handdator

Visa fullständig version : Snabb deff inför utlandsresa


Jokester
2012-03-14, 10:31
Ska till Karibien om 5 veckor och skulle vilja komma ner så lågt i bf som möjligt. Mätte mitt bf förra veckan och fick fram att jag hade 18% bf på kroppen. Dock var denna mätning med en våg. Men att jag ligger någonstans mellan 17-20% är nog rimligt.

Har funderat lite på hur jag ska göra för att kunna komma ner så mycket som möjligt, om jag ska köra riktigt lågt på kcal och bara käka protein. Hade tänkt att försöka få i mig i alla fall 200g protein och då från kvarg, kycklingfilé och proteinpulver vilket gör att jag kommer kunna nå mitt proteinmål och fortfarande ligga runt 1000kcal per dag, vilket innebär mellan 1500-2000 i underskott. Har även tänkt lägga in lite konditionsträning, inte bara för att förbränna mer utan för att jag har jävligt taskig kondis.

Kommer givetvis fortsätta styrketräna hårt under dieten.
Kommer detta att ge några resultat i extra förlust i bf eller kommer jag att tappa lika mycket bf men mindre muskler om jag skulle ligga på 1500-2000kcal per dag och således mindre underskott?
Notera att jag inte bryr mig om jag tappar lite muskler om det är till fördel för mer tappad bf.

Väger 94kg och är 183cm lång.

Heppez
2012-03-14, 10:37
För mig känns det ganska självklart att du kommer att tappa fett snabbare om du väljer att lägga dig på ett högre underskott. Speciellt i början om du nu är uppe och rör dig kring 20% BF. Det känns också ganska självklart att eftersom underskottet är så högt kommer du också att tappa en större del muskelmassa än vad du hade gjort på ett lägre underskott.

Som du själv säger så bryr du dig inte om du tappar lite muskler så kör hårt... Testa och se, -1500-2000 kcal i 5 veckor känns jäkligt mycket men du kan väl börja och se hur det artar sig, och sen kanske minska underskottet efter två veckor eller liknande.

Reaper123
2012-03-14, 10:44
Allt handlar väl om hur pass rädd du är för att förlora muskelmassa (vilket du inte verkar vara), för du riskerar ju faktiskt få en "smalfet" look om du tokbantar.

Du lär säkert kunna köra på ett underskott runt 1000 kcal om du bibehåller ett högt proteinintag och tränar styrketräning enligt "konstens alla regler" under deff.

Men att dessutom köra kardio och kanske landa på 1500-2000 i underskott låter vansinne...

Mitt bud är alltså på att försöka landa på -1kg/veckan och hoppas det räcker (-1000kcal/dag). Borde alltså röra sig om ett dagligt intag kanske strax under 2000 kcal?

Du gör hur som helst som du vill och du lär knappast dö av att 1000 kcal/dag i fem veckor om du inte äter helt åt helvete enformigt och mineral/vitamin-fattigt!

Edit: Nästan bud på att en vlcd-diet är ett alternativ, om du nu inte är rädd om muskelmassan! (avskyr dock pulver-dieter själv) För väl i ketos lär lidandet vara minimalt!

vicarious
2012-03-14, 11:14
Testa Rapid Fat Loss (http://www.bodyrecomposition.com/the-rapid-fat-loss-handbook) eller DTD (http://forum.body.se/showthread.php?t=5414).

Rova
2012-03-14, 13:19
Testa Rapid Fat Loss (http://www.bodyrecomposition.com/the-rapid-fat-loss-handbook) eller DTD (http://forum.body.se/showthread.php?t=5414).

DTD:n såg jävligt intressant ut, jag kör något liknande, det ända tråkiga är att jag har kommit på att jag nog har ganska mycket mer vikt att tappa än vad jag hade tänkt :/

Nisseg
2012-03-14, 14:07
Har själv bantat rätt stora mängder vikt på kort tid (6-7kg på 1-2 veckor) då jag är kampsportare och har varit tvungen att klara vikten på kort varsel. Jag tycker det är överdrivet det folk säger.. visst du kommer tappa muskler och något i styrka men inte så pass mycket att du tappar allt och får en, som någon här skrev, en "smalfet look". Detta är något jag aldrig upplevt. Jag är då heller inte speciellt grov. Mina muskler framhävdes snarare och jag såg alltid mer rippad ut, oavsett om jag legat på ett väldigt lågt kcal-intag.
Dock tycker jag 5 veckor är för mycket att ligga på ett sådant stort underskott som du tänkt dig, lägg dig på 1000-1500 kcal underskott istället de första veckorna och gå ned ytterliggare i kcal de sista en-två veckorna för att maxa viktminskningen, likt jag gjort inför tävling.

Muskelförlusten kommer du märka av, men inte så mycket som vissa här beskriver. Jag har själv "tokbantat" på detta sätt många gånger. Lägg också då till att jag inte tränat speciellt mycket styrketräning under perioderna inför match (då träningen blir mer matchlik) vilket gör att jag förmodligen lidit mer av det än vad du kommer att göra.

Jokester
2012-03-14, 14:47
Testa Rapid Fat Loss (http://www.bodyrecomposition.com/the-rapid-fat-loss-handbook) eller DTD (http://forum.body.se/showthread.php?t=5414).

DTD såg ut som ett riktigt bra alternativ, tror dock inte jag kommer köra på 4g protein/kv men i alla fall 2g+ som jag skrev innan. Tack.

Jokester
2012-03-14, 14:49
Har själv bantat rätt stora mängder vikt på kort tid (6-7kg på 1-2 veckor) då jag är kampsportare och har varit tvungen att klara vikten på kort varsel. Jag tycker det är överdrivet det folk säger.. visst du kommer tappa muskler och något i styrka men inte så pass mycket att du tappar allt och får en, som någon här skrev, en "smalfet look". Detta är något jag aldrig upplevt. Jag är då heller inte speciellt grov. Mina muskler framhävdes snarare och jag såg alltid mer rippad ut, oavsett om jag legat på ett väldigt lågt kcal-intag.
Dock tycker jag 5 veckor är för mycket att ligga på ett sådant stort underskott som du tänkt dig, lägg dig på 1000-1500 kcal underskott istället de första veckorna och gå ned ytterliggare i kcal de sista en-två veckorna för att maxa viktminskningen, likt jag gjort inför tävling.

Muskelförlusten kommer du märka av, men inte så mycket som vissa här beskriver. Jag har själv "tokbantat" på detta sätt många gånger. Lägg också då till att jag inte tränat speciellt mycket styrketräning under perioderna inför match (då träningen blir mer matchlik) vilket gör att jag förmodligen lidit mer av det än vad du kommer att göra.


Ja, jag har också väldigt svårt att tro att jag skulle bli smalfet med tanke på att jag ändå tränat i 2,5 år och byggt på mig hyfsat mycket muskelmassa. Skulle jag bli smalfet skulle det betyda att jag tappade mer muskler än fett om jag går lågt på kalorier vilket jag har svårt att tro med tanke på att jag kommer fortsätta styrketräna.

vicarious
2012-03-14, 15:02
DTD såg ut som ett riktigt bra alternativ, tror dock inte jag kommer köra på 4g protein/kv men i alla fall 2g+ som jag skrev innan. Tack.

Varför inte? Det är ju extra viktigt att ligga högt i proteinet om underskottet är stort.

Jokester
2012-03-14, 15:05
Varför inte? Det är ju extra viktigt att ligga högt i proteinet om underskottet är stort.

Det blir för mycket kalorier, skulle jag ligga på 4g protein/kv skulle jag lika gärna kunna ligga på 2-3 och trycka in mer kolisar för samma kalorimängd.

Ristretto
2012-03-14, 16:10
Det blir för mycket kalorier, skulle jag ligga på 4g protein/kv skulle jag lika gärna kunna ligga på 2-3 och trycka in mer kolisar för samma kalorimängd.

Då får du inte ut samma ökade termogenes som proteinet ger.

vicarious
2012-03-14, 16:40
Då får du inte ut samma ökade termogenes som proteinet ger.

Och sannolikt sämre mättnad, och eventuellt något sämre bevaring av muskelmassa. Men det är ju helt upp till dig Jokester, klart man kan få fina resultat med 2-3/kg också :)

Jokester
2012-04-01, 14:20
86kg i morse, 24 dagar kvar.

komigen
2012-04-01, 15:57
86kg i morse, 24 dagar kvar.

Läst hela tråden, vad har du käkat nurå? Hur mycket underskott haru legat på varje dag? *popcorn*

Kischen
2012-04-01, 16:44
86kg i morse, 24 dagar kvar.

-8 pannor?

Amputerat much?

daloatf
2012-04-01, 16:55
86kg i morse, 24 dagar kvar.

Vad valde du nu då? DTD?

Jokester
2012-04-01, 18:03
Läst hela tråden, vad har du käkat nurå? Hur mycket underskott haru legat på varje dag? *popcorn*
I stort sett bara protein, 2-3g/kv.


-8 pannor?

Amputerat much?
Skulle tippa på att 4-5kg är vätska och tarminnehåll. Första veckan försvann 5kg.


Vad valde du nu då? DTD?
DTD med den modifieringen att jag inte äter 4g/kv utan 2-3.

komigen
2012-04-01, 18:08
I stort sett bara protein, 2-3g/kv.


Alltså, hur mycket kcal har du ätit varjedag? Hur mycket minus?

Gober
2012-04-01, 18:24
lägg dig på ett sjukt underskott. lev på EAA, kycklingfilé och omega-3 kapslar. You can do it ;-)

komigen
2012-04-01, 19:06
lägg dig på ett sjukt underskott. lev på EAA, kycklingfilé och omega-3 kapslar. You can do it ;-)

Vad är EAA egentligen? Alltid undrat... hehe..

begt
2012-04-01, 19:12
Vad är EAA egentligen? Alltid undrat... hehe..

Essentiella aminosyror som blivit sönderplockade och därför har större effekt.

Det finns en sticky om EAA: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561

Jokester
2012-04-01, 20:45
Alltså, hur mycket kcal har du ätit varjedag? Hur mycket minus?
Mellan 1000-1500 kcal per dag, dvs ett underskott på 1000-2000 beroende på dag.


lägg dig på ett sjukt underskott. lev på EAA, kycklingfilé och omega-3 kapslar. You can do it ;-)

Lever på vassle, kycklingfilé, kvarg, omega 3, multivitamintabletter, kaffe och sockerfri energidryck.

Stockgunner
2012-08-12, 04:00
Jag lånar tråden lite, ska göra samma sak, inför utomlandsresan.
vikt: 101
längd:188
ålder:24
midjemått:103 +/- , svårt att mäta.

jag ska åka i väg om mindre än 3 veckor och vill behålla muskelmassa, vill inte vara "smalfet" och få bort mina manbröst.

nuvarande träning och kost är:
jobb i kök från 12-23 sen 2h vila(tv/laga) med mat, sen 1h promenad, 2h vila(tv/laga) med mat som sova. typ det jag gör alla dagar i veckan.

kost: frukost:kl 12. stekt skinka med 3-4 ägg, kl:18, 300g köttfärsås, kl:24 500g kyckling, 100g currysås. kl 02. 500g kyckling med 100g currysås (efter promenaden). äter lite smör kl 24 och 02, runt 60g.

kycklingen ska jag lägga tidigare och för dela ut mer.
risk för att jag ligger för mycket minus kcal.

Kommer det här att fungera eller gör jag fel?

rooz
2012-08-12, 08:17
Jag lånar tråden lite, ska göra samma sak, inför utomlandsresan.
vikt: 101
längd:188
ålder:24
midjemått:103 +/- , svårt att mäta.

jag ska åka i väg om mindre än 3 veckor och vill behålla muskelmassa, vill inte vara "smalfet" och få bort mina manbröst.

nuvarande träning och kost är:
jobb i kök från 12-23 sen 2h vila(tv/laga) med mat, sen 1h promenad, 2h vila(tv/laga) med mat som sova. typ det jag gör alla dagar i veckan.

kost: frukost:kl 12. stekt skinka med 3-4 ägg, kl:18, 300g köttfärsås, kl:24 500g kyckling, 100g currysås. kl 02. 500g kyckling med 100g currysås (efter promenaden). äter lite smör kl 24 och 02, runt 60g.

kycklingen ska jag lägga tidigare och för dela ut mer.
risk för att jag ligger för mycket minus kcal.

Kommer det här att fungera eller gör jag fel?
1. Styrketränar du alls? Har du således någon nämnvärd massa att tappa?
2. 60G smör? Iof så blir kycklingen 231G protein. Men jag hade skippat rent smör..
3. 3-5kg kanske du räkna med, men det är en del vätska i det. Man blir inte trimmad på 3 veckor.

Stockgunner
2012-08-12, 09:16
1. Styrketränar du alls? Har du således någon nämnvärd massa att tappa?
2. 60G smör? Iof så blir kycklingen 231G protein. Men jag hade skippat rent smör..
3. 3-5kg kanske du räkna med, men det är en del vätska i det. Man blir inte trimmad på 3 veckor.

1. 3 gånger i veckan, tungt. innan dess va i januari..

men lite är något.