handdator

Visa fullständig version : Ökar inte i styrka längre


Kebab-Arne
2004-01-19, 11:39
Som rubriken säger så har jag inte ökat nåt vidare i styrka på länge. Jag har varit medlem på gymmet sen snart 3 år. Men ökningen går så jävla trögt nuförtiden. Jag körde på ungefär samma vikter för 1 år sen som jag gör nu. Dock har jag bättre teknik nu än då. Ett sätt att komma förbi såna problem har för mig varit att byta ut övningen, men ska jag byta ut tex skivstångscurl!?

Tror ni tex "proteinbrist" kan ligga bakom det hela. Jag äter ganska bra och så mycket jag orkar men inte så mycket extra protein. Nåt som kan ha med saken att göra?

Jorgen
2004-01-19, 11:57
Hantelcurl? Vila? Byta dagar? Träna fler/färre set? Fler/färre övningar? Ät mer? Ät bättre?

//jörgen

herr_Arne
2004-01-19, 12:17
Visst har proteinintaget med saken att göra. För mig personligen är dock periodicering av träningen viktigare (annars hamnar man på trista platåer...). Men du periodicerar kanske redan?

Medusa
2004-01-19, 12:23
Jag föreslår att du avstår från styrketräning helt i 1-2 veckor, så att du kan ladda om både mentalt och fysiskt. Se över dina rutiner, matvanor, fundera över vilka övningar du skall köra och varför.

När du sedan kommer tillbaka, testa med 3-6 dagars hel vila mellan varje pass, även om det inte är samma muskelgrupp.

Jag tror detta är lösningen på ditt problem, och du borde ge det en riktig chans för det är mycket möjligt att att det löser sig om du gör det.

Ex, tränar du på måndag så blir nästa gång fredag, sen tisdag, etc.

Karl_alfred
2004-01-19, 12:50
lågreps (1-4 reps):hbang:

D Andersson
2004-01-19, 13:09
Du är knappast ensam om ditt problem, jag känner till viss del igen mig. Jag ser hur många som helst på gymmet som "ökar" hela tiden, främst i övningar som hantelpress, bicepscurl och sådana macho-övningar. Det är bara det att allt de ökar i är hur mycket de fuskar med övningarna. Riktiga räkor som kör hantelflyes med 21kiloshantlar exempelvis...
Eller hantelpress med hantlar (>40kg) man inte ens orkar få upp själv, och följden blir att man bara orkar gå ner ca 20cm. Jag brukar bara småle åt det, det är hur vanligt som helst. Hur som helst tror jag det beror på att man har sådan ökningshysteri att man inte tänker på eller helt enkelt struntar i utförandet. Att ligga kvar på samma vikt och istället förbättra tekniken tror jag är betydligt bättre än att bara lasta på mer.

Hur är det exempelvis med alkoholvanor, ute och festar ofta? Sömn? Födointag före passet?

Winternal
2004-01-19, 14:43
Jag ökar också väldigt dåligt, och det trots att jag inte har tränat speciellt länge, inte ens två år. I början brukar man ju öka mycket säger folk, men jag har inte ökat så speciellt mycket och nu på sistone har det gått riktigt trögt. Ok, första året ökade jag väl en del men
Dock tror jag det i mitt fall beror på för lite sömn, mycket festande , och för dåligt proteinintag. Ska ta och råda bot på dessa faktorer, så går det nog bättre :)

:hbang:

aliquis
2004-01-19, 16:19
Gällande proteinbrist heter det väl att 1.5-4gram/kg kroppsvikt skall räcka, väldigt olika åsikter om det där.
Vad jag har läst däremot är ju att kroppen vänjer sig med vad man ger den, så äter man väldigt mycket protein under lång tid kommer ju kroppen lära sig att förbränna en hel del protein som energi också eftersom det finns där. Så eventuellt kan det ju finnas anledning att ta sina proteintoppar i cykler också.

Annars har jag väl inget vettigt svar, jag har ju tränat så kort tid och aldrig ökat i vikt förens senaste 2månaderna då jag har ätit grymt mycket mer än förr. Kanske kan vara värt att prova att bara slappa i 2veckors tid och äta helt vanlig kost för att sedan höja upp proteinintaget och träna hårt igen?

Förövrigt är det ju inte mycket protein som faktiskt går åt till själva muskelbyggandet, anledningen till att man tar ett stort överskott är väl att det på andra sätt påverkar ämnesomsättningen och hormoner i kroppen?

Kebab-Arne
2004-01-19, 17:34
Hmm, många intressanta svar och tips, det tackar vi för!!

Vila, förra veckan var första gången på några veckor som jag lyckades komma iväg 4 och inte 3 gånger på samma vecka. Jag kör ju med 4 delat, och detta inom samma vecka.

Födointaget innan träningen varierar när på tagen jag tränar, oftast blir det efter skolan och då äter jag mackor hemma innan träningen.

Jag var ju väldigt viktgalen tidigare och om man tex slängde med ryggen på skivstångscurl, som gjorde att det blev mycket lättare så fortsatte man med det efterssom det blev lättare och då var det ju helt ok. :em:

Alkoholintag = 0. Sömnen däremot ung. 7 timmar, skulle gärna ha 8 men då måste jag lägga mig mkt tidigare... Nåja, en timma iaf.

herr_Arne: Beskriv gärna periodicering mer. Antar du menar att man kör tex: extra mycket bröst ett tag, eller?

Letar nog fram z-stången igen när det blir dags för biceps.

Toljanen
2004-01-19, 23:12
Anledningen till att du har slutat att öka i styrka kan bero på att du har lärt dig att träna på rätt sätt.
Om du succesivt förbättrar övningsutförandet kan du stå och stampa på samma vikt i flera år, men det betyder inte att du inte har blivit starkare utan att du lyfter större andel av vikten med rätt muskel.
När jag började träna för 6 år sedan körde jag latsdrag med ca 60 kg. Eftersom ingenting hände under dom 2 första åren började jag analysera och tänka efter hur man utför latsdrag på ett så effektivt sätt som möjligt. Det första jag gjorde var att sänka vikten ca 20 kg, därefter började jag succesivt koppla bort alla hjälpmuskler som biceps och axlar, och vad hände? Jo jag fick en enorm kontakt och träningsvärk utan dess like och ryggen började växa ordentligt. Nu 4 år senare tränar jag på ca 70 - 75 kg. På 6 år har jag bara ökat 10 - 15 kg i latsdrag men styrkan är säkert den dubbla mot när jag började träna.

mangemani
2004-01-19, 23:30
inte för jag vet om det är normalt,men jag tycks ÖKA i styrka hela tiden fast jag är under en deff just nu..och god kontakt lyckas jag tom få pass den tunga vikten=/

Winternal
2004-01-20, 20:20
Toljanen, intressant!
I de banorna har jag aldrig tänkt..

autowah
2004-01-21, 17:22
Jag har också samma styrka som för ett år sedan. Ibland känns det mindre bra på ett pass, och man får köra lite lättare vikter. Nästa gång är man lite starkare. Men på det stora hela förändras inget. Trodde detta berodde på att jag är tjej, men det är tydligen så för alla. Kanske lite fett har försvunnit. Men det är stor skillnad mot om man inte hade tränat alls, det är jag säker på.