handdator

Visa fullständig version : Fastnat på samma vikter~


Shimme
2012-03-14, 23:02
Som rubriken lyder har jag problem att öka i vikter.

Jag började träna på gym när jag var 14 år, till och från tills jag blev 19, har nu tränat i 2 år utan uppehåll och hållit 5 dagar i veckan ganska bra. anledningen till att jag slutade och började träna hela tiden från jag var 14-19 var för att jag kom till en gräns sen ökade jag inge mer och tröttnade helt enkelt, men nu tänkte jag inte ge upp.

lite info om mig för 2 år sedan:
längd: 178cm
vikt: 72kg
bänkpress: 70kg
knäböj: 70kg
tricepspress: 60kg
marklyft, kommer inte ihåg men hade dålig teknik och tog inte mycket.

nu:
ålder: 21
vikt: 84kg
bänkpress: 82.5kg
knäböj: 110kg
tricepspress: 90kg
marklyft: 110kg

Jag tycker att jag borde ha ökat ganska mycket mer på 2 års seriös träning, sen nu senaste 6 månaderna har det inte känts som om musklerna har blivit använda efter ett pass, dom känns typ precis uppvärmda, men jag får ändå träningsverk efter varje pass (troligtvis för att jag ändrar schema hela tiden för det jag hört alla säga hela tiden är att jag troligtvis inte varierar min träning tillräckligt)

Det är samma sak med min kondition också, jag har inte direkt motionerat mycket förr men nu senaste 2 åren har jag löpt i snitt minst 1 gång varje vecka i alla fall några kilometer och så kör jag rodd maskin 5-20 minuter varje gym pass, men min kondition har inte blivit bättre över huvud taget.

Jag har nu dom senaste kanske 3 månaderna kört 8'or på gymmet istället för att bara maxa och jag började på ganska låga vikter och ökade rätt snabbt tills det tog stopp där med. har tidigare kört 12'or och samma sak där.

Om det är någon övning som jag inte ökar på eller som känns skum så brukar jag kolla upp övningen på youtube eller forum eller fråga folk på gymmet om jag gör fel tills det känns bra, ökade till exempel 30 kilo direkt när jag ändrade teknik på marklyft.

Min kost ser ut ungefär såhär:
proteinshake direkt efter jag vaknat (oftast runt kl 6)
frukost (om jag hinner, annars en frukt) 1 timma efter det
lunch vid 11
proteinshake kl 15
middag kl 18
proteinshake igen efter gymmet vid kl 21
sen försöker jag få 8 timmars sömn (blir oftast 7 timmar)

träningschemat:
måndag - rygg
tisdag - biceps + kappmuskel + vader
onsdag - ben
torsdag - axlar + triceps
fredag - bröst + mage
helg - vila
Som sagt så varierar jag schemat väldigt mycket så det ser oftast annorlunda ut från vecka till vecka med övningar och muskelgrupper.
men jag kör oftast 3x3 övningar per muskel.

Sen en sak som kanske spelar in i det hela är att på ett jobb gjorde jag ett utandningstest och enligt läkarna där har jag lungor som en 70 åring men har knappt rökt alls och motionerat hyfsat i alla fall i hela mitt liv, kört fotboll och sprungit då och då och gjort lumpen osv...

Så det jag funderar på nu är om jag ska bara träna uthållighet/kondition i kanske 1 år så jag får igång en bra kondition om det kan vara det som är problemet.

Mitt mål är i alla fall att bli starkare, få bättre kondition och se vältränad ut vore inte helt fel det heller, men det viktigaste är att jag vill bli starkare.

Vore väldigt tacksam om någon har något tips eller kan hjälpa mig på något sätt så jag kan komma igång med träningen på riktigt!

Tokruska
2012-03-14, 23:09
Verkar ju väldigt skumt om du bara ökat 12,5kg i bänk på 2 år om du tränat 5 gånger i veckan.. Får du i dig tillräckligt med mat? Vad väger du? Hur lång är du?

noob76
2012-03-14, 23:09
Jag jobbar mycket med de små viktskivorna. 0,5 kilo , 0,9 kilo och 1,25 kilo och lägger på lite mer vid varje eller vartannat träningspass och tvingar kroppen att anpassa sig.

Jag kör alltid en och samma basövning för varje muskelgrupp och skriver upp vilken vikt jag körde på efter varje pass. På så vis vet jag att jag måste lägga på exempelvis 2 st 0,5 kilos nästa gång och sett över några månaders tid så blir det en del kilon.

Exempelvis kör jag alltid Z-stång bicepscurl som första bicepsövninbg och den har jag jobbat mig upp från typ endast stången , 7 kilo, till nu 37 kilo. 1 kilo i taget. Satsar nu på 38 kilo inom 1-2 veckor och sedan 39,5 kilo.

Det här fungerar för mig iaf. att bokföra varje pass, och att öka 1-2 kilo per övning och gång i stället för att vänta på det där superpasset , som kanske aldrig kommer, och öka 5 kilo eller mer.

Edit :

Och rent spontant, av ditt schema att dömma så kör du du en muskelgrupp endast EN gång per vecka !? Då tror inte jag det är möjligt att växa mer eller snabbare än du gjort. Skall man bli stor och stark måste man göra övningar ofta - det är min fulla övertygelse.

Varför inte en klassisk 3-split enligt :

bröst-triceps-axlar
vila
biceps-rygg-underarmar
ben-mage
bröst-triceps-axlar igen och så rullar det på.

?

Alla jag känner som är stora tränar varje muskelgrupp minst 1,5 gånger per vecka och många kör 2 gånger. För att orka det kanske du kan gå ner lite i antal set/reps och köra relativt tungt typ 7-8 reps och ladda på utav helvete.

Shimme
2012-03-14, 23:15
Jag jobbar mycket med de små viktskivorna. 0,5 kilo , 0,9 kilo och 1,25 kilo och lägger på lite mer vid varje eller vartannat träningspass och tvingar kroppen att anpassa sig.

Jag kör alltid en och samma basövning för varje muskelgrupp och skriver upp vilken vikt jag körde på efter varje pass. På så vis vet jag att jag måste lägga på exempelvis 2 st 0,5 kilos nästa gång och sett över några månaders tid så blir det en del kilon.

Exempelvis kör jag alltid Z-stång bicepscurl som första bicepsövninbg och den har jag jobbat mig upp från typ endast stången , 7 kilo, till nu 37 kilo. 1 kilo i taget. Satsar nu på 38 kilo inom 1-2 veckor och sedan 39,5 kilo.

Det här fungerar för mig iaf. att bokföra varje pass, och att öka 1-2 kilo per övning och gång i stället för att vänta på det där superpasset , som kanske aldrig kommer, och öka 5 kilo eller mer.

Edit :

Och rent spontant, av ditt schema att dömma så kör du du en muskelgrupp endast EN gång per vecka !? Då tror inte jag det är möjligt att växa mer eller snabbare än du gjort. Skall man bli stor och stark måste man göra övningar ofta - det är min fulla övertygelse.

Varför inte en klassisk 3-split enligt :

bröst-triceps-axlar
vila
biceps-rygg-underarmar
ben-mage
bröst-triceps-axlar igen och så rullar det på.

?

Alla jag känner som är stora tränar varje muskelgrupp minst 1,5 gånger per vecka och många kör 2 gånger. För att orka det kanske du kan gå ner lite i antal set/reps och köra relativt tungt typ 7-8 reps och ladda på utav helvete.
Det har jag faktiskt hört av någon tidigare så jag har börjat skriva upp vad jag tar varje pass på dom större övningarna i alla fall och försöker öka liite i taget men dom minsta vikterna vi har på gymmet är 1.25kg så då måste man oftast öka 2.5kg som minst i en övning och det är ganska mycket, men det är så jag har ökat dom kilona jag har ökat i alla fall så det är ett bra tips, innan jag började med det så stog det HELT still.

noob76
2012-03-14, 23:22
Det har jag faktiskt hört av någon tidigare så jag har börjat skriva upp vad jag tar varje pass på dom större övningarna i alla fall och försöker öka liite i taget men dom minsta vikterna vi har på gymmet är 1.25kg så då måste man oftast öka 2.5kg som minst i en övning och det är ganska mycket, men det är så jag har ökat dom kilona jag har ökat i alla fall så det är ett bra tips, innan jag började med det så stog det HELT still.

Ja men dåså då har du ju hittat öppningen till att öka.

Skitsamma om du bara ökar 2,5 kilo per månad eller varannan månad. Det blir väldigt mycket vikt på 1-2 år från den nivån du står på nu.

Det är mycket att öka 2,5 kilo men då får man gå ner lite i reps, från kanske 9 reps får man gå ner till 7. Sedan därifrån gå till 8 reps och när man klarar 10 reps så är det dags att gå upp 2,5 kilo igen !

Men framförallt tror jag du skulle ha nytta av att träna varje muskelgrupp minst 1,5 gång per vecka. Endast 1 gång per vecka är på tok för lite, särskilt som det kanske inte ens blir 1 gång per vecka när det är storhelger, semester, sommarlov, förkylning osv... . Naturligtvis skall man inte överträna, men du kanske skall testa att börja med 1,5 gånger är mitt tips. Det blir 50% fler träningstillfällen för en muskel sett på ett år då, vilket ger mer tillväxt än bara en gång i veckan är min övertygelse.

Runnberg
2012-03-14, 23:30
Du måste kombinera muskelgrupperna som noob76 säger, du får aldrig tillräckligt med vila om du kör det passat du har angivit. Om du nu har gymmat så länge så är det en självklarhet att du ska ha lärt dig sådant? Försök att äta middagen efter passet istället så ska du få se på resultat.

Shimme
2012-03-15, 00:13
Ja men dåså då har du ju hittat öppningen till att öka.

Skitsamma om du bara ökar 2,5 kilo per månad eller varannan månad. Det blir väldigt mycket vikt på 1-2 år från den nivån du står på nu.

Det är mycket att öka 2,5 kilo men då får man gå ner lite i reps, från kanske 9 reps får man gå ner till 7. Sedan därifrån gå till 8 reps och när man klarar 10 reps så är det dags att gå upp 2,5 kilo igen !

Men framförallt tror jag du skulle ha nytta av att träna varje muskelgrupp minst 1,5 gång per vecka. Endast 1 gång per vecka är på tok för lite, särskilt som det kanske inte ens blir 1 gång per vecka när det är storhelger, semester, sommarlov, förkylning osv... . Naturligtvis skall man inte överträna, men du kanske skall testa att börja med 1,5 gånger är mitt tips. Det blir 50% fler träningstillfällen för en muskel sett på ett år då, vilket ger mer tillväxt än bara en gång i veckan är min övertygelse.
okej men det låter logiskt, men hur många gånger i veckan bör jag träna då? fortfarande 5?

Shimme
2012-03-15, 00:16
Du måste kombinera muskelgrupperna som noob76 säger, du får aldrig tillräckligt med vila om du kör det passat du har angivit. Om du nu har gymmat så länge så är det en självklarhet att du ska ha lärt dig sådant? Försök att äta middagen efter passet istället så ska du få se på resultat.
jag brukar oftast vara väldigt hungrig efter jobbet och gillar att träna på kvällen, men om det är dåligt så kanske jag ska testa det du sa!

noob76
2012-03-15, 00:31
okej men det låter logiskt, men hur många gånger i veckan bör jag träna då? fortfarande 5?

Du skall inte stirra dig blind på antalet dagar du går ner till gymmet utan hur många gånger per vecka du tränar en viss muskelgrupp.

Du behöver med största säkerhet träna en muskelgrupp mer än 1 gång. Så varför inte testa med 1,5 gång per månad eller kanske 2 gånger ?

Hur många gånger kan du få in på en vecka utan att bli övertränad ?, alla är vi olika här.

Just nu har du ju hittat en nivå där du inte blir skadad men där din utveckling är dålig, så höj nivån lite och utvärdera det om 2 månader är min tanke. Ingen kan ju säga exakt hur många gånger per vecka som passar dig, men är du ung och fullt frisk bör ju 4-6 dagar i veckan vara helt ok om du lägger inte några vilodagar när du känner att du behöver.

NiklasAlm
2012-03-15, 00:50
Håller med noob76 kör varje muskel oftare då lär du öka snabbt i styrka.

Shimme
2012-03-15, 00:50
Du skall inte stirra dig blind på antalet dagar du går ner till gymmet utan hur många gånger per vecka du tränar en viss muskelgrupp.

Du behöver med största säkerhet träna en muskelgrupp mer än 1 gång. Så varför inte testa med 1,5 gång per månad eller kanske 2 gånger ?

Hur många gånger kan du få in på en vecka utan att bli övertränad ?, alla är vi olika här.

Just nu har du ju hittat en nivå där du inte blir skadad men där din utveckling är dålig, så höj nivån lite och utvärdera det om 2 månader är min tanke. Ingen kan ju säga exakt hur många gånger per vecka som passar dig, men är du ung och fullt frisk bör ju 4-6 dagar i veckan vara helt ok om du lägger inte några vilodagar när du känner att du behöver.
okej, det låter skitbra, tack så mkt, jag håller på att bli galen på att jag inte ökar något men nu ska jag testa detta och förhoppningsvis händer något, för det är inte direkt bra att gå till gymmet och tänka: vad gör jag här ens? man vill ju vara taggad och vilja ta mer i någon övning nästan varje gång och få ut något av att gå dit

senast idag gav jag upp efter att ha kört marklyft x3 sen började jag med chins, körde 1 gång sen tappade jag lusten och löpte en halvmil för det kändes lönlöst att fortsätta.

mikaelj
2012-03-15, 07:59
Bästa är att börja träna på en atletklubb.

Näst bäst: Sänk antal repetitioner. Gör fler set med 3-4 repetitioner, sedan tar du några veckor där du gör 2-3 repetitioner. Spara alltid 1-2 reps kvar, så at du inte tar ut dig helt. Träna varje lyft minst 2 dagar i veckan, där du växlar mellan tung/lätt/mellan.

Har du film på dina lyft?

perfection
2012-03-15, 12:22
detta var de skummaste.. vild fråga/gissning!
kan det ha att göra med någon sorts mental spärr? Tränar du själv? Eller har du någon som kan agera passare? Av egen erfarenhet vet jag att jag ibland kan komma på små hinder, då
jag känner att jag inte orkar mer, men det är där polarn är och pushar mig. Tro fan att jag orkar mer!

Gått från att träna på 50kg - 70kg i bänk på lite drygt 4 månader nu.
Låter inte som en imponerande massa, men för en kille på 160cm, ~60kg är det hyfsat ok endå och då har jag fortfarande mer att ge !

Av mycket luddig text är mitt tips, testa dig fram och våga :)

Shimme
2012-03-15, 15:06
Bästa är att börja träna på en atletklubb.

Näst bäst: Sänk antal repetitioner. Gör fler set med 3-4 repetitioner, sedan tar du några veckor där du gör 2-3 repetitioner. Spara alltid 1-2 reps kvar, så at du inte tar ut dig helt. Träna varje lyft minst 2 dagar i veckan, där du växlar mellan tung/lätt/mellan.

Har du film på dina lyft?
okej, för jag har hört att det ska vara bättre att träna först många reps typ 2 månader kanske sen få reps 2 månader sen maxa 2 månader osv, men jag testar gärna det där också, jag har ingen film och jag tränar på solna atletklubb

Shimme
2012-03-15, 15:13
detta var de skummaste.. vild fråga/gissning!
kan det ha att göra med någon sorts mental spärr? Tränar du själv? Eller har du någon som kan agera passare? Av egen erfarenhet vet jag att jag ibland kan komma på små hinder, då
jag känner att jag inte orkar mer, men det är där polarn är och pushar mig. Tro fan att jag orkar mer!

Gått från att träna på 50kg - 70kg i bänk på lite drygt 4 månader nu.
Låter inte som en imponerande massa, men för en kille på 160cm, ~60kg är det hyfsat ok endå och då har jag fortfarande mer att ge !

Av mycket luddig text är mitt tips, testa dig fram och våga :)
jag tror också att det har lite med en mental spärr att göra, speciellt nu senaste halvåret kanske när jag går till gymmet och har inte ens några planer på att öka i vikt för jag tänker typ: det fungerade inte sist så varför ska det fungera nu..?

Har oftast ingen som passar nu när min bror är utomlands 6 månader men annars brukar jag träna med honom, och det känns ju bättre om man kör till exempel bänkpress för om man inte klarar det när man är själv så blir det bara jobbigt, att behöva välta av vikterna och plocka upp allt igen så då väljer man oftast att inte öka förns man är helt säker på att man klarar 2.5 kilo mer minst

mikaelj
2012-03-15, 15:17
okej, för jag har hört att det ska vara bättre att träna först många reps typ 2 månader kanske sen få reps 2 månader sen maxa 2 månader osv,

Hur tycker du att det har funkat hittils?

jag har ingen film

Fixa.

jag tränar på solna atletklubb

Hur kommer det sig att du inte frågar dina klubbkamrater i första hand? Jag vore förvånad om det inte fanns någon som är starkare än dig där.

Shimme
2012-03-15, 15:26
Först vill jag tacka för alla tips sen tänkte jag summera allt ihop och se om jag fattat allting rätt, jag ska alltså sträva efter att träna alla muskler ca 2 gånger i veckan, minst 1.5, och helst äta middag efter träningen, variera oftare/varannan gång med många och få reps, inte ta ut mig helt varje övning, våga öka i vikt och chansa även om jag kanske inte klarar det, även om det bara blir en ökning på 2.5kg på 1-2 månader så ska jag vara nöjd. (jag kom på att vi har 4 vikter som det inte står någonting på som väger ca 250gram också)

Shimme
2012-03-15, 15:35
Hur tycker du att det har funkat hittils?



Fixa.



Hur kommer det sig att du inte frågar dina klubbkamrater i första hand? Jag vore förvånad om det inte fanns någon som är starkare än dig där.
jag har frågat dom ett par gånger om vissa saker, det är därifrån jag fått informationen om att variera ofta är bra, fick exemplet 2 månader många, få, maxa reps av en där, äta ofta och har fått hjälp med utförandet av övningar som marklyft och knäböj, sen vill man ju inte gå och fråga om exakt allting hela tiden, jag tänkte först att jag hade en svacka och har därför börjat ändra träningen ganska mycket och testat en hel del sen har jag frågat lite kort och fått nåt kort svar tillbaka som inte hjälp mycket men inte varit helt värdelöst och sen har jag trott att det bara blev mentalt att jag inte trodde på mig själv längre, har övervägt att sluta träna ett antal gånger senaste tiden, så jag skrev faktiskt mitt inlägg här som en typ sista utväg, om inget av tipsen jag får här kommer att fungera så är det troligtvis något fel på mig.. jag kommer att testa alla tips här väldigt mycket, som du kanske märkt när du läst det jag skrivit så har jag ganska bra tålamod.

Sniggel
2012-03-15, 15:38
Det här tror jag är största felet:

(troligtvis för att jag ändrar schema hela tiden för det jag hört alla säga hela tiden är att jag troligtvis inte varierar min träning tillräckligt)

Sluta variera! (konstigt att du får det rådet på en atletklubb)
Du borde snarare hålla dig till ett schema så att du hinner bli bra på övningarna och repsintervallet du väljer.

mikaelj
2012-03-15, 15:43
jag har frågat dom ett par gånger om vissa saker, det är därifrån jag fått informationen om att variera ofta är bra, fick exemplet 2 månader många, få, maxa reps av en där, äta ofta och har fått hjälp med utförandet av övningar som marklyft och knäböj, sen vill man ju inte gå och fråga om exakt allting hela tiden, jag tänkte först att jag hade en svacka och har därför börjat ändra träningen ganska mycket och testat en hel del sen har jag frågat lite kort och fått nåt kort svar tillbaka som inte hjälp mycket men inte varit helt värdelöst och sen har jag trott att det bara blev mentalt att jag inte trodde på mig själv längre, har övervägt att sluta träna ett antal gånger senaste tiden, så jag skrev faktiskt mitt inlägg här som en typ sista utväg, om inget av tipsen jag får här kommer att fungera så är det troligtvis något fel på mig.. jag kommer att testa alla tips här väldigt mycket, som du kanske märkt när du läst det jag skrivit så har jag ganska bra tålamod.

Be _en_ av atleterna om ett träningsschema som du skall följa till punkt och pricka i två månader.

Shimme
2012-03-15, 15:45
Det här tror jag är största felet:



Sluta variera! (konstigt att du får det rådet på en atletklubb)
Du borde snarare hålla dig till ett schema så att du hinner bli bra på övningarna och repsintervallet du väljer.
okej, ja fast jag har nog inte berättat lika utförligt om hur jag tränat för dom som jag gjorde här

Shimme
2012-03-15, 15:46
Be _en_ av atleterna om ett träningsschema som du skall följa till punkt och pricka i två månader.
det var en bra idé, ska nog göra det och jämnföra det med tipsen jag fått här och kanske kombinera dom på något bra sätt, testa mig fram för som dom flesta brukar säga så är träningen ganska individuell också

RoRoo
2012-03-15, 16:16
Känndes som att jag hade precis samma problem som dig. Att köra 3-6 tunga reps istället kommer inte hjälpa så fort som de flesta säger. Nyckeln till att öka är inte alls att köra tungt hela tiden. "köpte" jim wendlers 5 3 1 igår och läste den på en timma. Rekomenderar den STARKT. Det förändrar verkligen hela ens syn på träning och ökning. Helt sjukt. Seriöst gör DIG själv en tjänst och läs den.

Shimme
2012-03-15, 16:39
Känndes som att jag hade precis samma problem som dig. Att köra 3-6 tunga reps istället kommer inte hjälpa så fort som de flesta säger. Nyckeln till att öka är inte alls att köra tungt hela tiden. "köpte" jim wendlers 5 3 1 igår och läste den på en timma. Rekomenderar den STARKT. Det förändrar verkligen hela ens syn på träning och ökning. Helt sjukt. Seriöst gör DIG själv en tjänst och läs den.
det kan vara en idé också! vet du om man kan gå tag på den på svenska någonstans? jag tycker att "tränings språk" är ganska svårt ibland även på svenska :P

mikaelj
2012-03-15, 17:23
Be nu en styrkelyftare på klubben att skriva ett program åt dig. Att vara starka är liksom deras idrott. Om inte de kan så kan ingen.
Postat via en mobil enhet

Shimme
2012-03-15, 17:34
Be nu en styrkelyftare på klubben att skriva ett program åt dig. Att vara starka är liksom deras idrott. Om inte de kan så kan ingen.
Postat via en mobil enhet
yes det ska jag göra, men vore kul att veta varför man ska träna på vissa sätt så man själv i princip vet hur sin egen träning kommer att se ut om kanske 3-4 månader och eftersom att de flesta jag pratat med tycker det är så viktigt med variation så vill man kanske veta när man själv ska variera till vad, jag antar att om jag följer en persons 2 månaders schema i 1 år så kommer det till slut att ge mindre och mindre för att musklerna vänjer sig så då måste man kanske ändra schemat lite eller något, eller så tänker jag för mycket och det är bara att köra på som min polare sa som ökade från 90 -145kg bänk på 1 år, hans "knep" var att äta mycket mat och träna bröst 3 ggr i veckan, iofs så vill jag ju bli stark i allt och inte bara bröst, nu när jag skrev det där så kom jag på att då är väl troligtvis nyckeln till att bli stark att träna musklerna oftare som ni här har sagt.

perfection
2012-03-15, 21:01
jag tror också att det har lite med en mental spärr att göra, speciellt nu senaste halvåret kanske när jag går till gymmet och har inte ens några planer på att öka i vikt för jag tänker typ: det fungerade inte sist så varför ska det fungera nu..?

Har oftast ingen som passar nu när min bror är utomlands 6 månader men annars brukar jag träna med honom, och det känns ju bättre om man kör till exempel bänkpress för om man inte klarar det när man är själv så blir det bara jobbigt, att behöva välta av vikterna och plocka upp allt igen så då väljer man oftast att inte öka förns man är helt säker på att man klarar 2.5 kilo mer minst

Bara att övervinna den mentala spärren o köra! träna på det i maskiner/övningar där du inte är i "extremt behov av en passare", tex. hantelcurls, triceps extention osv..

Angående bänkpress problemet, kör bänk i smith? klarar du dig galant utan passare, typ ;)

I vilket fall, lycka till min vän!

Shimme
2012-03-15, 21:53
Bara att övervinna den mentala spärren o köra! träna på det i maskiner/övningar där du inte är i "extremt behov av en passare", tex. hantelcurls, triceps extention osv..

Angående bänkpress problemet, kör bänk i smith? klarar du dig galant utan passare, typ ;)

I vilket fall, lycka till min vän!
tack!
ja det är nog bara bänkpress och tricepspress (tror den heter nåt annat) jag behöver passare på, har testat bänk i smith, jag tyckte inte det gick nå vidare men det har väl lite med teknik att göra också kanske, eller att våran smith behöver smörjas in lite för om man inte drar helt rakt så tycker jag att det blir mycket tyngre, högra sidan brukar gå upp lite snabbare än vänstra när man börjar bli trött :)

Damien Thorne
2012-03-15, 22:04
Du har gjort samma misstag som dom flesta andra som inte blir starkare. Du har kört 8reppare i 3 månader och före det körde du enbart 12 reppare under flera månader. Och det innebär mest troligt att du kört på nästan samma vikter vecka efter vecka. Då är det självklart att man kör fast styrkemässigt.

Man måste variera vikterna och repsen varje vecka. Tex att du kör 8reps första veckan, 6reps andra veckan och det 4 reps tredje veckan. Sen kan du börja om igen på en ny 3 veckors cykel på samma reps fast lite tyngre. Eller så kör du en ny cykel med andra reps tex 7 5 och 3 eller 9 7 och 5

Shimme
2012-03-15, 22:20
Du har gjort samma misstag som dom flesta andra som inte blir starkare. Du har kört 8reppare i 3 månader och före det körde du enbart 12 reppare under flera månader. Och det innebär mest troligt att du kört på nästan samma vikter vecka efter vecka. Då är det självklart att man kör fast styrkemässigt.

Man måste variera vikterna och repsen varje vecka. Tex att du kör 8reps första veckan, 6reps andra veckan och det 4 reps tredje veckan. Sen kan du börja om igen på en ny 3 veckors cykel på samma reps fast lite tyngre. Eller så kör du en ny cykel med andra reps tex 7 5 och 3 eller 9 7 och 5
ja det stämmer att jag kör samma reps i 2-3 månader i sträck, då börjar jag med det från och med idag då, idag körde jag 6'or fast samma vikter som när jag körde 8'or till att börja med i alla fall för att någon skrev att man inte ska ta ut sig helt på varje övning och det kändes faktiskt mycket bättre, så jag kör 6'or alla muskler 2 ggr dvs typ 1 vecka sen veckan efter testar jag att maxa sen kanske 10'or istället för 8'or åsså ändrar jag nån rep då och då som du skrev, kan kopiera dagens träning så får vi se om någon skäller ut mig för jag gjort något fel nu med :D

15/3 - bröst + triceps + axlar -- bänkpress 70x6 -- Uppåtlutande cablecross over 25x6 --

hantelpress 27.5x6 -- smal bänkpress 62.5x6 -- Stående tricepsextention i cable -- 45x6

-- pushdown -- 65x6 -- militärpress 37.5x6 -- hantellyft framåt 8x6 -- hantellyft åt

sidan -- 10x5
Körde allting 3 gånger, gick lite dåligt med triceps för jag tränade dom i tisdags senast annars gick allt bra

Shimme
2012-03-15, 22:34
pratade även lite med en på gymmet idag och jag berättade om det noob76 skrev om att köra
bröst-triceps-axlar
biceps-rygg-underarmar
ben-mage

och träna alla muskler 2 ggr i veckan istället för 1 och det tyckte han lät bra fast att jag ska köra 5 gånger istället för 6 gånger per vecka, så jag tänkte följa det istället för att be någon göra ett schema åt mig än i alla fall eftersom det tydligen såg bra ut, så får vi se hur det funkar!