handdator

Visa fullständig version : Lite frågor angående mitt mål 100 armhävningar innan 1 juni


phoenix91
2012-03-18, 16:25
God eftermiddag alla!

Jag har satt upp ett (kanske lite fånigt) mål, att innan sommarlovet klara 100 armhävningar. Jag går till stor del efter 100 push ups-appen till iphone, vilken känns ganska vettig.

Min första fråga är vad som egentligen räknas som korrekt armhävning. Är det endast då man går ner till 90 grader i armbågsled och har armbågar slickade längs sidan? Jag har i alla fall fått en sådan uppfattning av vad jag läst.

Jag upptäckte nyss att jag tyvärr går ut med armbågarna, och har således alltid gjort det, vilket leder till att jag nog får sänka mitt mål till att klara 100 sådana.

Min första fråga angående själva träningen är om det måhända kan finnas någon fördel med att träna "korrekta" armhävningar, för att nå mitt mål snabbare, eller om det endast är att slösa energi och tid?!

Vad anser ni föresten räknas som fusk? Är det okej att vila någon sekund med fullt utsträckta armar?

Sista frågan: visst lär man väl kunna utföra träning av armhävningar i stort sett varje dag? Det känns ju inte som någon extremt krävande övning?!

Ni får gärna skriva om ni har liknande mål, så kan vi ju tipsa varandra lite och diskutera här.

Tack för svar och tips =)

begt
2012-03-18, 16:30
hundredpushups finns det en sajt som heter. Där lär det finnas en del info.

z_bumbi
2012-03-18, 16:33
Det är nog första gången jag har sett den beskrivningen på armhävningar som den korrekta. Det vanliga är annars att man har armarna mer ut åt sidorna och nuddar bröstkorgen i golvet mellan varje. Fullt utsträckta armar i toppläget.

Att köra varje dag funkar men det är inte säkert att det är den bästa metoden så beskriv hur du tänker köra så blir det lättare att komma med en åsikt.

phoenix91
2012-03-18, 16:34
hundredpushups finns det en sajt som heter. Där lär det finnas en del info.

Precis, det är dess program som jag följer, men det står inte utförligt vad som är korrekta pushups osv.

phoenix91
2012-03-18, 16:40
Det är nog första gången jag har sett den beskrivningen på armhävningar som den korrekta. Det vanliga är annars att man har armarna mer ut åt sidorna och nuddar bröstkorgen i golvet mellan varje. Fullt utsträckta armar i toppläget.

Att köra varje dag funkar men det är inte säkert att det är den bästa metoden så beskriv hur du tänker köra så blir det lättare att komma med en åsikt.

Jag gick efter denna definition http://www.recordholders.org/en/list/pushups.html men jag vet inte hur rätt de har.

Ärligt talat så har jag väl inget direkt schema, utöver applikationen. Applikationen schema säger: ca 1 dags vila, så ca 3 dagar i veckan. 5 set per dag, vila 60,90 eller 120 sek beroende på dag mellan set. Antal per set bestäms av applikationen, och ökar naturligtvis. Just nu är det t.ex. 29,33,29,29,45 med 120 sek vila.

Jag har dock någon dag testat med att köra ca 30 åt gången, var 20 minut... så det blev ca 400 totalt. Det låter ju inte optimalt, men om det är så mycket teknik och invänjning som folk säger, så kanske det inte är helt fel ibland?

Jag är inget proffs, så tar åt mig alla tips som en svamp =) Har ganska lång tid på mig, så kan experimentera lite.

Supermicke
2012-03-18, 16:47
jag körde armarna brett (för o få kort lyftväg), långt fram, mkta ut åt sidorna, utan stopp i övreläget, cirka under 90grader i armbågsleden.. vilade i övreläget ibland.. det var nog kanske ingen bra prestation egentligen. :P Men gör det så svårt du vill.

Klarade iaf 100 till slut. Körde varje dag, på torsdagen en deload och fredag en maxning för att se hur jag låg till. Resten av dagarna rätt högt reps totalt sett, cirka 200-300reps iaf.

Tkr det är för lite antal total reps på 100pushups schemat f ö.

phoenix91
2012-03-18, 16:53
jag körde armarna brett (för o få kort lyftväg), långt fram, mkta ut åt sidorna, utan stopp i övreläget, cirka under 90grader i armbågsleden.. vilade i övreläget ibland.. det var nog kanske ingen bra prestation egentligen. :P Men gör det så svårt du vill.

Klarade iaf 100 till slut. Körde varje dag, på torsdagen en deload och fredag en maxning för att se hur jag låg till. Resten av dagarna rätt högt reps totalt sett, cirka 200-300reps iaf.

Tkr det är för lite antal total reps på 100pushups schemat f ö.

Så man behöver inte räkna det som värsta fusket? Det låter bra, då kanske jag klarar det =)

Okej, nice.
Hur körde du då? Hur många sett fördelade du det över, och hur lång vila? Testade du att ha riktigt lång vila, typ maxa, 30 min vila maxa osv?

Kan tillägga att en tanke jag har är att hålla 100pushups schemat, men sedan även börja med samma schema, på lägre nivå, fast med de väldigt nära sidorna. Frågan är ju om det ger någon fördel eller ej..

Supermicke
2012-03-18, 16:58
Så man behöver inte räkna det som värsta fusket? Det låter bra, då kanske jag klarar det =)

Okej, nice.
Hur körde du då? Hur många sett fördelade du det över, och hur lång vila? Testade du att ha riktigt lång vila, typ maxa, 30 min vila maxa osv?

Kan tillägga att en tanke jag har är att hålla 100pushups schemat, men sedan även börja med samma schema, på lägre nivå, fast med de väldigt nära sidorna. Frågan är ju om det ger någon fördel eller ej..

är upp till dig om det är fusk eller inte! :) jag körde med lång set vila totalt sett över hela dagen vill jag minnas. Brukade köra 20-30reps iaf, var nog fler i början av seten. Matade mest på.

phoenix91
2012-03-18, 17:08
är upp till dig om det är fusk eller inte! :) jag körde med lång set vila totalt sett över hela dagen vill jag minnas. Brukade köra 20-30reps iaf, var nog fler i början av seten. Matade mest på.

Ja men precis, mängdträning, det låter ju vettigt. Kanske kör det var annan dag, och programmet resterande.

phoenix91
2012-03-18, 17:09
Måste passa på att fråga, jag kör kreatinkur nu, och visst borde det väl vara en fördel för att klara mitt mål? Det sägs ju motverka mjölksyra bland annat. För när jag körde nu så gick det skit, men hoppas det bara beror på att jag är seg =)