handdator

Visa fullständig version : För oss långa och stela?


andersw
2004-01-19, 12:59
Jag är ganska lång, över 1.90 vilket gör att jag har rätt lång ben.

Ska försöka lägga ner discobyggandet och gå på mer byggande basövningar istället.

Knäböj går väl hyfsat, alldeles för stel kring axlar/nacke bara, går det bort med stretching? Vill lägga på mer vikt men orkar inte hålla stången kvar (når inte ända bak så det är bvara fingarna som får kämpa)

Sen till det stora problemet, marklyft. Hur jag än vänder och vrider på det är benen ivägen. Det tar i knäna.
Ända sättet är att lyfta stången lite längre ut från kroppen, känns dock inge vidare för korsrygg att göra på det viset.

Ni som är långa/stela, hur gör ni?

Mago
2004-01-19, 15:44
Kan bara säga att du inte är ensam om det där med marklyftet.

Lucipha
2004-01-19, 16:05
Har kompisar med samma problem. Hade det döresten själv innan jag stretchade ut mig ordentligt

Zakath
2004-01-19, 20:06
Stretcha varje kväll, speciellt undersidan av benen.
Var själv vig som ett kylskåp, nu kommer jag nästan ner i spagat :smokin:

Känns väldigt skönt att vara lagom vig, hjälper också i övningar som marklyft!

Nils
2004-01-19, 22:01
Hmm, från det jag läst och från egna erfarenheter verkar långa ha *lättare* för marklyft än djupa böj jämfört med korta!
Men visst, då måste ha ryggen såpass mycket framåt att du kommer runt knäna.
Och ja, marklyft tränar korsryggen bra. Liksom en hel del annat i ryggen såsom den kun av ryggövningar den är!
Det skulle vara nödvändigt att se själva lyften för att se vad som är fel, om det nu är fel och inte bara svag korsrygg.
Jag har alltid varit stel som ett kylskåp, men det var inget direkt stort problem med marklyft. Värre för knäböj.
Nils