handdator

Visa fullständig version : Många kcal, liten mättnadskänsla?


PontusAndersson
2012-03-16, 23:36
Jag är 190 cm och väger bara 70 kg. Har bestämt mig för att gå upp 10 kg i vikt och är överens med mg själv om att jag ska gymma regelbundet och äta ca 3000 kcal om dagen för att komma i mål.

Nu till problemet,, min magsäck är ungefär lika stor som en golfboll och jag blir mätt nästan direkt. Sitter i en timma och pressar i mig maten med konstant "snart spyr jag"-känsla och magsäcken verkar inte bli större heller...

Vad finns det för mat som ger liten mättnadskänsla men samtidigt mycket energi i kroppen?

Tack på förhand!

Fishtank
2012-03-16, 23:42
Glass.
Feta köttbitar.
Godis.
Olja, havregryn, proteinpulver som shake.
Fyll bara ditt proteinbehov.

Morrris
2012-03-16, 23:48
Smörgåsar.

Drast
2012-03-16, 23:54
Nötter, t.ex. jordnötter, cashew, mandlar. Använd feta alternativ där du kan i vardagen (fullfet mjölk, grädde, ost etc).
Prova dig fram bland lite olika livsmedel och se vad som känns bra!

Om du ger exempel på vad du äter under 1-2 dagar så kan vi nog ge dig lite bra råd.

Fishtank
2012-03-17, 00:02
Smörgåsar.

This självklart.
Bröd slinker ner hur lätt som helst och 2 mackor kan man lätt få att gå över 1000 kcal.

312
2012-03-17, 01:22
Precis, mackor. Man skulle kunna smälla ett helt rostbrödspaket på en sittning, inga problem. :D

Annars är mjölk bra, flytande kalorier och proteiner.

UntillIbleed
2012-03-17, 01:55
Att prova dig fram vad du kan trycka i dig mest låter nog mest rimligt.

Jag hade börjat käka nötter som fasen! Gött med kcal! och även riktigt bra fetter och proteriner ifall man väljer vissa nötter!

Sheogorath
2012-03-17, 06:13
Jag har gjort den här tråden just för sådana som oss som har svårare för att gå upp än ner i vikt (åtminstone på vettigt sätt: vem som helst kan gå upp i vikt på godis och läsk):

Sheo gör saker med druvsocker (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=171595)

Lite olika bakverk som är väldigt kaloritäta och kolhydratrika utan att innehålla socker.

Annars instämmer jag i kören: bröd. Gärna utan pålägg så kan du äta förbaskat många kalorier utan att bli mätt.

LarsLasr
2012-03-17, 11:37
Inte säkert att det är lika för oss två, men är själv 190 och har gått från 79 till 87kg senaste åren med relativt regelbunden träning.

Alltid tyckt det är svårt att få i mig mat så att jag går upp i vikt med väldigt varierande hunger, vissa dagar bara en middag andra frukost lunch och en familjepizza på kvällen. Men dom gånger jag faktiskt styrketränar och gör det tungt och jobbigt, speciellt när jag kommer igång med marklyft och knäböj, så brukar hungern snabbt följa därefter och med den viktuppgången.

Så testa att lägga ner riktig kvalitetstid i gymmet så kanske hungern kommer med det ökade näringsbehovet och du slipper "anstränga" dig för att äta mycket.

Beelz
2012-03-17, 12:04
Smörgåsar.

+1

Jag kan äta ca 10 smörgåsar utan problem och fortfarande få ner mer. Grymt bra bulkmat, och när man bemästrat smörgåsarnas ädla konst är det fan underbart.

Det enda som är lite jobigt är ifall man ska räkna kalorier på allt du har på, blir lite pilligt.. Men efter ett tag lär man sig vad saker och ting väger och så!

majak0vskij
2012-03-17, 12:16
Ost! Brie m en massa skojsiga fyllningar, camembert, mozzarella etc etc etc, före mat/ i mat/ på mat/ efter mat och så vidare. Snabbmakaroner är också ett hett tips, bara slinker ned, man vet knappt vad som hände, bacon samma sak. O'boy till mackorna torde också addera lite kcal.

abstract
2012-03-17, 12:25
Glass.
Feta köttbitar.
Godis.
Olja, havregryn, proteinpulver som shake.
Fyll bara ditt proteinbehov.

Feta köttbitar måste isf vara individuellt, för det är i mina ögon mättande som tusan. I övrigt håller jag med de ovanstående i smörgåstänket. Dra ner ett par mackor i rosten, bred på jordnötssmör eller whatever och se kalorierna lysa med sin närvaro utan någon som helst märkbar mättnadskänsla whatsoever;)

spoon
2012-03-17, 12:28
Många bra tips i tråden! Jag vill slå ett slag för många måltider. En extra frukost och en extra matbit innan läggdags blir lite enkla extrakalorier. Tex en halvliter oboy och en banan får man lätt i sig även om man är nyvaken. En ostmacka och ett glas mjölk eller en proteindrink innan läggdags brukar också slinka lätt ned. Eller en näve nötter för den delen.

PontusAndersson
2012-03-17, 14:15
Tack för många grymma svar! Hade nästan förväntat mig någonting i stil med "Använd google... idiot" men det här forumet kanske är ett av få som har gnistan kvar!

Har ni några andra tips vad jag kan tänka på för att nå mitt mål?

Mina matvanor de senaste tre dagarna har sett ut såhär:

Onsdag:
Blåbärssoppa 100 kcal
Fil 200 kcal
Musli 200 kcal
Mjölk 225 kcal
Kött och potatis 400 kcal
Dricka 60 kcal
Banan 100 kcal
Delicatoboll 200 kcal
Kvällsmat 500 kcal
Mjölk 200 kcal
Gainomax 250 kcal
Totalt 2435 kcal

Torsdag:
Gröt 250kcal
Mjölk 200 kcal
Polarkaka 227 kcal
Pannkakor 540 kcal
Mjölk 250 kcal
Tortellini 300 kcal
Cola 80 kcal
Gainomax 250 kcal
Banan 100 kcal
Mjölk 225 kcal
Polarkaka x2 455 kcal
Totalt 2877 kcal

Fredag:
Gröt 250 kcal
Mjölk 50 kcal
Blåbärssoppa 100 kcal
Pannkakor 540 kcal
Mjölk 400 kcal
Gainomax 250 kcal
Whiooer pepper 690 kcal
Pommes frites 375 kcal
Cola 205 kcal
Totalt 2860 kcal

G_lund
2012-03-17, 14:18
Röd mjölk is tha shait.

Inga problem att få i sig 1,5liter per dag.

Fishtank
2012-03-17, 14:36
Feta köttbitar måste isf vara individuellt, för det är i mina ögon mättande som tusan. I övrigt håller jag med de ovanstående i smörgåstänket. Dra ner ett par mackor i rosten, bred på jordnötssmör eller whatever och se kalorierna lysa med sin närvaro utan någon som helst märkbar mättnadskänsla whatsoever;)

Hehe jag är ett köttmonster.
Har inga problem att trycka några kilo kött om jag inte stoppar mig själv

jacklemmon
2012-03-17, 15:00
Småät ofta! Ta en näve nötter här, några skivor ost där, skölj ner med mjölk och något glas apelsinjuice. Och smörgåsar, som sagt.

TREX
2012-03-17, 15:00
Alla former av bakverk och tårtor har ju 0 mättnadskänsla, jag tror jag skulle kunna snickra ihop en dag på 15-20 000 kcal utan problem med de råvarorna.

Sheogorath
2012-03-17, 15:03
Alla former av bakverk och tårtor har ju 0 mättnadskänsla, jag tror jag skulle kunna snickra ihop en dag på 15-20 000 kcal utan problem med de råvarorna.

Fast att gå upp i vikt genom en överkonsumtion av socker och fett är inte hälsosamt. Det finns som sagt många alternativ till det (se tråden).

TREX
2012-03-17, 15:10
Fast att gå upp i vikt genom en överkonsumtion av socker och fett är inte hälsosamt. Det finns som sagt många alternativ till det (se tråden).

Kcal in - kcal ut?

Sheogorath
2012-03-17, 15:11
Kcal in - kcal ut?

Om du tror att all viktuppgång är lika hälsosam har du en del att lära. Om du tror att allt överskott ger samma påverkan på kroppssammansättningen likaså.

TREX
2012-03-17, 15:13
Om du tror att all viktuppgång är lika hälsosam har du en del att lära. Om du tror att allt överskott ger samma påverkan på kroppssammansättningen likaså.

Bulka med godis och proteinpulver fungerar för mig :)

Deffa kanske jag ska säga, godis behöver jag knappast när jag bulkar.

Denniss
2012-03-17, 15:14
Kcal in - kcal ut?

Fast så lätt är det inte. Att bara käka onyttigt leder förmodligen bara till dåliga och ohälsosamma vanor.

TREX
2012-03-17, 15:15
dåliga och ohälsosamma vanor.

Om man saknar kontroll/inte vet vad man gör ja.

Så kcal in/ut fungerar inte längre? Tack gode gud, jag undrade precis hur länge det där skulle hålla i sig, det verkade nästan odödligt där ett tag. Men precis som med allt annat som forskningen kommer fram till, är det totalt annorlunda 5 år senare :D

Sheogorath
2012-03-17, 15:19
Om man saknar kontroll/inte vet vad man gör ja.

Ingen har sagt att man inte kan bygga muskler med en sockerrik kost, eller tappa fett. Som jag skrivit om på flera ställen finns det bra och mindre bra sätt att nyttja socker. Att klämma 15000 kalorier tårta kan aldrig vara bra.

Edit: och sluta tramsa gällande kcal in/ut. Det är precis lika gällande som det alltid varit. Du läser inte vad som skrivs.

TREX
2012-03-17, 15:20
Ingen har sagt att man inte bygger muskler med en sockerrik kost, inte heller att man kan tappa fett. Som jag skrivit om på flera ställen finns det bra och mindre bra sätt att nyttja socker. Att klämma 15000 kalorier tårta kan aldrig vara bra.

Jag skrev 15 000 som för att symbolisera hur pass enkelt det är, hade jag sagt att jag skulle kunna äta 500 kcal tårta hade det inte blivit lika effektfullt.

Sheogorath
2012-03-17, 15:21
Jag skrev 15 000 som för att symbolisera hur pass enkelt det är, hade jag sagt att jag skulle kunna äta 500 kcal tårta hade det inte blivit lika effektfullt.

Men du förenklar så mycket att det blir fel. 500 kcal tårta är radikalt annorlunda än 15 k tårta. Inte bara i fråga om överskottet utan även den metabola påverkan via levern.

TREX
2012-03-17, 15:23
Men du förenklar så mycket att det blir fel. 500 kcal tårta är radikalt annorlunda än 15 k tårta. Inte bara i fråga om överskottet utan även den metabola påverkan via levern.

Jag tror att du missförstår mig totalt, min poäng var att tårta och bakverk har 0 mättnadskänsla, så pass till den grad att jag säkerligen skulle kunna äta så mycket som 15 000 kcal (Inte för att jag rekommenderar någon att göra det eller kommer att göra det själv)

Sheogorath
2012-03-17, 15:37
Jag tror att du missförstår mig totalt, min poäng var att tårta och bakverk har 0 mättnadskänsla, så pass till den grad att jag säkerligen skulle kunna äta så mycket som 15 000 kcal (Inte för att jag rekommenderar någon att göra det eller kommer att göra det själv)

Men det är fortfarande inte bra att gå upp i vikt genom en överkonsumtion av socker (möjligen också fett). Klarar man att gå upp i vikt på en alternativ kost (t.ex. bröd med köttpålägg eller ost) så är det säkert både hälsosammare och bättre sett till kroppssammansättningen.

Springer
2012-03-17, 20:28
Mjöl, fett och socker. Kakor, pannkakor, bröd, vetebröd mm. Det är bara att välja!

Annars är ju ostmackor gott. Tänk att få äta sig mätt på ostmackor, lycka!

312
2012-03-17, 20:40
änk att få äta sig mätt på ostmackor, lycka!

Går det? :confused:

shadowfire
2012-03-17, 20:44
Pistagenötter och citronmuffins hjälpte mig.

Springer
2012-03-17, 21:16
Går det? :confused:

Jag skulle gärna försöka... ;)

Ristretto
2012-03-17, 21:26
Går det? :confused:

Nope.

svag74
2012-03-21, 10:03
Jag är 190 cm och väger bara 70 kg. Har bestämt mig för att gå upp 10 kg i vikt och är överens med mg själv om att jag ska gymma regelbundet och äta ca 3000 kcal om dagen för att komma i mål.


Herregud vilken lyx !!!
Jag är lika lång som dig, väger aningen mindre, och jag balanserar på ~3200kcal.
Och då räknar jag ganska noga, plus att jag har relativt inaktiva dagar.
Dessutom har jag knappt några muskler, så inte där kalorierna drar iväg direkt.
Hatar min jäkla energibalans, unfair är vad den är :(

stromming
2012-03-21, 17:48
Herregud vilken lyx !!!
Jag är lika lång som dig, väger aningen mindre, och jag balanserar på ~3200kcal.
Och då räknar jag ganska noga, plus att jag har relativt inaktiva dagar.
Dessutom har jag knappt några muskler, så inte där kalorierna drar iväg direkt.
Hatar min jäkla energibalans, unfair är vad den är :(

Du får sluta skutta runt hela jävla tiden