handdator

Visa fullständig version : Sömnlöshet


andersw
2004-01-19, 12:54
Hej,

Dom två sista veckorna har jag börjar få ett obehagligt problem.

Jag vaknar var och varannan natt efter ca 4 timmars sömn och är totalt klarvaken, det går inte att somna om!

Går man upp ett tag, tar en promenad eller liknande går det att somna om igen. Problemet är att jag jobbar heltid och vill hinna träna så det här förstör som fan!

Vad tror ni det kan bero på?

Det började ett par dagar efter jag drog igång kreatin-kuren, kan det ha nått samband?

Har tagit kreatin förut, iof annat märke, men då var det inge problem.

Nån som varit med om liknande, börjar bli smått desperat!

//Andersw

TheSQUAT
2004-01-19, 13:19
Kan ju bero på många olika orsaker. För min del så brukar jag få sömnproblem som ett av flera tecken på överträning!

Winternal
2004-01-19, 14:38
Vad det gäller sömnproblem så är det vad jag vet ofta psykiskt, antingen att man mer eller mindre omedvetet ligger och funderar på problem eller annat obehagligt och därigenom sover väldigt "lätt", missar djupsömn osv..

.. Eller så kan det ju bero på mer fysiska orsaker som dåliga matvanor, att man har druckit sprit :cheers: eller som tidigare nämndes, överträning eller att man har ett hårt jobb som tär på kroppen.. fast då brukar man väl somna rätt hårt och sedan vaknar när klockan ringer på morgon, dock inte utvilad..

D Andersson
2004-01-19, 15:34
Så mycket kan jag säga att kombinationen julledighet (med för mycket onyttg mat, förskjuten dygnsrytm etc. etc.) och vilovecka inte var någon bra kombination. Det här är vecka tre efter viloveckan och inatt var första gången jag både somnade och vaknade som jag skulle. Första veckan var tortyr, kunde inte somna före kl. 1 och vaknade innan klockan ringde på morgonen. Förra veckan var bättre man vaknade i princip alltid före klockan. Jag vet inte om det är någon idé att träna när man har sovit dåligt flera dagar i rad, det känns inte som det iaf. Samtidigt känns det som om man missar för mycket såhär precis efter en vilovecka.

Jag gissar på psykiska orsaker. Prova relaxin, valeriana el. likn.