handdator

Visa fullständig version : felbalans i böj


frassekatt
2012-03-18, 19:32
Hej.

Jag har märkt att jag ibland tappar balansen något när jag böjer. Det som händer är att tyngdpunkten "vandrar" fram mot tårna på ena benet (höger).
Det sker endast när jag böjer tungt och/eller börjar bli trött. Att det inte är bra fattar jag själv (och dessutom känner jag av det i knät) men frågan är varför det blir så här- kan det vara en teknikgrej som går att träna bort genom att bara nöta på eller handlar det om att fattas styrka någonstans?
Alla idéer och spekulationer är välkomna.

PS Jag frontböjer om det kan spela in på något sätt DS.
MVH
F

emi23j
2012-03-18, 20:05
skulle ju underlätta om du filmade. Kan även ha att göra med rörlighet.

frassekatt
2012-03-18, 20:52
skulle ju underlätta om du filmade. Kan även ha att göra med rörlighet.
Ska försöka få till en film men det kan tyvärr dröja lite.
Fundering; om det beror på rörligheten (eller snarare brist på sådan, antar jag), borde väl balansförskjuningen vara konstant, eller? Men tyngdpunkten ligger mitt i foten/på hälarna hela tiden. Det är först när det blir tungt som den börjar vandra.

/F

entropy
2012-03-18, 20:59
Menar du att detta problem sker (1) när du frontböjer eller att detta sker (2) när du bakböjer, men att du även frontböjer, vilket du tror påverkar ditt bakböjsutförande?

frassekatt
2012-03-18, 21:18
Menar du att detta problem sker (1) när du frontböjer eller att detta sker (2) när du bakböjer, men att du även frontböjer, vilket du tror påverkar ditt bakböjsutförande?
Jag frontböjer bara. Anser mig dessutom ha acceptabel teknik förutom när den här försmädliga viktförskjutningen dyker upp. Nu kan det naturligtvis mycket väl vara så att min teknik inte alls är så förträfflig som jag inbillar mig och att det avslöjas på detta sätt när vikterna blir lite tyngre.

Jag inser att det är svårt att uttala sig utan att ha sett mig böja men hoppas ändå på att få några tips på vägen
/F

Pjotor
2012-03-18, 21:24
Sannolikt så tappar du ryggen något (d.v.s. den sjunker ihop) så att tyngdpunkten förskjuts bakåt. Men utan att se en film går det inte att säga säkert.

Under tiden så kan du prova att tänka på att lyfta tårna när det blir tungt. Tipset nämns i en av Mark Rippetoes böcker, och det fungerar åtminstone för mig. Hoppas det blir bättre.

frassekatt
2012-03-18, 21:37
Sannolikt så tappar du ryggen något (d.v.s. den sjunker ihop) så att tyngdpunkten förskjuts bakåt. Men utan att se en film går det inte att säga säkert.

Under tiden så kan du prova att tänka på att lyfta tårna när det blir tungt. Tipset nämns i en av Mark Rippetoes böcker, och det fungerar åtminstone för mig. Hoppas det blir bättre.

Låter rimligt. Känner ibland att överkroppen ger upp innan benen. Då borde också medicinen bli att stärka upp mage/rygg för att undvika "tappet". Tack för tipset med tårna.
/F

PS en fråga; borde inte tyngdpunkten förskjutas framåt stället för bakåt? Eller tänker jag fel? DS

ARMSTARK
2012-03-19, 08:26
Ett bra sätt att träna bålen är att lasta på mycket mer än man kan böja och bara gå ner typ 10-20 cm. Man riktigt känner hur höften vinglar och magstödet trycker på. Jag har ökat enormt mycket med denna metod. Dessutom tränar man bort respekten för stora vikter. MEN det är inte nåt för nybörjare!

frassekatt
2012-03-19, 08:33
Ett bra sätt att träna bålen är att lasta på mycket mer än man kan böja och bara gå ner typ 10-20 cm. Man riktigt känner hur höften vinglar och magstödet trycker på. Jag har ökat enormt mycket med denna metod. Dessutom tränar man bort respekten för stora vikter. MEN det är inte nåt för nybörjare!
Låter som en grej värd att testa. Tack för tipset.
/F