handdator

Visa fullständig version : Hur tar ni betalt för begagnade varor som skickas via post?


andyone
2012-03-13, 22:45
Som rubriken säger.

För enkelhetens skull begränsar vi fraktbolagen till Posten och Bussgods.

Postförskott:
Posten erbjuder postförskott men med haken att man måste ha ett bank/plusgiro och detta har inte jag. Detta verkar vara svårt att få som privatperson (rätta mig om jag har fel) och således utesluter vi Postens fraktsätt "postförskott".
Hos Bussgods kan man däremot använda tillägget "efterkrav". Negativt för mig som säljare: Paketet kan ligga hos Bussgods i 14 dagar innan returfrakt kommer på tal. Bussgods har rätt att hålla på pengarna under 10 arbetsdagar om köparen hämtar ut det. Om köparen bestämmer sig för att hämta ut paketet sista dagen så kan det bli att pengarna är mig tillhanda så sent som efter 24 dagar. Jag är visserligen inte i behov av dessa pengar imorgon, men ni förstår nog min poäng.

Någon som kan förklara följande: "Om mottagaren, av någon anledning, inte vill ha godset skall efterkravsbeloppet ändå redovisas till avsändaren och returen är en affär mellan avsändare och mottagare. Vid eventuell retur gäller ny frakt." - Källa (http://bussgods.se/pages.asp?PageID=102&MenuID=90)
Vad menas med redovisas i detta fallet? "Hej avsändare! Du satte beloppet xxxx kr som efterkrav."? Det låter absurt i sådana fall.
Sedan finns risken att köparen ångrar sig och ej hämtar ut paketet. Då blir det tjafs om returfrakt och jag kan åka dit på att behöva betala den.


Förskottsbetalning, Internetgirot och Payson:
Förskottsbetalning är enligt mig smidigast som säljare. Köparen får dock ta en stor risk med tanke på bedrägerier m.m. Hur kan jag som säljare försäkra köparen om att jag inte är en bov som försöker lura köparen?

Jag har ingen erfarenhet av Internetgirot eller Payson. Finns det någon risk att köparen kan missbruka möjligheten till att reklamera varan på icke goda grunder och att detta går igenom och varan kan skickas tillbaka? Ponera att jag har beskrivit varan så gott det går samt skickat flera bilder för att visa skicket på varan och jag skickar varan i det skick som köparen godkänt via denna info.


Är det enklast att bara säga att förskottsbetalning eller hämtning av vara gäller? Som sagt - hur gör ni? Dela gärna med er av era tillvägagångssätt!

Grotesk
2012-03-13, 23:34
De flesta gångerna, typ 90%, då jag sålt bilprylar (ej över 1000spänn) så har köparen satt in pengarna på mitt konto först. Då har jag förvisso annonserat på specifikt forum för aktuellt bilmärke.

hahavaffan
2012-03-14, 07:16
Jag brukar meddela att det antingen enbart är avhämtning mot kontant betalning som gäller, alternativt förskottsbetalning av köpesumma+frakt till mitt bankkonto. Går de inte med på det, fine. Det finns oftast ett flertal potentiella köpare till det man säljer, så om någon inte accepterar ens krav så är det bara att gå vidare till nästa.

För att styrka min identitet och trovärdighet brukar jag ge telefonnummer, namn, adress och ibland facebook till seriösa köpare. Så mycket mer kan man inte göra tycker jag. Ibland har jag dock tvingats använda Bussgods med efterkrav för att köparen inte accepterat något annat. Och det har funkat utmärkt.

Kimball
2012-03-14, 11:07
Jag brukar också gå tillväga som hahavaffan, men jag brukar också erbjuda att använda internetgirot, dock mot förutsättning att köparen isåfall står för de extra kostnaderna, såklart. Brukar sällan vara något problem om man styrker sin identitet genom referenser av olika slag imho.

Sparven från Minsk
2012-03-14, 11:09
De sätter in cash på mitt konto, skickar prylen när pengarna sitter där.
End of story.