handdator

Visa fullständig version : Påverkas kroppen av hur snabbt man käkar?


milk
2012-03-15, 11:00
Jag har sen lite skitunge ALLTID käkat snabbt, oavsett var som funnits framför mig. Jag är oftast klar med frukosten/lunchen/middagen/whatever när andra bara fått i sig hälften och jag tuggar knappt maten innan jag skickar ner det till magen och fyller käften med nytt.

Nu undrar jag om kroppen påverkas negativt av detta på något sätt? Har ingen aning vilket sätt det skulle vara men är bara nyfiken, kanske blir svårare att bryta ner maten och på så sätt försämras förbränningen etc?


Ha det gött.

LuThe
2012-03-15, 11:16
Intressant fråga! Hoppas någon har svar. Men de har väl bara med mättnadskänslorna å göra hur snabbt man käkar?

Eller?

Insulinus
2012-03-15, 11:19
Sedan har du ju faktumet att magsäckstömningen går långsammare ju mindre du tuggar maten. :)

Fredron
2012-03-15, 11:21
Givetvis mer jobb för kroppen att bryta ner om du inte tuggar maten.
Om du kollar på din avföring så kan du ibland se rester av maten, som så bitar, som du nog förstår finns energin kvar där och din kropp har inte tagit upp den.
Energin i nötter, den du tar upp, har att göra med hur väl du tuggar dem, för att ge ett exempel.

milk
2012-03-15, 15:44
Sedan har du ju faktumet att magsäckstömningen går långsammare ju mindre du tuggar maten. :)

Jag tycker min tömning går relativt snabbt och det görs ca 2 ggr om dagen haha. Kanske inte helt opti men så är det ^^

Givetvis mer jobb för kroppen att bryta ner om du inte tuggar maten.
Om du kollar på din avföring så kan du ibland se rester av maten, som så bitar, som du nog förstår finns energin kvar där och din kropp har inte tagit upp den.
Energin i nötter, den du tar upp, har att göra med hur väl du tuggar dem, för att ge ett exempel.

Där sa du något! Har inte ens tänkt sådär men det är ju självklart att man går miste om energin när kroppen inte tar upp det ordentligt. Oftast är det "rester" kvar i avföringen men får helt enkelt tugga mer hehe.

Om vi nu vänder på det, jag käkar snabbt och får "rester" i min avföring, rent logiskt måste detta betyda att jag får i mig mindre kcal eftersom kroppen inte tar upp energin (kcal) av dessa "rester"? Sen vet ju jag att allt logiskt inte är så enkelt som man tror/vill att det ska vara haha.

milk
2012-03-15, 15:47
Om man nu tuggar få gånger, undra om den mat och energi man får i sig lättare lägger sig som reserv depåerna? Kanske är helt ute och cyklar men bara en tanke...

1684_
2012-03-15, 18:38
Mindre njutbart med, jag äter också otroligt snabbt. Men jag får ont i magen av dertta + hinner inte njuta.
Så på mig e de negativt psykisgt sätt. Jag gillar å fippla med en tidning, äta med mindre bestick mm.

Bjern
2012-03-25, 10:22
Bump.

Är det negativt, annat än för mättnad då, att äta fort?

Linjedomarn
2012-03-25, 23:40
Själv äter jag extremt långsamt men många i min omgivning äter snabbt och det jag har märkt är att såna personer får ofta i sig mer mat än vi som äter långsamt. Dom äter så fort så att dom inte hinner reagera sen när dom slutar tvär slår det till och dom sitter där proppmätta.

Fugly
2012-03-26, 14:44
äta snabbt innebär ofta att man inte tuggar maten så noga vilket kan göra att kroppen inte kan ta upp näringen lika bra/mycket