handdator

Visa fullständig version : Kreatin - vätska


Roggan76
2012-03-16, 15:59
Varför står det att alla andra varianter än monohydrat inte bidrar till viktökning i form av vatten?

Det är ju inte så att kroppen lagrar in monohydrat i musklerna.
I alla fallen så är det rent kreatin som binds. och då borde väl mängden vätska vara samma?

mysglenn
2012-03-16, 16:38
var står det?

vicarious
2012-03-16, 16:48
Varför står det att alla andra varianter än monohydrat inte bidrar till viktökning i form av vatten?



Jag gissar på att det är ett försäljningsknep.

Sverker
2012-03-16, 18:15
Andra varianter av kreatin som inte är monohydratet brukar ha en mindre rekomenderad dos per dag. Alltså mindre mängd kreatin och kreatinin som snurrar runt i kroppen och binder vätska.

Det är upp till var och en och pröva ifall kroppen svullnar eller effekten blir acceptabelt av olika sorter.

Roggan76
2012-03-16, 18:57
Andra varianter av kreatin som inte är monohydratet brukar ha en mindre rekomenderad dos per dag. Alltså mindre mängd kreatin och kreatinin som snurrar runt i kroppen och binder vätska.

Det är upp till var och en och pröva ifall kroppen svullnar eller effekten blir acceptabelt av olika sorter.

Beror inte den mindre mängden på att monohydrat sönderfaller till kreatinin i vattnet och därmed går en stor del till spillo ?
dvs mängden kreatin som till slut hamnar i musklerna borde väl ändå vara densamma?

och visst är det väl bara kreatinet som binder vatten? inte kreatinin?

Sverker
2012-03-16, 19:55
Kreatinin binder säkert ungefär samma mängd vätska som kreatin.
Skillnaden är att kreatinet stannar i muskeln medan kreatininet läcker ut i blodet och fördelar sig i kroppsvätskorna.
Äter vi mycket kreatin kommer också kreatinet snurra i kroppen utan att musklerna tar upp det.




Detta är rent teoretiskt resonemang. Praktiskt, för mig, upplever jag inte att kreatin skulle binda vätska i kroppen så att jag slätar ut och sväller upp.

Pepz
2012-03-16, 20:02
oavsett form på kreatin så binder det likvärdigt med vätska vid likvärdig dos kreatin.

Ole wallengren skrev det bra på body tror jag och förklarade att vid fulldos kreatin så är det max 1-2dl västka som binds i underhud och andra vävnader.
Att man då skulle se slät och svullen ut pga detta är rent blaj.

Jag blir snarare hårdare och får större muskelvolym när jag tar kreatin eftersom den absolut största mängden vätska binds i musklerna