handdator

Visa fullständig version : Stagnerad viktnedgång vid styrketräning


Oddish
2012-03-16, 13:12
Jag ligger på ett genomsnittligt underskott på ca. 3500-4000 kcal i veckan och har gått ner i stabil takt utan problem ända tills jag för ungefär 5 veckor sedan började styrketräna två gånger i veckan. Sedan dess har vikten i princip stått stilla på samma underskott, trots att jag rimligtvis skapat ett ännu större underskott i och med träningen som förhoppningsvis bränner några kalorier.

Jag äter precis som vanligt men har slutat gå ner, och den enda variabeln som förändrats är att jag numera styrketränar 2 timmar i veckan.

Är det en sådan där berömd "platå" som jag hört berättas om eller kan det ha något med styrketräningen att göra?

bobi
2012-03-16, 20:13
Samma här.. Ligger säkert på 7-800 kcal underskott om dagen men har slutat tvärt att gå ner för en vecka sen.

Jättejobbigt då jag både äter bra och kör kardio så gott som dagligen.

Första åtta veckorna gick jag ner 7kg och nu har det vänt med några hundra gram.

Tips någon? Fortsätta som vanligt, större underskott, mindre underskott el bara fortsätta som vanligt?

Vet att man inte ska stirra sig blint på vågen men när man fortf har ganska många kilo kvar (7) så blir det lätt så...

vicarious
2012-03-16, 20:37
Har du varit helt otränad innan? Du kanske har lagt på dig lite muskler.

bobi
2012-03-16, 21:47
Detta är min första deff. Är detta något vanligt? Att man avstannar i viktminskningen?

SannaK
2012-03-16, 23:35
jag undrar om det kan vara så att med styrketräning håller man kvar musklerna, så då kan de synas skillnad i spegeln, men inte på vågen

kimozabe
2012-03-17, 00:14
Man kan komma till en period där man står helt stilla i 1-2 veckor sen blir det en "swoosh" effekt och det släpper, som om kroppen samlar på sig vatten som sedan släpper. Googla water retention.

Fordon
2012-03-17, 01:55
jag undrar om det kan vara så att med styrketräning håller man kvar musklerna, så då kan de synas skillnad i spegeln, men inte på vågen

Första delen är väldigt rätt. Man spar muskelmassa under deff om man styrketränar. Men det är fortfarande så att det är någonting som väger. Och det syns på vågen på ett eller annat sätt :)

bobi
2012-03-17, 10:56
Man kan komma till en period där man står helt stilla i 1-2 veckor sen blir det en "swoosh" effekt och det släpper, som om kroppen samlar på sig vatten som sedan släpper. Googla water retention.


Så det är bara vatten som man samlat på sig?

Hoppas det är så :)

tjocke
2012-03-17, 11:05
Har du gjort en ny kalkylering på ditt basala energibehov allt eftersom du tappat vikt? Intaget måste givetvis justeras under resans gång.

Frågan är väl egentligen vad det spelar för roll, det är väl resultat i spegeln och inte på vågen man vill se egentligen? :) Högst troligt har det ju dock med styrketräningen att göra, och således inget att nojja över..

StrangeKraem
2012-03-17, 11:16
Något som kan vara värt att göra är väl att mäta lite här och var istället för att bara väga dig, men det beror väl på hur mycket man har att tappa också I guess.
Är själv i exakt samma sits, men i och med att måttbandet visar på förbättring så tänkte jag bara vänta ut det ett tag till :x

MtotheM
2012-03-17, 11:38
Har du varit helt otränad innan? Du kanske har lagt på dig lite muskler.

Fast det förklara inte något om personen ligger på underskott, det krävs väl mer energi till att bygga på sig 1kg muskler än vad man får ut ur ett kg fett?

Till TS: Kroppsvikten kan skilja upp mot 4kg från dag till dag beroende på hur mycket vatten man har bundit, tarminnehåll etc., så var inte orolig ännu, men fortsätter du att inte gå ner så innebär det att du äter för mycket (eller rör på dig för lite).

herzie
2012-03-17, 13:32
Samma här.. Ligger säkert på 7-800 kcal underskott om dagen men har slutat tvärt att gå ner för en vecka sen.

Jättejobbigt då jag både äter bra och kör kardio så gott som dagligen.

Första åtta veckorna gick jag ner 7kg och nu har det vänt med några hundra gram.

Tips någon? Fortsätta som vanligt, större underskott, mindre underskott el bara fortsätta som vanligt?

Vet att man inte ska stirra sig blint på vågen men när man fortf har ganska många kilo kvar (7) så blir det lätt så...

Spegel, midjemått. Går du inte ner så kan du inte kalla det för underskott.

bobi
2012-03-17, 20:54
Spegel, midjemått. Går du inte ner så kan du inte kalla det för underskott.

Ok, gå mer på midjemått och spegeln.

Vi testar..

bobi
2012-03-17, 20:56
Spegel, midjemått. Går du inte ner så kan du inte kalla det för underskott.

För underskott måste det vara, äter mellan 1500-1700 kcal om dagen. Är 178cm och väger 85,5kg just nu.

begt
2012-03-17, 20:58
Väger du dig varje dag och knappar in värdena i excel och gör ett diagram?

Om du ligger på 1500-1700 kcal om dagen kommer det tveklöst visa sig på vågen, såvida du inte har någon sjukdom vilket är mycket osannolikt.

herzie
2012-03-18, 08:29
För underskott måste det vara, äter mellan 1500-1700 kcal om dagen. Är 178cm och väger 85,5kg just nu.

Så du suger på något magiskt vis upp kalorier genom luften?
På ett underskott går du ner i vikt.
Något annat är helt enkelt inte möjligt, på samma vis som om man har mer utgifter än inkomster. Det blir liksom inte MER pengar på kontot då.

bobi
2012-03-18, 15:55
Så du suger på något magiskt vis upp kalorier genom luften?
På ett underskott går du ner i vikt.
Något annat är helt enkelt inte möjligt, på samma vis som om man har mer utgifter än inkomster. Det blir liksom inte MER pengar på kontot då.

Tydligen..

Jag har gått ner nästan ett kilo i veckan fram tills för två veckor sen. Väger allt jag äter och skriver in. Detta har funkat dom första veckorna och sen blev det bara ett stopp. Tvivlar inte att jag kommet gå ner mera men är ändå lite konfunderad över varför det inte hänt något på två veckor nästan.

Äter och tränar likadant som innan. Varför det blev ett sånt stort underskott varje dag är för att jag trodde att jag skulle ta 1,2 och gångra med då jag har ett stillasittande arbete. Sen så körde jag bara på det.

Jag FÖRSTÅR detta med kalori in och kalori ut så du behöver vara nedlåtande.. Vad jag inte förstår är varför vågen stått still.

herzie
2012-03-18, 16:15
Tydligen..

Jag har gått ner nästan ett kilo i veckan fram tills för två veckor sen. Väger allt jag äter och skriver in. Detta har funkat dom första veckorna och sen blev det bara ett stopp. Tvivlar inte att jag kommet gå ner mera men är ändå lite konfunderad över varför det inte hänt något på två veckor nästan.

Äter och tränar likadant som innan. Varför det blev ett sånt stort underskott varje dag är för att jag trodde att jag skulle ta 1,2 och gångra med då jag har ett stillasittande arbete. Sen så körde jag bara på det.

Jag FÖRSTÅR detta med kalori in och kalori ut så du behöver vara nedlåtande.. Vad jag inte förstår är varför vågen stått still.

För att du troligen hamnat på balans. Du får antingen öka träningen eller justera intaget neråt. Eftersom du tappat (mycket?) vikt måste du justera efterhand.
Det kommer att gå långsammare ju mindre fett du har.

"Jag FÖRSTÅR detta med kalori in och kalori ut så du behöver vara nedlåtande.. "

Det gör du inte om du tror att du har ett underskott men inte går ned i vikt.
Jag skulle kunna tänka mig att en nybörjare kan lägga på sig muskler samtidigt som fettmängden minskar, men massor med muskelkilon är inte sannolikt.

Edit: Vad jag vill ha sagt är att teori är en sak, men man måste anpassa till verkligheten. Det blir ju inte underskott för att det står så på ett papper.

bobi
2012-03-18, 16:57
För att du troligen hamnat på balans. Du får antingen öka träningen eller justera intaget neråt. Eftersom du tappat (mycket?) vikt måste du justera efterhand.
Det kommer att gå långsammare ju mindre fett du har.

"Jag FÖRSTÅR detta med kalori in och kalori ut så du behöver vara nedlåtande.. "

Det gör du inte om du tror att du har ett underskott men inte går ned i vikt.
Jag skulle kunna tänka mig att en nybörjare kan lägga på sig muskler samtidigt som fettmängden minskar, men massor med muskelkilon är inte sannolikt.

Edit: Vad jag vill ha sagt är att teori är en sak, men man måste anpassa till verkligheten. Det blir ju inte underskott för att det står så på ett papper.


Ok, tack nu blev det mer förståeligt..

Jag ger det någon dag till sen så blir det till att öka träningsdosen och el äta mindre rör enkelt. Varför jag tycker att det är skumt är oxå för att jag trodde att jag låg på ett alldeles för stort underskott då jag räknat "fel" från början.

Bara justera om..