handdator

Visa fullständig version : Kyckling, fryst eller tinad?


ZaCoOzA
2012-03-17, 15:08
Som rubriken, befinner mig i deff och väger allt.
Jag undrar om man ska väga kycklingen när den är fryst eller tinad?
Jag har googlat om ämnet men alla säger olika så jag vänder mig hit i hopp om ett korrekt svar.
Väger man kycklingen fryst så blir det ju löjligt lite mat så är skeptisk till detta men jag kanske har fel?
Har alltid vägt den tinad.

TREX
2012-03-17, 15:12
Fryst.

ZaCoOzA
2012-03-17, 15:18
Då är det med andra ord inget man ska äta om man vill finna någon form av mättnadskänsla i en deff:'(

Fishtank
2012-03-17, 15:25
Tinad ska du väga den.
Inte tillagad
Men står det 1 kilo på påsen är det kanske lättast att räkna med ett kilo eller hur?

azrael109
2012-03-17, 15:28
Vanligtvis är det 80% kyckling i en påse på 1kg, så 800g.

Annars är det tinad som gäller.

ZaCoOzA
2012-03-17, 15:29
Jag uppskattar era svar men nu är det 1 som säger fryst och 2 som säger tinad, fick exakt samma sak när jag använde google.
Finns det någon som har ett korrekt svar på denna frågan och som kanske kan backa upp det med någon källa?

azrael109
2012-03-17, 15:36
Antar det beror på vad du söker i för tabell, men standard i SLV tex. är rå vara. Fryster du in massa vatten i kycklingen kommer den väga mycket mer men det är bara vatten du väger in.

TREX
2012-03-17, 15:42
Källa tack.

Kycklingen jag har är btw Coop x-tra, på paketet står det 100Kcal per 100g men inte om det gäller fryst eller tinad vara.

Det gäller fryst vara.

noob76
2012-03-17, 15:42
Man skall använda den vikten som produkten har när den är klar för leverans och färdig att köpas av konsumenten.

Kyckling som köps fryst och som ligger i en frys i butiken skall vägas FRYST då näringsdeklarationen på förpackningen avser produkten klar för leverans.

Kyckling som säljs som färsk och som ligger i ett kylskåp i affären skall vägas färsk och inte infryst.

Edit : Om man alltid förutsätter att man aldrig själv skall försöka hoppa vare sig fram eller tillbaka i produktionskedjan för att få fram äkta värden utan att alltid utgå från produktens tillstånd då man köper den så blir det ganska enkelt, ingen skulle väll få för sig att räkna kalorierna på kokt ris i stället för på okokt ris såvida man inte köpte färdigkokt ris i förpackningen och innehållsdeklarationen i det fallet gällde just färdigkokt ris ?

ZaCoOzA
2012-03-17, 15:45
Man skall använda den vikten som produkten har när den är klar för leverans och färdig att köpas av konsumenten.

Kyckling som köps fryst och som ligger i en frys i butiken skall vägas FRYST då näringsdeklarationen på förpackningen avser produkten klar för leverans.

Kyckling som säljs som färsk och som ligger i ett kylskåp i affären skall vägas färsk och inte infryst.

Tack för ett bra svar.
Med andra ord så ger kyckling VÄLDIGT lite mat för kalorierna*grr*

Silencer
2012-03-17, 16:01
Tack för ett bra svar.
Med andra ord så ger kyckling VÄLDIGT lite mat för kalorierna*grr*

Nej, tvärtom.

Sverker
2012-03-17, 16:18
Håll god ton i tråden.

Nästa otrevliga inlägg och personen och tråden åker.

LarsLasr
2012-03-17, 16:28
Är det ens någon skillnad i vikt?

Om jag tar ut en kycklingfile från frysen och lägger den på vågen, väger den till säg 300g, skulle detta ha minskat 24h senare om jag väger den igen när den har tinat? Det enda som möjligtvis kan ha försvunnit är väl vatten och det innehåller ju 0kcal så förstår inte riktigt vad detta har för betydelse :)

Densiteten kanske har ändrats men sällan jag sett någon mäta upp 3dl kyckling inför middagen :)

noob76
2012-03-17, 16:36
Är det ens någon skillnad i vikt?

Om jag tar ut en kycklingfile från frysen och lägger den på vågen, väger den till säg 300g, skulle detta ha minskat 24h senare om jag väger den igen när den har tinat? Det enda som möjligtvis kan ha försvunnit är väl vatten och det innehåller ju 0kcal så förstår inte riktigt vad detta har för betydelse :)

Densiteten kanske har ändrats men sällan jag sett någon mäta upp 3dl kyckling inför middagen :)

Ja det är skillnad i vikt.

Fryst kyckling innehåller olika mycket vatten som, tyvärr , sprutas in i kycklingen innan infrysning på fabriken. Fryst kyckling har också ofta ett tunt lager med vatten på ytan, det tillkommer som någon sorts ytbehandling mot att kycklingarna skall frysa samman i påsen, fast jag tror att det också tjänar syftet att kunna sälja vatten till samma kilopris som kyckling....

När vattnet fäller ut ur den kyckling som håller på att tinas upp så minskar kycklingens vikt, således kommer andelen protein att utgöra en större procentsats av den vägda vikten. Proteinet försvinner inte och dunstar inte.

I praktiken är det små skillnader för de flesta av oss, men helt klart ändrar en matvaras vätskehalt näringsvärdet per viktenhet ganska mycket.

SeeYay
2012-03-17, 19:17
Är det ens någon skillnad i vikt?

Om jag tar ut en kycklingfile från frysen och lägger den på vågen, väger den till säg 300g, skulle detta ha minskat 24h senare om jag väger den igen när den har tinat? Det enda som möjligtvis kan ha försvunnit är väl vatten och det innehåller ju 0kcal så förstår inte riktigt vad detta har för betydelse :)

Densiteten kanske har ändrats men sällan jag sett någon mäta upp 3dl kyckling inför middagen :)

Om
1. x väger 100 g fryst
2. x väger 70 g tinad

Och näringsvärdet gäller för fryst vara. Men du önskar 100 gram av produkten och väger den tinad, då är andelen protein/fett/energi, högre vid nummer 2, 30 % mer.

Dvs. även om vattnet innhåller "0 kcal", så påverkar ju vikten näringsvärdet ändå.

Rusk
2012-03-17, 22:21
En kan stirra sig blind på det här ämnet, personligen tycker jag det låter mest logiskt att väga köttet när det är tillagat då allt vatten har försvunnit.
Varför ska man räkna med något som man ändå inte kommer stoppa i munnen och som inte innehåller några kalorier?
Jag vet att jag har fel angående detta och väger inte själv maten efter tillagning men jag skulle vilja få en grundlig och lätt förklaring till varför det blir "fel" om man gör det.

mysglenn
2012-03-17, 22:32
En kan stirra sig blind på det här ämnet, personligen tycker jag det låter mest logiskt att väga köttet när det är tillagat då allt vatten har försvunnit.
Varför ska man räkna med något som man ändå inte kommer stoppa i munnen och som inte innehåller några kalorier?
Jag vet att jag har fel angående detta och väger inte själv maten efter tillagning men jag skulle vilja få en grundlig och lätt förklaring till varför det blir "fel" om man gör det.

Därför att det som står på påsen vad gäller kcal, protein mm per 100gram avser 100gram i det skick som varan har i påsen.

ponera att det står på påsen att något innehåller 300kcal/100gram

Så om du väger upp 500gram efter du har tillagat det, sedan räknar ut att du då ska få 300*5 = 1500kcal av det.

MEN 50% av vikten försvinner vid tillagning så du måste räkna på att tillagad vara innehåller 600kcal/100gram

Så att du fick i dig 3000kcal istället...

JakeShaft
2012-03-17, 23:05
En kan stirra sig blind på det här ämnet, personligen tycker jag det låter mest logiskt att väga köttet när det är tillagat då allt vatten har försvunnit.
Varför ska man räkna med något som man ändå inte kommer stoppa i munnen och som inte innehåller några kalorier?
Jag vet att jag har fel angående detta och väger inte själv maten efter tillagning men jag skulle vilja få en grundlig och lätt förklaring till varför det blir "fel" om man gör det.

För att maten innehåller precis lika många kalorier före och efter tillagning men att vikten före och efter tillagningen ändras. 100 gram fryst kycklingfilé innehåller 100 kCal. Tillagad väger exakt samma bit 70 gram men innehåller fortfarande 100 kCal. Väger du den tillagade biten och använder det näringsinnehåll som står på produkten får du fram att biten innehåller 70 Kcal (0,7x100) fast den i själva verket fortfarande innehåller 100 kCal precis som den gjorde innan du tillagade den.

Spartansk
2012-03-17, 23:07
Lite hårklyverier, men: Räknar man med isen som är utanpå den frysta kycklingen? Den brukar ju ofta vara täckt av en isskorpa som är rättså bökig att skrapa av.

Gober
2012-03-18, 00:13
Lite hårklyverier, men: Räknar man med isen som är utanpå den frysta kycklingen? Den brukar ju ofta vara täckt av en isskorpa som är rättså bökig att skrapa av.

Vad tror du den isen väger? 1g? ;-)

Drast
2012-03-18, 00:31
Lite hårklyverier, men: Räknar man med isen som är utanpå den frysta kycklingen? Den brukar ju ofta vara täckt av en isskorpa som är rättså bökig att skrapa av.
Det vore väl ett problem ifall man kunde räkna ut sin förbrukning etc till någon mer exakt siffra, men då allt är uppskattningar gör några gram vatten hit eller dit ingen större skillnad.

Spartansk
2012-03-18, 00:37
Ja, ni har rätt. Fick en släng av autism där bara ett tag.

TheIsh
2012-03-18, 09:00
När vi ändå är inne på kyckling, hur kommer det sig att det varierar i kcal innehåll?
Enligt 100gram.se ligger det på ca 120kcal, men så högt har jag aldrig sett. Brukar köpa icas 900g fryst och där har det till och med varierat mellan förpackningarna ???

mysglenn
2012-03-18, 09:14
När vi ändå är inne på kyckling, hur kommer det sig att det varierar i kcal innehåll?
Enligt 100gram.se ligger det på ca 120kcal, men så högt har jag aldrig sett. Brukar köpa icas 900g fryst och där har det till och med varierat mellan förpackningarna ???

vattenhalt i marianden, fetthalt på köttet

Rusk
2012-03-18, 15:26
Men hur ska man göra om man gör som mig och skär bort allt det äckliga på kycklingen när den är tinad?
Då kan jag ju inte väga den när den är fryst eftersom jag kommer ta bort en del av kycklingen.
Så hur ska jag då få fram rätt näringsvärde?
Med det äckliga på kycklingen så menar jag blodkärl.

Nisseg
2012-03-18, 15:41
Själv brukar jag väga kycklingen efter att jag tillagat den. Jag ugnssteker alltid mina kycklingbröstfiléer och räknar enligt denna: http://matkalkyl.se/se-kycklingbrostfiluskinnugnsstekt.php .
Borde jag göra på något annat sätt?

Rusk
2012-03-18, 15:42
Själv brukar jag väga kycklingen efter att jag tillagat den. Jag ugnssteker alltid mina kycklingbröstfiléer och räknar enligt denna: http://matkalkyl.se/se-kycklingbrostfiluskinnugnsstekt.php .
Borde jag göra på något annat sätt?

Ja du ska enligt folket här väga kycklingen i det skicket du köpt det, med andra ord fryst om det är vad du har köpt.
Jag är så förvirrad atm så blir nästan arg.

OneManArmy
2012-03-18, 15:58
Men hur svårt är det att förstå att man ska gå efter vad innehållsförteckningen säger? Det skiljer sig några kcal mellan tillverkare och om den är
Tinad, fryst eller kokt. Därför ska man om man nu optinojar så jävligt inte gå efter kaloritabeller utan gå efter förpackningen och det gäller alltid i det tillstånd varan befinner sig innuti förpackningen.

Är samma Sak med tex ris/pasts osv som vägs okokt.

Rusk
2012-03-18, 16:30
Men hur svårt är det att förstå att man ska gå efter vad innehållsförteckningen säger? Det skiljer sig några kcal mellan tillverkare och om den är
Tinad, fryst eller kokt. Därför ska man om man nu optinojar så jävligt inte gå efter kaloritabeller utan gå efter förpackningen och det gäller alltid i det tillstånd varan befinner sig innuti förpackningen.

Är samma Sak med tex ris/pasts osv som vägs okokt.

Men hur gör man då om ska ta bort delar på kycklingen när den väl är tinad om den är köpt fryst?
Ska man köra på SLVs näringsvärde då eftersom det som står på förpackningen gäller fryst vara?

OneManArmy
2012-03-18, 16:41
Men hur gör man då om ska ta bort delar på kycklingen när den väl är tinad om den är köpt fryst?
Ska man köra på SLVs näringsvärde då eftersom det som står på förpackningen gäller fryst vara?

Slvs värden på färsk kyckling borde vara rätt nära sanningen.
Men personligen skulle jag vägt den fryst
Och skitit i att jag skurit bort några gram från den efter den tinat.
Hellre överskatta kcal än underskatta dem. Iallfall i deffmode.

Rusk
2012-03-18, 16:42
Hellre överskatta kcal än underskatta dem. Iallfall i deffmode.

True that, skulle dock varit kul att få veta exakt då jag är tacksam för varenda kalori jag får äta under deff:p

mysglenn
2012-03-18, 16:56
Men hur gör man då om ska ta bort delar på kycklingen när den väl är tinad om den är köpt fryst?
Ska man köra på SLVs näringsvärde då eftersom det som står på förpackningen gäller fryst vara?

Det är väl inte "vårt" eller tillverkarens problem?

Rusk
2012-03-18, 17:12
Det är väl inte "vårt" eller tillverkarens problem?

Sa jag det? Vill bara ha reda på hur man får ut rätt näringsvärde på en tinad kycklingfilé då näringsvärdet som står på förpackningen tydligen inte stämmer såvida den inte vägs fryst.

Zorban
2012-03-18, 17:29
Sa jag det? Vill bara ha reda på hur man får ut rätt näringsvärde på en tinad kycklingfilé då näringsvärdet som står på förpackningen tydligen inte stämmer såvida den inte vägs fryst.
Väg den fryst då? :-)

Gober
2012-03-18, 17:30
Men hur gör man då om ska ta bort delar på kycklingen när den väl är tinad om den är köpt fryst?
Ska man köra på SLVs näringsvärde då eftersom det som står på förpackningen gäller fryst vara?

Då får du väga den efter och räkna med att det inte stämmer till 100% men det kommer inte göra någon märkbar skillnad på din fysik överhuvudtaget skulle jag nog våga påstå.

1 g protein hit och dit eller 10kcal hit eller dit, vad tror du själv det gör för skillnad?

xOr
2012-03-18, 17:31
Jag väger min tillagad, räknar på 134kcal/100g då. För min del har det funkat utmärkt, några kcal +/- får man leva med. :)

mysglenn
2012-03-18, 17:40
Sa jag det? Vill bara ha reda på hur man får ut rätt näringsvärde på en tinad kycklingfilé då näringsvärdet som står på förpackningen tydligen inte stämmer såvida den inte vägs fryst.

tina den och mät hur mycket vatten som har runnit av och räkna ut det nya kcal/100g värdet

väg sedan fettet du skär av och upprepa beräkningen

gQLLe
2012-03-18, 18:13
Jag har alltid vägt och räknat ut kcal/protein/fett/kolhydrater efter jag tillagat kycklingen. Detta är alltså fel? *gah!*

mysglenn
2012-03-18, 18:23
Jag har alltid vägt och räknat ut kcal/protein/fett/kolhydrater efter jag tillagat kycklingen. Detta är alltså fel? *gah!*

Om du har tagit de data som står på påsen så japp

gQLLe
2012-03-18, 18:30
Om du har tagit de data som står på påsen så japp

Nej, jag har tagit den data som står på livsmedelsverket.

mysglenn
2012-03-18, 18:37
Nej, jag har tagit den data som står på livsmedelsverket.

för rå tinad, fryst, fryst marinerad eller tillagad? :S

Rusk
2012-03-18, 19:40
Ja jisses, blir nog lättare om man köper kycklingfilé i tinad form framöver om man vill få ett korrekt näringsvärde.

Gober
2012-03-18, 19:48
Ja jisses, blir nog lättare om man köper kycklingfilé i tinad form framöver om man vill få ett korrekt näringsvärde.

Men det kommer fortfarande inte att stämma om du skär bort delar som senor, fettbitar osv då de är inräknande i värdet ;-)

Lättast tror jag det är att släppa optinojjan.

Rusk
2012-03-18, 19:57
Men det kommer fortfarande inte att stämma om du skär bort delar som senor, fettbitar osv då de är inräknande i värdet ;-)

Lättast tror jag det är att släppa optinojjan.

Får la utesluta kyckling helt och hålla mig till kotlett/nötfärs/fisk etc etc.
Och ja, optinojjan slår alltid till när jag är i deff:p

Gober
2012-03-18, 20:30
Får la utesluta kyckling helt och hålla mig till kotlett/nötfärs/fisk etc etc.
Och ja, optinojjan slår alltid till när jag är i deff:p

Tänk då tex på att få med allt fett som släpps från tex färsen och hamnar i pannan. osv ;-)

Rusk
2012-03-18, 20:34
Tänk då tex på att få med allt fett som släpps från tex färsen och hamnar i pannan. osv ;-)

haha*gah!*

gQLLe
2012-03-18, 22:13
för rå tinad, fryst, fryst marinerad eller tillagad? :S

det står bara kycklingbröstfilé utan skinn :o

OneManArmy
2012-03-19, 07:10
det står bara kycklingbröstfilé utan skinn :o

Då har du gjort fel

gQLLe
2012-03-19, 21:19
Då har du gjort fel

kan du förklara mer utförligt? :) vad har jag gjort fel och hur ska jag ändra på det?

OneManArmy
2012-03-19, 21:23
kan du förklara mer utförligt? :) vad har jag gjort fel och hur ska jag ändra på det?

Väg skiten innan tillagning och gå efter kyckling fryst eller kyckling färsk

Rawsteel
2012-03-22, 17:05
Vägde nyss en fryst bit kycklingfilé och fick fram 306g, efter jag tinat den så vägde den 277g.
Och ni säger alltså att jag ska väga den när den är fryst? Väga något jag inte kommer äta med andra ord? Det finns ju ingen logik i det och låter hur korkat som helst.
Börjar tro att det är omöjligt att få reda på hur mkt kalorier man verkligen får i sig från kycklingfilé som är fryst när man köpt skiten.

LarsLasr
2012-03-22, 17:53
Vägde nyss en fryst bit kycklingfilé och fick fram 306g, efter jag tinat den så vägde den 277g.
Och ni säger alltså att jag ska väga den när den är fryst? Väga något jag inte kommer äta med andra ord? Det finns ju ingen logik i det och låter hur korkat som helst.
Börjar tro att det är omöjligt att få reda på hur mkt kalorier man verkligen får i sig från kycklingfilé som är fryst när man köpt skiten.

Den har alltså tappat 29g vatten. Det kan du ersätta från kranen eller ta några isbitar :)

Det är samma näringsinnehåll i 306g fryst som 277 tinad så du tappar inget.

Gober
2012-03-22, 17:57
Hur svårt är det att förstå att om varan är fryst så är näringsvärdet uträknat på den vikten. Att varan sen tappar vatten påverkar ju inte näringsvärdet. Men om man väger det med det förlorade vattnet så stämmer ju inte det värdet som man räknat ut på frysta varan. Men det är samma mängd protein osv UTAN VATTEN som inte innehåller några kalorier.

Förlåt om jag låter dryg men så svårt är det väl inte att fatta.....?

Rawsteel
2012-03-22, 17:57
Den har alltså tappat 29g vatten. Det kan du ersätta från kranen eller ta några isbitar :)

Det är samma näringsinnehåll i 306g fryst som 277 tinad så du tappar inget.

Huh? Inte direkt så att jag häller i vattnet som lossnar från kycklingen i stekpannan. Menar du att jag kan tina kycklingen och sedan väga den för att få rätt näringsinnehåll?
Jag blir helt förvirrad av detta och börjar känna en viss frustration:(

Drast
2012-03-22, 18:51
Huh? Inte direkt så att jag häller i vattnet som lossnar från kycklingen i stekpannan. Menar du att jag kan tina kycklingen och sedan väga den för att få rätt näringsinnehåll?
Jag blir helt förvirrad av detta och börjar känna en viss frustration:(
Folk pratar om prot/kolh/fett-fördelningen som står på förpackningen.

Det du hittar i SLVs databas är antagligen rå/tinad, i de fall det är fryst vara de avser brukar det stå med.

Rawsteel
2012-03-22, 19:05
Folk pratar om prot/kolh/fett-fördelningen som står på förpackningen.

Det du hittar i SLVs databas är antagligen rå/tinad, i de fall det är fryst vara de avser brukar det stå med.

Man kan ju inte gå via SLVs värden när det kommer till tinad kyckling eftersom det skiljer sig en del mellan märkena, coop x-tra sprutar tex in mer vätska i kycklingen är kronfågel.
Aja, tar nog och gör som Rusk och slänger fryst kycklingfilé åt helvete under deff, det går ju inte att räkna skiten.
Man sparar ju inte blodkärl och annat äckligt på kycklingen när den väl är tinad vilket gör det omöjligt att få ut rätt kalori mängd.

LarsLasr
2012-03-22, 19:17
Du väger när den är fryst, säg att det är 306g. Sedan kollar du förpackningen och kollar näringsinnehåll per 100g, säg att det är 246kcal, har inte en aning vad det ligger på.

Då tar du 3,06 * 246kcal = typ 750.

Sedan när den väger 277g så är det också typ 750kcal eftersom den bara tappat vattenvikt som inte innehåller några kalorier.

Rawsteel
2012-03-22, 19:34
Du väger när den är fryst, säg att det är 306g. Sedan kollar du förpackningen och kollar näringsinnehåll per 100g, säg att det är 246kcal, har inte en aning vad det ligger på.

Då tar du 3,06 * 246kcal = typ 750.

Sedan när den väger 277g så är det också typ 750kcal eftersom den bara tappat vattenvikt som inte innehåller några kalorier.

Då bör jag väll ändå väga om det med 277g? Annars har jag ju vägt med 29g vatten som inte längre existerar.

vicarious
2012-03-22, 22:14
Då bör jag väll ändå väga om det med 277g? Annars har jag ju vägt med 29g vatten som inte längre existerar.

Du kan väga om det om du vill men då måste du också räkna med ett annat näringsvärde. Då får du ta ett näringsvärde som gäller för tillagad kyckling, inte för fryst.

Drast
2012-03-22, 23:23
Man kan ju inte gå via SLVs värden när det kommer till tinad kyckling eftersom det skiljer sig en del mellan märkena, coop x-tra sprutar tex in mer vätska i kycklingen är kronfågel.
Aja, tar nog och gör som Rusk och slänger fryst kycklingfilé åt helvete under deff, det går ju inte att räkna skiten.
Man sparar ju inte blodkärl och annat äckligt på kycklingen när den väl är tinad vilket gör det omöjligt att få ut rätt kalori mängd.
Alternativ:

kör på det som står på förpackningen
lita på slv
gör egna mätningar


Här är en tråd till dig förresten http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=151684 - särskilt intressant är inlägg #2

LarsLasr
2012-03-23, 11:16
Då bör jag väll ändå väga om det med 277g? Annars har jag ju vägt med 29g vatten som inte längre existerar.

Och om det är medräknat att den frysta varan innehåller 29g vatten på 306g fryst kyckling så stämmer det.

Väg fryst, beräkna kcal innehåll, klart.
Sluta nojja :p

Nikodemus
2012-03-23, 11:48
för att förvirra ytterliggare. tycker det är vettigt att tillaga kycklingen (jag steker) sedan väger jag innan jag äter, och så räknar jag med livsmedelsverkets värden för just stekt kyckling utan skinn. vatten hit och dit vid infrysning, stekt kyckling ska väl vara ganska universellt (sen kan man ju krångla till det och börja prata om vilken del av kycklingen filén kommer ifrån ;) )

Grazzafukkinrazzi
2012-03-23, 11:51
för att förvirra ytterliggare. tycker det är vettigt att tillaga kycklingen (jag steker) sedan väger jag innan jag äter, och så räknar jag med livsmedelsverkets värden för just stekt kyckling utan skinn. vatten hit och dit vid infrysning, stekt kyckling ska väl vara ganska universellt (sen kan man ju krångla till det och börja prata om vilken del av kycklingen filén kommer ifrån ;) )

Ytterligare en faktor är ju hur pass hårt du steker din kyckling, om du steker den snustorr eller om den nästan är rå ;)

Barbastark
2012-07-31, 08:40
Fick detta svar från livsmedelsverket på fråga ang näringsinnehåll, fryst vs tinad:

FRÅGA:
Hejhej

Om jag köper fryst kyckling- eller fiskfilé baseras näringsinnehållet som står på förpackningen på den frysta eller upptinade vikten av varan?


SVAR:
Hej

Den vikt som anges på förpackningen för frysta vattenglaserade livsmedel, t.ex. fiskfiléer, ska avse vikten utan glaseringen, dvs. tinad vara

Näringsinnehåller ska anges per 100 g eller per 100 ml av livsmedlet. Dessa två regler tillsammans ger svar på din fråga, näringsinnehåll per 100 g tinad vara.

Så nu vet man ju åter igen inte om det där vissa säger ang att "näringsinnehållet på förpackningen ska baseras på formen som vara säljs i. Säljs den fryst så baseras näringsinnehållet på förp på fryst vara".

Nu är ju svaret ovan från slv och borde ha hög reliabilitet. Men verkar ju ändå råda oenighet kring det hela?

Alfers
2012-07-31, 09:55
Fick detta svar från livsmedelsverket på fråga ang näringsinnehåll, fryst vs tinad:

FRÅGA:
Hejhej

Om jag köper fryst kyckling- eller fiskfilé baseras näringsinnehållet som står på förpackningen på den frysta eller upptinade vikten av varan?


SVAR:
Hej

Den vikt som anges på förpackningen för frysta vattenglaserade livsmedel, t.ex. fiskfiléer, ska avse vikten utan glaseringen, dvs. tinad vara

Näringsinnehåller ska anges per 100 g eller per 100 ml av livsmedlet. Dessa två regler tillsammans ger svar på din fråga, näringsinnehåll per 100 g tinad vara.

Så nu vet man ju åter igen inte om det där vissa säger ang att "näringsinnehållet på förpackningen ska baseras på formen som vara säljs i. Säljs den fryst så baseras näringsinnehållet på förp på fryst vara".

Nu är ju svaret ovan från slv och borde ha hög reliabilitet. Men verkar ju ändå råda oenighet kring det hela?
Tack. Bra att veta
Fast man tappar ju mer än glaseringen när man tinar en kycklingfilé.
Glaseringen kan ju inte vara många gram.
Men vattnet i kycklingen är ju med i näringsvärdet.


Jag förstår inte heller vad som är så svårt.
Om fryst vattenfylld kyckling har 20g protein per 100gram.
Du tillagar den och den tappar vätska.
Det är ju fortfarande lika mycket protein i hela kycklingfilén.
Men eftersom den har tappat vätska är det nu kanske 30gram protein per 100gram (alltså inte samma som påsen)
Skulle du ta bort allt annat har den ju 100g protein per 100g

Samma sak gäller ju om man gör det omvända, man kan ju inte lägga 100gram kyckling i 900gram vatten (1000g totalt) Mixa och dricka och ta näringsinnehållet på påsen (20g per 100g) och tro att man fått i dig (20gx10)200g protein