handdator

Visa fullständig version : Tjej som ska köpa hantlar


mayo86
2012-03-14, 12:57
Hej! Jag är en tjej på 24 år som har gått ner många kilon det senaste halvåret men dessvärre har jag även gått ner i muskelmassa. Har blivit degig i hela kroppen känns det som och det märks framförallt i armarna. det är inte extremt häng på nåt sätt men jag är mjukare så jag hoppas på att hantlar kan hjälpa mig att bli av med lite "häng".. Har inget extremt gäddhäng precis för det kan man väl ändå inte träna bort? Men jag är mjuk, inte en uns muskler känns det som därför måste jag ta tag i detta nu.

Jag är 24, väger 58 kg och är 165cm lång.. Vad för hantlar ska jag ha, vilken vikt? Och hur vet man när man ska höja vikten? och vilken vikt är max för mig? Jag kan inte mycket om detta som ni märker men jag vill ha så mycket tips jag kan få..:) Hade velat ha några med bra grepp men som inte är för dyra..

KalleTeodor
2012-03-14, 12:59
Köp ett gymkort där finns det alla möjliga vikter på hantlarna!
Annars vet jag att k-rauta har hantelset.

Pretorian
2012-03-14, 13:01
Jag ska inte säga att det "inte går att gymma hemma" men har du inte funderat på att gå till ett gym istället?

Jag är inte så påläst på hur långt man kommer på att styrketräna hemma men jag förespråkar ett gym om ditt mål är att bygga muskler.

Rova
2012-03-14, 13:23
Gym är roligare, man begränsas inte av att man bara har hantlar, och jag skulle råda dig att träna hela kroppen istället för bara armar

emi23j
2012-03-14, 13:30
Jag ska inte säga att det "inte går att gymma hemma" men har du inte funderat på att gå till ett gym istället?

Jag är inte så påläst på hur långt man kommer på att styrketräna hemma men jag förespråkar ett gym om ditt mål är att bygga muskler.


Att gymma hemma går. Men jag skulle nog faktiskt säga att det kräver mer kunskap än vad det gör om man går på gymmet och "är bland folk".

Så håller med dig att det är att rekommendera att starta på ett gym där man kan få hjälp av en instruktör några gånger, som många gym erbjuder.

Angående köp av träningsutrustning så hade jag personligen satsat på en skivstång istället för hantlar.

z_bumbi
2012-03-14, 13:43
Om du skaffar hantlar så köp ett par byggbara dvs så att det går att ändra vikten. Det brukar finnas billiga set på rusta, cykelringen och liknande ställen. Räkna inte med att det är den bästa kvalitén men för en person som tränar hemma funkar de.

Annars håller jag med om att gymmet är ett bra ställe att träna på om man inte tränat så mycket förut.

Owe
2012-03-14, 14:20
Om du nu inte vill gå på gym och heldre vill träna hemma, så är mitt förslag att du bokar en tid med en PT som hjälper dig med ett träningsprogram för just det du vill träna och även går igenom övningarna med dig.

MVH
Owe

Knatcharn
2012-03-14, 14:36
Gym är roligare, man begränsas inte av att man bara har hantlar, och jag skulle råda dig att träna hela kroppen istället för bara armar

+1.

Många vill hellre köra hemma för att det är jobbigt / pinsamt / whatever att stå på gymmet som nybörjare men det är ju så man lär sig! Alla har varit nybörjare. På ett gym kan du oftast få lite hjälp att komma igång med övningar också, av personal och dylikt.

Och träna för bövelen hela kroppen :thumbup:

aijou
2012-03-14, 15:14
Jag köpte mina hantlar på rusta. De har även lösa viktskivor som man kan köpa till. Bra pris och de fungerar utmärkt som komplement om man t.ex inte kunnat ta sig till gymmet av någon anledning.

Hantlar med viktset:
http://www.rusta.se/hantelset_20_kg_p75101212.html
http://www.rusta.se/viktpaket_17kg_p75101239.html
http://www.rusta.se/viktpaket_30_kg_p75101240.html

De har även en billig dörrtrapets som jag kan rekommendera för chins/pullups/benlyft m.m.

Dörrtrapets:
http://www.rusta.se/dorrtrapets_63_96_cm_p75101286.html

mayo86
2012-03-14, 15:27
Jag har gymkort men jag har näringsbrist för tillfället därför vill inte min dietist att jag ska träna så hårt och hellre rikta all min fokus på att äta rätt. Vilket jag också gör. Men det känns så trist att inte kunna träna alls så därför tänkte jag iaf köpa vikter så jag kan träna armarna hemma.. (alltid nåt..) För som det är nu har jag så lite muskler i armarna att jag inte alls känner mig bekväm att ha kortärmat på mig så jag tänkte om jag tränar armarna 20 minuter om dagen att de kan bli lite bättre?

På gym har jag bara använt mig av maskiner, aldrig fria vikter. men att köpa hem maskiner är lite väl dyrt så därför tänkte jag lära mig vikter istället :) Jag har ingen PT och har inte råd med det för tillfället men jag har youtube och en iphone/ipad där det finns instuktionsvideos så jag tänkte testa med det. Man tager vad man haver, inte sant?

Knatcharn
2012-03-14, 15:54
På gym har jag bara använt mig av maskiner, aldrig fria vikter. men att köpa hem maskiner är lite väl dyrt så därför tänkte jag lära mig vikter istället :) Jag har ingen PT och har inte råd med det för tillfället men jag har youtube och en iphone/ipad där det finns instuktionsvideos så jag tänkte testa med det. Man tager vad man haver, inte sant?

Gör detta men på gymmet isåfall? Du har ett gymkort, du har inga hantlar. Ta vad du har ;)

Owe
2012-03-14, 15:57
Jag har gymkort men jag har näringsbrist för tillfället därför vill inte min dietist att jag ska träna så hårt och hellre rikta all min fokus på att äta rätt. Vilket jag också gör. Men det känns så trist att inte kunna träna alls så därför tänkte jag iaf köpa vikter så jag kan träna armarna hemma.. (alltid nåt..) För som det är nu har jag så lite muskler i armarna att jag inte alls känner mig bekväm att ha kortärmat på mig så jag tänkte om jag tränar armarna 20 minuter om dagen att de kan bli lite bättre?

På gym har jag bara använt mig av maskiner, aldrig fria vikter. men att köpa hem maskiner är lite väl dyrt så därför tänkte jag lära mig vikter istället :) Jag har ingen PT och har inte råd med det för tillfället men jag har youtube och en iphone/ipad där det finns instuktionsvideos så jag tänkte testa med det. Man tager vad man haver, inte sant?

Okej då förstår jag situationen bättre .

Ja det är rätt inställning! Bättre att träna lite än inget alls.

Jag har tränat tjejer/kvinnor en heldel och jag skulle säga ditt behov kommer nog se ut så här:

Axlar: 2-4 kg
Biceps och triceps 3-6 kg

Ett billigt alternativ är att fylla Pet-flaskor med vatten eller sand o träna med.

Lycka till

MVH
Owe

Pretorian
2012-03-14, 16:01
Har du redan ett gymkort men inte så mycket pengar så är det väl billigare och smartare på alla sätt att gå till gymmet. Träna i långärmat.

mayo86
2012-03-14, 16:05
Okej då förstår jag situationen bättre .

Ja det är rätt inställning! Bättre att träna lite än inget alls.

Jag har tränat tjejer/kvinnor en heldel och jag skulle säga ditt behov kommer nog se ut så här:

Axlar: 2-4 kg
Biceps och triceps 3-6 kg

Ett billigt alternativ är att fylla Pet-flaskor med vatten eller sand o träna med.

Lycka till

MVH
Owe

Ja det där med petflaskor var ju smart :) Men var rekommenderar du i vikt för mig som är tjej och nybörjare? Som det är nu har jag NOLL muskler, en 6 åring hade kunnat vinna över mig i armbrytning ;) haha. Men om man börjar med 2 kg tex hur vet man när man ska höja vikten? och hur mycket ska man höja åt gången? Jag är ju samtidigt lite rädd för att bli biff, jag vill se feminin ut inte maskulin. =)

Spetälsk
2012-03-14, 16:05
Hej! Jag är en tjej på 24 år som har gått ner många kilon det senaste halvåret

Vad för hantlar ska jag ha, vilken vikt? Och hur vet man när man ska höja vikten? och vilken vikt är max för mig?

Jag har gymkortDu verkar vara mycket duktig. klarar du av att gå ner många kilon så klarar du av att få stark och fast kropp också :)

bäst är att du går till gymmet och gör dina övningar där (se motiveringar ovan). om du inte vill visa dig bland folk innan du fått lite fason på armarna så är det bra nog att starta hemma. men varför hantlar? det är lättare att träna armarna med en stång. övningarna är inte effektivare men lättare att utföra. i båda fallen kan du börja med vikter som du orkar upprepa ca 10 ggr. när du klarar det ökar du vikten 5-10%. hantlar med lösa vikter upp till 10 kg/hantel räcker nog för dig. sen kan du köpa till mer lösa vikter.

glöm inte posta fina armbilder när du nått ditt mål och är nöjd :)

Langster
2012-03-14, 16:09
Jag har gymkort men jag har näringsbrist för tillfället därför vill inte min dietist att jag ska träna så hårt och hellre rikta all min fokus på att äta rätt. Vilket jag också gör. Men det känns så trist att inte kunna träna alls så därför tänkte jag iaf köpa vikter så jag kan träna armarna hemma.. (alltid nåt..) För som det är nu har jag så lite muskler i armarna att jag inte alls känner mig bekväm att ha kortärmat på mig så jag tänkte om jag tränar armarna 20 minuter om dagen att de kan bli lite bättre?

På gym har jag bara använt mig av maskiner, aldrig fria vikter. men att köpa hem maskiner är lite väl dyrt så därför tänkte jag lära mig vikter istället :) Jag har ingen PT och har inte råd med det för tillfället men jag har youtube och en iphone/ipad där det finns instuktionsvideos så jag tänkte testa med det. Man tager vad man haver, inte sant?

Hur får man näringsbrist och hur lång tid efter att man börjat äta ordentligt är problemet fixat?

Jag tror du kan vänta tills du fått ordning på kosten och sen gå till gymmet och träna hela kroppen istället. Att bara träna armar hemma med ett par hantlar kommer du med all sannolikhet inte få ut någonting alls av tyvärr. Även om det faktiskt går och du vill, så tror jag inte det kommer att funka.

Oavsett var man tränar så måste man träna relativt hårt för att bygga muskler.

z_bumbi
2012-03-14, 16:14
Jag har gymkort men jag har näringsbrist för tillfället därför vill inte min dietist att jag ska träna så hårt och hellre rikta all min fokus på att äta rätt. Vilket jag också gör. Men det känns så trist att inte kunna träna alls så därför tänkte jag iaf köpa vikter så jag kan träna armarna hemma.. (alltid nåt..)

Jag gissar att det är meningen att du inte ska träna med vikter överhuvudtaget tills du blivit bättre. Näringsbrist uppstår inte bara utan det finns en orsak och då är det bäst att lyssna på den som behandlar den.

Rova
2012-03-14, 16:24
Ja det där med petflaskor var ju smart :) Men var rekommenderar du i vikt för mig som är tjej och nybörjare? Som det är nu har jag NOLL muskler, en 6 åring hade kunnat vinna över mig i armbrytning ;) haha. Men om man börjar med 2 kg tex hur vet man när man ska höja vikten? och hur mycket ska man höja åt gången? Jag är ju samtidigt lite rädd för att bli biff, jag vill se feminin ut inte maskulin. =)

Bestäm set och reps, tex 3x10, när du klarar det så höjer du, på den nya vikten klarar du bara 3x7-8. Eftersträva då att öka med ett rep på varje set nästa pass.

Du kommer inte bli biff, du är kvinna och ni blir inte biffiga *flex*
Nä skämt åsido, det tar tid att bygga muskler, du kommer aldrig att bli "biff" om du inte vill det, kräver tid, kunskap, och dedikation för att bli stor, och direkt du känner att du börjar bli för stor är det bara att du ändrar på träningen eller slutar

Owe
2012-03-14, 16:34
Ja det där med petflaskor var ju smart :) Men var rekommenderar du i vikt för mig som är tjej och nybörjare? Som det är nu har jag NOLL muskler, en 6 åring hade kunnat vinna över mig i armbrytning ;) haha. Men om man börjar med 2 kg tex hur vet man när man ska höja vikten? och hur mycket ska man höja åt gången? Jag är ju samtidigt lite rädd för att bli biff, jag vill se feminin ut inte maskulin. =)

Vikterna jag nämde innan var för nybörjare.

Men sen kan man ju vara väldigt svag som du skriver och typ axelövningar kan man då hamna på 0,5 -1 kg, vilket blir samma som en liten pet-flaska med vatten och fyller du den med sand vill jag minnas man hamnar på 1 kg.

Det finns en gammal "regel" som säger att kan man inte stanna varsomhelst i en övning så är vikten för tung.

När det gäller repetioner, så är 10-12 rep lagom, om du kan göra mer, så är det dax att öka vikten.

Det är ingen risk att du som tjej blir biffig, det tar många många mer år för tjejer att få en muskelutvekling som blir synlig motsvarande en kille som tränat ett år.
Har med att vi killar har så mycket mer testostreron än er tjejer.

MVH
Owe

mayo86
2012-03-14, 17:09
Du verkar vara mycket duktig. klarar du av att gå ner många kilon så klarar du av att få stark och fast kropp också :)

bäst är att du går till gymmet och gör dina övningar där (se motiveringar ovan). om du inte vill visa dig bland folk innan du fått lite fason på armarna så är det bra nog att starta hemma. men varför hantlar? det är lättare att träna armarna med en stång. övningarna är inte effektivare men lättare att utföra. i båda fallen kan du börja med vikter som du orkar upprepa ca 10 ggr. när du klarar det ökar du vikten 5-10%. hantlar med lösa vikter upp till 10 kg/hantel räcker nog för dig. sen kan du köpa till mer lösa vikter.

glöm inte posta fina armbilder när du nått ditt mål och är nöjd :)


Duktig och duktig... Jag hade en sjukdom som gjorde att jag gick upp till 100 kg i vikt och sen fick jag göra en gastric bypass för att förlora vikten igen. Duktig som fan anser jag att jag är för det är ingen dans på rosor att lära sig leva med en ny mage och bli döende om man tar en tugga mat för mkt.. men träning har tyvärr inte med saken att göra. :) Då skulle jag ta cred för något som jag inte har gjort.

Jag har som sagt näringsbrist så jag har träningsförubud just nu men vill ändå träna lite hemma det är därför jag ska ha hantlarna. :) Gymmet startar jag så fort jag får lov att börja igen för min dietist.

Har en superfin ny kropp nu och har inget häng och sådär som man hört att vissa får (jag är ju ung så) men tyvärr är jag mjuk som ett gosedjur så muskler behövs. :)

Spiffy
2012-03-14, 17:27
Det kan ju tänkas att det finns en anledning bakom att du inte får träna?
Förklarade inte dietisten detta? Om inte så fråga, och passa på att kolla om du får träna lite armar hemma. Angående vikten så är det väl bara ta något där hemma som är lagom stort och tungt.

Spetälsk
2012-03-14, 17:29
Jag har som sagt näringsbrist så jag har träningsförubud just nuhar du totalt träningsförbud eller bara förbud att träna hårt? det bästa är förmodligen att följa diestistens "order". hetsa inte fram, var nöjd med det du uppnått tills du är redo att ta emot träningen.

tillägger att när det gäller sjukdomstillstånd som i ditt fall så är råd på allmänna forum som detta inget att bry sig om ifall de står i konflikt med de råd du får från din läkare/dietister etc.

mayo86
2012-03-14, 19:39
har du totalt träningsförbud eller bara förbud att träna hårt? det bästa är förmodligen att följa diestistens "order". hetsa inte fram, var nöjd med det du uppnått tills du är redo att ta emot träningen.

tillägger att när det gäller sjukdomstillstånd som i ditt fall så är råd på allmänna forum som detta inget att bry sig om ifall de står i konflikt med de råd du får från din läkare/dietister etc.

Nja träningsföbud har jag men jag frågade om lov att köpa vikter och en pilatesboll och det fick jag :) Och promenader får jag också ta. Men hon ville inte jag skulle köra styrketräning på gym eller gå på pass eftersom jag lätt tar ut mig lite mer än jag borde där. Så hantlarna är okej så länge jag tränar med måtta

mayo86
2012-03-14, 19:51
Hur får man näringsbrist och hur lång tid efter att man börjat äta ordentligt är problemet fixat?

Jag tror du kan vänta tills du fått ordning på kosten och sen gå till gymmet och träna hela kroppen istället. Att bara träna armar hemma med ett par hantlar kommer du med all sannolikhet inte få ut någonting alls av tyvärr. Även om det faktiskt går och du vill, så tror jag inte det kommer att funka.

Oavsett var man tränar så måste man träna relativt hårt för att bygga muskler.


Jag fick näringsbrist bara för att jag inte fick i mig tillräckligt med mat och vitaminer/mineraler när jag blivit opad och det läkte osv.. Men jag har fått extra vitaminer och ett matschema som jag följer så då borde det rätta till sig får man hoppas. :) Vet inte hur lång tid det tar men två månader kanske..

EeJay
2012-03-14, 22:05
Men om man börjar med 2 kg tex hur vet man när man ska höja vikten? och hur mycket ska man höja åt gången? Jag är ju samtidigt lite rädd för att bli biff, jag vill se feminin ut inte maskulin. =)

Jag kan garantera dig att du aldrig någonsin i hela ditt liv kommer kunna vakna upp och tänka "shit, jag körde nog för hårt på gymmet igår, nu är jag för biff".

Troll
2012-03-14, 23:08
Om du skaffar hantlar så köp ett par byggbara dvs så att det går att ändra vikten. Det brukar finnas billiga set på rusta, cykelringen och liknande ställen. Räkna inte med att det är den bästa kvalitén men för en person som tränar hemma funkar de.


+1 :thumbup:

svenbanan
2012-03-15, 03:35
Ett hett tips är armhävningar. Jag antar du ska göra dem på knäna om du är så klen som du påstår. Ta en kudde under knäna och lägg dig platt på mage. Sätt händerna strax utanför armhålorna (inte riktigt i axelhöjd men nästan). Se till att dra in armbågarna så inte de fladdrar utåt, de ska vara rakt ovanför händerna. Spänn magen och pressa dig rakt upp, sänk dig sakta ned till bottenpositionen (låta näsan snudda marken utan att du sträcker fram halsen mot marken) och pressa dig uppåt igen. När du grejar 20 i rad kan du skippa knästående och prova vanliga. Enkelt och suveränt. Tränar bålstabilitet och pressmusklerna (tricep, axlar och bröst).

Du kan också göra knäböjningar utan vikt. Man blir trött snabbare än man tror. Tränar rumpa och lår.