handdator

Visa fullständig version : Mitt träningschema, nybörjare, gör jag fel?


naid
2012-03-15, 18:14
Hej!

Senast jag vägde mig innan jag började träna låg jag på ca 90KG, Jag är 180CM lång.

Enda sen jag började träna (15 dagar sedan, alltså ca 2012-03-01)
har min dag sett ut så här

Vakna (Udda tider, ingen dygnsrytm men CA): 13:00, Dricka vatten, gå till gymmet.

Jag kör mån-fre:
träna kondition (variation av löpband, cykel, trappmaskin och en till som ser ut ungefär som cykel fast man sitter längre fram? som en trampbåt)
I ca 20-30Minuter

Sedan styrketräning i ca 1-1.5 timma, ibland fastnar jag längre än så. Jag var negativ mot styrketräning först då mitt mål var endast att gå ner i vikt, men det fastnade när jag testade.

Jag varierar så mycket som möjligt inom styrketräning, helst vill jag träna mer kondition men det är så enformigt och tråkigt att jag tappar lusten efter att ha kört ca 10min på alla maskiner.

när det gäller styrke tränar jag ca 3x10 på ALLA (ungefär helkroppsträning) maskiner på ca 20-25KG vikt, kör benpress på ca 70KG 3x10, sedan kör jag så mycket "crunches" jag pallar och varierar, brukar vara på gymmet i ca totalt 2 timmar, avslutar med fria vikter (ca 6-7KG) ca 3x10 med olika övningar.

Efter mitt gympass får jag i mig första måltiden på dagen, sen jag började gymma äter jag direkt efter gympasset en burk tonfisk, keso, eller ett paket 200-300gram rökta kalkon skivor ibland en light energy drick (under 1 kolhydrat och kalorier men en massa sötningsmedel :thumbup:, sen ligger jag och vilar alternativt går på promenad i ca 30-1timma för att handla et.c, sedan äter jag min middag, som innehåller enda sen jag började träna, inget pasta,ris,potatis, et.c bara kött, kyckling och sallad/grönsaker.

Väldigt enformigt men jag har inget problem med det hittils och jag är medveten om att jag antagligen kommer tröttna på det, men jag försöker så gott jag kan.

Jag har lagt ner HELT med läsk, dricker endast loka/ramlösa, innan dess hade jag väldigt mkt problem med att dricka vatten, drack inte ett glas vatten på flera dagar, men ersatte det med läsk.

Vad tycker ni om mitt träningssätt?

Tänk på att jag är nästintill maximalt otränad, alltså varit datornörd och enda promenaderna jag har gått är till butiken för att köpa en påse chips och cola.

mitt mål är att gå ner till ca 70KG och jag planerar inte på att stressa det, men det känns så skönt i mentaliteten och självsäkerheten att träna, det är i princip min nya hobby. jag var väldigt underviktig ett par år sen då jag bara rökte cigg och drack kaffe till mat och åt varannan dag pga idioti


Överanstränger jag mig?
Äter jag för lite/mycket?
Vad tycker ni jag borde tänka på?
Är styrketräning ett bra sätt att förbränna på?
Skadar jag min kropp?


Förlåt om jag har gjort min tråd fel, men mitt första inlägg på forumet, har bara lurkat i ett par månader och samlat mod för att träna!

Benjila
2012-03-15, 19:33
Fokusera mycket mer på styrketräningen! Tränar du måndag till fredag hade jag kört styrketräning på måndag, onsdag och fredag. Kondition tisdag och torsdag om jag nu vill göra det. Kör inte mer än en timme per pass heller.

Här finns bra program för det om du inte vet helt hur du ska träna: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Kristoffno
2012-03-16, 23:56
Tips. Försök att komma in i en bra dyngsrythm.
Lyckas du komma upp lite tidigt och köra ett 45 minuter hårt gympass innan frukost. Äter ca 500kcal frukost.
500kcal lunch kör lite cardio 15 min (öka med tiden du orkar) så länge ta promenad för att fylla ut en timmes aktivitet och käka en 500 kcal kvällsmål.
Bra enkel mat: Tacos, Ravioli, Räkomellett, köttsoppa mfl.
Håller du den träningen kommer du sakta men säkert minska din vikt med ca 0.5-0.75 kg i veckan.
Lycka till!

Kristoffno
2012-03-16, 23:58
Tips. Försök att komma in i en bra dyngsrythm.
Lyckas du komma upp lite tidigt och köra ett 45 minuter hårt gympass innan frukost. Äter ca 500kcal frukost.
500kcal lunch kör lite cardio 15 min (öka med tiden du orkar) så länge ta promenad för att fylla ut en timmes aktivitet och käka en 500 kcal kvällsmål.
Bra enkel mat: Tacos, Ravioli, Räkomellett, köttsoppa mfl.
Håller du den träningen kommer du sakta men säkert minska din vikt med ca 0.5-0.75 kg i veckan.
Lycka till!

btw. Vägde själv 87 kg för 2 månader sedan och är nu på 81 efter att jag kommit igång med rutinen.