handdator

Visa fullständig version : Latsdrag och sittande kabelrodd vid samma träningstillfälle


Matso
2012-03-14, 23:59
Hej alla.

Jag har en fråga som jag hoppas att några av er kan hjälpa mig med.

Lite bakgrund: jag är relativt ny på gymmet, har småtränat med hantlar hemma av och till ca ett år och har skaffat kort på 24/7 för en månad sedan ungefär och det känns bra, riktigt bra faktiskt.

Mitt träningsschema har jag hämtat från boken, "Styrketräning - den stora steg för steg guiden till en stark och vältränad kropp." Och man rekommenderar att man följer de schema de har angivit där i 8 veckor. Jag har funderat lite på vad jag skall göra när mina 8 veckor snart är slut och har bestämt mig för nästa schema i boken. Detta anges vara ett program för bodybuilding (mitt nuvarande hamnar i kategorin "Body sculpting"). Detta kommer att omfatta bänkpress, sittande kabelrodd, axelpress, latsdrag, benpress och vadpress, kabelcurl samt tricepspushdown.

Nu till min fråga: Både kabelrodden och latsdragen tränar ju i huvudsak samma muskel (latissimus dorsi) även om latsdragen även påverkar en del andra muskler. Men hur är det tänkt här? Som jag ser det blir det ju dubbelt så mycket träning för just den muskeln jämfört med de andra musklerna som tränas under samma pass. Vad är vitsen med det? Blir det inte för mycket av det goda s a s?

Tacksam för svar och kommentarer.

/Matso

stromming
2012-03-15, 00:07
Tanken är att latsdrag ska ta mer på latsen, och kabelrodden mer på romboiderna och trapezius (allt på ryggen som inte är lats(nej inte allt så klart, om man ska vara petig (parentes i parentes i parentes))).

Spartansk
2012-03-15, 00:18
Latsen är inte de enda musklerna som får träning i mer än en övning in det där schemat: Bänkpress och axelpress tränar också nästan samma muskler; lite förenklat så tränar axelpressen samma muskler som bänkpressen, minus bröstmusklerna. En av de musklerna är triceps, som sedan får ännu mer träning i tricepspushdown.

Och kabelcurl tränar biceps, som även får träning i latsdragen och kabelrodden.

Hade jag varit du hade jag kört på med schemat som finns i boken, precis som det är - om det känns bra, givetvis! Om jag hade köpt en träningsbok så hade jag litat på att författaren visste vad han gjorde när han satte ihop schemat.

Matso
2012-03-15, 00:19
@Strömming: Okej, tack så mycket Strömming, då fattar jag... Intrycket jag får av bilderna i boken (tecknade bilder med den tränade musklen i rött samt sekundärt tränade muskler i ljusare rött) är att övningarna avser samma muskel... Skönt att man kan fråga!

Paranteser är grymma!


@Spartansk: Tack för inputen, det blir lite klarare... Vad gäller schemana i boken litar jag på dem självklart (och eftersom jag är helt grön har jag inte så mycket annat val) men den är ibland lite otydlig med hur saker och ting hänger ihop och jag är en nyfiken person.

Arne Persson
2012-03-15, 00:19
Övningarna kompletterar varandra väl samt passar utmärkt att supersetta.