handdator

Visa fullständig version : Tränar jag för mycket?


cakehole
2012-03-17, 17:09
Jag har allt mer fixerat mig vid min träning och kost. Det är ungefär det ENDA som cirkulerar i huvudet.

Jag "lider" av ätstörningar eller vad man nu vill kalla det. Jag utförde en extremt lyckad deff, där jag hade skurit ner det dietära fettet till det extrema under en lång tid, och på så viss rubbat min hormonbalans ganska rejält. Jag har gått EXTREMT nedstämd samt TOTAL avsaknad av libido under lååång tid. Jag bad att få kontrollera hur min hormonprofil såg ut hos vårdcentralen. Bland annat kan nämnas att mitt S-testosteron låg på 7.0, vilket är väldigt lågt och delvis såklart spelar roll i avsaknaden av libido och extremt nedsatt allmänt mående. Som lite kuriosa kan nämnas att jag inte "drog i snabeln" under ett års tid, helt enkelt eftersom att lusten saknats totalt. Efter ett år "prövade" man bara för att se om det funkade som det skulle typ hahaaa.

Jag är sedan någon vecka arbetslös och har i princip kunnat leva mitt liv som Elit satsande.

På grund av mina rubbade hormonnivåer som skulle kunna vara orsakade av ett alltför lågt fettintag under för lång tid, så har jag de senaste månaderna ätit något kopiösa mängder fett och kalorier, i något slags försök om att återställa testosteronnivåerna med mera.

Grejen är att jag följer inget träningsschema överhuvudtaget, jag bara kör på typ. Jag ägnar mig mestadels åt cykel (landsväg), löpning, renodlad styrketräning (styrkelyft/tyngdlyftning), crossfit samt vandring (30-50km promenader).

Den senaste veckan har varit något i still med detta:

Söndag förmiddag: Promenad 35km hyfsat tempo.
Söndag eftermiddag: Mastodontpass med marklyft, knäböj, utfall, styrkelyft, goodmornings, plankan, fällkniven med mera.
Söndag kväll: Powerwalk 8km

Måndag förmiddag: Cykel landsväg 40km någonstans runt 2timmar. Jävlig motvind samt kassa vindupptagande prasselbyxor.
Måndag eftermiddag: Promenad ca: 20km hyfsat tempo samt
Måndag kväll: Mastodontpass med bänkpress, hantelpress, militärpress, chins, dips, med mera..

Tisdag förmiddag: Löpning 17km i kuperad träng, höll lite högre tempo än vad som var tänkt och landade väl någonstans runt 1:45 dårå.
Tisdag kväll: Promenad cirka 15km..

Onsdag förmiddag: Cykel landsväg 11mil någonstans runt 4 timmar.
Onsdag kväll: Promenad cirka 13km

Torsdag förmiddag: Löpning 10km@42min, höll högre tempo än vad som var tänkt.
Torsdag middag: Styrketräning: Bänkpress, pressar av olika slag, chins, dips osv...
Torsdag kväll: Promenad ca: 17km hyfsat tempo..

Fredag förmiddag: Promenad: 15km..
Fredag kväll: Promenad: 15km..

Lördag (idag): Har fixat här i hemmet idag, har tänkt att dra och handla nu strax för att sedan dra till gymmet och köra cykelintervaller, (kasst väder för att köra cykelintervallerna utomhus idag. Så det blir intervaller följt av styrketräning överkropp eller om jag kör styrketräning först och avslutar med intervaller. Tänkte även få in ca: 30km i lite lugnare tempo på cykel som avslutning.
Lördag kväll: Tänkte väl runda av dagen med promenad på ca: 17km.

Sådär. En sammanfattning över hur det har sett ut från söndagen till dagens datum. Vetifan om jag glömt något men har väl i stort fått med allt. Utöver det jag har listat tillkommer ju även diverse "vardagsmotion" i form av att cykla/gå och handla osv. Äger ju ingen bil, så blir ju att traska cykla vart man nu än ska ta sig :)

Jag skapade inte tråden i syfte att hävda mig själv eller få "ryggdunk". Utan helt enkelt få någon slags uppfattning om vad andra erfarna har att säga om träningsmängden, och om jag eventuellt kan öka på eller bör skära ner på träningen.

Jag har inget speciellt mål med träningen för utom att bli bättre på allt, och så småningom eventuellt ställa upp i någon form av tävling/utmaning i form av vätternrundan, marathon, thriathlon, fitnessfive, klassisk styrkelyftning osv..

Blev ett rejält inlägg, så får väl se om någon orkar läsa genom hihi.

Fredrik_S
2012-03-17, 17:15
Det här kräver ett betydligt mer omfattande svar än vad jag ger här men jag
måste fråga vad den extrema mängden promenad har för syfte? Jag menar den förbättrar ju varken din kondition eller din styrka.

Morrris
2012-03-17, 17:18
Ja.

Eddie Vedder
2012-03-17, 17:19
Ja du tränar för mycket och du vet om det. Vad tror du själv att reaktionerna ska bli på "Jag har ätstörningar och tränar fruktansvärt mycket plus flera mils promenad varenda dag" egentligen?

ceejay
2012-03-17, 17:19
Nä, mycket kondition och gång men antar att du är rätt van vid volymen.

Lillleif
2012-03-17, 17:30
Längd / vikt?

cakehole
2012-03-17, 17:42
Det här kräver ett betydligt mer omfattande svar än vad jag ger här men jag
måste fråga vad den extrema mängden promenad har för syfte? Jag menar den förbättrar ju varken din kondition eller din styrka.

Svårt att förklara faktiskt. Men som jag skriver är jag ju för tillfället arbetslös, och där jag jobbade/snart kommer att börja jobba igen, så rörde jag på mig konstant kombinerat med svintunga lyft 8-12timmar om dagen.

Så genom att promenera 30km+ per dag så håller jag ju ångan uppe så att säga.

Fredrik_S
2012-03-17, 17:49
Är övertygad om att du skulle förbättras inom alla områden om du tog bort alla promenader och istället tränade riktigt kontitionsträning i rimlig dos blandad med rätt mängd vila.

Promenader är ett extremt slöseri med tid med minimal effekt på kroppen.

cakehole
2012-03-17, 17:52
Längd / vikt?

ca: 176cm, och vikten pendlar ju ju varje dag på grund av vätskebalans, tarminnehåll, glykogen. Men någonstans runt 72.5kg-73.5kg skulle jag tro. Väger mig varje dag, men orkar inte längre bokföra och sammanställa någon veckomedian.

cakehole
2012-03-17, 18:27
Är övertygad om att du skulle förbättras inom alla områden om du tog bort alla promenader och istället tränade riktigt kontitionsträning i rimlig dos blandad med rätt mängd vila.

Promenader är ett extremt slöseri med tid med minimal effekt på kroppen.

Fast som jag skriver är ju promenaderna ett sätt att hålla ångan uppe tills det är dags att börja arbeta igen. Kombinerar man minst 20km promenad med tunga lyft på jobbet så vill det till att man inte kommer tillbaks "halvavdankad".

Sedan använder jag även promenaderna som ett sätt att minska skadan av mitt matfrossande. Har haft en period på nån månad nu då jag frossat i dels bra mat och dels mindre bra mat. Ett exempel på "frossandet"

Mål 1:
80g torkade sojabönor
30g solrosfrön
30g jordnötter
60g rostat ris

Mål 2:
100g havregryn
20g kakao
20g smör 80%
3dl mjölk 3%
20g pärlsocker

Mål 3:
Paj gjord på:
200g havregryn
200g mannagryn
50g sötmandel
50g Kaseinprotein
30g kokosflingor
20g ljus sirap
150g hela ägg
20g rapsolja
ca: 4dl mjölk 3% fetthalt
Garnering:
3DL vispgrädde 40% fetthalt
100g sylt

Mål 4:
80g torkade sojabönor
30g solrosfrön
30g jordnötter
60g rostat ris

Mål 5: Ptja, det kan bli lite vad som helst nu när jag skiter i sammansättning och kaloriinnehåll. Men typ 1liter glass toppat med antingen jordnötter, chokladlinser eller annat efter behag. Blir väl minst 2000kcal typ lol.

Slutade bokföra min kost för ca: 1månad sedan. Och har sedan dess ätit vad jag känt för.

Exemplet ovan är ingen direkt urspårad dag, utan en ganska sansad sådan. Och då är vi ändå uppe på ca: 8300kcal. Så ptja, vad ska man säga. Jag gillar mat helt enkelt.

mikaelj
2012-03-17, 18:29
På exakt vilken planet är det där 8300 kcal?

begt
2012-03-17, 18:51
På exakt vilken planet är det där 8300 kcal?

Bara pajen är på ~3000 kcal. Mål 5 är över 2000 kcal, så totalt sett är det kanske inte så långt ifrån 8300 kcal.

cakehole
2012-03-17, 18:56
På exakt vilken planet är det där 8300 kcal?

300g havregryn ca: 1080kcal
200g mannagryn ca: 700kcal
160g rostade sojabönor ca: 760kcal
120g rostat ris ca: 460kcal
60g jordnötter ca: 360kcal
60g solrosfrön ca: 360kcal
50g sötmandel ca: 300kcal
30g kokosflingor ca: 180kcal
50g Kasein ca: 180kcal
20g pärlsocker ca: 80kcal
20g sirap ca: 65kcal
100g sylt ca: 170kcal
300g grädde ca: 1140kcal
150g ägg ca: 225kcal
700g mjölk 3% ca: 280kcal
20g smör 80% ca: 145kcal
20g rapsolja ca: 180kcal
500g glass ca: 950kcal
150g chokladlinser ca: 750kcal

Ca: 8365kcal fick jag gårdagen till.

Vad var det som fick dig att tveka så oerhört på kalorimängden?

ceejay
2012-03-17, 18:58
700g mjölk 3%ig ger 420kcal :)

bra mycket mat. Jag ligger kanske på 4000kcal

begt
2012-03-17, 19:02
Cakehole, du måste försöka ta tillbaka kontrollen så att du inte frossar. Försök sätta fingret på vad det är som orsakar ditt beteende- gå till botten med det. Förr eller senare, om du inte gör det, blir det bara värre och värre och du tappar allt. Till slut kanske du kommer till den punkten att du blivit för tung för att orka träna ordentligt och det vore inte kul precis. Du riskerar också att dra på dig en massa skador och hur som helst sliter det hårt på psyket, i längden kan det bli för mycket. Jag själv (som du kanske minns) har haft en liknande episod och vet hur det känns att försöka göra sig av med en massa överskottsenergi då man ätit t.ex. 3-4 gånger mer än man borde en viss dag (eller några dagar på rad). För att sedan överäta en massa igen och proceduren upprepas- till ingen nytta alls (men skapar en massa lidande och det tar upp massor av tid).

Känner också igen det där med att träna hårt utan någon riktigt klar målsättning. Det är inte heller bra. Det vore bättre om du tränade (i klubb/lag eller liknande) med andra med en tydlig målbild istället. Hur som helst så klarar du inte att ta dig ur det här måste du söka hjälp.

cakehole
2012-03-17, 19:04
700g mjölk 3%ig ger 420kcal :)

bra mycket mat. Jag ligger kanske på 4000kcal

Visst fasen. Jag räknade mjölken 40kcal/dl. Men den röda fina mjölken ligger ju på 60kcal/dl. Då är det bara att plussa på 140kcal till notan då :)

cakehole
2012-03-17, 19:21
Till "Begt":

Jo, men rejäl träning kombinerat med rejäl vardagsmotion gör ju att man får utrymme för sitt frossande. Mitt matexempel är en helt vanlig matdag nu när jag rör på mig som jag gör, och på det har jag legat viktstabil trots att jag svävat ut lite extra någon dag med runt 10k kalorier. Jag är tveksam till att jag ökat något speciellt i fettvikt faktiskt.

Menmen.. Grejen är ju att jag har planerat att lägga på mig lite, men samtidigt blir jag extremt frustrerad av tanken att lägga på mig eventuellt fett. Så där av det kontraproduktiva med att frossa för att sedan kompensera det med att likförbannat göra sig av med det på ett eller annat sätt.

begt
2012-03-17, 19:24
Känner du att du har ordentlig koll på ditt frossande är det egentligen kanske inget större problem, men det tycks inte riktigt vara så i ditt fall. Du kanske skulle prata med en psykolog om varför du är så "livrädd" att öka i fettvikt.

Sen som sagt vore det bra med en tydlig målsättning så det du gör blir meningsfullt. Om man inte tävlar för att man försörjer sig på så vis är det tämligen omotiverat att träna så mycket.

z_bumbi
2012-03-17, 20:00
Till "Begt":

Jo, men rejäl träning kombinerat med rejäl vardagsmotion gör ju att man får utrymme för sitt frossande.

Det där är ingen rejäl vardagsmotion utan ett stört beteende.
Eftersom du vet att du har problem så är nästa steg självklart att söka hjälp för det.

Springer
2012-03-17, 20:15
Promenader är ett extremt slöseri med tid med minimal effekt på kroppen.

Knappast. Det är rätt så bra konditionsträning. En del gamla löparstjärnor tränade genom att gå mycket. Bra uthållighetsträning för benen. Kör man i skogen så är det ändå bätre.

begt
2012-03-17, 21:05
Knappast. Det är rätt så bra konditionsträning. En del gamla löparstjärnor tränade genom att gå mycket. Bra uthållighetsträning för benen. Kör man i skogen så är det ändå bätre.

När man kommer upp i hög volym och kombinerar det med tuff intervallträning blir det bra. Att bara gå på plan asfalt ger dock förmodligen inte alls lika mycket som att gå i terräng eller med stavar.

Fredrik_S
2012-03-17, 21:26
Knappast. Det är rätt så bra konditionsträning. En del gamla löparstjärnor tränade genom att gå mycket. Bra uthållighetsträning för benen. Kör man i skogen så är det ändå bätre.

det är väl skillnad på att gå "mycket" och att gå mer eller mindre halva sin vakna tid varje dag i veckan.

Tolkia
2012-03-17, 21:32
det där är ingen rejäl vardagsmotion utan ett stört beteende.
Eftersom du vet att du har problem så är nästa steg självklart att söka hjälp för det.
+123456789.

Nyström
2012-03-18, 00:42
en promenad på 2 mil är fan kngen promenad, de är ett maraton..

Ademius
2012-03-18, 04:28
Jag fattar inte hur du orkar. Det enda du gör måste ju vara träna, äta och sova om det där ska gå ihop sig :S

Varför inte bara dra ned på frosseriet av socker och nötter och strunta i promenaderna?

begt
2012-03-18, 09:30
Jag fattar inte hur du orkar. Det enda du gör måste ju vara träna, äta och sova om det där ska gå ihop sig :S

Varför inte bara dra ned på frosseriet av socker och nötter och strunta i promenaderna?

Har man mycket god kondition, är van vid höga volymer, och inte ligger på ett kraftigt energiunderskott är det inte så jobbigt som man kan tro. Hade ett inte alltför olikt schema i somras utan promenader men mer löpning och även rullskidor (mindre styrka dock).

Naturligtvis så ska han dra ned på frosseriet dock...

Eddie Vedder
2012-03-18, 10:59
Jag fattar inte hur du orkar. Det enda du gör måste ju vara träna, äta och sova om det där ska gå ihop sig :S

Svaret har z_bumbi redan gett. När "träningen" är tvångsmässig så tvingar man sig igenom det oavsett hur mycket det tar emot. Det är som sagt för mycket och det vet även trådskaparen om.

z_bumbi
2012-03-18, 11:17
Har man mycket god kondition, är van vid höga volymer, och inte ligger på ett kraftigt energiunderskott är det inte så jobbigt som man kan tro. Hade ett inte alltför olikt schema i somras utan promenader men mer löpning och även rullskidor (mindre styrka dock).

Naturligtvis så ska han dra ned på frosseriet dock...

Hur var ditt förhållande till mat?

emi23j
2012-03-18, 11:24
Hur hinner du med vardagliga saker som att borsta tänderna, skita, laga mat, diska, tvätta, osv?

LarsLasr
2012-03-18, 11:48
Varför blev du arbetslös om man får fråga? Söker du nytt jobb?

Jag har allt mer fixerat mig vid min träning och kost. Det är ungefär det ENDA som cirkulerar i huvudet.

Vet inte hur du är socialt men kan du inte försöka lägga ner tid på att umgås med andra, brukar kunna ta bort fokuset på en själv. Gå med i någon hjälporganisation? Kan vara mentalt givande. Fast kanske mest känns som slöseri med tid från träningen.

Bland annat kan nämnas att mitt S-testosteron låg på 7.0

Ingen uppföljning på det? Fick du inte prata med någon om hur du mår?

Jag har inget speciellt mål med träningen för utom att bli bättre på allt, och så småningom eventuellt ställa upp i någon form av tävling/utmaning i form av vätternrundan, marathon, thriathlon, fitnessfive, klassisk styrkelyftning osv..

Ställ upp i någon tävling, vilken som helst, så fort som möjligt så att du kan rikta in din energi på något istället för att bara ha en massa energi som behöver "förbrukas". Förhoppningsvis kanske du träffar några likasinnade du kan träna med/prata träning med, om du hittar personer som brinner för samma sak som dig kanske du slipper känna dig "utanför" eller som att det du gör är något konstigt.

Och är du vegetarian/vegan? Kanske missat något näringsämne som är viktigt?

z_bumbi
2012-03-18, 11:59
Ställ upp i någon tävling, vilken som helst, så fort som möjligt

Det där är ett väldigt dumt tips att ge till någon som har ett stört förhållande till mat och träning.

LarsLasr
2012-03-18, 12:03
Tänkte den sociala biten och motivationen att göra något av sin tid inriktat på ett mål kunde vara positivt. Träffa folk som också tränar mycket. Kanske skulle leda till att man släpper "allting måste vara perfekt innan jag tävlar" tänket.

Är väl dåligt om man skulle gräva ner sig ännu mer i träning/kost tänket eller om man får dåligt självförtroende/prestationsångest om man ställer sig själv mot andra.

begt
2012-03-18, 13:26
Hur var ditt förhållande till mat?

Stört.

I mångt och mycket likt trådskaparens. Idag är det betydligt bättre och ögonen har justerats så att jag inte tycker jag är halvfet när jag inte är det.

Eddie Vedder
2012-03-18, 15:16
Stört.

I mångt och mycket likt trådskaparens. Idag är det betydligt bättre och ögonen har justerats så att jag inte tycker jag är halvfet när jag inte är det.

Då kanske man inte ska säga att det är enkelt för det är det inte. Det kräver i princip att man väljer bort allt i livet utan sin maniska träning.

begt
2012-03-18, 16:27
Då kanske man inte ska säga att det är enkelt för det är det inte. Det kräver i princip att man väljer bort allt i livet utan sin maniska träning.

Enkelt vad?

Eddie Vedder
2012-03-18, 17:34
Enkelt vad?

Du får det att låta som att bara man har bra kondition så är det inga problem att bete sig som trådskaparen. Jag vill hävda att det visst leder till problem. I alla fall för alla som inte är eremiter.

begt
2012-03-18, 18:19
Du får det att låta som att bara man har bra kondition så är det inga problem att bete sig som trådskaparen. Jag vill hävda att det visst leder till problem. I alla fall för alla som inte är eremiter.

OK, det kan ha uppfattats så.

Det jag bara ville säga att det knappast är fysiskt omöjligt som de som "bara" gymmar eller tränar sparsamt kan tro. Det är en prestation helt klart, men inte en omänsklig prestation.

Sen så är det så klart inte hållbart psykiskt/fysiskt sett över lång tid, på ett eller annat sätt kommer personen ifråga börja må dåligt och prestera sämre.

Andreas Ki
2012-03-18, 18:34
Vad får du all tid ifrån? Träning/Kost måste verkligen vara det du tänker på 24/7. Försök hitta en annan hobby eller något som du kan fokusera på istället.

Eddie Vedder
2012-03-18, 19:00
OK, det kan ha uppfattats så.

Det jag bara ville säga att det knappast är fysiskt omöjligt som de som "bara" gymmar eller tränar sparsamt kan tro. Det är en prestation helt klart, men inte en omänsklig prestation.

Sen så är det så klart inte hållbart psykiskt/fysiskt sett över lång tid, på ett eller annat sätt kommer personen ifråga börja må dåligt och prestera sämre.

Då är vi överens. :) Men det är enligt mig ganska uppenbart att det fetstilta redan gäller och har gällt länge.

begt
2012-03-18, 19:06
Så är det nog, jag bara hoppas att trådskaparen tar steget och söker hjälp.

cakehole
2012-03-19, 01:56
Du kanske skulle prata med en psykolog om varför du är så "livrädd" att öka i fettvikt.


Man blir "livrädd" att öka i fettvikt när man går in i trådar såsom "Dagsformstråden" eller "Ni som ligger i deff hur går det för er" eller när man tar fram ett par foton på sig själv i toppform (ligger ca: 3kg från toppform just nu). Ptja listan kan göras längre. Och sen fyller inte fettvikten någon som helst funktion för min konditionsträning. "Dövikten" är jag helst utan om man säger :)

Är övertygad om att du skulle förbättras inom alla områden om du tog bort alla promenader och istället tränade riktigt kontitionsträning i rimlig dos blandad med rätt mängd vila.

Promenader är ett extremt slöseri med tid med minimal effekt på kroppen.

Håller inte alls med dig. Promenader kallar jag det upp till ca 20km, och mellan 25-40km så kallar jag det hellre vandring. Promenaderna/vandringen utförs mestadels i medel/hårt kuperad skogsterräng. Vilket betyder att de synnerligen har effekter på kroppen.

Och anledningen till att jag promenerar/vandrar som jag gör är just för att slå ihjäl tid, samtidigt som jag får den låg/medel intensiva högvolymsträningen som vandrandet ger mig.

Jag fattar inte hur du orkar. Det enda du gör måste ju vara träna, äta och sova om det där ska gå ihop sig :S

Varför inte bara dra ned på frosseriet av socker och nötter och strunta i promenaderna?

1. Jepp, tränar, äter och sover är det jag gör. Att sitta här vid datorn är ett undantag jag gör nu när jag har startat en tråd och allt :D

2. Anledningen till att jag promenerar/vandrar som jag gör är just för att slå ihjäl tid, samtidigt som jag får den låg/medel intensiva högvolymsträningen som vandrandet ger mig. Och därmed har jag även möjligheten att "frossa" i diverse saker som jag för tillfället finner goda.

en promenad på 2 mil är fan kngen promenad, de är ett maraton..

Äsch. En promenad på 2mil är just en promenad. När vi kommer upp i 25-40km så kan vi börja kalla det vandring. Eller ett lågintensivt marathon då vi kommer upp i 40km dårå hihih.

Hur hinner du med vardagliga saker som att borsta tänderna, skita, laga mat, diska, tvätta, osv?

Dessa saker gör jag mellan träning, promenad/vandring och ätandet. Jag sitter inte ner förutom då jag äter och skiter. Nu då jag sitter och skriver det här är ett undantagsfall. Så här länge brukar jag i regel inte sitta ner.

Varför blev du arbetslös om man får fråga? Söker du nytt jobb?

Vet inte hur du är socialt men kan du inte försöka lägga ner tid på att umgås med andra, brukar kunna ta bort fokuset på en själv.

Ställ upp i någon tävling, vilken som helst, så fort som möjligt så att du kan rikta in din energi på något istället för att bara ha en massa energi som behöver "förbrukas". Förhoppningsvis kanske du träffar några likasinnade du kan träna med/prata träning med, om du hittar personer som brinner för samma sak som dig kanske du slipper känna dig "utanför" eller som att det du gör är något konstigt.

Och är du vegetarian/vegan? Kanske missat något näringsämne som är viktigt?

1. Är säsongsarbetare.

2. Har inget socialt nätverk överhuvudtaget.

3. Det är precis vad som ska göras. Ska glatt traska till stadens löparklubb och joina deras träning nu till veckan. Och därifrån leder förhoppningsvis det ena till det andra och att man blir tävlingsaktiv.

Vad får du all tid ifrån? Träning/Kost måste verkligen vara det du tänker på 24/7. Försök hitta en annan hobby eller något som du kan fokusera på istället.

Tid har jag gott om då jag för tillfället är arbetslös. Och jag är inte intresserad av så mycket annat än träning och mat. Cykeln är väl en hobby i guess. Hur man ska rusta upp den inför nästa träningspass dvs :)

Så är det nog, jag bara hoppas att trådskaparen tar steget och söker hjälp.

Jag har hört att den bästa hjälpen får man på ett internetforum! ;)
Hehe. Nä men jag tror inte det finns så många psykologer som är inriktade på träning osv.. Skulle väl vara en "Idrottspsykolog" då, om det nu finns någon sådan.

I alla fall för alla som inte är eremiter.

Där prickade du verkligen rätt! Sanningen är den att jag ÄR en eremit. Jag funderar varje dag på hur jag skulle kunna gå tillväga för att bosätta mig i en stuga långt ute i skogen och bara få vara mig själv. Jag har inget socialt umgänge överhuvudtaget, och jag vill heller inget ha. Jag vill varken har beröm, kritik eller whatever från någon. Och pengar är tyvärr ett nödvändigt ont eftersom att jag inte är självförsörjande med egen odling, hönsfarm eller boskap. Vatten är ju kanske det största dilemmat när man vill bosätta sig långt ut i ingenstans. Det gäller ju att veta vart man vågar att dricka bergsvattnet.

Allt detta förklarar DELVIS de långa vandringarna ute i skogarna. Det är ju helt enkelt ett sätt för mig att få leva det liv jag vill, om än för en kort stund varje dag.

Eddie Vedder
2012-03-19, 07:11
Jag har hört att den bästa hjälpen får man på ett internetforum! ;)
Hehe. Nä men jag tror inte det finns så många psykologer som är inriktade på träning osv.. Skulle väl vara en "Idrottspsykolog" då, om det nu finns någon sådan.

Idrottspsykologer jobbar med idrottsmän för att de ska prestera i sin idrott. Typ en forward med enorm måltorka som fått mentala barriärer på planen vid varenda målchans.

Det är inte deras jobb att hantera ätstörningar. Det gör kliniska psykologer. En bra idrottspsykolog skickar vidare en person till en behandlande psykolog om det visar sig att vederbörande har värre problem än att det bara står still i träningen.

begt
2012-03-19, 11:00
Cakehole, du är otroligt lik mig. Vi har mycket lik träningsbakgrund, jag har inget socialt nätverk heller att tala om (det enda jag planerar just nu är en fjällvandring med en jag gick med på gymnasiet) och har ofta funderat på att bli självförsörjande och flytta ut i skogen.

Charlotte Kalla vet jag har haft en slags mental coach/psykolog som hjälpte till att sätta upp mål inom hennes idrott.

3. Det är precis vad som ska göras. Ska glatt traska till stadens löparklubb och joina deras träning nu till veckan. Och därifrån leder förhoppningsvis det ena till det andra och att man blir tävlingsaktiv.

Bra idé. Hoppas du finner någon likasinnad och får en realistisk målsättning med din träning.

Springer
2012-03-19, 16:17
det är väl skillnad på att gå "mycket" och att gå mer eller mindre halva sin vakna tid varje dag i veckan.

Det är det säkert, men promenader i sig är rätt OK som konditionsträning. OK, strosa omkring på stan och käka glass kanske inte ger så mycket, men i andra änden har du stavgång i kuperad terräng.

Springer
2012-03-19, 16:21
Promenaderna/vandringen utförs mestadels i medel/hårt kuperad skogsterräng. Vilket betyder att de synnerligen har effekter på kroppen.


+1 på det.

Tänker inte ge mig in i debatten om dina tränings- och matvanor dock, utan ville bara slå ett slag för promenader som träning.

begt
2012-03-19, 17:01
+1 på det.

Tänker inte ge mig in i debatten om dina tränings- och matvanor dock, utan ville bara slå ett slag för promenader som träning.

Håller med. Men många, inklusive mig själv, associerar promenader med vad vanligt folk gör; t.ex. gång på plan asfaltväg i 5-6 km/h. Det är en helt annan sak att gå i terräng eller att gå raskt med stavar, det vet alla som har fjällvandrat någon gång.

Det borde finnas ett bättre ord för det.

Lord Humungus
2012-03-19, 17:32
Hur mår egentligen din mage av att äta såna enorma mängder mat varje dag? Är ingen expert men måste ju vara väldigt påfrestande för kroppen att ta hand om allt

begt
2012-03-19, 17:36
Hur mår egentligen din mage av att äta såna enorma mängder mat varje dag? Är ingen expert men måste ju vara väldigt påfrestande för kroppen att ta hand om allt

Inte direkt, man vänjer sig vid det. Elitskidåkare äter så där mycket; det vore mycket mer skadligt om de inte åt så mycket.

z_bumbi
2012-03-20, 07:22
Inte direkt, man vänjer sig vid det. Elitskidåkare äter så där mycket; det vore mycket mer skadligt om de inte åt så mycket.

Att hetsäta är det få som vänjer sig vid.