handdator

Visa fullständig version : Nu var det min tur att få besök av snuten..


muddler
2012-03-14, 23:43
Jahopp nu var det min tur att få besök av snuten, dock på ett jävligt udda sätt. Jag hade varit och handlat och skulle in i min port som vanligt bara när jag ser tre dårar i mössor och luvor börja gå mot mig, civilklädda då såklart.

Jag bor i ett rätt kasst område så jag har bra reflexer, såg att de följde efter mig i trappan upp, så jag älgar och hinner precis få igen min dörr innan de börjar rycka iden, de säger fortfarande inte att de är poliser.

Jag blir ju fan livrädd och ringer alla jag känner och plockar fram en kniv, så ser jag nått metalliskt stickas in i brevinkastet som ser ut som pipan på en pistol så jag tänker fuck de tänker skjuta mig genom brevinkastet. ( senare så såg jag att det var toppen på en fjäderbatong men wtf)

De skrek efter ett tag att de var snutar och att de skulle slå in dörren men den valsen har man ju hört förr, så jag öppnade inte ändå.
Så jag tänker helvete jag måste fly, har ju ett rep jag fäst i balkongräcket så var på väg ut dit när morsan ringde och sa att det faktiskt var snuten, de skulle tydligen prata med just mig också sa de på 112. D

Så då öppnade jag ju, men det enda dom gjorde var att ta leg och sen dra. Vad i helvete liksom. Jag är fan helt förstörd.

Jävligt udda sätt att bete sig på tycker jag när de inte ens ville förhöra mig om nånting.



Sorry för kass text men jag måste få skriva av mig lite.

Snobbe
2012-03-14, 23:51
Ok o vad ville dom? Låter rätt sjukt att dom inte säger det innan eller iaf visar ID.

Fordon
2012-03-14, 23:53
Varför ringde du inte 112 från början?

Gabriel174
2012-03-14, 23:58
Inte lika skumt som för dig, men var påväg hem för ett par veckor sedan och hade luva och musik på högsta volym. Gick lite "ihopkuvad" pga kylan och hörde inget pga musiken. En 50-60 meter från centrum känner jag en hand som hårt tar tag i min axel. Vadfan nudå tänkte jag och höll nästan reflexartat att slå till honom för att jag var så jävla ställd. Han visade dock sitt ID ganska snabbt, och det gjorde hans kollega med. Efter ett par frågor fickbjag dra vidare. Din berättelse var dock bara absurd, fick du ingen förklaring?

muddler
2012-03-15, 00:01
Ok o vad ville dom? Låter rätt sjukt att dom inte säger det innan eller iaf visar ID.

Tyckte jag med, har fortfarande ingen aning om varför de ville ha tag i mig.

Varför ringde du inte 112 från början?

Hehe jag hade fan panik, hade bara sinnesnärvarö nog att slå i senaste uppringda nummer har precis fått ny telefon så kan det inte så bra, men givetvis så sa jag till första bästa jag fick tag i att ringa polisen. Jag stod ju och höll i dörrhandtaget krampaktigt med den andra handen också.



Gabriel Nej ingen förklaring.

gratefuldead
2012-03-15, 00:07
Fyfan vad sjukt. Vilket uselt bemötande polisen gjorde, vad fan liksom, vad tror man? Hade jag varit dig hade jag gjort samma som dig, trott att någon ville slå ihjäl en.

Herregud, fyfan. Fattar om du är skraj.

Grotesk
2012-03-15, 00:08
Det låter som hämtat ur en actionfilm.

Fick du lämna pisseprov eller något?

Mantus
2012-03-15, 00:13
Varför ringde du inte 112 från början?

Jag håller med Muddler i frågan. Jag hade också tagit balkongvägen i värsta fall och sedan ringt polisen när jag var i säkerhet. Vissa lägenhetsdörrar verkar vara gjorda av papper så att ringa polisen medan ett par tre personer gör sig redo att sparka in dörren känns väldigt, väldigt dumt.

Fordon
2012-03-15, 00:15
Jag håller med Muddler i frågan. Jag hade också tagit balkongvägen i värsta fall och sedan ringt polisen när jag var i säkerhet. Vissa lägenhetsdörrar verkar vara gjorda av papper så att ringa polisen medan ett par tre personer gör sig redo att sparka in dörren känns väldigt, väldigt dumt.

grejen var ju att han ringde massa vänner och morsan istället.

EkarN
2012-03-15, 00:17
Skicka in den här historien till Leif GW så kan han ranta lite om dåliga poliser:D

muddler
2012-03-15, 00:20
Det låter som hämtat ur en actionfilm.

Fick du lämna pisseprov eller något?

Nej nej de ville inte ens titta in i min lägenhet...det enda de gjorde var att ta leg och dra.

Jag är fan fortfarande inte säker på att de var snutar :D


Ekarn hahaha tanken slog mig faktiskt, är ett stort fan av "veckans brott"


Fordon man tänker ju inte direkt klart i de läget, det enda jag visste var att jag måste ringa nån

Grotesk
2012-03-15, 00:21
Nej nej de ville inte ens titta in i min lägenhet...det enda de gjorde var att ta leg och dra.

Jag är fan fortfarande inte säker på att de var snutar :D


Du var troligen misstänkt för dopingbruk men när de såg dig så ångrade de sig då du ser så räkig ut.. :naughty:

Fordon
2012-03-15, 00:21
Muddler, nej det är klart. Mitt andra svar var endast till Mantus. Ditt svar jag fick första gången räckte gott och väl :)

Snobbe
2012-03-15, 00:28
Känns ändå rätt skönt o ha säkerhetsdörr, känns som de ska krävas en del även för 3 pers för att få bort den.

muddler
2012-03-15, 00:29
Muddler, nej det är klart. Mitt andra svar var endast till Mantus. Ditt svar jag fick första gången räckte gott och väl :)

Gott :)

Känns ändå rätt skönt o ha säkerhetsdörr, känns som de ska krävas en del även för 3 pers för att få bort den.

Ja jag börjar ju tänka i de banorna nu, min dörr är jävligt bräcklig. De hade kunnat komma igenom den om de velat.

Dav0d
2012-03-15, 00:30
Men är det verkligen svårt och förstå vad de ville? Uppenbarligen hade de någon misstänkt i området och du hade kanske några liknande drag som den människan. De ville veta om du var personen de sökte, upptäckte att det var fel person och gick vidare. Mycket möjligt att de inte ville sprida rykten om att de letade efter någon speciell så därför sa de inget om deras "uppdrag".

Mantus
2012-03-15, 00:31
grejen var ju att han ringde massa vänner och morsan istället.

Ahh, läste slarvigt. Nu såg jag.

Muddler: Du får pluspoäng för repet på balkongen. Jag tänkte flera gånger skaffa ett själv när jag hade lägenhet med balkong. Nu bor jag så pass nära marken att jag kan hoppa utan att skada mig.:D

muddler
2012-03-15, 00:36
Men är det verkligen svårt och förstå vad de ville? Uppenbarligen hade de någon misstänkt i området och du hade kanske några liknande drag som den människan. De ville veta om du var personen de sökte, upptäckte att det var fel person och gick vidare. Mycket möjligt att de inte ville sprida rykten om att de letade efter någon speciell så därför sa de inget om deras "uppdrag".

Du kan mycket väl ha rätt, grejen är att jag har en granne precis dörr i dörr som det ringer på jävligt shady och stressade typer hela tiden hos. Både jag och mina grannar misstänker att han dealar. Kan ju faktiskt vara så att de var ute efter honom.

Ahh, läste slarvigt. Nu såg jag.

Muddler: Du får pluspoäng för repet på balkongen. Jag tänkte flera gånger skaffa ett själv när jag hade lägenhet med balkong. Nu bor jag så pass nära marken att jag kan hoppa utan att skada mig.:D

Tack, folk må garva åt det tilltaget men det är välgrundat och blir det tex. en brand och jag överlever pga. repet tror jag skratten fastnar i halsen på folk.

Det brann faktiskt i huset tvärs över för några somrar sen, jag bor på högsta våningen och det där repet kan vara helt ovärderligt i ett sånt läge.

More ropes to the people :D

noob76
2012-03-15, 00:36
Du borde kontakta media, det låter helt bizarrt att de började veva med en batong in genom ditt brevinkast.

Obehagligt.

muddler
2012-03-15, 00:38
Du borde kontakta media, det låter helt bizarrt att de började veva med en batong in genom ditt brevinkast.

Obehagligt.

Har faktiskt gjort en insändare till "veckans brott" får se om de tar upp det. De håller ju på och granskar polisen i allmänhet nu.

noob76
2012-03-15, 00:42
Har faktiskt gjort en insändare till "veckans brott" får se om de tar upp det. De håller ju på och granskar polisen i allmänhet nu.

Väldigt bra att du orkar engagera dig. !

Vanligt folk behöver få se vad polisen gör och hur de väljer att arbeta, det är jätteviktigt !

Den enda gången vi vanliga människor annars kommer i kontakt med polisen är ju när de börjar skjuta skarpt mitt inne i städer, eller när man blir misshandlad som demonstrant, eller stoppat med blåljus för att man kört 5kmh för fort på en tom 90-väg en sommarkväll - och det är ju inte bra att vi vanliga medborgare har denna bild av polisen när det finns en så mycket mer mångfacetterad bild. ;)

Näe men ärligt, fy fan vad obehagligt ! De kunde väll presenterat sig och närmat sig dig EN person i taget ? Det är väll bara extremt våldsamma , tidigare kända, personer de misstänker vara beväpnade som de bör ofreda på så vis de gjorde med dig ?

muddler
2012-03-15, 00:46
Väldigt bra att du orkar engagera dig. !

Vanligt folk behöver få se vad polisen gör och hur de väljer att arbeta, det är jätteviktigt !

Den enda gången vi vanliga människor annars kommer i kontakt med polisen är ju när de börjar skjuta skarpt mitt inne i städer, eller när man blir misshandlad som demonstrant, eller stoppat med blåljus för att man kört 5kmh för fort på en tom 90-väg en sommarkväll - och det är ju inte bra att vi vanliga medborgare har denna bild av polisen när det finns en så mycket mer mångfacetterad bild. ;)

Näe men ärligt, fy fan vad obehagligt ! De kunde väll presenterat sig och närmat sig dig EN person i taget ? Det är väll bara extremt våldsamma , tidigare kända, personer de misstänker vara beväpnade som de bör ofreda på så vis de gjorde med dig ?

Det var sjukt obehagligt alltså och jag har ju lite anlag för ångest så det här var en pärs. Trodde faktiskt att mina dar var räknade och att det vore trist om det slutade såhär *gah!*

Jamen jag känner att jag vill göra vad jag kan, har alltid haft svårt att "ta" orättvisor så jag vill gå till botten med detta så långt jag kan.

Jens.Andersson
2012-03-15, 01:04
Identifierade de sig som poliser? Låter mystiskt att de skulle sticka ner en fjäderbatong genom
brevinkastet, varför skulle en polis göra det?

Dav0d
2012-03-15, 01:07
Identifierade de sig som poliser? Låter mystiskt att de skulle sticka ner en fjäderbatong genom
brevinkastet, varför skulle en polis göra det?

Bra fråga, men då han ringde 112 och de bekräftade att de var poliser.. Ja.. Finns nog säkert många saker då man undrar "Varför gjorde de så för?!"

stolpskott
2012-03-15, 01:10
Muddler: Tänk om repet börjar brinna medans du klättrar för att undkomma branden. There's some dödsångest for you.

Manta
2012-03-15, 01:14
Betyder inte ett rep som tar dig ner att andra kan komma upp?

stolpskott
2012-03-15, 01:17
Betyder inte ett rep som tar dig ner att andra kan komma upp?

Det där kan ju till och med jag svara på; det ligger väl rullat på balkonggolvet, med ena änden ständigt fastknuten i räcket så det bara är att slänga över skiten vid behov. Hoppas jag.

Annars känns det lite korkat.

Manta
2012-03-15, 01:20
Det där kan ju till och med jag svara på; det ligger väl rullat på balkonggolvet, med ena änden ständigt fastknuten i räcket så det bara är att slänga över skiten vid behov. Hoppas jag.

Annars känns det lite korkat.

Haha. Varför tänkte jag inte på det? Brain fart.

muddler
2012-03-15, 01:20
Betyder inte ett rep som tar dig ner att andra kan komma upp?

http://farm5.staticflickr.com/4061/4669812732_5407c2534c_z.jpg
[/QUOTE]

Spartansk
2012-03-15, 01:28
Muddler: Tänk om repet börjar brinna medans du klättrar för att undkomma branden. There's some dödsångest for you.

Då har han förhoppningsvis hunnit klättra ner en bit så att det blir bättre än att bara hoppa från balkongen, i alla fall.

Doctor Snuggles
2012-03-15, 02:08
Identifierade de sig som poliser? Låter mystiskt att de skulle sticka ner en fjäderbatong genom
brevinkastet, varför skulle en polis göra det?

De kan ju knappast sticka ner sin penis därigenom.

Kål
2012-03-15, 02:23
Detta låter ju helt förjävligt. Låter ju som gestapofasoner. Bra agerat av dig att inte öppna dörren innan du var (någorlunda) säker på att det var snutar.

Civilpoliser är inte att leka med kan jag tala om. Jag är inte en sådan som bräker "ACAB, FTP" och liknande men jag har sett en trend bland de som bestämmer sig för att bli civilpoliser. De har ofta en sjukt stöddig attityd och förväntar sig att man ska vara helt lugn när de kommer och mosar upp en mot en vägg helt utan förvarning.

Jag och två vänner stod och väntade på tunnelbanan för ungefär ett år sedan. Vi håller på och skämtar fram och tillbaka och slår varandra lite på axlarna och knuffas. Den som däremot inte förstod att det var på lek har ingen som helst social kompetens och borde inte få vara polis. Jag pratar om så hårda slag att min lillasyster också hade skrattat åt det.

Bakifrån nyper en av de tag i nacken på mig och jag vrider mig bort. Jag har brottats länge och fångar honom i en typ av stående halvnelson och han börjar skrika för att han får ont. Hans kollega får blodvittring och klipper till mig i skallen (!!!) med sin batong samtidigt som han ropar polis.

Det svartnar ju för min del och jag åker i backen. Blev en hel del dividerande fram och tillbaka och inte mindre än fjorton poliser var på plats för att se att allt gick rätt och riktigt.

Jag klarade mig undan med en hjärnskakning. Hade den här polisen bara ställt sig framför mig, visat sin bricka och sagt att han ville visitera mig hade jag muttrat och gnällt men ingen hade kommit till skada.

Civilpoliserna är till större delen riktiga avskum.

Dav0d
2012-03-15, 02:44
Lite av det du säger kanske stämmer. För de flesta kräk av poliserna jag sett har varit civilpoliser.

exor
2012-03-15, 06:41
Polisen är inte min bästa vän. Har jämt otur tycker jag. Skönt att det ändå var poliser för din del men så ska dom inte agera.

ARMSTARK
2012-03-15, 08:02
Jag hade inte öppnat, hade ringt snuten och sagt det genom brevlådan. Om det är så att man har en granne som är dealare som TS misstänker, så är det inte omöjligt att det inte alls var snuten utan några som var där för att avrätta snubben. Kollade leg på TS för att kolla om det var han. *spy*

Kwon
2012-03-15, 08:08
Jahopp nu var det min tur att få besök av snuten, dock på ett jävligt udda sätt. Jag hade varit och handlat och skulle in i min port som vanligt bara när jag ser tre dårar i mössor och luvor börja gå mot mig, civilklädda då såklart.

Jag bor i ett rätt kasst område så jag har bra reflexer, såg att de följde efter mig i trappan upp, så jag älgar och hinner precis få igen min dörr innan de börjar rycka iden, de säger fortfarande inte att de är poliser.

Jag blir ju fan livrädd och ringer alla jag känner och plockar fram en kniv, så ser jag nått metalliskt stickas in i brevinkastet som ser ut som pipan på en pistol så jag tänker fuck de tänker skjuta mig genom brevinkastet. ( senare så såg jag att det var toppen på en fjäderbatong men wtf)

De skrek efter ett tag att de var snutar och att de skulle slå in dörren men den valsen har man ju hört förr, så jag öppnade inte ändå.
Så jag tänker helvete jag måste fly, har ju ett rep jag fäst i balkongräcket så var på väg ut dit när morsan ringde och sa att det faktiskt var snuten, de skulle tydligen prata med just mig också sa de på 112. D

Så då öppnade jag ju, men det enda dom gjorde var att ta leg och sen dra. Vad i helvete liksom. Jag är fan helt förstörd.

Jävligt udda sätt att bete sig på tycker jag när de inte ens ville förhöra mig om nånting.



Sorry för kass text men jag måste få skriva av mig lite.

Mkt skumt beteende av dom! Låter nästan som att de var snubbar som skulle skada ngn och ute efter någon speciell.

Hur känns det idag Muddan?

Yip_man
2012-03-15, 08:12
Du träna inte med större hantel än 32kg innan på gymmet va?

filmjölk
2012-03-15, 09:42
Förmodligen är du nog till utseendet lik någon som de väldigt gärna vill ha tag i. Misstag helt enkelt.

egge
2012-03-15, 09:52
Hade jag haft ett rep på balkongen så hade jag garanterat testat klättra ner någon gång på fyllan. :D

OnT: Om 112 sa att de skulle prata med just dig så känns det ju som de hade ett viktigare ärende än att bara kolla leg.
Hade 3 personer med luvtröjor jagat mig in i min lägehet hade jag bajsat på mig av rädsla. Tycker du agerade helt utomordentligt.

Gober
2012-03-15, 09:57
OnT: Om 112 sa att de skulle prata med just dig så känns det ju som de hade ett viktigare ärende än att bara kolla leg.
Hade 3 personer med luvtröjor jagat mig in i min lägehet hade jag bajsat på mig av rädsla. Tycker du agerade helt utomordentligt.

Låter ju väldigt märkligt att 112 säger att man vill prata med TS, när då polisen (om det nu var polis) kommer så tittar dom på ID och ser att det är TS, som 112 menar att dom ju faktiskt ville tala med så går dom bara?

Detta går ju inte ihop riktigt.

Borde väl gå att ringa polisen och fråga vad det var frågan om, man vill ju gärna veta om det är maffian eller polisen som knabbar på dörren och om det är polisen vill man kanske veta om det bara var ett misstag.

MathiasF
2012-03-15, 10:04
Detta låter ju helt förjävligt. Låter ju som gestapofasoner. Bra agerat av dig att inte öppna dörren innan du var (någorlunda) säker på att det var snutar.

Civilpoliser är inte att leka med kan jag tala om. Jag är inte en sådan som bräker "ACAB, FTP" och liknande men jag har sett en trend bland de som bestämmer sig för att bli civilpoliser. De har ofta en sjukt stöddig attityd och förväntar sig att man ska vara helt lugn när de kommer och mosar upp en mot en vägg helt utan förvarning.

Jag och två vänner stod och väntade på tunnelbanan för ungefär ett år sedan. Vi håller på och skämtar fram och tillbaka och slår varandra lite på axlarna och knuffas. Den som däremot inte förstod att det var på lek har ingen som helst social kompetens och borde inte få vara polis. Jag pratar om så hårda slag att min lillasyster också hade skrattat åt det.

Bakifrån nyper en av de tag i nacken på mig och jag vrider mig bort. Jag har brottats länge och fångar honom i en typ av stående halvnelson och han börjar skrika för att han får ont. Hans kollega får blodvittring och klipper till mig i skallen (!!!) med sin batong samtidigt som han ropar polis.

Det svartnar ju för min del och jag åker i backen. Blev en hel del dividerande fram och tillbaka och inte mindre än fjorton poliser var på plats för att se att allt gick rätt och riktigt.

Jag klarade mig undan med en hjärnskakning. Hade den här polisen bara ställt sig framför mig, visat sin bricka och sagt att han ville visitera mig hade jag muttrat och gnällt men ingen hade kommit till skada.

Civilpoliserna är till större delen riktiga avskum.

För ett gäng år sen när jag var i tonåren/tidig 20 årsålder gick vi ett gäng från förfest en sommarkväll över en bro när vi möter en silvrig v40 som stannar, ut hoppar två stöddiga, dryga jävlar som börjar ställa massa frågor de inte har med att göra.
Jag frågade ungefär vafan han ville, bara för att ge igen attityden, de blir märkbart sura. Jag anade att de var poliser och bad direkt även om att få se legitimation,
vilket de visade på begäran och då var jag givetvis villig att svara på deras frågor.

Men det hade mycket väl kunnat gå till som så att det hade slutat i slagsmål, jag kände på dom att konflikter var exakt vad de var ute efter, de ville enbart vara dryga och sätta folk på plats.
Jag fick alltså känslan av att om jag inte hade bett om legitimation så hade det aldrig framkommit att de var poliser.

Hur som helst kom det fram att någon ungjävel kastat sten från bron på bilar... precis som om vi, ett gäng i övre tonåren blandat killar och tjejer skulle ha stått och gjort det.

shadowfire
2012-03-15, 10:09
Lite kul, jag har en bekant som jobbar inom polisen och de var ute och letade efterlysta personer igår. Din story var ruskigt lik den jag fick berättad till mig, fast där stack förövaren balkongvägen innan polisen fick tillstånd av att gå in i lägenheten. Han var misstänkt för vapenbrott mm.

Om du har rent mjöl i påsen så kanske du var lik någon och om de misstänkte att du var en av dem som var efterlysta och du dessutom började älga på in i lägenheten, så uppvisade du också ett avvikande beteende. Om du sedan vägrade öppna dörren så stärkte det säkert polisens tro om att du var den efterlyste, vilket du sedan visade att du inte var genom att legitimera dig.

Arf Pingvin
2012-03-15, 10:11
Du kan mycket väl ha rätt, grejen är att jag har en granne precis dörr i dörr som det ringer på jävligt shady och stressade typer hela tiden hos. Både jag och mina grannar misstänker att han dealar. Kan ju faktiskt vara så att de var ute efter honom.

Mysterium löst. Om polisen håller koll på området (om det nu bor en misstänkt langare) borde väl kännas bra såhär i efterhand. De ser säkert vem som bor i trappuppgången och när de sett att du är du... inga bekymmer.

Lustigt vilken attityd många verkar ha gentemot polisen här. Är ni knarkare/preppare då ska ni fan trakasseras. Annars lovar jag att polisen skiter fullständigt i vad ni gör.

Sniggel
2012-03-15, 10:15
Avvikande beteende att vilja undvika 3 stalkers? :D

Manta
2012-03-15, 10:17
Fast 112 sa ju att de ville prata med just honom, så den förklaringen håller ju inte.

Mago
2012-03-15, 10:17
Lite kul, jag har en bekant som jobbar inom polisen och de var ute och letade efterlysta personer igår. Din story var ruskigt lik den jag fick berättad till mig, fast där stack förövaren balkongvägen innan polisen fick tillstånd av att gå in i lägenheten. Han var misstänkt för vapenbrott mm.

Om du har rent mjöl i påsen så kanske du var lik någon och om de misstänkte att du var en av dem som var efterlysta och du dessutom började älga på in i lägenheten, så uppvisade du också ett avvikande beteende. Om du sedan vägrade öppna dörren så stärkte det säkert polisens tro om att du var den efterlyste, vilket du sedan visade att du inte var genom att legitimera dig.

Situationen kan ju förklaras, men man får ju vara en ganska stor kissballong om man inte har vett att be om någon slags ursäkt efter man upptäckt att man gett sig på fel person.

Mago
2012-03-15, 10:19
Fast 112 sa ju att de ville prata med just honom, så den förklaringen håller ju inte.

De visste kanske bara att det befann sig tre civilklädda poliser i området som letade efter en misstänkt.

z_bumbi
2012-03-15, 10:23
Om du har rent mjöl i påsen så kanske du var lik någon och om de misstänkte att du var en av dem som var efterlysta och du dessutom började älga på in i lägenheten, så uppvisade du också ett avvikande beteende. Om du sedan vägrade öppna dörren så stärkte det säkert polisens tro om att du var den efterlyste, vilket du sedan visade att du inte var genom att legitimera dig.

Hade polisen bara sagt att de var polisen och visat leg i första läget så fanns det å andra sidan inte någon direkt anledning att springa och då hade det hela löst sig mycket smidigare. Det som du kallar avvikande beteende ser jag nämligen som helt normalt om man blir jagad av några som man inte vet vilka de är.

egge
2012-03-15, 10:29
Lustigt vilken attityd många verkar ha gentemot polisen här. Är ni knarkare/preppare då ska ni fan trakasseras. Annars lovar jag att polisen skiter fullständigt i vad ni gör.

Polisen i Luleå stoppade mig på stan när jag var full och anklagade mig för att ha druckit på allmän plats. Efter mycket diskuterande fram och tillbaka erkände den ena att han inte sett någonting och bara litade på sin kollega. Kollegan vägrade erkänna att han ljög men de drog utan att ge mig en bot för jag hotade med att dra det hela till rättegång. Alla poliser är inte människor som lever för att göra samhället så bra som möjligt utan vissa vill bara utöva makt. Det skulle vara väldigt konstigt om polisyrket inte lockade till sig dessa människor.

tntballe
2012-03-15, 10:37
Mysterium löst. Om polisen håller koll på området (om det nu bor en misstänkt langare) borde väl kännas bra såhär i efterhand. De ser säkert vem som bor i trappuppgången och när de sett att du är du... inga bekymmer.

Lustigt vilken attityd många verkar ha gentemot polisen här. Är ni knarkare/preppare då ska ni fan trakasseras. Annars lovar jag att polisen skiter fullständigt i vad ni gör.

Du lovar det? Dom följde efter och uppvisade ett hotfullt beteende innan dom ens förklarat vilka dom var. Sket dom fullständigt i vad en oskyldig gjorde?

BelowAverage
2012-03-15, 10:51
Ju75BmqGkv4?start=55

Dåligt agerande från poliser är inte isolerat till polisstater. Man kan ju inte räkna med att alla poliser är reko även om det är bra att utgå ifrån. Låter på vissa här som att poliser har rätt agera hur som helst.
Hoppas du får någon klarhet i det hela Muddler. Och tufft att ha rep på balkongen, jag blir sugen på att följa ditt exempel.

Lellan
2012-03-15, 10:53
OJ!

Min reaktion hade dock inte varit densamma men.. det enda jag har kvar i huvudet nu är att jag måste skaffa rep... *screwy*

Jag har brandsläckare, brandfilt, vattenflaskor i frysen, vevradio, tändstickor, varma filtar, extramobil med superbatteri som tål vatten och hårda tag, ficklampor, handvärmare, spritkök och konserver samt massa beefjerkey - och icke att förglömma - cykelhjälm.

Dvs en trygghetsknarkare. Som nu även har "långt rep" på inköpslistan.. *rolleyes*

z_bumbi
2012-03-15, 10:58
OJ!

Min reaktion hade dock inte varit densamma men.. det enda jag har kvar i huvudet nu är att jag måste skaffa rep... *screwy*

Jag har brandsläckare, brandfilt, vattenflaskor i frysen, vevradio, tändstickor, varma filtar, extramobil med superbatteri som tål vatten och hårda tag, ficklampor, handvärmare, spritkök och konserver samt massa beefjerkey - och icke att förglömma - cykelhjälm.

Dvs en trygghetsknarkare. Som nu även har "långt rep" på inköpslistan.. *rolleyes*

Det där låter som en ganska bra lista.

Arf Pingvin
2012-03-15, 11:02
Du lovar det? Dom följde efter och uppvisade ett hotfullt beteende innan dom ens förklarat vilka dom var. Sket dom fullständigt i vad en oskyldig gjorde?

Efter att de kontrollerat ID så lämnade de honom ifred, eller hur?

tntballe
2012-03-15, 11:07
Efter att de kontrollerat ID så lämnade de honom ifred, eller hur?

Är det ok att bete sig hur som helst innan dess?
Vissa tror sig ha rätt att bete sig hur som helst, och det tråkiga är att dom kommer undan med det då det knappt sker något om ett klagomål skulle framföras.

spoonchest
2012-03-15, 11:08
Lite av det du säger kanske stämmer. För de flesta kräk av poliserna jag sett har varit civilpoliser.

Civilpolis är ingen titel eller yrkesfunktion jag känner till inom den myndigheten. Lite som att vissa tror att kravallpoliser tillhör en särskild del av polisen.
Civilklädd polis är nog begreppet ni söker efter. Det är helt vanliga poliser som av nån anledning bedömt att det för det specifika arbetet fordrades låg synlighet.

young_george
2012-03-15, 11:12
Om du har rent mjöl i påsen så kanske du var lik någon och om de misstänkte att du var en av dem som var efterlysta och du dessutom började älga på in i lägenheten, så uppvisade du också ett avvikande beteende. Om du sedan vägrade öppna dörren så stärkte det säkert polisens tro om att du var den efterlyste, vilket du sedan visade att du inte var genom att legitimera dig.

Haha, ja, för att försöka undvika tre män som förföljer en och sedan inte öppna när dom bankar på dörren är ett klart avvikande beteende.

Bättre att chansa på att dom egentligen bara vill ge dig en kram och öppna dörren och ställa sig utan byxor med rumpan i vädret med en gång.

Kwon
2012-03-15, 11:17
Tre huvtröjeklädda lirare som springer efter en/jagar en?

Självklart väntar man på dom med öppna armar :confused:

Muddan reagerade bra imo, kunde ju varit vilka som helst.

Ado2000
2012-03-15, 12:02
shit asså låter som nåt ur en film, va bra att allting slutade bra iaf men jag hade gjort samma sak faktiskt, dock eftersom jag inte har nåt rep hemma och har en del till marken så hade jag tagit kökskniven ställt mig vid dörren och hoppats på det bästa :D


men hur är din syn på polisen nu då? är det oförändrat eller tar du tappat förtroende för dem ?

Stefan J
2012-03-15, 12:05
Jahopp nu var det min tur att få besök av snuten, dock på ett jävligt udda sätt. Jag hade varit och handlat och skulle in i min port som vanligt bara när jag ser tre dårar i mössor och luvor börja gå mot mig, civilklädda då såklart.

Jag bor i ett rätt kasst område så jag har bra reflexer, såg att de följde efter mig i trappan upp, så jag älgar och hinner precis få igen min dörr innan de börjar rycka iden, de säger fortfarande inte att de är poliser.

Jag blir ju fan livrädd och ringer alla jag känner och plockar fram en kniv, så ser jag nått metalliskt stickas in i brevinkastet som ser ut som pipan på en pistol så jag tänker fuck de tänker skjuta mig genom brevinkastet. ( senare så såg jag att det var toppen på en fjäderbatong men wtf)

De skrek efter ett tag att de var snutar och att de skulle slå in dörren men den valsen har man ju hört förr, så jag öppnade inte ändå.
Så jag tänker helvete jag måste fly, har ju ett rep jag fäst i balkongräcket så var på väg ut dit när morsan ringde och sa att det faktiskt var snuten, de skulle tydligen prata med just mig också sa de på 112. D

Så då öppnade jag ju, men det enda dom gjorde var att ta leg och sen dra. Vad i helvete liksom. Jag är fan helt förstörd.

Jävligt udda sätt att bete sig på tycker jag när de inte ens ville förhöra mig om nånting.



Sorry för kass text men jag måste få skriva av mig lite.

Detta är genialt, du lever ju som en agent, redo för varje situation! Beväpnade män, en brand, ja vad som helst. Jag ska köpa ett rep!

shadowfire
2012-03-15, 12:35
Situationen kan ju förklaras, men man får ju vara en ganska stor kissballong om man inte har vett att be om någon slags ursäkt efter man upptäckt att man gett sig på fel person.

Håller med, de borde ha förklarat och bett om ursäkt isf.

Hade polisen bara sagt att de var polisen och visat leg i första läget så fanns det å andra sidan inte någon direkt anledning att springa och då hade det hela löst sig mycket smidigare. Det som du kallar avvikande beteende ser jag nämligen som helt normalt om man blir jagad av några som man inte vet vilka de är.

Fast det är svårt utifrån TS beskrivning att se situationen. Du skriver "jagad" och det var väl inte direkt så jag tolkade TS story. Om TS börjar springa och tre män börjar rusa efter, så är det väl lite annorlunda mot för om tre män söker kontakt eller rentav bara promenerar på avstånd efter. Det framgår inte heller om de ropade eller sade något på väg mot TS, eller hur långt ifrån de befann sig, om det var mörkt eller dagsljus osv, om de såg skumma ut eller något. Utifrån TS beskrivning så framgår det ju inte vad som hänt om TS stått kvar när männen gick emot honom. Då kanske de hade presenterat sig och legitimerat sig och allt hade bara mynnat ut i en vanlig dialog?

snej
2012-03-15, 12:36
OJ!

Min reaktion hade dock inte varit densamma men.. det enda jag har kvar i huvudet nu är att jag måste skaffa rep... *screwy*

Jag har brandsläckare, brandfilt, vattenflaskor i frysen, vevradio, tändstickor, varma filtar, extramobil med superbatteri som tål vatten och hårda tag, ficklampor, handvärmare, spritkök och konserver samt massa beefjerkey - och icke att förglömma - cykelhjälm.

Dvs en trygghetsknarkare. Som nu även har "långt rep" på inköpslistan.. *rolleyes*

Inget kärnvapenkrigsutrymme? Det var dåligt.

shadowfire
2012-03-15, 12:38
Inget kärnvapenkrigsutrymme? Det var dåligt.
iz coming!

http://www.klarsikt.humancreations.se/image.axd?picture=2009%2F4%2Fmaya.jpg

young_george
2012-03-15, 12:49
Fast det är svårt utifrån TS beskrivning att se situationen. Du skriver "jagad" och det var väl inte direkt så jag tolkade TS story. Om TS börjar springa och tre män börjar rusa efter, så är det väl lite annorlunda mot för om tre män söker kontakt eller rentav bara promenerar på avstånd efter. Det framgår inte heller om de ropade eller sade något på väg mot TS, eller hur långt ifrån de befann sig, om det var mörkt eller dagsljus osv, om de såg skumma ut eller något. Utifrån TS beskrivning så framgår det ju inte vad som hänt om TS stått kvar när männen gick emot honom. Då kanske de hade presenterat sig och legitimerat sig och allt hade bara mynnat ut i en vanlig dialog?

Nej, om tre män i mössor och luvor förföljer dig på lagom avstånd i ett risigt område så ska man såklart chansa. Det kan ju vara snälla poliser eller någon från postkodslotteriet. Särskilt när dom följer efter upp i trapphuset.

Leifie
2012-03-15, 13:10
Antagligen ville poliserna provocera fram brott.

Yes
2012-03-15, 13:12
OJ!

Min reaktion hade dock inte varit densamma men.. det enda jag har kvar i huvudet nu är att jag måste skaffa rep... *screwy*

Jag har brandsläckare, brandfilt, vattenflaskor i frysen, vevradio, tändstickor, varma filtar, extramobil med superbatteri som tål vatten och hårda tag, ficklampor, handvärmare, spritkök och konserver samt massa beefjerkey - och icke att förglömma - cykelhjälm.

Dvs en trygghetsknarkare. Som nu även har "långt rep" på inköpslistan.. *rolleyes*
Köp ett svärd så är du redo för en zombie-invasion.

Arf Pingvin
2012-03-15, 13:15
Antagligen ville poliserna provocera fram brott.

Gå mot röd gubbe eller vad? Ta på dig foliehatten. Så vi vet vilka ni är.

muddler
2012-03-15, 13:40
Till er som inte fattar varför jag valde att distansera mig snabbt från dom: folk är inte bara sunshine and rainbows där jag bor. Vimlar av knarkare och psykfall här.

De sköt ihjäl en snubbe en bit från mig för ett tag sen bara för att nämna en sak. Ser polisen (uniformerad då *rolleyes* ) nästan dagligen i nått ärende.

Det var ren överlevnadsinstinkt.

Kwon
2012-03-15, 13:45
Jag förstår dig godt och väl Muddie, och hade nog reagerat likadant i liknande situation.

Skuggan hade nog svårt att förstår din reaktion iochmed att han är van vid ett så angenämt bostadsområde.

Varje situation är speciell och du reagerade snabbt efter dina upplevelser och erfarenheter.

shadowfire
2012-03-15, 14:01
Skuggan hade nog svårt att förstår din reaktion iochmed att han är van vid ett så angenämt bostadsområde.

Har bott i ett par riktigt risiga områden i landets städer, men jag har aldrig hamnat i en sådan flyktsituation. Däremot har man kanske låtit bli vissa passager mörka fredagskvällar osv. Det låter jättetråkigt att få ha en sådan reflexmässig beredskap som mudde beskriver.

Det skulle ha varit otroligt intressant att hört polismännens sida av historian. "Vi ropade Polis och då började han plötsligt springa" eller "det såg ut som om han slängde något i buskaget innan han flydde" eller vad som, så man fått en bild av hur de uppfattade situationen. Det låter onekligen som en väldigt märklig händelse oavsett.

ChuckTesta
2012-03-15, 14:08
Håller med, de borde ha förklarat och bett om ursäkt isf.

Skulle svensk polis be om ursäkt? :laugh:

Sveriges poliskår är ett jävla skämt.

shadowfire
2012-03-15, 14:12
Skulle svensk polis be om ursäkt? :laugh:

Sveriges poliskår är ett jävla skämt.

Prova gärna att generalisera mer ;)
Jag känner flertalet som jobbar inom poliskåren som föregår med gott exempel och varken beter sig som svin eller saknar empati osv. Gör de något fel så står de för det också. Sedan precis som inom alla yrken så finns det rötägg också.

En sak jag reagerade på för övrigt var att TS skrev "snuten" i trådtiteln. Jag vet inte om det bara är jag, men i min värld så signalerar det inget vidare bra förhållningssätt till ordningsmakten.

Pudzianovski
2012-03-15, 14:26
Prova gärna att generalisera mer ;)
Jag känner flertalet som jobbar inom poliskåren som föregår med gott exempel och varken beter sig som svin eller saknar empati osv. Gör de något fel så står de för det också. Sedan precis som inom alla yrken så finns det rötägg också.


Hur vet du det? Följer du med dem på arbetet?

Tricklew
2012-03-15, 14:33
Hur vet du det? Följer du med dem på arbetet?

Alla mina bekanta är uteslutande bra folk. ;)


Gesendet unter Verwendung meines iPhone.

Silencer
2012-03-15, 14:36
JO anmäl.

shadowfire
2012-03-15, 14:37
Hur vet du det? Följer du med dem på arbetet?

Du vet precis som jag att man inte kan med säkerhet veta om man inte följer en person hack i häl. Det man får förlita sig på är personens underliggande värderingar och resonemang kring olika situationer. Bland annat så har flera av mina bekanta kritiserat andra polisers agerande och visat både empatisk förmåga och sunt förnuft.

shadowfire
2012-03-15, 14:38
Alla mina bekanta är uteslutande bra folk. ;)


Precis, tur att de inte är lärare, studenter, styrkelyftare eller läkare och sådant löst folk ;)

Kwon
2012-03-15, 14:43
Prova gärna att generalisera mer ;)
Jag känner flertalet som jobbar inom poliskåren som föregår med gott exempel och varken beter sig som svin eller saknar empati osv.

Dom är dock människor precis som oss allihopa. :)

Jag har en hel del vänner som arbetar inom polisen och låt mig säga att det är alltid dom som beter sig värst när vi är ute och festar. :D

Vem var det som vandaliserade toan (förstörde både toaletten och handfatet, keramik över hela golvet)på Golden Hits? Jo det var X.

Vem var det som hotade random lirare på kryssningbåten Cinderellas dansgolv med att skjuta honom och började starta bråk vilket tvingade oss att bära bort honom från diskoteket? Jo det var Y.

They still in the Police at this date!

filmjölk
2012-03-15, 14:45
Troligen ja, men jag ifrågasätter fortfarande deras agerande.



Jo absolut, riktigt dåligt agerande. Men tänk dig såhär att du själv är polis, sedan får du syn på någon ytterst farlig mördarpedofilknarklangare du har spanat efter i veckor. Den här personen märker att du har sett honom och skyndar in i en trappuppgång och försvinner in i en lägenhet. Adrenalinet pumpar, vad gör han därinne? beväpnar sig? kommer han fly från balkongen?

När du till sist får tag i personen blir du tveksam, han ser inte sig lik ut, du ber om leg och sedan inser du att personen du har stalkat och kartlagt hela veckan är fel person. En helt vanlig, och nu skrämd kille.

Ett "Ursäkta! Fel person!" gör varken till eller från, dessutom är du adrenalinfylld, missnöjd och hatar dig själv för att du är inkompetent och har slösat bort en hel vecka.

shadowfire
2012-03-15, 14:50
Dom är dock människor precis som oss allihopa. :)

Jag har en hel del vänner som arbetar inom polisen och låt mig säga att det är alltid dom som beter sig värst när vi är ute och festar. :D

Vem var det som vandaliserade toan (förstörde både toaletten och handfatet, keramik över hela golvet)på Golden Hits? Jo det var X.

Vem var det som hotade random lirare på kryssningbåten Cinderellas dansgolv med att skjuta honom och började starta bråk vilket tvingade oss att bära bort honom från diskoteket? Jo det var Y.

They still in the Police at this date!

Jo fast du kan ju inte säga att hela poliskåren och alla poliser är skit baserat på det där? Rötägg finns det ju överallt, oavsett yrke. Jag tycker det där låter som tragiska personer och tråkiga fester med hot och vandalism. Håller man på med sådant så har man redan en skruvad underliggande värdering som i min värld inte rimmar med att arbeta som polis.

Det där är dock en annan diskussion (tråden om arbetsgivaren har o göra med vad man gör på sin fritid).

Arf Pingvin
2012-03-15, 14:57
JO anmäl.

Foliehatt!

Snacka om att göra en höna av en fjäder.

muddler
2012-03-15, 14:58
En sak jag reagerade på för övrigt var att TS skrev "snuten" i trådtiteln. Jag vet inte om det bara är jag, men i min värld så signalerar det inget vidare bra förhållningssätt till ordningsmakten.

Äsch då jag är bara stockholmare ;)

Jag har enbart goda erfarenheter av snuten annars så det stämmer absolut inte och jag är så långt ifrån kriminell man kan komma, det jävligaste jag har gjort är att snatta godis när jag var åtta bast.

Kwon
2012-03-15, 14:58
Jo fast du kan ju inte säga att hela poliskåren och alla poliser är skit baserat på det där?

Det är det väl ingen som har sagt i tråden heller? :)

Doctor Snuggles
2012-03-15, 14:59
Poängen är att polisen borde gallra ut de flesta av rötäggen, istället så verkar de vara överrepresenterade.

Tricklew
2012-03-15, 15:01
Jag ser inte alla poliser som skitstövlar, och jag förstår den starka kårandan som finns, men den är inte helt sund. När alla håller varandra om ryggen så sorteras aldrig rötäggen ut. Shadowfire's polare är säkert skittrevliga polare, men så länge de håller skiten om ryggen så kommer inget ändras.

Doctor Snuggles
2012-03-15, 15:04
Som Tricklew säger, känner en del poliser, och fått höra historier. Ingen polis rapporterar en annan polis, och alla vet oftast vilka rötäggen är.

ChuckTesta
2012-03-15, 15:14
Prova gärna att generalisera mer ;)
Jag känner flertalet som jobbar inom poliskåren som föregår med gott exempel och varken beter sig som svin eller saknar empati osv. Gör de något fel så står de för det också. Sedan precis som inom alla yrken så finns det rötägg också.

En sak jag reagerade på för övrigt var att TS skrev "snuten" i trådtiteln. Jag vet inte om det bara är jag, men i min värld så signalerar det inget vidare bra förhållningssätt till ordningsmakten.

Herregud så naiv du är.

Har du blivit inkastad i en piketbuss någon gång? Där inne blir man slagen av polisen. En bekant blev inplockad helt sonika och dumpad i ett "ghetto" mitt i natten (som om det är Los Angeles typ *whatever*).

Polisen arbetar dåligt och efterblivet. Har ni inte sett klippet på polisens agerande vid en hockeymatch nyligen? Helt sinnessjukt hur dom håller på.
Häxjakten på steroider och cannabis visar också hur jävla idiotiskt svensk polis arbetar.

WHITEFOLKS
2012-03-15, 15:24
Jag hoppas att det inte var en fjäderbatong btw, vore konstigt om poliserna gick runt med sådana :D

shadowfire
2012-03-15, 15:35
Herregud så naiv du är.

Har du blivit inkastad i en piketbuss någon gång? Där inne blir man slagen av polisen. En bekant blev inplockad helt sonika och dumpad i ett "ghetto" mitt i natten (som om det är Los Angeles typ *whatever*).

Polisen arbetar dåligt och efterblivet. Har ni inte sett klippet på polisens agerande vid en hockeymatch nyligen? Helt sinnessjukt hur dom håller på.
Häxjakten på steroider och cannabis visar också hur jävla idiotiskt svensk polis arbetar.

ha ha, börjar bli lite offtopic nu, men jag bara älskar dessa historier med folk som bara blir kidnappade helt utan anledning och dessutom slagna av polisen trots att de varit fullständigt fromma som lamm och medgörliga, absolut inte hotfulla, drogpåverkade, provokativa osv. Märkligt hur ofta det händer också, nästan alla jag känner har blivit inkastade i piketbussar! ;)

å jag håller med, polisen borde inte behöva vara på hockeymatcher i huvudtaget. Alla som går dit är ju bara där för att titta på matchen, inte för att provocera ordningsmakten eller med syftet att spöa skiten ur motståndarnas supporterklubb. :)

ChuckTesta
2012-03-15, 15:38
ha ha, börjar bli lite offtopic nu, men jag bara älskar dessa historier med folk som bara blir kidnappade helt utan anledning och dessutom slagna av polisen trots att de varit fullständigt fromma som lamm och medgörliga, absolut inte hotfulla, drogpåverkade, provokativa osv. Märkligt hur ofta det händer också, nästan alla jag känner har blivit inkastade i piketbussar! ;)

å jag håller med, polisen borde inte behöva vara på hockeymatcher i huvudtaget. Alla som går dit är ju bara där för att titta på matchen, inte för att provocera ordningsmakten eller med syftet att spöa skiten ur motståndarnas supporterklubb. :)

Jag förstår inte? Påstår du att dessa historier är påhittade? Ljuger min kompis för mig om att han blev inkastad i bussen? Det ska inte heller spela någon roll om man är drogpåverkad eller inte, man ska inte bli misshandlad av polisen för det.

Det är rätt idiotiskt hur du sitter med dina smileys och påstår att saker jag själv varit med om inte stämmer.

shadowfire
2012-03-15, 15:44
Jag förstår inte? Påstår du att dessa historier är påhittade? Ljuger min kompis för mig om att han blev inkastad i bussen? Det ska inte heller spela någon roll om man är drogpåverkad eller inte, man ska inte bli misshandlad av polisen för det.

Det är rätt idiotiskt hur du sitter med dina smileys och påstår att saker jag själv varit med om inte stämmer.

Det påstår jag inte, men du skriver som om det vore vanligt förekommande. Det ifrågasätter jag.

Det dyker då och då upp sådana historier som må vara sanna, men de förtäljer oftast inte alla detaljer omkring. Du beskriver en sida av myntet, jag skulle vilja veta båda.

Doctor Snuggles
2012-03-15, 15:56
Det påstår jag inte, men du skriver som om det vore vanligt förekommande. Det ifrågasätter jag.

Det dyker då och då upp sådana historier som må vara sanna, men de förtäljer oftast inte alla detaljer omkring. Du beskriver en sida av myntet, jag skulle vilja veta båda.

Det borde inte ske en enda gång, det är vad som är poängen.
Det verkar som polis som arbetar nattskifte i stan antingen alldeles för ofta är, eller blir, jobbskadade och använder mycket mer våld än vad som är nödvändigt.
Sett det ett flertal gånger. Sådana saker sätter sig i minnet, och de kanske statistiskt sett inte är så vanliga, men en gång är en gång för mycket. Polisen ska inte missbruka sin makt.

Leifie
2012-03-15, 17:13
Gå mot röd gubbe eller vad? Ta på dig foliehatten. Så vi vet vilka ni är.

Oj, här trampade jag visst på ömma tår. Vad röda gubbar och foliehattar har med det jag skrivit att göra får du gärna utveckla för det är obegripligt.

Du inser kanske själv att en situation där du blir förföljd av tre herrar iklädda luvtröjor i en sämre del av stan lätt kan urarta åt alla möjliga håll. Det är därför Polisen har uniform.

Danne2k
2012-03-15, 20:05
Fyfan, jag förstår din reaktion, det måste ju ha varit riktigt traumatiskt, och ni som påstår något annat kan ju för fan gå och kamma er!

maaherra
2012-03-15, 20:21
Jag förvånas också över hur polisen verkar systematiskt förfölja olika individer, som av en slump oftast har samma bakgrund. Lite som som videon i en annan tråd med vänsteraktivister som postar en video om övervåld hos polisen när de gör ett vanligt ingripande.

Hur som. Jag tvivlar inte på att det säkert förekommer i någon omfattning, trots att jag själv inte har stött på det. Visst har jag haft vänner som klagat på att de blivit illa behandlade av polisen men det har än så länge enbart varit pga. något de själva provocerat fram.

Jag väljer helt enkelt att betrakta poliser och antal ingripande enligt en normalfördelningskurva

http://distans.ruckman.se/stga06/vt12hel/Pics/Kap7/nf.gif

Majoriteten sköter sig men det finns alltid en varians som avviker från medelpolisen och medelingripandet. Vissa incidenter sker säkert för att polisen ifråga helt enkelt är ett svin, andra för att de helt enkelt är människor dem också. Något som faktiskt tenderar att glömmas bort i debatten.

Vad som dock bör finnas är en oberoende myndighet som granskar de arbete som polisen gör för att få en objektivitet och som bedömer även poliser efter rättspraxis. En nollvision med felagerande från polisen är inget annat än en utopi, men man kan förbättra förutsättningarna att ta itu med dem som faktiskt missköter sitt jobb.

Silencer
2012-03-15, 21:06
Foliehatt!

Snacka om att göra en höna av en fjäder.

De ska veta vem fan som bestämmer.
Polisen arbetar på uppdrag av folket.
Inte för att trakassera folket.

Skriv till JO och anmäl, så där får de inte göra-

Fordon
2012-03-15, 21:12
De ska veta vem fan som bestämmer.
Polisen arbetar på uppdrag av folket.
Inte för att trakassera folket.

Skriv till JO och anmäl, så där får de inte göra-
Nej. Polisen arbetar på uppdrag av regeringen. Regeringen =/= folket.
Hur tänker du?
:smash:

och här slipper jag svara på eventuell följdfråga. Regeringen är vald av folket. Regeringen är inte folket.

young_george
2012-03-15, 21:16
Nej. Polisen arbetar på uppdrag av regeringen. Regeringen =/= folket.
Hur tänker du?
:smash:

och här slipper jag svara på eventuell följdfråga. Regeringen är vald av folket. Regeringen är inte folket.

Vems uppdrag har du för att aktivt missförstå vad folk skriver? Man skulle nästan kunna tro att du får betalt för det så mycket som du engagerar dig i det.

Andemeningen i det han skriver är omöjlig att missförstå.

Silencer
2012-03-16, 11:04
Nej. Polisen arbetar på uppdrag av regeringen. Regeringen =/= folket.
Hur tänker du?
:smash:

och här slipper jag svara på eventuell följdfråga. Regeringen är vald av folket. Regeringen är inte folket.

All offentlig makt utgår från folket. Första paragrafen i regeringsformen. Regeringen är en myndighet som är ansvarig inför riksdagen. Riksdagen är folkets främsta företrädare.
Polisen arbetar för folket, på uppdrag av folket. Missköter de sitt jobb anmäler man till JO som är vår jurist gentemot det allmänna.

n00b

bear.flowertwig
2012-03-16, 20:18
Jo absolut, riktigt dåligt agerande. Men tänk dig såhär att du själv är polis, sedan får du syn på någon ytterst farlig mördarpedofilknarklangare du har spanat efter i veckor. Den här personen märker att du har sett honom och skyndar in i en trappuppgång och försvinner in i en lägenhet. Adrenalinet pumpar, vad gör han därinne? beväpnar sig? kommer han fly från balkongen?

När du till sist får tag i personen blir du tveksam, han ser inte sig lik ut, du ber om leg och sedan inser du att personen du har stalkat och kartlagt hela veckan är fel person. En helt vanlig, och nu skrämd kille.

Ett "Ursäkta! Fel person!" gör varken till eller från, dessutom är du adrenalinfylld, missnöjd och hatar dig själv för att du är inkompetent och har slösat bort en hel vecka.

Du behöver få din sociala kompetens kalibrerad.

Cilia
2012-03-17, 10:59
Jag tycker det verkar konstigt att dom inte visade sina leg.


Skuggan - snut är ett normalt ord för polis i Stockholm. Inget konstigt alls.

shadowfire
2012-03-17, 11:07
Jag tycker det verkar konstigt att dom inte visade sina leg.


Skuggan - snut är ett normalt ord för polis i Stockholm. Inget konstigt alls.

hehe det va som fan... å ja ba, sen ba, tjacka en burgare, ta tuben o bli jagad av snuten förbi plattan serru pysen ;)

Har alltid sett det som ett nedlåtande ord så där ser man vad det kan skilja sig dialektalt.

askmehow
2012-03-17, 11:20
hehe det va som fan... å ja ba, sen ba, tjacka en burgare, ta tuben o bli jagad av snuten förbi plattan serru pysen ;)

Har alltid sett det som ett nedlåtande ord så där ser man vad det kan skilja sig dialektalt.

Gris funkar också.

Grotesk
2012-03-17, 11:21
hehe det va som fan... å ja ba, sen ba, tjacka en burgare, ta tuben o bli jagad av snuten förbi plattan serru pysen ;)

Har alltid sett det som ett nedlåtande ord så där ser man vad det kan skilja sig dialektalt.

Snut är precis lika nedlåtande som kvinna.

MtotheM
2012-03-17, 11:59
Skulle svensk polis be om ursäkt? :laugh:

Sveriges poliskår är ett jävla skämt.

Rätt kul att du nämner det. En gång när jag klev av bussen ock var på väg hem, så bromsade en polisbil in och körde brevid mig samtidigt som polismännen glodde på mig, till slut så vevade dom ner rutan och bad om ursäkt för att dom hade stirrat så på mig och förklarade att det hade varit ett rån och att dom tyckte att jag liknade rånaren, men att dom tog fel.

Felt good man... Visa poliser är trevliga, andra inte, i detta fallet hade jag inte ens förväntat mig att få en ursäkt för något ^^.

ChuckTesta
2012-03-18, 00:57
Rätt kul att du nämner det. En gång när jag klev av bussen ock var på väg hem, så bromsade en polisbil in och körde brevid mig samtidigt som polismännen glodde på mig, till slut så vevade dom ner rutan och bad om ursäkt för att dom hade stirrat så på mig och förklarade att det hade varit ett rån och att dom tyckte att jag liknade rånaren, men att dom tog fel.

Felt good man... Visa poliser är trevliga, andra inte, i detta fallet hade jag inte ens förväntat mig att få en ursäkt för något ^^.

Vem förväntar sig en ursäkt från polisen oavsett scenario? Sen är det lite skillnad på "ah sorry att vi glodde men du såg ut som en rånare" och att inte ens få en ursäkt för att oskyldigt blivit inplockad och bortkörd utan skjuts tillbaka.

Jag har också stött på poliser som varit snälla och trevliga, till exempel blev jag "stoppad" av två polistjejer. Dom var mycket trevliga, och självklart går inte snutarna som patrullerar gatorna runt och slår folk hur som helst, oftast kan man stöta ihop med sådana snutar också utan att det blir några problem eller otrevligheter.

Men sen finns dom andra poliserna också som är fler än dom snälla.... Jag har oändligt med historier om övervåld/maktmissbruk från Uppsalas poliskår.

Kappman
2012-03-18, 13:48
Varför skulle de be om ursäkt?
De var i området för att ta reda på ett slödder som enligt signalamentet var lik dig.
Var glad för att de gjorde sitt jobb på ett korrekt sätt genom att kontrollera dina ID-handlingar innan de fick för sig att bryta ihop dig till ett litet paket.

Tricklew
2012-03-18, 14:01
Varför skulle de be om ursäkt?
De var i området för att ta reda på ett slödder som enligt signalamentet var lik dig.
Var glad för att de gjorde sitt jobb på ett korrekt sätt genom att kontrollera dina ID-handlingar innan de fick för sig att bryta ihop dig till ett litet paket.

OlwRNCnsbUg

Gober
2012-03-18, 14:37
Gris funkar också.

Roligt med dessa anonyma tuffingar som kommer in och skriver ett litet häftigt inlägg.

kaffe_psykos
2012-03-18, 14:49
Roligt med dessa anonyma tuffingar som kommer in och skriver ett litet häftigt inlägg.
Ja du var ju tuffare. Kände du dig träffad? :naughty:

Jorgen
2012-03-18, 15:41
Hur vet du det? Följer du med dem på arbetet?

Sämsta argumentet någonsin?

Är dina föräldrar massmördare? Nej? Hur vet du det, har du följt efter dom hela tiden? *gah!*

Mental
2012-03-18, 19:11
L6FTWv7abjU

Det är lite så här många ser på polisen alltså?

ceejay
2012-03-18, 20:12
Sämsta argumentet någonsin?

Är dina föräldrar massmördare? Nej? Hur vet du det, har du följt efter dom hela tiden? *gah!*

ditt exempel är faktiskt inte helt dåligt heller. Om det nu finns föräldrar som är massmördare tvivlar jag fan på att deras ungar vet om det.

ChuckTesta
2012-03-19, 01:22
Sämsta argumentet någonsin?

Är dina föräldrar massmördare? Nej? Hur vet du det, har du följt efter dom hela tiden? *gah!*

Ditt exempel är dåligt, och hans argument är knappast det sämsta någonsin.

Varför skulle det vara 100% säkert att dessa poliser är änglapoliser bara för att dom känner skuggan? Nej.

(säger inte att dom är svin, det är bara inte säkert att skuggan vet vad som försiggår på riktigt under deras arbetsdagar osv. Som alla vet så anmäler en snut aldrig en snut, deras kåranda osv)