, men det är dyrt som #%#%#*!!)
Får väl fortsätta med det vi gör och se, blir han sugen på mammas trx är det väl iaf inte skadligt?
Tack för svaren!

ceejay
2012-03-18, 23:03
bygg småhantlar och kör axlar, bröst, biceps :)
Kanske lära in lite rörelser för knäböj också

Exdiaq
2012-03-18, 23:07
Vi kör redan lite kroppsviktsövningar här hemma, typ armhävningar, knäböjar, situps, och knälyft i trappan typ. Tänkte mer om det fanns något seriöst program som var utformat för barn (har sett crossfit för barn, men det är dyrt som #%#%#*!!)
Får väl fortsätta med det vi gör och se, blir han sugen på mammas trx är det väl iaf inte skadligt?
Tack för svaren!

Fortsätt på den inslagna vägen med armhävningar, knäböj, benlyft m.m. säger jag. Uppmuntra spontanidrott och spontanlek.

Crossfit ska inte ens vuxna syssla med. Än mindre små barn.

Kan starkt rekommendera Michail Tonkonogi's föreläsning "styrketräning för barn". Går en föreläsning i Kristianstad på tisdag, men sista anmälningsdag var 15/3. Ska gå en till föreläsning i Helsingborg i september. Länk (http://www.rf.se/templates/Pages/NewsPage.aspx?id=25908&epslanguage=sv)

entropy
2012-03-18, 23:09
Gymnastik tror jag är lämpligt!

ChrisA
2012-03-18, 23:10
TRX är absolut inte skadligt (vad gäller belastningar iaf) och han får jobba med koordinationen..

Men för ett barn i den åldern hade jag fokuserat mycket på klättring, ringar, hinderbanor, springa sicksack etc, kullerbyttor, hjulningar.. lära känna sin kropp och lära sig styra den.. att gå in specifikt och köra bicepscurls är i mina ögon inte på något sätt träning som gynnar en 6 åring och har svårt att se hur man skulle motivera det.. knäböj däremot är jättebra, hopp osv

Olsson80
2012-03-18, 23:15
Fortsätt på den inslagna vägen med armhävningar, knäböj, benlyft m.m. säger jag. Uppmuntra spontanidrott och spontanlek.

Crossfit ska inte ens vuxna syssla med. Än mindre små barn.

Kan starkt rekommendera Michail Tonkonogi's föreläsning "styrketräning för barn". Går en föreläsning i Kristianstad på tisdag, men sista anmälningsdag var 15/3. Ska gå en till föreläsning i Helsingborg i september. Länk (http://www.rf.se/templates/Pages/NewsPage.aspx?id=25908&epslanguage=sv)

Perfekt, bor ju i Helsingborg! Världens tack!!

Olsson80
2012-03-18, 23:18
TRX är absolut inte skadligt (vad gäller belastningar iaf) och han får jobba med koordinationen..

Men för ett barn i den åldern hade jag fokuserat mycket på klättring, ringar, hinderbanor, springa sicksack etc, kullerbyttor, hjulningar.. lära känna sin kropp och lära sig styra den.. att gå in specifikt och köra bicepscurls är i mina ögon inte på något sätt träning som gynnar en 6 åring och har svårt att se hur man skulle motivera det.. knäböj däremot är jättebra, hopp osv

Jo, lite gymnastik träning är väl ganska naturligt, han får dock mycket av detta på fotbollen varje vecka, så han vill mer känna att han "bygger muskler" (därmed inte sagt att han skall bygga något direkt, mer känna på det)
:)

ChrisA
2012-03-18, 23:21
Jo förstår att han tycker det är roligt att träna som sin pappa :)

Men huvuddelen anser jag ska fokuseras på sånt där..

Lycka till säger jag till er båda då :)

Exdiaq
2012-03-18, 23:35
Jo förstår att han tycker det är roligt att träna som sin pappa :)

Men huvuddelen anser jag ska fokuseras på sånt där..

Lycka till säger jag till er båda då :)

Så sant som det är sagt.

Gör detta under hans uppväxt samt lyssna på Tonkonogi så kommer din son ha ett enormt försprång när han blir äldre gentemot jämnåriga. Att bibehålla den rörlighet han har nu som ung och göra honom neuromuskulärt stark är av yttersta vikt.

Gör man det inte nu får man göra det senare och tro mig, det är inte roligt för en 16-19åring att syssla med rörlighetsträning där framsteg inte mäts i dagar och veckor utan månader och år.

JJOHANSSON
2012-03-18, 23:37
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/422644_295728873829086_105894942812481_708991_1574 815891_n.jpg


:D

Strand93
2012-03-18, 23:41
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/422644_295728873829086_105894942812481_708991_1574 815891_n.jpg


:D

Haha, man ska sätta ribban högt!! Lite som "High Expectations Asian Father" ;)

JJOHANSSON
2012-03-18, 23:48
Haha, man ska sätta ribban högt!! Lite som "High Expectations Asian Father" ;)

Haha han är underbar :D


"You forgot to study for test? Well i forgot i have son."

Spartansk
2012-03-19, 00:12
Troligen kommer han tröttna inom en månad, så det viktigaste är väl att han inte skadar sig.

Adama
2012-03-19, 00:12
Lite marklyft kanske? ;)

XX4tlwjxdVM

ceejay
2012-03-19, 00:13
jag hade inte sett några problem med det där om de hade lärt ungarna tekniken först...

Fartman
2012-03-19, 00:44
Lite marklyft kanske? ;)

XX4tlwjxdVM

HAHA! Fyfan va kul att ungarna har lärt sig hur man ska gå rätt fram till stången och fira rätt efter lyftet! :D

Raschmus
2012-03-19, 09:25
Jag fick en skivstång med vikter när jag var typ 7-8 år. Den vägde 4-7kg (minns inte riktigt). Fick träna med pappa hemma med den och lära mig ett bra utförande. Var ju inte direkt jobbigt men det var skitkul och jävlar vad jag växte ;-) (placebo).

Morty
2012-03-19, 10:00
HAHA! Fyfan va kul att ungarna har lärt sig hur man ska gå rätt fram till stången och fira rätt efter lyftet! :D

Haha eller hur!

Lundaponke
2012-03-19, 12:10
Jag satte min knatte på Judo han är 6 år nu och hållt på ett år kul för glinen att busa runt. Är ju inte gym direkt men kul har dom och energin får han ut

luderlasse
2012-03-19, 14:56
Explosivitet och konditionsträning i lekande form är väl att rekommendera för barn!
Lycka till med att få en musklig unge!

JohPz
2012-03-19, 15:46
Fortsätt på den inslagna vägen med armhävningar, knäböj, benlyft m.m. säger jag. Uppmuntra spontanidrott och spontanlek.

Crossfit ska inte ens vuxna syssla med. Än mindre små barn.

Kan starkt rekommendera Michail Tonkonogi's föreläsning "styrketräning för barn". Går en föreläsning i Kristianstad på tisdag, men sista anmälningsdag var 15/3. Ska gå en till föreläsning i Helsingborg i september. Länk (http://www.rf.se/templates/Pages/NewsPage.aspx?id=25908&epslanguage=sv)

Kan inte annat än sätta ett starkt +1

Tonkonogis föreläsning är otroligt bra.

espeto
2012-03-19, 16:19
Det viktigaste måste ju vara att ni hittar något som grabben tycker är roligt?
Låt honom testa på gymnastik eller olika kampsporter och låt honom köra det han gillar samt ge honom mycket bra mat så skall det nog lösa sig :)

sinaui
2012-03-19, 17:48
Lär ditt barn perfekta djupa böjar.
Han kommer tacka dig om 20 år när han böjer 1000kg ATG

Supermicke
2012-03-19, 17:52
du ska såklart sätta upp rep, ringar, chinsstång och klättergrepp, någonstans!!! alla barn älskar att klättra!!!!

slungan
2012-03-19, 20:32
Min grabb på 6år går på thaiboxning,riktigt bra träning,han visade mig häromdagen när han spände biceps så har han en liten kula där :D

Spartansk
2012-03-19, 20:38
Kampsport av något slag tror jag är en bra början för småkillar. De flesta har väl en fas där man tycker karate är det häftigaste som finns.

Kål
2012-03-19, 23:22
Min grabb på 6år går på thaiboxning,riktigt bra träning,han visade mig häromdagen när han spände biceps så har han en liten kula där :D

Kampsport är sjukt bra. Min farsa skickade iväg mig till en brottningsklubb när jag var sex och det är helt otroligt vad jag tror det hjälpte. Nu vet jag inte hur jag hade varit utan det men men jag gissar på att det har givit mig mycket.

Var med farsan på gymmet sedan jag lärde mig gå och jag vet inte om det beror på lite sporadiskt lyftande eller bra gener men jag har aldrig träffat någon i min ålder som är starkare än mig. Bortsett då från de som satsar och tävlar.

cero
2012-03-19, 23:49
Röstar också för kampsport! Lite mer varierat, där man både kan ha teknikmoment och styrkeövningar som armhävningar, situps, osv. Samtidigt får man röra på sig väldigt mycket.

Ren styrketräning/TRX tror jag grabben snabbt kommer tröttna på.

clavain
2012-03-20, 12:30
Min yngsta son (8år) har så länge jag minns tjatat om att få vara med och träna så jag har låtit honom följa med till gymmet låtit han prova på riktigt lätta vikter och köpt några lättare hantlar som han får lattja med.

Sen han var 6 följer han med ut och springer nån gång ibland, han får leda vägen och betsämma vart vi ska springa...Det tycker han är kul och det blir mer som en lek med kringelkrokar runt om kvarteren och in på skogsstigar. Kanske blir ett par kilometer på sin höjd för hans del. Ibland avslutar vi med en sväng förbi lekparken där de har klätterställning som man kan köra chins / pullups...

Jag tror det är bra att försöka behålla lekkänslan i träningen, är övertygad om att det ökar sannolikheten att barnen fortsätter leva aktivt som vuxna om de känner glädje i idrottandet...