andyone
2012-03-13, 22:45
Som rubriken säger.
För enkelhetens skull begränsar vi fraktbolagen till Posten och Bussgods.
Postförskott:
Posten erbjuder postförskott men med haken att man måste ha ett bank/plusgiro och detta har inte jag. Detta verkar vara svårt att få som privatperson (rätta mig om jag har fel) och således utesluter vi Postens fraktsätt "postförskott".
Hos Bussgods kan man däremot använda tillägget "efterkrav". Negativt för mig som säljare: Paketet kan ligga hos Bussgods i 14 dagar innan returfrakt kommer på tal. Bussgods har rätt att hålla på pengarna under 10 arbetsdagar om köparen hämtar ut det. Om köparen bestämmer sig för att hämta ut paketet sista dagen så kan det bli att pengarna är mig tillhanda så sent som efter 24 dagar. Jag är visserligen inte i behov av dessa pengar imorgon, men ni förstår nog min poäng.
Någon som kan förklara följande: "Om mottagaren, av någon anledning, inte vill ha godset skall efterkravsbeloppet ändå redovisas till avsändaren och returen är en affär mellan avsändare och mottagare. Vid eventuell retur gäller ny frakt." - Källa (http://bussgods.se/pages.asp?PageID=102&MenuID=90)
Vad menas med redovisas i detta fallet? "Hej avsändare! Du satte beloppet xxxx kr som efterkrav."? Det låter absurt i sådana fall.
Sedan finns risken att köparen ångrar sig och ej hämtar ut paketet. Då blir det tjafs om returfrakt och jag kan åka dit på att behöva betala den.
Förskottsbetalning, Internetgirot och Payson:
Förskottsbetalning är enligt mig smidigast som säljare. Köparen får dock ta en stor risk med tanke på bedrägerier m.m. Hur kan jag som säljare försäkra köparen om att jag inte är en bov som försöker lura köparen?
Jag har ingen erfarenhet av Internetgirot eller Payson. Finns det någon risk att köparen kan missbruka möjligheten till att reklamera varan på icke goda grunder och att detta går igenom och varan kan skickas tillbaka? Ponera att jag har beskrivit varan så gott det går samt skickat flera bilder för att visa skicket på varan och jag skickar varan i det skick som köparen godkänt via denna info.
Är det enklast att bara säga att förskottsbetalning eller hämtning av vara gäller? Som sagt - hur gör ni? Dela gärna med er av era tillvägagångssätt!
För enkelhetens skull begränsar vi fraktbolagen till Posten och Bussgods.
Postförskott:
Posten erbjuder postförskott men med haken att man måste ha ett bank/plusgiro och detta har inte jag. Detta verkar vara svårt att få som privatperson (rätta mig om jag har fel) och således utesluter vi Postens fraktsätt "postförskott".
Hos Bussgods kan man däremot använda tillägget "efterkrav". Negativt för mig som säljare: Paketet kan ligga hos Bussgods i 14 dagar innan returfrakt kommer på tal. Bussgods har rätt att hålla på pengarna under 10 arbetsdagar om köparen hämtar ut det. Om köparen bestämmer sig för att hämta ut paketet sista dagen så kan det bli att pengarna är mig tillhanda så sent som efter 24 dagar. Jag är visserligen inte i behov av dessa pengar imorgon, men ni förstår nog min poäng.
Någon som kan förklara följande: "Om mottagaren, av någon anledning, inte vill ha godset skall efterkravsbeloppet ändå redovisas till avsändaren och returen är en affär mellan avsändare och mottagare. Vid eventuell retur gäller ny frakt." - Källa (http://bussgods.se/pages.asp?PageID=102&MenuID=90)
Vad menas med redovisas i detta fallet? "Hej avsändare! Du satte beloppet xxxx kr som efterkrav."? Det låter absurt i sådana fall.
Sedan finns risken att köparen ångrar sig och ej hämtar ut paketet. Då blir det tjafs om returfrakt och jag kan åka dit på att behöva betala den.
Förskottsbetalning, Internetgirot och Payson:
Förskottsbetalning är enligt mig smidigast som säljare. Köparen får dock ta en stor risk med tanke på bedrägerier m.m. Hur kan jag som säljare försäkra köparen om att jag inte är en bov som försöker lura köparen?
Jag har ingen erfarenhet av Internetgirot eller Payson. Finns det någon risk att köparen kan missbruka möjligheten till att reklamera varan på icke goda grunder och att detta går igenom och varan kan skickas tillbaka? Ponera att jag har beskrivit varan så gott det går samt skickat flera bilder för att visa skicket på varan och jag skickar varan i det skick som köparen godkänt via denna info.
Är det enklast att bara säga att förskottsbetalning eller hämtning av vara gäller? Som sagt - hur gör ni? Dela gärna med er av era tillvägagångssätt!