handdator

Visa fullständig version : Acceptabel fettmängd innan deff


wagjam
2012-03-14, 13:28
Jag har en fundering jag skulle vilja dela med mig av och även höra era synpunkter kring. Det har att göra med bulk och deff att göra. Jag köper helt uppfattningen av att för att lägga på sig muskler tillkommer även en viss mängd fett men det är just mängden jag skulle vilja diskutera.

Här kommer då min observation eller fundering: Jag anser att många bulkar för hårt eller alternativt "för länge" vilket resulterar i onödigt mycket fett. Överskottet under bulken överstiger kraftigt 500 Kcal och den energin kroppen tar emot men som inte används lagras då till fett. Hur mycket "hull" eller "fett" rent procentmässigt accepterar ni innan du anser att bulken är "klar" ? Jag inser att det inte finns ett generellt svar men vore ändå intressant att se er syn på detta. Är det tills rutorna försvunnit? Tills ni inte ser tårna? Eller tills man kan nypa ett rejält lager med fett mellan tummen och pekfingret?

En sak är i alla fall säker enligt mina erfarenheter och det är att det är "trist" att förlora muskeldefinition samt muskelseparation när man väl lyckats bra efter en intensiv dedikerad deff.

Insulinus
2012-03-14, 13:32
Vill inte bulka mig över 15%

AtomicPuffin
2012-03-14, 13:59
Det beror väl helt på vad du har för mål med din deff/bulk och träning i stort?

Tränar du för att bli stark är väl deff mest ett nödvändigt ont för att inte bli för fet, vill du bygga och få snygga muskler är bulk ett nödvändigt ont för att bygga muskler mellan uppvisningar. Bara för att ta två exempel.

wagjam
2012-03-14, 14:15
Det beror väl helt på vad du har för mål med din deff/bulk och träning i stort?

Tränar du för att bli stark är väl deff mest ett nödvändigt ont för att inte bli för fet, vill du bygga och få snygga muskler är bulk ett nödvändigt ont för att bygga muskler mellan uppvisningar. Bara för att ta två exempel.

Helt sant! Jag förtydligar med att målet är att ha en vältränad kropp med mycket muskler, tydlig muskelseparation och definition.

AtomicPuffin
2012-03-14, 14:29
Helt sant! Jag förtydligar med att målet är att ha en vältränad kropp med mycket muskler, tydlig muskelseparation och definition.

Personligen hade jag inte lagt på speciellt mycket fett. Jag hade haft ett litet kcal överskott och försökt få så kvalitativ ökning som möjligt. Svårt att säga en fettprocent, men när musklerna i spegelbilden börjar se suddiga ut hade jag nog dragit i bromsen.

Men jag har måttligt med muskler och är rätt nöjd med det, så jag kan leva med att bygga vidare långsamt.

z_bumbi
2012-03-14, 14:32
en vältränad kropp med mycket muskler

*Om du inleder från en mager position.
Inled med 5 år med ökande kroppsvikt, varje gång ökningarna på gymmet och i spegeln börjar sakta in så äter du antagligen för lite.
Efter 5 år ser du var du ligger till och kan ev justera fettmängden
Sen kör du två/tre år där du har lite mer koll på intaget. Kroppen ökar inte lika snabbt längre.
Justera fettmängden
Kör två/tre år.
Justera fettmängden
Kör två/tre år.
osv.

*Har du mer fett från början så kör ett eller två år utan att gå upp i vikt och sedan mjölkar du 3-4 år med viktuppgång.

*Är du överviktig så börja träna och gå ner i vikt tills du är något så när normalviktig och sedan gör du som i punkten ovan men håll lite mer koll på fettmängden.

Sniggel
2012-03-15, 13:13
Håller i stort sett med z_bumbi.

azrael109
2012-03-15, 15:41
Helt sant! Jag förtydligar med att målet är att ha en vältränad kropp med mycket muskler, tydlig muskelseparation och definition.

Om det är målet kan du nog aldrig bulka direkt. Tydlig spearation och defintion kräver rätt låg bf och ger ingen större möjlighet att bygga "mycket muskler". Du kan säkert ligga så lågt och bygga "lite muskler" istället.

Sen finns kanske ingen orsak att grisa ut och bli fet(25%+) under nån bulk.

wagjam
2012-03-15, 18:59
Om det är målet kan du nog aldrig bulka direkt. Tydlig spearation och defintion kräver rätt låg bf och ger ingen större möjlighet att bygga "mycket muskler". Du kan säkert ligga så lågt och bygga "lite muskler" istället.

Sen finns kanske ingen orsak att grisa ut och bli fet(25%+) under nån bulk.

Tråden har gått lite OT. Jag är inte ute efter råd vad "jag" ska göra utan en fråga ställd till er andra kring "när" anser ni er vara för tjocka och att bulk-perioden därmed är vara över. När tar ni beslutet? Hur feta låter ni er själva bli?

Sniggel
2012-03-17, 07:14
Gränsen för vad som är "för tjock" har blivit lägre med åren. Men det beror nog till stor del på att det har blivit svårare att tjocka på sig. Det tog ca 8 års träning innan jag hade synliga magrutor men nu måste jag gå upp mycket i vikt för att bli av med dem helt så som det såg ut innan.
Så valet är nog mer "påtvingat" än planerat. Det är väl snarare vikten och hur stark jag är på den som bestämmer än hur tjock jag är. Vid en viss vikt så börjar det bli för jobbigt att ta sig fram. Man ska kunna spontanjogga korta sträckor ibland tycker jag :D

Sniggel
2012-03-17, 07:15
Gränsen för vad som är "för tjock" har blivit lägre med åren. Men det beror nog till stor del på att det har blivit svårare att tjocka på sig. Det tog ca 8 års träning innan jag hade synliga magrutor men nu måste jag gå upp mycket i vikt för att bli av med dem helt så som det såg ut innan.
Så valet är nog mer "påtvingat" än planerat. Det är väl snarare vikten och hur stark jag är på den som bestämmer än hur tjock jag är. Vid en viss vikt så börjar det bli för jobbigt att ta sig fram. Man ska kunna spontanjogga korta sträckor ibland tycker jag :D
85 kg är väl en smärtgräns som jag i vissa fall kan tänka mig att gå över. Väger 80 kg just nu.

FrankDrebin
2012-03-17, 09:30
Snacket om att man bygger sämre när man passerat 15% kroppsfett? Många dras från att gå upp i vikt när man hör sånt på forumet. Undrar hur många som ens ligger under den % året runt.

RassK
2012-03-17, 10:41
<15%.