handdator

Visa fullständig version : Dagens PT-case


Barbastark
2012-03-18, 16:58
Hejhej!

Det finns ju en hel del här inne (inklusive jag själv) som är intresserade av att bli PT. Så tänkte skapa en träd där vi lägger upp typiska PT klienter och så hjälps vi åt att diskutera och ta fram ett bra träningsupplägg till dem. Allt i syfte att förbereda inför en karriär eller extraknäck som PT.

Tänkte något i stil med:

Namn/kön:
Ålder:
Vikt (under-, normal-, överviktig):
Tidigare träningserfarenhet:
Dagsform:
Ev. fysiska komplikationer och besvär:
Mål med träningen:

(Jag kör igång i nästa inlägg)

Barbastark
2012-03-18, 16:59
Namn/kön: Agneta
Ålder: 44
Vikt (under-, normal-, överviktig): Normalviktig
Tidigare träningserfarenhet: Jympat en del i sina dar + skogsprommenader, annars inget särskilt.
Dagsform: Otränad
Ev. fysiska komplikationer och besvär: Inga
Mål med träningen: Bli lite starkare. Bränna bort fett på magen och få snyggare ben till utlandssemestern.

speedy83
2012-03-18, 17:09
Nu har jag inget svar men en profil som kan vara en liten nöt att knäcka kanske.

Kön: Man
Ålder: 29
Vikt: 15 kilos övervikt
Tidigare erfarenhet: Fotboll på låg nivå tills 26 år ålder hockey till 17 på hög nivå. Börjat med båda vid 6 år.
Dagsform: Otränad
Fysiska besvär: Smärta i framsida axel framåtroterat axelparti och dålig rörlighet i allmänhet men i bröstrygg i synnerhet.
Mål: Att bli mer vältränad och bygga på sig massa.

Nå hur skulle ev. PT prospekts ta sig an denna klient?

Barbastark
2012-03-18, 17:22
Nu har jag inget svar men en profil som kan vara en liten nöt att knäcka kanske.

Kön: Man
Ålder: 29
Vikt: 15 kilos övervikt
Tidigare erfarenhet: Fotboll på låg nivå tills 26 år ålder hockey till 17 på hög nivå. Börjat med båda vid 6 år.
Dagsform: Otränad
Fysiska besvär: Smärta i framsida axel framåtroterat axelparti och dålig rörlighet i allmänhet men i bröstrygg i synnerhet.
Mål: Att bli mer vältränad och bygga på sig massa.

Nå hur skulle ev. PT prospekts ta sig an denna klient?

Skulle fråga kring hans axelsmärta. Har han den hela tiden vid användning av axeln eller kan det röra sig om en återkommande inflammation som blossar upp efter överansträngning eller efter att tex legat en natt med armen i dålig vinkel.

Träna axlarna med övningar som inte orsakar smärta.
Mycket ryggträning och baksida axlar för att stärka upp hållning och balansera ut hans frammåtroterade axelparti. Kanske är hans axelproblem förorsakat av starka främre och svagare bakre axelmuskulatur.

Där är en start.

Wormzie
2012-03-18, 17:32
Nu har jag inget svar men en profil som kan vara en liten nöt att knäcka kanske.

Kön: Man
Ålder: 29
Vikt: 15 kilos övervikt
Tidigare erfarenhet: Fotboll på låg nivå tills 26 år ålder hockey till 17 på hög nivå. Börjat med båda vid 6 år.
Dagsform: Otränad
Fysiska besvär: Smärta i framsida axel framåtroterat axelparti och dålig rörlighet i allmänhet men i bröstrygg i synnerhet.
Mål: Att bli mer vältränad och bygga på sig massa.

Nå hur skulle ev. PT prospekts ta sig an denna klient?

Dålig rörlighet och hållning kan möjligtvis en PT hjälpa med, men för skadebesvär bör man nog uppsöka någon som är utbildad på det.

limenka
2012-03-18, 17:32
Samtliga kunder skulle få knäböja och äta fiskolja.

entropy
2012-03-18, 19:28
Det vore otroligt oprofessionellt att försöka behandla eller träna runt någons skador när ens ynkliga utbildning är en postorderkurs som gett ett diplom. Dessa ska skickas till en sjukgymnast för satan.

Barbastark
2012-03-18, 19:59
Det vore otroligt oprofessionellt att försöka behandla eller träna runt någons skador när ens ynkliga utbildning är en postorderkurs som gett ett diplom. Dessa ska skickas till en sjukgymnast för satan.

A kanske var en kuggfråga från Wormzies sida ;). Ändrar nog mitt svar till sjukgymnastalternativet. Låter bättre.

Exdiaq
2012-03-18, 20:15
A kanske var en kuggfråga från Wormzies sida ;). Ändrar nog mitt svar till sjukgymnastalternativet. Låter bättre.

Många PT's i ett nötskal. Yta är viktigare än innehåll.

Barbastark
2012-03-18, 20:20
Många PT's i ett nötskal. Yta är viktigare än innehåll.

Du är bra på att förstå vad som menas med det som skrivs..

ceejay
2012-03-18, 20:21
Namn/kön:Per
Ålder:16
Vikt (under-, normal-, överviktig):54 underviktig
Tidigare träningserfarenhet:bicepscurl med sving
Dagsform:smal, klen och dålig rörlighet
Ev. fysiska komplikationer och besvär:
Mål med träningen:Se ut som brad pitt i fight club

Hur skulle ni göra?!

notera att detta är en seriös fråga

Exdiaq
2012-03-18, 20:25
namn/kön:per
ålder:16
vikt (under-, normal-, överviktig):54 underviktig
tidigare träningserfarenhet:bicepscurl med sving
dagsform:smal, klen och dålig rörlighet
ev. Fysiska komplikationer och besvär:
Mål med träningen:se ut som brad pitt i fight club

hur skulle ni göra?!

tricepsextensions!

Barbastark
2012-03-18, 20:30
Namn/kön:Per
Ålder:16
Vikt (under-, normal-, överviktig):54 underviktig
Tidigare träningserfarenhet:bicepscurl med sving
Dagsform:smal, klen och dålig rörlighet
Ev. fysiska komplikationer och besvär:
Mål med träningen:Se ut som brad pitt i fight club

Hur skulle ni göra?!

Lite väl ung för att köra tungt med vikter.

Men skulle ta en ingående titt på kosten och lägga honom på överskott samt crossfitliknande träning samt 15-20 reppare i gymmet.

ceejay
2012-03-18, 20:34
Lite väl ung för att köra tungt med vikter.

Men skulle ta en ingående titt på kosten och lägga honom på överskott samt crossfitliknande träning samt 15-20 reppare i gymmet.

Varför för ung?

15-20reppare är det sista jag skulle sätta honom på iaf. Fast då är jag ingen utbildad PETE dock.

Wormzie
2012-03-18, 20:38
Lite väl ung för att köra tungt med vikter.

Men skulle ta en ingående titt på kosten och lägga honom på överskott samt crossfitliknande träning samt 15-20 reppare i gymmet.

Varför crossfit? Vill man bara se ut som brad pitt i fight club är det väl bättre att fokusera på att skoffa på tillräckligt med muskler genom att lägga upp ett styrketräningsprogram med fokus på hypertrofi. När man väl har massan får man försöka att komma ner på den bf% som krävs för att få till den definitionen man är ute efter.

Morrris
2012-03-18, 20:38
Varför för ung?

15-20reppare är det sista jag skulle sätta honom på iaf. Fast då är jag ingen utbildad PETE dock.

Kanske Periodisk Fasta kan vara något?

Barbastark
2012-03-18, 20:39
Varför för ung?

15-20reppare är det sista jag skulle sätta honom på iaf. Fast då är jag ingen utbildad PETE dock.

Inte jag heller. Testar bara mina nuvarande kunskaper.

16 år har han ju antagligen inte vuxit färdigt än, så skulle bedömma att tung träning i den åldern riskerar att påfresta ligament och liknande för mycket vilket kan leda till besvär väldigt snart eller om ett par år.

15-20 reppare då det stärker musklerna utan att vara för tungt för att skada hans ligament å liknande.

Varför är 15-20 reps det sista du skulle rekommendera?

Barbastark
2012-03-18, 20:40
Varför crossfit? Vill man bara se ut som brad pitt i fight club är det väl bättre att fokusera på att skoffa på tillräckligt med muskler genom att lägga upp ett styrketräningsprogram med fokus på hypertrofi. När man väl har massan får man försöka att komma ner på den bf% som krävs för att få till den definitionen man är ute efter.

Skulle han varit äldre skulle detta upplägg varit givet enligt mig.

Exdiaq
2012-03-18, 20:40
För att inte framstå som ett riktigt a-hole för de som inte hänger med i svängarna.

Utveckla antalet parametrar och använd specifika sådana när du ska hålla på med utveckling av andra människors hälsa.

Läs allt du kan komma över från Pavel Tsatsouline och övriga gestalter inom RKC.

ceejay
2012-03-18, 20:41
Inte jag heller. Testar bara mina nuvarande kunskaper.

16 år har han ju antagligen inte vuxit färdigt än, så skulle bedömma att tung träning i den åldern riskerar att påfresta ligament och liknande för mycket vilket kan leda till besvär väldigt snart eller om ett par år.

15-20 reppare då det stärker musklerna utan att vara för tungt för att skada hans ligament å liknande.

Varför är 15-20 reps det sista du skulle rekommendera?

Därför att tunga vikter inte kommer skada hans leder och ligament samt ge överlägset resultat.

Barbastark
2012-03-18, 20:47
Därför att tunga vikter inte kommer skada hans leder och ligament samt ge överlägset resultat.

Jag har hört mycket kring riskerna med tung styrketräning innan man vuxit färdigt. Så skulle inte vilja ha det på mitt samvete om han skulle råka ut för komplikationer beroende på ett för tungt träningsupplägg.

Skulle dock också informera honom om att han kanske inte skulle skada sig trots ett tyngre träningsupplägg men att jag gör bedömningen att risken enligt mig finns där och att jag förespråkar ett säkrare upplägg samt att han har hela livet på sig att köra tungt på ett säkert sätt om han bara väntar ett par år.

pwnyou
2012-03-18, 20:48
16 år är verkligen inte för ungt för styrketräning.

ceejay
2012-03-18, 20:49
Jag har hört mycket kring riskerna med tung styrketräning innan man vuxit färdigt. Så skulle inte vilja ha det på mitt samvete om han skulle råka ut för komplikationer beroende på ett för tungt träningsupplägg.

Skulle dock också informera honom om att han kanske inte skulle skada sig trots ett tyngre träningsupplägg men att jag gör bedömningen att risken enligt mig finns där och att jag förespråkar ett säkrare upplägg samt att han har hela livet på sig att köra tungt på ett säkert sätt om han bara väntar ett par år.

Då har du hört mycket fel. :)
Jag skulle gärna ha börjat köra tungt när jag var 10 år, eller yngre.

pwnyou
2012-03-18, 20:50
Då har du hört mycket fel. :)
Jag skulle gärna ha börjat köra tungt när jag var 10 år, eller yngre.+1

Det är bara att undvika fail och öva upp rörligheten om man är för stel så kommer man inte skada sig.

AlexEr
2012-03-18, 20:51
Tycker verkligen inte han ska träna med mer än silverfiskarna. Jag själv skulle vart en 2m lång ytterst flexibel och sexig gymnast med långa tonade muskler om jag inte hade börjat lyfta tungt.

Exdiaq
2012-03-18, 20:52
Då har du hört mycket fel. :)
Jag skulle gärna ha börjat köra tungt när jag var 10 år, eller yngre.

Don't sweat it. Du prater grekiska och Barbastark pratar svenska med värmländsk dialekt. Låt honom lära sig den hårda vägen. Det är enda sättet.

Barbastark
2012-03-18, 20:52
Då har du hört mycket fel. :)

Asså?

Then educate me (med källor). Har gärna en annan uppfattning om detta om jag har säkra belägg för att det jag nu "vet" inte stämmer.

ceejay
2012-03-18, 20:57
Asså?

Then educate me (med källor). Har gärna en annan uppfattning om detta om jag har säkra belägg för att det jag nu "vet" inte stämmer.

Om arne skulle prata med dig och argumentera skulle han säkert säga

"Om man har någon som helst koll på fysiologi och belastning på leder så skulle man förstå varför styrketräning för yngre inte är något problem"
Jag ser gärna dina säkra belägg.

Se det såhär, hur stor belastning är det på knän och leder när man springer, hoppar ned från träd, gör snabba vändningar, försöker dra sig upp i en trädgren etcetera, jämfört med styrketräning?

Barn "maxar" nästan varje gång de leker. De är gjorda för att klara det. Tunga lyft belastar mindre än vanlig lek.

Barbastark
2012-03-18, 21:08
Om arne skulle prata med dig och argumentera skulle han säkert säga

"Om man har någon som helst koll på fysiologi och belastning på leder så skulle man förstå varför styrketräning för yngre inte är något problem"
Jag ser gärna dina säkra belägg.

Har inget emot styrketräning för unga, dock TUNG styrketräning.
Det jag baserar min nuvarande åsikt på är info jag läst om detta där läkare uttalat sig. Kan dock inte ta fram källor på det "on spot".


Se det såhär, hur stor belastning är det på knän och leder när man springer, hoppar ned från träd, gör snabba vändningar, försöker dra sig upp i en trädgren etcetera, jämfört med styrketräning?

Barn "maxar" nästan varje gång de leker. De är gjorda för att klara det. Tunga lyft belastar mindre än vanlig lek.

Barns lek är extremt varierad och kan inte alls jämföras med tung kontinuerlig gymträning.

Än så länge är jag inte övertygad.

ceejay
2012-03-18, 21:10
En läkare har alltså koll på träning? Tvivlar påt.

Om du är övertygad eller inte spelar inte mig någon roll. Upp till dig om du vill sprida myten vidare eller inte.


Sök på "Arne persson styrketräning barn" på google så hittar du rätt bra grejer.

Jag garanterar att belastningarna och skaderisken i tex fotboll, sprint och hopp är mycket större. Men eftersom dessa sysselsättningar är socialt accepterade jmf med den, i vissa akademiska kretsar, så förhatliga styrketräningen, så är dom givetvis helt ofarliga...

Om du kör tunga (och självfallet djupa) knäböj i unga år så kommer denna förnämliga övning att stärka HELA ditt skelett och definitivt inte att skada dina tillväxtzoner.
Har någonsin sett någon som, pga av styrketräning, stannat i växeln i någon kroppsdel...? Knappast!
Börja nu träna ordentligt och glöm den gamla skrönan.
Tvärtom! Idag finns det studier som visar på att det är mkt positivt att börja styrketräning i ung ålder.

Barbastark
2012-03-18, 21:15
En läkare har alltså koll på träning? Tvivlar påt.

Kanske inte träning men tror definitivt att en läkare har koll på hur kroppen i olika åldrar påverkas av påfrestning av olika typer.[/QUOTE]


Om du är övertygad eller inte spelar inte mig någon roll. Upp till dig om du vill sprida myten vidare eller inte.

Säger precis samma sak till dig här. Det tråkiga är dock att det du är övertygad om riskerar att skada någon.

ceejay
2012-03-18, 21:18
Kanske inte träning men tror definitivt att en läkare har koll på hur kroppen i olika åldrar påverkas av påfrestning av olika typer.



Säger precis samma sak till dig här. Det tråkiga är dock att det du är övertygad om riskerar att skada någon.

Det är roligt att du tror att läkare är något allvetande. Svensson tror hellre på läkare än folk som har 30+ års erfarenhet av styrketräning.


Hur många års erfarenhet har du?

kallekula
2012-03-18, 21:21
Asså?

Then educate me (med källor). Har gärna en annan uppfattning om detta om jag har säkra belägg för att det jag nu "vet" inte stämmer.

http://www.idrottsforum.org/push/nsfaq.pdf

den artikeln har nog allt du behöver veta.

Frantic
2012-03-18, 21:24
Asså?

Then educate me (med källor). Har gärna en annan uppfattning om detta om jag har säkra belägg för att det jag nu "vet" inte stämmer.

Från RF (Riksidrottsförbundet)
http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_1228/ImageVaultHandler.aspx

Träningslära.
http://traningslara.se/styrketraning-for-barn-och-ungdomar-del-i-fordelar-risker-och-ogrundade-myter/

Barbastark
2012-03-18, 21:28
Det är roligt att du tror att läkare är något allvetande. Svensson tror hellre på läkare än folk som har 30+ års erfarenhet av styrketräning.


Hur många års erfarenhet har du?

Jag tror att läkare kan väldigt mycket om kroppen.

Person X som har 30 års erfarenhet av styrketräning kanske inte har läst en enda studie på temat eller kan någon alls om vad som händer i kroppen förutom det denna observerat baserat på sina egna träningsresultat. Så här tror jag på definitivt mer på läkaren.

Om däremot personen med 30år erfarenhet även under denna tid läst på lika mycket om kroppen, och träning osv som jag upplever att tex KingGrub och Eddie Vedder gör just nu, så är det en helt annan sak.

Jag har ca 9 års erfarenhet av blandad kvalité.

Järvskan
2012-03-18, 21:36
Barbastark: Det är upp till dig att välja vem du lyssnar på, men även läkare kan ha fel. Ta och ögna igenom de länkar som Frantic postade.

frozzon
2012-03-18, 21:41
varför för ung?

15-20reppare är det sista jag skulle sätta honom på iaf. Fast då är jag ingen utbildad pete dock.

+1

Barbastark
2012-03-18, 21:44
Barbastark: Det är upp till dig att välja vem du lyssnar på, men även läkare kan ha fel. Ta och ögna igenom de länkar som Frantic postade.

Ska försöka ta mig tid till detta. Ögnade lite snabbt på den från riksidrottsförbundet och där är ju tonen definitivt inte tunga SL böjjar och maxning. Specifika rekommendationer där är även 12-20 reps (baserat på tonen i hur dem formulerar sig i övriga texten verkar det ju heller inte vara träning till fail som gäller) = upplägg på styrketräning som jag aldrig motsatt mig i denna tråd när det kommer till styrketräning för personer i yngre ålder.

mini
2012-03-18, 21:46
Vem har pratat om träning till fail?

Gabriel174
2012-03-18, 21:50
Vem har pratat om träning till fail?

+1

Det är lätt att argumentera mot imaginära meningsmotståndare.

Röda Björnen
2012-03-18, 22:08
Att folk inte kan träna i ung ålder är väl en myt som bräcktes för flera år sedan ?, Arnold Schwarznegger började träna som 15 åring tror jag de var och titta på han, som ett exempel.

Namn/kön: Man
Ålder: 19
Längd: 1,76
Vikt (under-, normal-, överviktig): Muskulöst överviktig
Tidigare träningserfarenhet: 2 års styrketräning, 3 års högnivå handboll.
Dagsform: 94 kg, 16% kroppsfett
Ev. fysiska komplikationer och besvär: Problem med bägge biceps, gissningsvis att de växer men muskelfästena hänger inte med. Har en tre veckors vila om 41 Dagar som jag hoppas ska tillåta kroppen att hinna ifatt.
Mål med träningen: Tävling i vinter.

Röda Björnen
2012-03-18, 22:18
Namn/kön: Agneta
Ålder: 44
Vikt (under-, normal-, överviktig): Normalviktig
Tidigare träningserfarenhet: Jympat en del i sina dar + skogsprommenader, annars inget särskilt.
Dagsform: Otränad
Ev. fysiska komplikationer och besvär: Inga
Mål med träningen: Bli lite starkare. Bränna bort fett på magen och få snyggare ben till utlandssemestern.

Jag skulle definitivt på en mellanålderskvinna lägga in 2-3 40 minuters joggning och sen varva det med SL 5x5 2 ggr i veckan.

Som kost skulle jag lägga upp till en början att bli av med onödigt kroppsfett, högre proteinintag och lägre kolhydrater och 0,5-0,8 G Fett per kg av sin kv och sen lägga upp en bulk där hon får äta mer protein för att lägga på så lite kroppsfett som möjligt och hålla kontinuerlig koll över vikt samt fett%.

Till en början.

Måndag: SL 5x5
Tisdag: Cardio
Onsdag: Vila
Torsdag: SL 5x5
Fredag: Cardio
Lördag: Vila
Söndag: Cardio

mini
2012-03-18, 22:20
Jag skulle definitivt på en mellanålderskvinna lägga in 2-3 40 minuters joggning och sen varva det med SL 5x5 2 ggr i veckan.


Hon hade ledsnat redan fjärde passet, känt sig misslyckad och skamsen och inte vågat fortsätta träna.

entropy
2012-03-18, 22:21
Hade jag enbart haft god hälsa som mål hade jag knappast tränat på över 80% av några 1RM åtminstone. Mina knän och axlar gör sig lätt påminda om jag tränar tungt ett tag, trots att jag är noggrann med prehab och utförande. Om jag som 20-åring alltså behöver vara nojig över skador när jag tränar tungt så bör man givetvis vara detta även för barn. De är ju knappast på något magiskt sätt immuna mot alla de skador som drabbar oss andra, bara för att diverse myter om skadade tillväxtzoner är just myter.

Barn kan givetvis styrketräna, men jag tror det är sunt att de gör detta i något högre repetitionsintervall än vad vissa tycks föreslå. Dock är ju en 16-åring inte riktigt ett barn i detta sammanhang och crossfit, som den brukar bedrivas, är väl bland det sämre man kan göra om man vill undvika skador.

mikaelj
2012-03-18, 22:27
Hon hade ledsnat redan fjärde passet, känt sig misslyckad och skamsen och inte vågat fortsätta träna.

Vad skulle mini ha gjort?

Pepz
2012-03-18, 22:28
totalt värdelös tråd

en persons stats (de ni listar) har inte ett dugg med vilken träning personen tycker om eller kan tänkas tycka om. Tycker personen inte att det är kul att träna så blir det inte av = fail

att vara PT(en bra sådan) är så mycket mer än bara kasta fram tränings och kostscheman

Röda Björnen
2012-03-18, 22:32
Hon hade ledsnat redan fjärde passet, känt sig misslyckad och skamsen och inte vågat fortsätta träna.

Du kanske hade gjort det men jag tror Agneta är en stark och bra kvinna :)

MVH

mini
2012-03-18, 22:34
Vad skulle mini ha gjort?

Frågat vad hon tycker är kul och vad som passar in i hennes liv. Inte börjat med mer än två dagars träning i veckan. I början handlar det inte om att förändra fysiken utan skapa ett beteende, en vana. Det ska kännas överkomligt.

Röda Björnen
2012-03-18, 22:34
att vara PT(en bra sådan) är så mycket mer än bara kasta fram tränings och kostscheman

Stämmer, men det kan vara rolig att experimentera lite. Om denna tråd är så värdelös så förstår jag inte varför du måste gå in i tråden och påpeka att den är värdelös för folk som tycker det är roligt.

Jag tycker istortsett alla trådar här är värdelösa, men tycker jag det så struntar jag i att skriva i dem.

MVH

mini
2012-03-18, 22:35
Du kanske hade gjort det men jag tror Agneta är en stark och bra kvinna :)

MVH

Ja, jag är en svag och dålig kvinna.
Ska du göra det personligt får du göra det snyggare.

mikaelj
2012-03-18, 22:38
Frågat vad hon tycker är kul och vad som passar in i hennes liv. Inte börjat med mer än två dagars träning i veckan. I början handlar det inte om att förändra fysiken utan skapa ett beteende, en vana. Det ska kännas överkomligt.

Det håller jag med om. Har du någon generell fundering om vad den motionsformen skulle vara? (Givet nå'n sorts stereotyp Agneta med generiska intressen, där målet är att "tighta till sig")

Röda Björnen
2012-03-18, 22:42
Ja, jag är en svag och dålig kvinna.
Ska du göra det personligt får du göra det snyggare.

..Jag tror du tog mitt inlägg lite mer seriöst än vad jag menade det. Inget personligt påpekat, var ett litet skämt bara mini ingen ide att ta det personligt. Det är bara vad JAG skulle gett en medelålders kvinna ifråga då jag tror inte på "rolig träning" då jag tror rolig träning kommer med resultats träning och jag tror inte en otränad medelålders kvinna vars enda önskan är snyggare ben till sommaren har så stor kunskap om vad för träning ger bra resultat för det utan föredrar säkert bodypump vilket jag tror är topp 3 till anledningen till allt ont i världen.

MVH

mini
2012-03-18, 22:43
Det håller jag med om. Har du någon generell fundering om vad den motionsformen skulle vara? (Givet nå'n sorts stereotyp Agneta med generiska intressen, där målet är att "tighta till sig")

Nä. Grupp-pass brukar ju vara rätt poppis. Är hon lite tävlingsinriktad kan ett joggingspår på ett par kilometer passa. Kräver dock lite mer motivation tror jag. Cirkelpass på gymmet vet jag att min pappas fru som inte tränat alls gör. Fyra stationer, tre varv. Maskiner som är lätta att ställa in.
Man får väl försöka snoka lite i hur motiverad personen är och hur träningsperioder har sett ut förut. Vad gör att träning inte är en del av vardagen redan idag, och vad krävs för att den ska bli det.

mini
2012-03-18, 22:44
..Jag tror du tog mitt inlägg lite mer seriöst än vad jag menade det. Inget personligt påpekat, var ett litet skämt bara mini ingen ide att ta det personligt.

Ok.
Hahahahahahahahahahahahahhahahahahahahaaaa.
MVH

Röda Björnen
2012-03-18, 22:46
Ok.
Hahahahahahahahahahahahahhahahahahahahaaaa.
MVH

Du måste vara den tråkigaste personen att diskutera saken med jag stött på hittills här inne.
MVH

C.E.J.
2012-03-18, 23:22
Barbastark behöver nog läsa på lite, verkar det som. Ibland kan det vara bra att läsa lite på egen hand innan man frågar, eller rättare sagt innan man startar 11 trådar på en månad - hur många till hinner han på de resterande två veckorna?

Barbastark
2012-03-19, 00:45
Barbastark behöver nog läsa på lite, verkar det som.

Om du syftar på det ang att jag motsätter mig tung styrketräning för unga så har vi ju även här en idrittsläkare som stöder min sida http://www.aftonbladet.se/halsa/article12928272.ab

ceejay
2012-03-19, 00:49
Att du länkar till en aftonbladetartikelär väl sådär.
Har för mig att kolo gått igenom den artikeln förut. Den där läkaren har uppenbarligen ingen koll på vad han pratar om.

Richard sandrak vad jag vet mår hur bra som helst nuförtiden.


Läser man kommentarerna på artikeln så inser man vilka stolpskott det finns i samhället. Många besserwissrar som vet exakt vad som händer om man tränar hårt.

Exdiaq
2012-03-19, 01:55
Att du länkar till en aftonbladetartikelär väl sådär.
Har för mig att kolo gått igenom den artikeln förut. Den där läkaren har uppenbarligen ingen koll på vad han pratar om.

Richard sandrak vad jag vet mår hur bra som helst nuförtiden.


Läser man kommentarerna på artikeln så inser man vilka stolpskott det finns i samhället. Många besserwissrar som vet exakt vad som händer om man tränar hårt.

Ja, folk har koll på varifrån större delen av dagens mest framgångsrika träningsmetoder härstammar!

Rolig fakta: I Sovjetunionen kom du generellt inte i närheten av barn när det gäller träning utan att ha en passande universitetsutbildning. Har inga källor, utan det är berättat för mig utav flera f.d. sovjeter och folk som varit i Sovjetunionen och fått insyn i träningen som bedrevs.

Det här var den mest katastrofala, usla och mest felaktiga artikel jag någonsin läst tror jag...Sverige tillsammans med Kuba och Ryssland (och i de länderna finns d mkt annat att ifrågasätta) är dom enda länderna i världen som haft några som helst förevändningar emot att styrketräna från att födsel och framåt. Men sen några år tillbaka har tom RF (RiksidrottsFörbundet) gått ut och ändrat sina åsikter. Att just skivstång skulle vara mer skadlig än annan styrketräning och uttrycket hårdträning är skrattretande sorgligt. Som "Alabama" skriver så väljer man ju själv belastning och hårdträning är ju inte definierbart över huvudtaget.. Att sen barn ska få vara barn är en helt annan fråga men definitivt inte fysiologisk!

Pepz
2012-03-19, 08:39
Stämmer, men det kan vara rolig att experimentera lite. Om denna tråd är så värdelös så förstår jag inte varför du måste gå in i tråden och påpeka att den är värdelös för folk som tycker det är roligt.

Jag tycker istortsett alla trådar här är värdelösa, men tycker jag det så struntar jag i att skriva i dem.

MVH

jovisst bör jag hålla mig ifrån tråden med min skepsis.
men eftersom det skrevs
Det finns ju en hel del här inne (inklusive jag själv) som är intresserade av att bli PT. Så tänkte skapa en träd där vi lägger upp typiska PT klienter och så hjälps vi åt att diskutera och ta fram ett bra träningsupplägg till dem. Allt i syfte att förbereda inför en karriär eller extraknäck som PT.

så anser jag att ni har helt fel bild av vad en PTs styrkor bör vara.
Det är därför som PT inte längre är så inne eller efterfrågat av folk i branschen. vemsomhelst kan betala sig till en PT-licens. Jäkligt få som har något vettigt att tillföra. PT-håller på att bli ett skämt. Tyvärr eftersom det finns många bra fast fler riktigt dåliga.

en PT borde läsa beteendevetenskap med fokus på förändringsprocesser.
träningskunskap och erfarenhet är sekundär imho eftersom de flesta klienterna ligger på ett total nybörjarstadium

Barbastark
2012-03-19, 09:18
en PT borde läsa beteendevetenskap med fokus på förändringsprocesser.
träningskunskap och erfarenhet är sekundär imho eftersom de flesta klienterna ligger på ett total nybörjarstadium

Se, här tillför du något konstruktivt istället. Mer sånt!