handdator

Visa fullständig version : Rulla bänkstång på magen


NiklasAlm
2012-03-15, 23:54
Vad är rekordet på kolo? Själv har jag rullat 75 kg och det gjorde riktigt ont sista biten över fettvalkarna på magen :smash:.

r1kkie
2012-03-15, 23:58
Haha inget rekord att stoltsera direkt...

Hänt en gång och det är en gång för mycket... 67.5kg

NiklasAlm
2012-03-16, 00:02
Som tur är tränar jag hemma så slipper pinsamheterna ;)

Spartansk
2012-03-16, 00:09
115. Det gjorde riktigt ont! Innan dess så har jag rullat 107,5, och det var hur lugnt som helst. Så min smärtgräns just nu verkar vara runt 110.

NiklasAlm
2012-03-16, 00:11
115. Det gjorde riktigt ont! Innan dess så har jag rullat 107,5, och det var hur lugnt som helst. Så min smärtgräns just nu verkar vara runt 110.

Haha nu känner jag mig mesig. Frågan är vid vilken vikt revbenen ryker?

lei
2012-03-16, 00:11
Tappat 100 från raka armar i bröstet efter en mishap med trötthet och byte till dödsgrepp, har för mig att jag rullat något liknande också...ytterst obekvämt.

Spartansk
2012-03-16, 00:13
Haha nu känner jag mig mesig. Frågan är vid vilken vikt revbenen ryker?

:)

Först och främs vill jag säga att det handlar mycket om teknik. Jag har blivit rätt bra på att snabbt dra stången över magen samtidigt som jag sätter mig upp och drar rumpan "bakåt" (mot där mitt huvud låg nyss). Detta får effekten att stången i stort sätt "åker rutschkana" på min mage och landar på bänken.

Med 115 så fick jag dock masa över stången centimeter för centimeter över magen, samtidigt som jag försökte trycka ut magen så hårt jag kunde, samtidigt som jag tänkte "jag är :kinky:-ad". :em:

NiklasAlm
2012-03-16, 00:19
:)

Först och främs vill jag säga att det handlar mycket om teknik. Jag har blivit rätt bra på att snabbt dra stången över magen samtidigt som jag sätter mig upp och drar rumpan "bakåt" (mot där mitt huvud låg nyss). Detta får effekten att stången i stort sätt "åker rutschkana" på min mage och landar på bänken.

Med 115 så fick jag dock masa över stången centimeter för centimeter över magen, samtidigt som jag försökte trycka ut magen så hårt jag kunde, samtidigt som jag tänkte "jag är :kinky:-ad". :em:

Hahah när jag rullar så brukar jag rulla ner den till slutet på magen för att sen inse att jag inte kan sätta mig upp, så häver ner ena sidan i marken så det inte blir så tungt och sen krångla ner stången på marken på nåt sätt.

Bara väntar på den dagen jag fastnar med stången och får ligga och skrika på hjälp i min ensamma lägenhet.

Spartansk
2012-03-16, 00:21
Hahah när jag rullar så brukar jag rulla ner den till slutet på magen för att sen inse att jag inte kan sätta mig upp, så häver ner ena sidan i marken så det inte blir så tungt och sen krångla ner stången på marken på nåt sätt.

Bara väntar på den dagen jag fastnar med stången och får ligga och skrika på hjälp i min ensamma lägenhet.

Aha... När jag har rullat stången över magen brukar den ligga kvar på bänken, balanserande så den inte tippar åt något håll. :)

Fartman
2012-03-16, 00:26
Har för mig att jag sett nån video där krampus har rullat typ 150kg eller dylikt så det verkar gå med rejäla vikter om man är rejält byggd iaf :)

Själv har jag faktiskt aldrig behövt rulla stången!

NiklasAlm
2012-03-16, 00:35
Har för mig att jag sett nån video där krampus har rullat typ 150kg eller dylikt så det verkar gå med rejäla vikter om man är rejält byggd iaf :)

Själv har jag faktiskt aldrig behövt rulla stången!

Herrejävlar! Måste blivit goa blåmärken/skrapsår efteråt.

Spartansk
2012-03-16, 00:37
Ni som rullar: Anser ni att en tjock mage är ett plus eller minus? Jag är smal, men de valkar jag har är de ställen det gör ondast. Har man en riktigt tjock mage blir det ju dessutom uppförsbacke...

TREX
2012-03-16, 01:20
Är det inte bättre att ropa på hjälp?

strikt
2012-03-16, 01:32
Alltså, bänk är ingen magövning! :smash:

Jösses, folk provar tydligen vad som helst för att bli av med sina valkar :laugh:



Sluta upp med era knasigheter! :hbang: :D

Stor Hård Ådrig
2012-03-16, 06:33
75kg. Förstår inte hur ni får det att göra ont? Man pressar väl upp största delen av vikten samtidigt som man förflyttar den ner mot midjan?

filmjölk
2012-03-16, 07:11
140kg. Jg har inte svårt med det. Istället för att rulla pressar jag snett uppåt (men "neråt" mot kroppen) och sätter mig upp. Bam baby! Stången hamnar på låren och jag är sittande.

Jag är fet som fan, därför är det inga problem. Magen är som en jäkla trampolin att skjuta iväg vikter med.

Springer
2012-03-16, 07:19
Tycker att det händer titt som tätt nu (70 kg). Kanske skulle stanna innan sista rep... Kör ofta ensam på gymet.

NiklasAlm, du kör väl utan ändstopp på stången? Då kan du tippa av vikterna på ena sidan. Verkligen inte elegant, men kanske bättre än döden. Beroende på vem som ser det, förstås. ;)

Spartansk
2012-03-16, 10:11
Är det inte bättre att ropa på hjälp?

Det brukar vara tomt på mitt gym. Vilket jag är extremt glad över, jag slipper använda: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=180859

jego
2012-03-16, 10:31
Rullat 120 ett par ggr utan problem, utan kagge. Vet inte vart gränsen går men kör inte med tunga vikter nära failure när jag är ensam på gymmet.

Krampus
2012-03-16, 11:01
Herrejävlar! Måste blivit goa blåmärken/skrapsår efteråt.

Nej, ingen fara och jag var inte jättefet vid det här laget heller. Gör lite åt hållet som Filmjölk beskriver. Fortsätt pressa och rulla samtidigt, vidare till låren. Men man ska vara försiktig med sina revben ändå när det börjar bli lite högre vikter.

312
2012-03-16, 11:11
70kg för ett par månader sedan.

bustz0rz
2012-03-16, 11:24
65-70kg har jag nog rullat ner. Det gjorde skitont över magen.

Morrris
2012-03-16, 11:33
Skulle aldrig få för mig att misslyckas med en repetition.

Pjotor
2012-03-16, 11:57
Använder rack, behöver aldrig rulla.

King Grub
2012-03-16, 11:58
100 kilo tills den kom så långt ner att det gick att sätta sig upp och lägga ner den på låren.

Pretorian
2012-03-16, 12:04
Slutar innan failure.

spoon
2012-03-16, 12:07
Bommade massa lyft upp till 130kg. Jag tror min smärtgräns ligger där någonstans. Gör ju så ont att klämma fettvalken vid naveln.

Ado2000
2012-03-16, 12:12
aj aj aj aj aj fy fan asså har aldrig gjort nåt sånt kommer nog aldrig göra det heller men har hänt att jag failat utan å få upp stången dock så har jag bara vinklat den å ena hållet å låtit vikterna glida av på ena sidan å sen på andra, vilket jag förundras över att ni inte gjort likadant

Spartansk
2012-03-16, 12:13
aj aj aj aj aj fy fan asså har aldrig gjort nåt sånt kommer nog aldrig göra det heller men har hänt att jag failat utan å få upp stången dock så har jag bara vinklat den å ena hållet å låtit vikterna glida av på ena sidan å sen på andra, vilket jag förundras över att ni inte gjort likadant

Jag sätter nästan alltid fast vikterna med klovar, eller vad det heter.

Ado2000
2012-03-16, 12:14
Jag sätter nästan alltid fast vikterna med klovar, eller vad det heter.

misstänkte det nästan

King Grub
2012-03-16, 12:14
aj aj aj aj aj fy fan asså har aldrig gjort nåt sånt kommer nog aldrig göra det heller men har hänt att jag failat utan å få upp stången dock så har jag bara vinklat den å ena hållet å låtit vikterna glida av på ena sidan å sen på andra, vilket jag förundras över att ni inte gjort likadant

Känns som om risken att skada axlarna om stången snäpper till när ena sidans vikter ramlar inte är värt det.

Ado2000
2012-03-16, 12:15
Känns som om risken att skada axlarna om stången snäpper till när ena sidans vikter ramlar inte är värt det.

var inte medveten om den risken


men hur är det med organ och revben då att ha ett sådan tyngd liggandes på en finns det inte risk å skada dessa också ?

NiklasAlm
2012-03-16, 12:17
aj aj aj aj aj fy fan asså har aldrig gjort nåt sånt kommer nog aldrig göra det heller men har hänt att jag failat utan å få upp stången dock så har jag bara vinklat den å ena hållet å låtit vikterna glida av på ena sidan å sen på andra, vilket jag förundras över att ni inte gjort likadant

Mina vikter är lite felanpassade för stången och av gummi så dem sitter riktigt tight så dem ramlar inte av när jag tippar stången.

stalegg
2012-03-16, 12:20
Jag har rullat 150kg som mest, det var inga problem alls faktiskt.

Råkar ha det på film också, så här såg det ut.
LFbOeFW2zhk

hidden
2012-03-16, 12:22
Såg inte direkt så dramatiskt ut.

krokodille
2012-03-16, 12:41
har alltid passare på bänken :) rullade 80kg en gång när jag var newbie och inte tänkte så långt... var helt ensam på gymmet dock så ingen såg

Silencer
2012-03-16, 12:42
65kg, inte failat sedan dess. Det var snart 3 år sen.

Bättre tippa den åt sidan, när ena sidan slagit i golvet vägen den andra delen väldigt lite.

Zizou
2012-03-16, 12:44
var inte medveten om den risken


men hur är det med organ och revben då att ha ett sådan tyngd liggandes på en finns det inte risk å skada dessa också ?

Tänk på att man pressar vikten uppåt/snett uppåt samtidigt som man rullar den, så all tyngd blir inte liggandes på kroppen. Sen så spänner man självklart magen/hela kroppen när man rullar stången.

Silencer
2012-03-16, 13:37
var inte medveten om den risken


men hur är det med organ och revben då att ha ett sådan tyngd liggandes på en finns det inte risk å skada dessa också ?

Haha, herregud. Du dör inte av att ha en stång med 100kg liggande på revbenen. Det ska till ganska höga vikter på väldigt begränsad yta innan faran blir påtaglig. 100kg fördelat på en stång kommer inte ha ihjäl dig, eller ens skada dig.

Robbmeister
2012-03-16, 13:51
80 kg är rekordet just nu och jag planerar inte att slå det. Rätt kul när man bänkade för tredje gången och tänkte ''80 kg är ju ändå en vikt som alla klarar'' och så gick det som det gick. Nu är det ingen risk att det händer längre för jag tränar alltid med en kompis.

TheIsh
2012-03-16, 14:07
Vet inte med hur mycket men jag kan minnas att jag använt "spartansk" teknik med att va snabb. Liggande, omvänt ryck.

TREX
2012-03-16, 14:23
80 kg är rekordet just nu och jag planerar inte att slå det. Rätt kul när man bänkade för tredje gången och tänkte ''80 kg är ju ändå en vikt som alla klarar'' och så gick det som det gick. Nu är det ingen risk att det händer längre för jag tränar alltid med en kompis.

E-penisen på kolozzeum har nu även börjat skada folk? Intressant.

Tänk om 10 år när vi intalar nybörjare att 200 kg benböj är inget, oh the laughs.

Robbmeister
2012-03-16, 14:42
E-penisen på kolozzeum har nu även börjat skada folk? Intressant.

Tänk om 10 år när vi intalar nybörjare att 200 kg benböj är inget, oh the laughs.

Nä det där var innan jag började hänga på kolo. Att 80 var en normal vikt att börja på hade jag hört ifrån kompisar men inte visste jag att dom bara gjorde utlåsningar när dom ''bänkade'' :(

xite
2012-03-16, 15:03
Körde lutande bänkpress och skulle reppa på 110kg..... Ja det hela slutade med att efter att jag påbörjade den sista reppen, som jag trodde att jag skulle klara så fastnar jag med typ 3cm till ställningen och blir kvar så i några sekunder tills luften går ur mig och 110kg kommer nedfarandes och studsar på min hals varpå de knakar till och blir en vit flash framför ögonen.
Aldrig mer lutande bänk utan pass efter det. :)
Knakade lite om mitt struphuvud när jag rörde på de och va lite ömm några dagar efter.

Så ja 110kg rullades samt studsades den dagen

Spartansk
2012-03-16, 15:39
Haha, herregud. Du dör inte av att ha en stång med 100kg liggande på revbenen. Det ska till ganska höga vikter på väldigt begränsad yta innan faran blir påtaglig. 100kg fördelat på en stång kommer inte ha ihjäl dig, eller ens skada dig.

Speciellt inte med tanke på att man pressar på stången med armarna. Det faktiska trycket från stången blir mycket mindre än motsvarande 100 kg.

exor
2012-03-16, 17:26
Såg en kille rulla 115kg idag. Såg smidigt ut.

Pzorz
2012-03-16, 19:32
100kg utan att stödja / lyfta. Inga som helst problem. Skulle gissa att runt 130 så skulle det bli så obekvämt att man inte vill göra det "for fun".

TREX
2012-03-16, 19:44
Är det inte lite läskigt när stången kommer ner mot kronjuvelerna?

Pzorz
2012-03-16, 19:46
Lyckligtvis så hänger de är inte speciellt utsatta.
http://3.bp.blogspot.com/_pk1Wud-99tM/TP52yfSe8KI/AAAAAAAAAH4/aqJeum7K0HQ/s1600/pung.jpg

Pepz
2012-03-16, 19:51
170kg i bänken, rätt nyligen

gick utan problem..

Spartansk
2012-03-16, 20:50
Är det inte lite läskigt när stången kommer ner mot kronjuvelerna?

Mitt oseriösa svar: Självklart får man ju sån ribba av att lyfta bänkpress att den aldrig kommer så långt.

Mitt seriösa svar: Självklart är låren så tjocka att de tar emot långt innan stången riskerar att mosa kulorna.

RoRoo
2012-03-16, 22:10
Vah förstår mig aldrig på det här? Speciellt alla som lyfter så tungt också och är erfarna? Varför lägger ni till safe grippsen? Jag har sen jag börjat gymma aldrig behövt ha dom. Vikterna rör sig aldrig nån millimeter. När jag faila på max så tog jag bara stången åt ena sidan så vikterna föll och så vart det klart. lol

Damien Thorne
2012-03-16, 22:35
Jag har rullat 150kg som mest, det var inga problem alls faktiskt.

Råkar ha det på film också, så här såg det ut.
LFbOeFW2zhk

Mycket imponerande :hbang:

Du måste ha ruskigt starka magmuskler
För mig skulle stången sjunka ner till ryggraden :D

Spartansk
2012-03-16, 23:40
Vah förstår mig aldrig på det här? Speciellt alla som lyfter så tungt också och är erfarna? Varför lägger ni till safe grippsen? Jag har sen jag börjat gymma aldrig behövt ha dom. Vikterna rör sig aldrig nån millimeter. När jag faila på max så tog jag bara stången åt ena sidan så vikterna föll och så vart det klart. lol

För att när jag inte failar så vill jag att vikterna ska stanna där de är.

Springer
2012-03-17, 00:20
Känns som om risken att skada axlarna om stången snäpper till när ena sidans vikter ramlar inte är värt det.

Har aldrig känt något snäppande, stången ligger ju på bröst/mage?

Springer
2012-03-17, 00:26
Tänk på att man pressar vikten uppåt/snett uppåt samtidigt som man rullar den, så all tyngd blir inte liggandes på kroppen. Sen så spänner man självklart magen/hela kroppen när man rullar stången.

Det där har jag aldrig fattat. Jag tar f-n ut det sista för att få upp stången, och när jag väl misslyckas så orkar jag knappt rulla den Svårt att sätta sig upp är det också, men kanske skulle pröva den där läckra bensparken som i filmen "150kg neg". ;)

C.E.J.
2012-03-17, 00:50
Är det inte lite läskigt när stången kommer ner mot kronjuvelerna?

Hur i all friden skulle stången göra det?

nemesis89
2012-03-17, 01:40
Är alltid hypernojig för att faila när jag ska maxa, ser därför alltid till att ha en bakom. 85kg var dock nära att jag skulle få över strupen en gång, när jag totalt tappade koncentrationen :(

iPad
2012-03-17, 09:21
Har rullat 70kg, hade ju sådana där lås på sidorna. Smart man var då =)

stalegg
2012-03-17, 18:54
Mycket imponerande :hbang:

Du måste ha ruskigt starka magmuskler
För mig skulle stången sjunka ner till ryggraden :D

:)

Jag tror att en del överskattar svårigheten i att trycka ner stången. Jag tror att de flesta kan rulla tyngre vikter än 1rm i bänkpress utan problem tex. Men vad vet jag iofs. 150kg var lite över 1rm för mig och det var inte besvärligt alls i alla fall.

stridis
2012-03-17, 18:57
120kg har jag rullat. Om jag skulle faila med flit så skulle det nog kunna sättas klart högre rekord.*flex*

Tomas W
2012-03-18, 15:26
Har rullat 90 kg när jag fortfarande var nybörjare på gymmet, kommer ihåg att det inte var särskilt bekvämt iaf.

anaticula
2012-03-18, 15:27
Än så länge har jag inte rullat mer än 80 kg, som jag rullade idag...

Jag måste säga att när man bara fått in tekniken på rullandet så går det sjukt smidigt att ta sig loss!

Per N
2012-03-18, 15:36
Var det inte nån snubbe som dog av att rulla skivstången över magen?

jakkan
2012-03-18, 16:09
Var det inte nån snubbe som dog av att rulla skivstången över magen?

Tror han försökte rulla en smithstång, inte så genomtänkt :(

Spartansk
2012-03-18, 16:37
Jag kom precis på en grej. Seriösa bänkpressare borde kanske lägga in övningen "stångmagrullningar" i sitt schema: En övning där man tar en stång, lastar den tungt, lägger den på magen och sedan rullar den fram och tillbaka. Detta för att vänja magen vid tunga belastningar, så att man alltid ska kunna rulla stången över den om man failar.

Barbastark
2012-03-18, 17:07
Varför inte bara bänka i powerracket? Så slipper ni detta.

JesperOlsson
2012-03-18, 17:09
Varför inte bara bänka i powerracket? Så slipper ni detta.

Alla har inte tillgång till ett powerrack

stridis
2012-03-18, 19:30
Jag kom precis på en grej. Seriösa bänkpressare borde kanske lägga in övningen "stångmagrullningar" i sitt schema: En övning där man tar en stång, lastar den tungt, lägger den på magen och sedan rullar den fram och tillbaka. Detta för att vänja magen vid tunga belastningar, så att man alltid ska kunna rulla stången över den om man failar.

*rolleyes*