handdator

Visa fullständig version : Vilka grundläggande kurser på högskolan?


Shark
2012-03-18, 10:30
Jag tänkte börja läsa några kurser på högskolan i min stad. Saken är den att jag har varit ifrån skolan 8 år. Har spelat poker sen jag slutade gymnasiet -04, och jag har ingen aning om vad jag egentligen vill plugga till. Därför tänkte jag att det kan vara bra att få en liten "mjukstart" och plugga lite olika för att få ett grepp om vad jag vill bli. Så att jag inte kastar mig in i någon 3-årig utbildning direkt som jag egentligen inte tycker om.

Jag gick Handel på gymnasiet. Där hade vi en del om företag och ekonomi, det skulle kännas okej att ta nån kurs i. Ekonomi är ju väldigt brett, så vet ni någon grundläggande kurs jag kan ta som man både får ett hum om om man gillar ekonomi samtidigt som det är en bra och nödvändig kurs för andra kommande studier?

Jag är intresserad av idrott, hälsa/hälsokost, psykologi och ekonomi. Kan tillägga att jag bara har Matematik B, vad jag förstått så verkar de flesta ekonomiprogrammen kräva Matematik C. Ska jag läsa upp på komvux?

Jag är 26 år kan jag tillägga.

Tacksam för lite hjälp här :)

Eddie Vedder
2012-03-18, 10:54
Här kan du söka på de som finns:

https://www.antagning.se/se/search

begt
2012-03-18, 11:13
Högskoleprovet är alltid ett alternativ också.

Shark
2012-03-18, 11:29
Högskoleprovet är alltid ett alternativ också.

Jag ska göra provet nu i slutet av månaden :)

Tänkte mer om folk här hade egna erfarenheter av diverse bra kurser de har gått som de kan rekommendera.. Eller lite tips bara.

Funderar om jag ska läsa Matematik C på komvux samtidigt som jag läser kurser på högskolan, kan man göra det?

z_bumbi
2012-03-18, 11:58
Ha en plan. Att läsa strökurser är kul men det blir lätt en hel del som man inte kan räkna in i en examen och då tar det längre tid innan man är klar och/eller man får komplettera med sådant som kanske inte är lika intressant bara för att få ut en examen.
Är du t ex intresserad av ekonomi så kolla upp vilka kurser som ingår i de olika programmen och läs gärna några av dessa från början så kan du tillgodoräkna dig dem senare. Det är å andra sidan precis lika lätt att läsa programmet redan från början och sedan hoppa av om det inte är så intressant och fördelen då är att du är inne i en klass redan från början om du fortsätter.

juulia_
2012-03-18, 12:44
Ha en plan. Att läsa strökurser är kul men det blir lätt en hel del som man inte kan räkna in i en examen och då tar det längre tid innan man är klar och/eller man får komplettera med sådant som kanske inte är lika intressant bara för att få ut en examen.
Är du t ex intresserad av ekonomi så kolla upp vilka kurser som ingår i de olika programmen och läs gärna några av dessa från början så kan du tillgodoräkna dig dem senare. Det är å andra sidan precis lika lätt att läsa programmet redan från början och sedan hoppa av om det inte är så intressant och fördelen då är att du är inne i en klass redan från början om du fortsätter.

+1

En grundkurs i företagsekonomi kan vara bra att ha i bagaget, likaså en grundkurs i statistik då dessa ingår i rätt många utbildningar. Men som Bumbi säger är det en stor fördel om du är inne i en klass redan från början så det bästa är nog att fundera över vad du vill och söka till ett program så du hamnar hyfsat i fas med dina klasskamrater.

Silverschnitzel
2012-03-18, 12:52
Hade jag valt något grundläggande och bra bland alla ekonomikurser så skulle jag valt NEK A, 30 hp som består av Mikro och Makro på 15hp vardera. Väldigt allmänbildande kurser.

Shark
2012-03-18, 20:11
Tack för tipsen. Ska kika upp dessa kurser ni tipsat om!