handdator

Visa fullständig version : Få låna pengar utan bra, stabil inkomst. Tips?


Barbastark
2012-03-18, 15:17
Hejhej

Söker lite tips på vilka möjligheter jag har att låna ca
6-700 000kr om jag inte har hög eller stabil inkomst?

I övrigt har jag inga "prickar" så som betalningsanmärkning osv.

Vad kan bankerna gå med på? Borgensman, säkerhet i form av tex släktings hus eller dyl? Vad har ni för tips?

MVH

daloatf
2012-03-18, 15:29
Du får sälja din själ och en del av fastigheten till bluestep eller liknande.

Barbastark
2012-03-18, 15:32
Du får sälja din själ och en del av fastigheten till bluestep eller liknande.

Dem had väll bara 1-2% högre ränta än bankerna. Känns väl hyfsat?

daloatf
2012-03-18, 15:37
Dem had väll bara 1-2% högre ränta än bankerna. Känns väl hyfsat?

Ja, men vid stora lån är det mycket. Om du kan få någon gå i borgen för dig så kan du få bättre ränta på någon av stor bankerna. Se till att ställa dem mot varandra. Det går alltid att få ner räntan.

Halice
2012-03-18, 15:39
Vet att några utav mina bekanta fick låna 10 000 kr av banken, utan några problem.
Men sen vad de hade för överenskommelse och ränta osv vet jag inte.

FrankDrebin
2012-03-18, 15:41
Vet att några utav mina bekanta fick låna 10 000 kr av banken, utan några problem.
Men sen vad de hade för överenskommelse och ränta osv vet jag inte.

Det är stor skillnad på 10.000 och 600.000.

daloatf
2012-03-18, 15:41
Vet att några utav mina bekanta fick låna 10 000 kr av banken, utan några problem.
Men sen vad de hade för överenskommelse och ränta osv vet jag inte.

10 000 kan man få beviljat lätt om man accepterar högre ränta.

Halice
2012-03-18, 15:42
Det är stor skillnad på 10.000 och 600.000.

ooohhhh

*visslar och tittar ner i marken* :em:

Jag läste 6 - 7000.

hugok
2012-03-18, 15:47
Jag hade mina föräldrar som medlånare till ett liknande lån för en lägenhet.

Vinter
2012-03-18, 16:10
Du får räkna med att ha en borgenär och troligtvis en effektiv ränta runt 10% samt rak amortering. Beror lite på hur länge du vill betala tillbaka, men räkna med en stadig månadskostnad. Samt du behöver ha ett objekt eller dyl att låna till så att de du lånar av har en säkerhet om det skiter sig.

Barbastark
2012-03-18, 16:17
Du får räkna med att ha en borgenär och troligtvis en effektiv ränta runt 10% samt rak amortering. Beror lite på hur länge du vill betala tillbaka, men räkna med en stadig månadskostnad. Samt du behöver ha ett objekt eller dyl att låna till så att de du lånar av har en säkerhet om det skiter sig.

Sinnes..

Vinter
2012-03-18, 16:25
Sinnes..

Det är betydligt lättare att få lån om du har ett objekt du lånar till, banken vill ha en säkerhet för att låna ut pengarna. Antinen är det din lön, eller det objektet som du tänker köpa.

Utan ett objekt ger jag dig 0% att få ett lån såvida du inte har 30k+ i månaden och fast anställning.

Barbastark
2012-03-18, 16:27
Det är betydligt lättare att få lån om du har ett objekt du lånar till, banken vill ha en säkerhet för att låna ut pengarna. Antinen är det din lön, eller det objektet som du tänker köpa.

Utan ett objekt ger jag dig 0% att få ett lån såvida du inte har 30k+ i månaden och fast anställning.

A är ju ett objekt då. Tänkt till en bostad.

Vinter
2012-03-18, 16:29
A är ju ett objekt då. Tänkt till en bostad.

Fixa lånelöfte tillsammans med en borgenär, så kan det fixa sig. Men räkna med att punga ut med kontantinsatsen själv.

stahlberg
2012-03-18, 19:34
Tacka vet jag det glada 80-talet. Då ringde man bankdirektören på fredag och sa : "Jag skulle vilja ha ett banklån". Direktörern : "Hur mycket är det fråga om?". Svar : "Behövda summa". Direktören : "Okej, kom in på måndag så har vi pappren klara".

En av de bandirektörer som beviljade lån till mig tog senare livet av sig pga bl.a ekonomiska svårtigheter. Men jag är ganska säker på att jag inte har personlig andel i det.

Numera är bankerna mera noga, även om det inte går i vågor. Om jag förstått saken rätt så lånar man i Sverige ut nära den nämnda summan (6-700.000) närmast utan säkerhet? Men jag tror nog att man då begär att vissa kriterier - som fast inkomst - uppfylls.

Jag vet inte om bankerna följer liknande principer i Sverige som de gör här i Finland. Men jag kan tänka mig det. Detta betyder i så fall gällande fastighets- eller lägenhetsköp för det första, att banken i princip lånar ut bara en del av köpesumman mot att köpeobjektet ställs som säkerhet. Men sannolikt kan man ordna resten av pengarna ändå, med borgensmän. "På min tid" fick man (här i Finland) 70 % av köpesumman med en lägenhet som säkerhet. För det andra - och det är väl svårare i ditt fall - så måste banken bedöma din ekonomiska ställning, fastän de har säkerhet för lånet så vill de att du har tillräcklig betalningsförmåga, så du kan återbetala lånet enligt planen.

När du säger att du inte har hög eller ens stabil inkomst så tycker man förstås att du själv också borde fundera på din betalningsförmåga. Ett bostadlån är ett långsiktigt lån, och fastän 6-700000 kr inte är någon stor summa så ska lånet ändå återbetalas under många år, med ränta. Man tycker inte precis det verkar realistiskt för dig att ta ett sådant lån - men det är ju din sak (fastän lånegivaren, banken, nog inte tycker så).

Vore jag lånehandledare i en bank så skulle du nog få hosta upp fakta som talar för att du kan betala tillbaka lånet innan du skulle få det. Men inget kanske är omöjligt.

Gabriel Forslund
2012-03-18, 19:38
Fixa lånelöfte tillsammans med en borgenär, så kan det fixa sig. Men räkna med att punga ut med kontantinsatsen själv.
Du menar borgensman va?

Vinter
2012-03-18, 19:59
Du menar borgensman va?

Du har ju helt rätt ja. Fel av mig.

A.Pahkamaa
2012-03-18, 20:53
Tips?

Låna inte.

Den ekonomiska situationen i världen är inte direkt stabil, bostadspriserna har börjat falla och svenska folket fortsätter ändå att låna pengar som aldrig förr.

Snobbe
2012-03-18, 21:46
Tips?

Låna inte.

Den ekonomiska situationen i världen är inte direkt stabil, bostadspriserna har börjat falla och svenska folket fortsätter ändå att låna pengar som aldrig förr.

Förutom dom små lägenheterna i sthlm då där priset faktiskt ökar.

Fast jag hade inte lånat om jag var i samma sits som honom, kommer bli sjukt hög ränta....

mysglenn
2012-03-18, 21:47
skaffa stabil inkomst och låna inte.

det var mina tips.

Barbastark
2012-03-18, 21:48
skaffa stabil inkomst och låna inte.

det var mina tips.

Så hur skaffa bostad i så fall? Det är ju hyyfsat knapert på bostadsmarkanden i gbg.

mysglenn
2012-03-18, 21:49
Så hur skaffa bostad i så fall? Det är ju hyyfsat knapert på bostadsmarkanden i gbg.

se dig om en annan stad?

Barbastark
2012-03-18, 21:50
se dig om en annan stad?

Ä, känns inte som ett alternativ.

Snobbe
2012-03-18, 21:52
se dig om en annan stad?

Hur tänker du nu....

Apos78
2012-03-18, 22:19
Ä, känns inte som ett alternativ.

Men det känns som ett bättre alternativ att tvingas ta de sämsta lånevillkoren man kan uppfinna och sedan riskera stå med ett boende som är värt mindre än lånesumman?

Att låna pengar upplevs nog av många som alldeles för odramatiskt. Bankerna gör generellt sett förlust på bolånen, eller snarare så gjorde de det 2008 och ett par år framåt, så en räntesänkning kanske inte är att vänta. Står man då med hög ränta på sina lån så betyder det också en ganska saftig månadskostnad varje månad. Som man inte på något smidigt sätt kan bli av med.

Yes
2012-03-18, 22:24
Så hur skaffa bostad i så fall? Det är ju hyyfsat knapert på bostadsmarkanden i gbg.
Kontakta olika fastighetsägare och håll utkik efter lägenheter där det är först till kvarn som gäller. Hyr något i andrahand under tiden.

stahlberg
2012-03-18, 22:31
Ingen här på Kolozzeum, utom du själv förstås, kan veta hurdana inkomster du har. Men man får intryck av att du har både små och osäkra inkomster. Om du inte gjort en budget och räknat ut att du kan återbetala lånet planenligt ska du naturligtvis inte ta det. Då kommer du inte heller att äga en bostad (ännu), men det är heller ingen nytta med att äga den om det ändå blir banken som tar den (och säljer den) pga att du inte betalt dina lån.

mikaelj
2012-03-18, 22:34
Flytta ihop med nå'n Göteborgare.

C.E.J.
2012-03-18, 23:17
Så hur skaffa bostad i så fall?

Hyresrätt :thumbup:

mikaelj
2012-03-18, 23:19
Hyresrätt :thumbup:

glhf i Göteborg.

Barbastark
2012-03-18, 23:19
Hyresrätt :thumbup:

Få hyresrätt i gbg = poteintiellt nååågot lättare än att vinna på lotto..

Jockefoten
2012-03-18, 23:23
Ta ett Bluestep-lån utan vettig inkomst = leva resten av livet i hopp om att vinna på lotto.

C.E.J.
2012-03-18, 23:25
glhf i Göteborg.

Då antar jag att du själv hade god tur och roligt, för du bor väl just så? Men, har man nu inte råd att köpa bostad i innerstaden så får man bo i förorterna, det är så folk gör, istället för att ta blancolån.

mela
2012-03-18, 23:29
Få hyresrätt i gbg = poteintiellt nååågot lättare än att vinna på lotto..

Det beror ju iofs på hur kräsen du är med område.
Har du en inkomst? Jag har blivit erbjuden gott om lägenheter i Kortedala bl.a. och då är jag student.

mikaelj
2012-03-18, 23:32
Då antar jag att du själv hade god tur och roligt, för du bor väl just så? Men, har man nu inte råd att köpa bostad i innerstaden så får man bo i förorterna, det är så folk gör, istället för att ta blancolån.

Jag hade tur, nedförsbacke, medvind & hemlängtan att jag fick den här lägenheten. Det är inte innerstaden, men det är inte alls så illa som det kunde ha varit.

Det beror ju iofs på hur kräsen du är med område.
Har du en inkomst? Jag har blivit erbjuden gott om lägenheter i Kortedala bl.a. och då är jag student.

Enklare att få studentlägenhet.

mela
2012-03-18, 23:33
Enklare att få studentlägenhet.

Detta är lägenheter på boplats som inte är studentlägenheter.
Men jag har ångrat mig när erbjudandet kommit och vill inte flytta igen, har därför tackat nej.

Det jag ville poängtera är att det är inte omöjligt att få lägenhet i Göteborg om man kan tänka sig att bo i förorterna.

mikaelj
2012-03-18, 23:35
Detta är lägenheter på boplats som inte är studentlägenheter.
Men jag har ångrat mig när erbjudandet kommit och vill inte flytta igen, har därför tackat nej.

Det jag ville poängtera är att det är inte omöjligt att få lägenhet i Göteborg om man kan tänka sig att bo i förorterna.

Då förstår jag! Ja, Kottedala kan ju vara ett alternativ. Jag hade inte valt att bosätta mig där, då främst för att det hade varit *ännu* längre till Vallen & jobbet. Området i sig är nog inte så illa, annars. Tar en stund att åka bara.

Barbastark
2012-03-18, 23:37
Har du en inkomst? Jag har blivit erbjuden gott om lägenheter i Kortedala bl.a. och då är jag student.

Va, How??

Jep, har inkomst och söker typ allt i förorterna. Har inte fått en enda.

Har dock två deltidsjobb. Kanske ska ändra så bara ett av dem står med så ser det mer "stabilt" ut.

mela
2012-03-18, 23:40
Va, How??

Jep, har inkomst och söker typ allt i förorterna. Har inte fått en enda.

Har dock två deltidsjobb. Kanske ska ändra så bara ett av dem står med så ser det mer "stabilt" ut.

Söker aktivt bara, har fyllt i information på boplats om vem jag är. Det kanske hjälper? Ickerökare, inga husdjur osv.

Barbastark
2012-03-18, 23:45
Söker aktivt bara, har fyllt i information på boplats om vem jag är. Det kanske hjälper? Ickerökare, inga husdjur osv.

Hmm, vart fyller man i detta? Har inte sett något fält för "info om sig själv". Enbart info om typ inkomst, arbetsgivare och vad för lägenhet man söker?

mela
2012-03-18, 23:47
"Mina uppgifter - Övriga upplysningar
Upplysningar/Övriga önskemål (Max 255 tkn):"


Längst ner på sida två

Barbastark
2012-03-18, 23:49
"Mina uppgifter - Övriga upplysningar
Upplysningar/Övriga önskemål (Max 255 tkn):"


Längst ner på sida två

Ok!

Intellektuell
2012-03-19, 01:55
Du kan låna av mina kompisar om du vill?

mangemani
2012-03-19, 07:02
är det panik att skaffa egen bostad?
som några redan har sagt, låna inte, iaf inte innan du har en stabil inkomst.
flytta hem till föräldrarna, flytta till någon kompis eller syskon och bo där tills du har hittat ett jobb som ger en trygg och stabil ekonomi och pengarna börjar att rulla in.
töm ut alla andra val möjligheter innan du ger dig in på lån då du har dålig och ostabil inkomst.
det är mitt råd iaf.

snyggan
2016-04-11, 12:52
Det finns många tjänster som hjälper dig med detta i dag, blir bara en kreditupplysning dessutom vilket är en stor fördel.

agazza
2016-04-11, 13:03
Har du problem att få ett vanligt lån, som redan där är löjligt lätt, då bör du se över din egen situation innan du trixar dig vidare.

Ibland behöver man ta den svåra vägen för att få en uppskattning för situationen.

Det är inte bara att låna och lattja med 600.000kr, det kan vara en summa pengar du aldrig får möjlighet att betala av ifall man alltid har den inställningen.

ta en hyresrätt, det krävs bara lite jävlar anamma för att få en.