handdator

Visa fullständig version : Shake eller mat efter träning?


mrbambocha
2012-03-14, 12:03
Om jag tränar hemma vilket är att föredra?

Jag brukar ta en shake direkt efteråt 66K/22P och efter ca 30 min så brukar jag äta två pannkakor med 100g kvarg. Ska jag skippa shaken? Finns det någon mening med att vänta 1h med att äta?

Ang pulvret. Det står att det är till för att bulka, spelar det någon roll om jag använder det under deff om jag håller mig till mitt underskott?

Fishtank
2012-03-14, 12:25
1. Ta din shake, Uppreglerar mer än mat, Ät så snart du har möjlighet.

2. Nej så länge du ligger på underskott spelar det ingen roll.

312
2012-03-14, 12:26
Jag skulle ta pulvret ändå. Ju snabbar man får i sig protein destå bättre är det.

Nej, du kan ändå ta pulvret under deff, men jag skulle hellre byta ut gainer (vilket jag förmodar att du har) mot vassle.

mrbambocha
2012-03-14, 14:02
Ok, sweet. Tack för hjälpen.
Tänkte göra slut på gainern men sen blir det vassle som du sa, tack för tipset.

En sak till. Jag kör insanity och de rekommenderar att jag är 20%F, 40%K, 40%P. Men det blir 230g protein och 52g fett och jag väger 82kg. Jag läste att man skulle sikta på 1g fett/kg och 2g protein/kg och resterande reglerar jag med kolhydrater. Vilket tycker ni jag ska följa? Har ni något annat förslag?

312
2012-03-14, 14:06
Ok, sweet. Tack för hjälpen.
Tänkte göra slut på gainern men sen blir det vassle som du sa, tack för tipset.

En sak till. Jag kör insanity och de rekommenderar att jag är 20%F, 40%K, 40%P. Men det blir 230g protein och 52g fett och jag väger 82kg. Jag läste att man skulle sikta på 1g fett/kg och 2g protein/kg och resterande reglerar jag med kolhydrater. Vilket tycker ni jag ska följa? Har ni något annat förslag?

52g fett räcker nog alldeles utmärkt. 1g fett/kv behövs inte, gå inte under 0.5g dock.

Morty
2012-03-14, 14:19
Självklart kör man både och! Eftersom det är osmidigt att ha med sig sin middag till gymmet så drar man proteinet i omklädningsrummet och en måltid hemma.

Zizou
2012-03-14, 14:20
52g fett räcker nog alldeles utmärkt. 1g fett/kv behövs inte, gå inte under 0.5g dock.

Det gör ingenting om man går under 0.5 någon gång då och då.

312
2012-03-14, 14:46
Det gör ingenting om man går under 0.5 någon gång då och då.

Nej, jag vet. Försökte formulera mig bättre, men jag lyckades inte. Jag skulle rekommendera att ligga på åtminstone 0.5g fett. Så. :)

vicarious
2012-03-14, 15:00
Självklart kör man både och! Eftersom det är osmidigt att ha med sig sin middag till gymmet så drar man proteinet i omklädningsrummet och en måltid hemma.

Du kanske inte läste att han tränar hemma.

Deffar du hade jag definitivt skippat shaken och gått direkt på maten. Flytande gainer-kalorier klarar man sig utan på deff.

Morty
2012-03-14, 15:04
Du kanske inte läste att han tränar hemma.



Nej :(

Reaper123
2012-03-14, 15:12
Nu vet jag inte riktigt vad det är för träning du utför hemma. Men att behöva ta pulver när du har 10m till köket verkar ju väldigt onödigt. Se till så att maten är klar lagom när passet är klart så sätter du dig vid matbordet direkt du återhämtat dig från träningen! :thumbup:

Känns ovärt att dricka kalorier när du bevisligen inte lider av problemet att det tar >30min att ta sig hem (vilket brukar vara största anledningen till att folk dricker sitt protein efter avslutat pass).

Nu blir resultatet antagligen detsamma om du får i dig samma proteinmängd när dagen är slut, men fast föda ftw (enligt mig)! ;)

mrbambocha
2012-03-14, 15:13
Så 0.75g fett/kg för att ligga på säkra sidan? 2 gram protein/kg och resten kolhydrater? Enligt dem ska jag käka 40% protein vilket blir 230g och det klarar jag inte få i mig. Testade käka massa ägg men då sköt fetthalten i höjden, och att käka bara äggvita känns som wste med pengar. Behöver då käka 10ägg för 30g protein och då blir det billigare med shake, men klarar ändå inte komma upp i 230g protein.


Deffar du hade jag definitivt skippat shaken och gått direkt på maten. Flytande gainer-kalorier klarar man sig utan på deff. Finns det någon annan bra kolhydratkälla? Har svårt för att komma upp i rätt mängd kolhydrater utan att jag överskrider min fettnivå.


Nu vet jag inte riktigt vad det är för träning du utför hemma.
Högintensiv cardio träning. http://www.beachbody.com/product/fitness_programs/insanity.do
Reser mycket så det är det enda jag kan hålla mig till och det kräver inga redskap.

Zizou
2012-03-14, 15:15
Finns det någon annan bra kolhydratkälla? Har svårt för att komma upp i rätt mängd kolhydrater utan att jag överskrider min fettnivå.

Ris, pasta, potatis, havregryn t.ex

mrbambocha
2012-03-14, 15:35
Ris, pasta, potatis, havregryn t.ex

Hur är det de funkar? Pasta är den snabbaste källan? Och potatis är bra för att det innehåller lite kolh/gram? Och ris innehålelr mest kolhydrater? Är något av dem att föredra vid olika omständigheter?

Är bönor bättre? Såg nyss att vita bönor innehåller en del protein också men inte lika mycket kolhydrater som ris.

Zizou
2012-03-14, 16:17
Hur är det de funkar? Pasta är den snabbaste källan? Och potatis är bra för att det innehåller lite kolh/gram? Och ris innehålelr mest kolhydrater? Är något av dem att föredra vid olika omständigheter?

Är bönor bättre? Såg nyss att vita bönor innehåller en del protein också men inte lika mycket kolhydrater som ris.

Har ingen aning om vilken som är "snabbast" och det spelar ingen roll i detta sammanhanget. Ja, potatis innehåller mindre kolhydrater per 100g jämfört med dom andra. 500g potatis är ungefär lika mycket kalorier och kolhydrater som 100g pasta/ris, så det mättar betydligt bättre och är därför smidigare under deff tycker jag.

Om du har svårt att komma upp i rätt mängd kolhydrater så är det ju kanske inte bäst att äta bönor istället, om dom innehåller färre kolhydrater än andra källor.