handdator

Visa fullständig version : Seg/Yr


wcanka
2012-03-15, 21:45
Halloj,

I onsdags morse när jag skulle klä på mig så blev jag otroligt yr i huvudet, hela rummet gjorde kullerbyttor typ, slutade efter 30 sekunder typ, sen dess har jag varit seg/yr hela dagarna :(

Nån som har varit med om liknande eller har någon aning om vad det kan vara?

MvH

snej
2012-03-15, 21:47
Kristallyrsel?

snej
2012-03-15, 21:50
Kristallsjuka kallas det btw.

http://www.netdoktor.se/?_PageId=820

wcanka
2012-03-15, 21:50
Kristallyrsel?

Ingen aning, haft lite huvudvärk också, kan det vara en förkylning som är på G?

Får väl ta det lungt och hoppas det blir bättre

filmjölk
2012-03-15, 21:51
Transitorisk Ischemisk Attack. "TIA" (worst case scenario)

spoon
2012-03-15, 21:52
Äter du ordentligt? Sover du ordentligt?

wcanka
2012-03-15, 21:54
Transitorisk Ischemisk Attack. "TIA" (worst case scenario)

Symtom på TIA
Typiskt för TIA är att symtomen är kortvariga. De kan pågå från ett par minuter till flera timmar. Symtomen kan till exempel vara:
plötslig domning eller svaghet i ansikte, armar och ben, oftast bara i den ena kroppshalvan
plötslig förvirring eller svårigheter att tala och förstå
plötslig synstörning på det ena eller båda ögonen
plötsliga svårigheter att gå, plötslig yrsel, svindel, dubbelseende eller försämrad balans och koordination.


Njaaaa :D

wcanka
2012-03-15, 21:57
Äter du ordentligt? Sover du ordentligt?

Japp jag äter bra, sover väl som jag alltid gjort 6-7 timmar beroende på när jag sommnar

I onsdags gick jag upp 05:30 för att hinna packa gymkläder innan skolan.
Hade varit vaken ca 1,30 timme ( duschat, ätit frukost )

Det var efter det när jag skulle klä på mig, som det snurrade till ordentligt :(

nu när jag sitter vid datorn känner jag mig bara allmänt " off "

Sheogorath
2012-03-15, 22:01
Sätt dig i sängen och lägg dig ner snabbt rakt bakåt med huvudet vänt åt ena hållet, pröva sen åt andra hållet. Om det bara börjar snurra när du har huvudet åt ena hållet är det med all sannolikhet benign paroxysmal positionell vertigo du lider av, det som också kallas för "kristallsjukan".

wcanka
2012-03-15, 22:07
Sätt dig i sängen och lägg dig ner snabbt rakt bakåt med huvudet vänt åt ena hållet, pröva sen åt andra hållet. Om det bara börjar snurra när du har huvudet åt ena hållet är det med all sannolikhet benign paroxysmal positionell vertigo du lider av, det som också kallas för "kristallsjukan".

Det händer ingenting åt nått håll :)

filmjölk
2012-03-15, 22:08
Symtom på TIA
Typiskt för TIA är att symtomen är kortvariga. De kan pågå från ett par minuter till flera timmar. Symtomen kan till exempel vara:
plötslig domning eller svaghet i ansikte, armar och ben, oftast bara i den ena kroppshalvan
plötslig förvirring eller svårigheter att tala och förstå
plötslig synstörning på det ena eller båda ögonen
plötsliga svårigheter att gå, plötslig yrsel, svindel, dubbelseende eller försämrad balans och koordination.


Njaaaa :D


Njaaaa, du måste inte drabbas av allt det där vid en TIA. Du kan få mycket milda och diffusa symtom, särskilt om du är kvinna.

Andra saker du KAN ha drabbats av är Hypokalemi, hypovolemisk chock, huntingtons sjukdom och frontotemporal demens. kanske även Uremi (njursvikt).

wcanka
2012-03-17, 12:27
Yrheten sitter fortfarande i :(

Tog ett äpple och blev typ 100ggr piggare, vad är detta för magi?

Mazr
2012-03-17, 12:37
Fan vad läskigt! Råkade ut för typ exakt samma sak nyss.

Har varit förkyld i 1 vecka, är i sluttampen av den nu. Lite täppt i näsan, snorig, hostig osv. Nyss när jag skulle snyta mig, gjorde jag det nog rätt hårt, för helt plötsligt var det som att högra örat knäppte till, som ett sorts lock som sattes sig i örat men som nästan gjorde att jag hörde bättre. Jag fick iaf en extrem yrsel, började kallsvettas, må illa, allt snurrade framför mig och när jag gick så vinglade jag in i dörrar och väggar tills jag satte mig på sängen, la mig en stund, det hjälpte, men jag började må illa igen, kände behov av att skita, så jag sket, ställde mig upp, mådde lika uselt, la mig ner igen och stängde ögonen. När jag hade legat ca 5 min knäppte örat till igen och nu är det mesta borta förutom en svag illamåendes-känsla.

Allt detta skedde under en 10-min period också. Sjukt läskigt och obehagligt.

Raggis
2012-03-17, 12:48
Låter exakt som HIV. Beklagar.

wcanka
2012-03-17, 12:56
Låter exakt som HIV. Beklagar.

Du är verkligen inte så rolig som du tror att du är. Hejdå

wcanka
2012-03-17, 12:57
Fan vad läskigt! Råkade ut för typ exakt samma sak nyss.

Har varit förkyld i 1 vecka, är i sluttampen av den nu. Lite täppt i näsan, snorig, hostig osv. Nyss när jag skulle snyta mig, gjorde jag det nog rätt hårt, för helt plötsligt var det som att högra örat knäppte till, som ett sorts lock som sattes sig i örat men som nästan gjorde att jag hörde bättre. Jag fick iaf en extrem yrsel, började kallsvettas, må illa, allt snurrade framför mig och när jag gick så vinglade jag in i dörrar och väggar tills jag satte mig på sängen, la mig en stund, det hjälpte, men jag började må illa igen, kände behov av att skita, så jag sket, ställde mig upp, mådde lika uselt, la mig ner igen och stängde ögonen. När jag hade legat ca 5 min knäppte örat till igen och nu är det mesta borta förutom en svag illamåendes-känsla.

Allt detta skedde under en 10-min period också. Sjukt läskigt och obehagligt.

Fan vad konstigt, jag är bara lite seg i huvudet, samt lite ostadig. Skitjobbigt

Mazr
2012-03-17, 12:57
Låter exakt som HIV. Beklagar.

Pinsamt tråkig humor.

Du är verkligen inte så rolig som du tror att du är. Hejdå

+1!

wcanka
2012-03-17, 13:01
Pinsamt tråkig humor.



+1!

Vissa borde skjutas.

Vore kul om det fanns nån "mirakelkur" som fungerade mot förkylning samt yrsel :)

wcanka
2012-03-17, 13:03
Här kommer en jävla friskmetod:
Koka upp en STOR kastrull med vatten, lägg ner apelsiner, pepparrot, vitlök (sen var det säkert ngt mer som jag inte kommer ihåg) koka tills det går att göra sönder lite lätt, så det blir överkokt. Sedan hämtar du ett lakan och en pall, placerar kastrullen på golvet och sätter pallen bakom, lägger i TIGERBALSAM i kastrullen (har fortfarande på locket) tar av dig kläderna sedan lägger du lakanet över dig och kastrullen så du är instängd, och försöker täppa till eventuella hål (alla går inte) sedan tar du av locket och sitter under lakanet i värmen och den jobbiga doften, och andas djupa andetag i ca 10 minuter. Detta renar näsgångar, du känner dig piggare genom att du får in så mycket dofter i kroppen + att du svettar bort dåliga saker från huden. Efter tar du dig en dusch och lägger dig framför tvn med en kopp te! - fhttp://www.stylesearch.se/snacka/Annat/1306741/Mirakel-hemma-kur-foer-foerkylning-qq-/

Manta
2012-03-17, 13:04
Interssant att folk reagerar så starkt på Raggis (som iaf var ett uppenbart försök till humor), men inte på filmjölk som slänger ur sig ett halvdussin allvarliga diagnoser som han saknar belägg för.

wcanka
2012-03-17, 13:23
Interssant att folk reagerar så starkt på Raggis (som iaf var ett uppenbart försök till humor), men inte på filmjölk som slänger ur sig ett halvdussin allvarliga diagnoser som han saknar belägg för.

för att raggis försök var sämst.

TREX
2012-03-17, 13:26
Det låter som att du har

wcanka
2012-03-17, 13:28
Det låter som att du har

*troll*

BelowAverage
2012-03-17, 13:32
Låter som malign kosmisk strålning. Jag brukar skydda mig mot det med följande:
http://www.statefansnation.com/wp-content/uploads/2011/03/hat.bmp

Om det nu inte är kosmisk strålning så skulle jag kunnat tänka mig blodtrycksfall, hände mig ofta i din ålder om jag reste mig snabbt efter att ha varit stilla en längre period.

TREX
2012-03-17, 13:37
*troll*

http://storage.canalblog.com/56/89/300459/17764002.jpg

Tolkia
2012-03-17, 15:16
Tog ett äpple och blev typ 100ggr piggare, vad är detta för magi?
Nu skriver du iofs här ovan att du "äter bra", men just det där låter annars som ett idiotsäkert tecken på att du INTE äter och dricker bra. "Deffar" du?

Annars är väl trötthet, lågt blodtryck (återigen, det där med att dricka - vilket iofs inte betyder att man skall kolka i sig femton liter om dagen; normala mängder räcker) eller en begynnande infektion tre starka kort.

Förslagen om HIV och TIA/stroke så snart någon nämner valfritt symptom börjar bli lite utnötta, tycker jag.

wcanka
2012-03-17, 15:20
Nu skriver du iofs här ovan att du "äter bra", men just det där låter annars som ett idiotsäkert tecken på att du INTE äter och dricker bra. "Deffar" du?

Annars är väl trötthet, lågt blodtryck (återigen, det där med att dricka - vilket iofs inte betyder att man skall kolka i sig femton liter om dagen; normala mängder räcker) eller en begynnande infektion tre starka kort.

Förslagen om HIV och TIA/stroke så snart någon nämner valfritt symptom börjar bli lite utnötta, tycker jag.

Jag äter ordentlig frkuost, lunch, middag och dricker bra med vatten, vettefan alltså mår jättebra fast att jag är lite småyr typ, nått förslag på vad jag kan testa? :)

TREX
2012-03-17, 15:21
Du kanske är gravid?

wcanka
2012-03-17, 15:22
Du kanske är gravid?

Du är ju typ tråkig *slap*

filmjölk
2012-03-17, 15:43
Du är ju typ tråkig *slap*

Det är en fullt möjlig orsak faktiskt. seg och yr är vanligt i början och slutet av en graviditet. Om du är kille, är det så att din flickvän är gravid? Ibland kan män bli såpass medkännande i det läget att de får liknande symtom som sin flickvän.

TREX
2012-03-17, 15:45
Jag syftade mera på att hon verkade vara så pass gnällig så hon omöjligt kunde vara en man.

Därav slutsatsen att hon kanske kunde vara gravid.

Är det verkligen så omöjligt att se hur jag kunde dra den slutsatsen?

wcanka
2012-03-17, 15:45
Det är en fullt möjlig orsak faktiskt. seg och yr är vanligt i början och slutet av en graviditet. Om du är kille, är det så att din flickvän är gravid? Ibland kan män bli såpass medkännande i det läget att de får liknande symtom som sin flickvän.

Seriöst, bäst jag gör abort isf

filmjölk
2012-03-17, 15:48
Seriöst, bäst jag gör abort isf

Du kan också få krav/sug efter specifik mat, få för dig att du har ont i ryggen eller har svullna fötter och gå upp i vikt när du är gravid eller "skendräktig". (Inte rätt ord, då en riktig skendräktighet mest drabbar honhundar).

wcanka
2012-03-17, 15:56
Du kan också få krav/sug efter specifik mat, få för dig att du har ont i ryggen eller har svullna fötter och gå upp i vikt när du är gravid eller "skendräktig". (Inte rätt ord, då en riktig skendräktighet mest drabbar honhundar).

Jag lovar att du är en sån som sitter ensam och skrattar åt sina egna skämt

FrankDrebin
2012-03-17, 15:58
20 inlägg per dag sliter på huvudet ankan.

filmjölk
2012-03-17, 16:07
Jag lovar att du är en sån som sitter ensam och skrattar åt sina egna skämt

Japp. Mina egna skämt är i stort sett de enda skämten jag gillar. Men nu gällde det din yrsel, inte min person.

AEB
2013-03-08, 21:44
Detta händer mig i perioder. Är inne i en sådan period just nu. Känner mig helt yr, kan vara när jag är hungrig, sen äter jag jag mig mätt, det går över & jag mår bra en stund, sen mår jag dåligt igen, även fast jag är mätt. Detta är riktigt konstigt. Var länge övertygad om att detta var för att jag åt för lite kolhydrater men det borde inte vara så för jag får ju i mig runt 280 gram per dag när jag äter runt 2500 kcal. :/