handdator

Visa fullständig version : muskel nedbrytning vid höga reps


Ado2000
2012-03-15, 22:43
undrar om man bryter ner lika mycket muskelvävnad vid höga reps och låga vikter jämfört med få reps höga vikter eller om man bryter ner nån muskelvävnad överhuvudtaget vid höga reps å låga vikter ??

har aldrig get mig på höga reps och låga vikter, tänker börja med hmb och kreatin och har läst att effekten inte blir lika bra om man inte bryter ner, så vill bli upplyst om detta

Fredrik_S
2012-03-15, 23:04
kör allt och lite till. börja passet med låga reps 2-8 och fortsätt passet med högre 10-20.
Varför chansa och bara välja en träningsmetod när kombinationen kanske är ännu bättre!?

Fredriiik
2012-03-15, 23:06
du bryter ner olika typer av muskelfibrer med olika reps och till olika stor del.

Ado2000
2012-03-15, 23:07
blev nyligen färdig med en bulk som lede till att jag skada axeln, så är i en sådan situation där jag inte kan köra tungt på överkroppen utom bicepsen då för dom tar inget på axlarna så därför är jag begränsad i det avseendet

Ado2000
2012-03-15, 23:08
du bryter ner olika typer av muskelfibrer med olika reps och till olika stor del.

skulle du kunna vara snäll å förklara lite mer ?

Gald
2012-03-15, 23:32
Jag ser de som: Låg reps med tunga vikter = Styrka Högreps = Bygga massa Jag skulle rekommendera dig att variera träningen perioder med lågreps samt perioder med högreps med lite lägre vikter och ha en bra kontakt med muskeln du tränar.

Strand93
2012-03-15, 23:33
skulle du kunna vara snäll å förklara lite mer ?

Jag antar att han menar är att vid tex träning som inriktar sig på styrka dvs låga reps och ganska få sets med tunga vikter kommer du främst att aktivera (och därmed träna) dina typ-1 fibrer vilket leder till att du blir starkare. Tränar man tex för hypertrofi och ens reps kanske ligger mellan 8-12 så kommer man att använda både sina typ-1 fibrer och typ-2 fibrer vilket gör att man av naturliga skäl kommer öka mer i volym, eftersom även typ-2 fibrerna tränas.

Någon får rätta om jag skrivit helt tokigt

Fredriiik
2012-03-16, 09:09
Jag antar att han menar är att vid tex träning som inriktar sig på styrka dvs låga reps och ganska få sets med tunga vikter kommer du främst att aktivera (och därmed träna) dina typ-1 fibrer vilket leder till att du blir starkare. Tränar man tex för hypertrofi och ens reps kanske ligger mellan 8-12 så kommer man att använda både sina typ-1 fibrer och typ-2 fibrer vilket gör att man av naturliga skäl kommer öka mer i volym, eftersom även typ-2 fibrerna tränas.

Någon får rätta om jag skrivit helt tokigt

ja typ så. Det enda är att typ-II är mer benägna att växa i volym än typ-I =)

Polcher
2012-03-16, 09:18
Då måste jag som nybörjare fråga hur jag ska bära mig åt för att komma åt dessa typ-II?

/P.

Fredriiik
2012-03-16, 09:21
Då måste jag som nybörjare fråga hur jag ska bära mig åt för att komma åt dessa typ-II?

/P.

kör allt mellan 8-12 reps :) Det finns många trådar om detta ämne här på forumet där vi gått igenom det tidigare så de är bara att söka på.

mysglenn
2012-03-16, 09:22
Då måste jag som nybörjare fråga hur jag ska bära mig åt för att komma åt dessa typ-II?

/P.

lägre antal reps och explosivt (träna på vikter nära ditt 6 rep maximum RM )

men högre antal reps (10-20 nära ditt RM på dessa vikter kan leda till att blodkärl mm växer, sk. sarkoplastisk hypertrofi

En muskel är mer än bara muskelcellerna

z_bumbi
2012-03-16, 09:39
Jag antar att han menar är att vid tex träning som inriktar sig på styrka dvs låga reps och ganska få sets med tunga vikter kommer du främst att aktivera (och därmed träna) dina typ-1 fibre

Man tränar hela muskeln med tunga vikter men om man tränar någon del speciellt så är det typII.

Polcher
2012-03-16, 09:48
Tackar för klargörandet :)

Ado2000
2012-03-16, 10:34
jaha oke , visste inte att det fanns två olika typer av muskelfibrer

tydligen så bryter man ner oavsett typ av träning tack för alla svar

killenigrillen
2012-03-16, 11:55
lägre antal reps och explosivt (träna på vikter nära ditt 6 rep maximum RM )

men högre antal reps (10-20 nära ditt RM på dessa vikter kan leda till att blodkärl mm växer, sk. sarkoplastisk hypertrofi

En muskel är mer än bara muskelcellerna

Nu hoppas jag inte du tror att jag stalkar dig, har blivit lite många diskussioner hehe.

Men att just blodkärlen växer?
Sarkoplasmatisk hypertrofi innebär ungefär att de ickekontraktila enheterna i muskelfibern ökar, cellvätska osv. Om blodkärl faller inom detta får nån med mer koll svara på.

King Grub
2012-03-16, 11:56
Det är inte negativt med nedbrytning under och efter träning. Det är stimulans av uppbyggnaden efter träning som avgör anabolismen. Den blir mycket större än nedbrytningen = positiv proteinbalans och tillväxt, förhöjd nedbrytning till trots.

Ado2000
2012-03-16, 12:07
så för att anabol effekt ska vara anabol effekt > katabol effekt beror då på protein intaget efter träningen då ??

om så är fallet hur funkar det då om man får i sig huvuddelen av sitt protein innan träningen tex om man tränar på kvällen räcker det då bara med det vanliga 30g proteinet efter träningen så klarar sig kroppen till frukosten ?

King Grub
2012-03-16, 12:22
Proteinsyntesen stimuleras efter styrketräning även utan födointag, men då inte tillräckligt för att nå upp till nedbrytningens nivåer. Proteinbalansen är alltså negativ efter styrketräning utan proteinintag efter. Dock mindre negativ än enbart fasta utan träning.

30 gram vassleprotein stimulerar proteinsyntesen kraftigt men kortvarigt. Inom två timmar är den nere på basnivåer igen. Två intag är att rekommendera även om du tränar sent. Vassle/EAA direkt efter passet sedan ett vanligt proteinintag (föda) när du kommer hem. Har du bara möjlighet till en drink efter passet är 50/50 vassle/kasein bättre än enbart vassle.

exevision
2012-03-23, 12:46
Finns det några fakta som stödjer att fler reps är bättre än färre (2-5) för muskelmassa?

King Grub
2012-03-23, 12:51
The use of high repetitions has generally proven to be inferior to moderate and lower repetition ranges in eliciting increases in muscle hypertrophy. Whether low reps or moderate reps evoke a greater hypertrophic response has been a matter of debate, and both produce significant gains in muscle growth. However, there is a prevailing belief that a moderate range of approximately 6-12 reps optimizes the hypertrophic response. Although low repetition sets are carried out almost exclusively by the phosphocreatine system, moderate repetition schemes rely heavily on anaerobic glycolysis. Both testosterone and GH are acutely elevated to a greater degree from routines employing moderate rep sets as compared to those using lower repetitions, thereby increasing the potential for downstream cellular interactions that facilitate remodeling of muscle tissue. During moderate rep training, the veins taking blood out of working muscles are compressed while arteries continue to deliver blood into the working muscles, thereby creating an increased concentration of intramuscular blood plasma. This causes plasma to seep out of the capillaries and into the interstitial spaces. The buildup of fluid in the interstitial spaces causes an extracellular pressure gradient, which causes a flow of plasma back into the muscle causing the phenomenon commonly referred to as a “pump.” Moreover, the extra time under tension associated with a moderate repetition scheme as compared to a lower rep scheme would theoretically enhance the potential for microtrauma and fatigueability across the full spectrum of muscle fibers. Although slow-twitch fibers are not as responsive to growth as fast-twitch fibers, they nevertheless do display hypertrophy when subjected to an overload stimulus

http://journals.lww.com/nsca-jscr/Abstract/2010/10000/The_Mechanisms_of_Muscle_Hypertrophy_and_Their.40. aspx

Rawsteel
2012-03-23, 13:07
Finns det några fakta som stödjer att fler reps är bättre än färre (2-5) för muskelmassa?

Finns hur mkt som helst, och att majoriteten professionella kroppsbyggare tränar det i överlag mer än få och tungt säger ju en del.
Mitt tips är att du varvar både styrka och volym, mer av det ena beroende på dina mål.

Fredriiik
2012-03-23, 13:08
Stort tack för klargörande i frågan Grub! =)
Någon som har tillgång till fullängdaren av den där studien?

exevision
2012-03-23, 13:30
Tack Grub!

Anders The Peak
2012-03-23, 14:31
Artikeln (http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=the%20mechanisms%20of%20muscle%20hypertrophy%20a nd%20their%20application%20to%20resistance%20train ing%20pdf&source=web&cd=3&sqi=2&ved=0CDkQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.tomkelso.com%2Fsitebuildercon tent%2Fsitebuilderfiles%2FThemechanismsofmusclehyp ertrophyandtheirapplicationtoresistancetraining.do cx&ei=VnpsT-bYLIzO4QSFl6m_Ag&usg=AFQjCNGiZgVEQJj5YVBx9sW4nqSHf6-CEQ)

Fredriiik
2012-03-23, 14:42
Artikeln (http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=the%20mechanisms%20of%20muscle%20hypertrophy%20a nd%20their%20application%20to%20resistance%20train ing%20pdf&source=web&cd=3&sqi=2&ved=0CDkQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.tomkelso.com%2Fsitebuildercon tent%2Fsitebuilderfiles%2FThemechanismsofmusclehyp ertrophyandtheirapplicationtoresistancetraining.do cx&ei=VnpsT-bYLIzO4QSFl6m_Ag&usg=AFQjCNGiZgVEQJj5YVBx9sW4nqSHf6-CEQ)

stort tack! Blir till å läsa i helgen

King Grub
2012-03-23, 15:23
Det där är inte hela artikeln, utan en del utdrag.

Anders The Peak
2012-03-23, 21:44
Artikeln som helhet (http://speedy.sh/7NKs6/jscr-mechanisms-of-hypertrophy.pdf)

Latissimus Dorsi
2012-03-23, 21:52
Åh king grub vad skulle livet vara utan dig :D

Fredriiik
2012-03-23, 22:01
Artikeln som helhet (http://speedy.sh/7NKs6/jscr-mechanisms-of-hypertrophy.pdf)

kungligt igen å bugen å bocken!!