handdator

Visa fullständig version : Får i mig 400 gram protein bra / dåligt?


Kokowski
2012-03-13, 20:19
Har nu räknat ut hur mycket protein jag får i mig per dag och kom fram till att jag får mig 400 gram protein?! (kroppsvikt 82 kilo) Jag har hört att ju mer protein desto mer muskler, men jag har även hört att kroppen inte använder allt protein till muskelbyggning? Borde jag sänka mina protein nivåer eller ska jag fortsätta som jag gör.

Jode
2012-03-13, 20:26
Känns kanske lite som att elda får kråkorna med 400g. Ligger själv runt 300g och tycker det känns ganska högt.

Alelale
2012-03-13, 20:32
Hur mycket kcal äter du per dag?

Det är nog lite väl mycket, nästan 5g/kv.
Om du sänker till 300gram så märker du nog ingen skillnad.
Får vänta på svar från Grub. :)

Kokowski
2012-03-13, 20:36
Hur mycket kcal äter du per dag?

Det är nog lite väl mycket, nästan 5g/kv.
Om du sänker till 300gram så märker du nog ingen skillnad.
Får vänta på svar från Grub. :)

3200-3700 kalorier / dag

Pepz
2012-03-13, 20:43
nästan fem gram per kilo kroppsvikt?

sänk till tre gram per kilo kroppsvikt och fyll på med mer vettiga kolhydrater,
Jag anser att det bara är positivt

det är inte ett linjärt samband som är mer protein=mer muskler. det finns troligtvis ett övre tak

gratefuldead
2012-03-13, 20:48
Gå ned till 300 och tryck 100 kolhydrater istället. Tror det skulle göra mer för resultaten, att du får bättre ork istället.

TommieS
2012-03-13, 21:31
Har nu räknat ut hur mycket protein jag får i mig per dag och kom fram till att jag får mig 400 gram protein?! (kroppsvikt 82 kilo) Jag har hört att ju mer protein desto mer muskler, men jag har även hört att kroppen inte använder allt protein till muskelbyggning? Borde jag sänka mina protein nivåer eller ska jag fortsätta som jag gör.

Jag håller med alla andra som har kommenterat. Gå ned till 3g/kg kroppsvikt och ät mer kolhydrater/fett. Att man bygger mer muskler ju mer protein man äter är bara en myt. Det finns inga studier på att det ger mer muskler att äta mer än 3g/kg kroppsvikt. Om det skulle göra det kan jag lova att alla kroppsbyggare skulle ligga på 10g/kg kroppsvikt :P

SannaK
2012-03-13, 21:44
Jag håller med alla andra som har kommenterat. Gå ned till 3g/kg kroppsvikt och ät mer kolhydrater/fett. Att man bygger mer muskler ju mer protein man äter är bara en myt. Det finns inga studier på att det ger mer muskler att äta mer än 3g/kg kroppsvikt. Om det skulle göra det kan jag lova att alla kroppsbyggare skulle ligga på 10g/kg kroppsvikt :P

"Att man bygger mer muskler ju mer protein man äter är bara en myt"

Nu blir jag nyfiken :)

oracas
2012-03-13, 21:47
Att man bygger mer muskler ju mer protein man äter är bara en myt.

.... eller?

312
2012-03-13, 21:48
.... eller?

Vid en viss gräns, tror jag han menar. Jag tror inte heller att det blir någon större skillnad mellan 3g och 5g. Däremot är det nog en bra skillnad mellan 0,5g och 2g till e.x.

Kischen
2012-03-13, 22:05
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=137905&highlight=ju+mer+protein%2C+desto

Oxe
2012-03-13, 22:14
Jag hade fortsatt, tycker du inte det är jobbigt så är det bara köra på du kommer öka i vikt successivt och då kommer du komma ner i g/kg kroppsvikt

regus
2012-03-13, 22:28
Det finns inga studier på att det ger mer muskler att äta mer än 3g/kg kroppsvikt.

Vilka studier säger att 3g/kg ger mer effekt än 2g/kg eller 1,7g/kg? Jag säger inte det här för att vara dryg, utan för att jag vill läsa dessa.

Kischen
2012-03-13, 22:32
Vilka studier säger att 3g/kg ger mer effekt än 2g/kg eller 1,7g/kg? Jag säger inte det här för att vara dryg, utan för att jag vill läsa dessa.

Släng ett klick på min länk.

TREX
2012-03-13, 22:33
Jag hade fortsatt, tycker du inte det är jobbigt så är det bara köra på du kommer öka i vikt successivt och då kommer du komma ner i g/kg kroppsvikt

Jag hade också fortsatt, det är ju knappast en dålig vana utan har du råd och orkar med det så är det bara tuta och köra.

regus
2012-03-13, 22:59
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=137905&highlight=ju+mer+protein%2C+desto

Hur svarar studien (den grub länkade?) på huruvida ett intag på 3gram/dygn ger mer än 2 gram/dygn. Efter en snabb blick får jag ut något om att den extra tillförseln av EEA (över tillräckligtnivåer(?)) runt träning påverkar proteinsyntesen positivt, till hela dygnet sett. Men kan, i alla fall just nu (jag är trött) inte koppla det till hur 3gram är effektivare än 2 gram.

Kischen
2012-03-13, 23:11
Hur svarar studien (den grub länkade?) på huruvida ett intag på 3gram/dygn ger mer än 2 gram/dygn. Efter en snabb blick får jag ut något om att den extra tillförseln av EAA (över tillräckligtnivåer(?)) runt träning påverkar proteinsyntesen positivt, till hela dygnet sett. Men kan, i alla fall just nu (jag är trött) inte koppla det till hur 3gram är effektivare än 2 gram.

Det står ju i citatet från slutsatsen. Precis det du skev här ovanför i andra ord.

regus
2012-03-13, 23:14
Det står ju i citatet från slutsatsen. Precis det du skev här ovanför i andra ord.

Vilka nivåer använde de som tillräckliga nivåer, de nivåerna som de höjde med EEA-tillskottet runt träning?

Kischen
2012-03-13, 23:40
Vilka nivåer använde de som tillräckliga nivåer, de nivåerna som de höjde med EEA-tillskottet runt träning?

Tillräckliga nivåer måste variera mellan individer så jag vet inte.

Som grub skrev ""Ju mer protein, desto mer muskler" gäller även efter det att proteinbehovet är säkrat."

Och eAa i det här fallet ;)

Popliteus
2012-03-14, 07:30
Protein blir väl som mest anabolt tsm med kolhydrater och fett? Sedan har ju kolhydrater effekten att binda vätska till sig - vätskefyllda muskler = ökat tryck = indikation för muskeltillväxt. Det är en annan orsak till vrf 3g p/kg + kolhydrater och fett kan vara att tänka på.

Pepz
2012-03-14, 07:59
återigen att man tar grubs ord som lag-

nej 5g/kg kroppsvikt är inte bättre än 3g. det är snarare nära toxiskt höga nivåer imho. dessa höga nivåer är inte undersökta alls

finns många andra faktorer som spelar in men folk tycks ha hakat upp sig på proteinintaget.


jag undrar om TS har räknat rätt 400g protein är en enorm mängd mat (eller pulver)

Eddie Vedder
2012-03-14, 08:10
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=137905&highlight=ju+mer+protein%2C+desto

Jag har frågat dig en annan gång vill jag minnas. När du länkade samma sak. Vad i den där artikeln som Grub hänvisar till säger något om "mer protein ger mer muskler" med avseende på vad man snackar om på Kolo?

Inte för att vara dryg nu utan jag undrar verkligen vad du anser? Den säger att ett ökat intag av aminosyror från "tillräckligt" förmodligen kan ge mer. Men det innebär inte - anser jag - att man kan säga att mer än 2 gram per kg kroppsvikt är bättre exempelvis. Och än mindre högre intag än så.

Kanske kan till och med ett identiskt intag av protein men med bästa proteinkällorna ge samma effekt eftersom det är just aminosyrorna det handlar om? Jag tycker helt enkelt att den där artikeln fått lite väl mycket bevisvärde på Kolo. Och det är inget ovanligt fenomen att enskilda citat, figurer, tabeller eller artiklar får det.

Till trådskaparen: Mindre kvarg och mer ostmackor!

Sverker
2012-03-14, 18:45
Spekulerar.

Måste finnas en övre gräns för hur mycket aminosyror som kan snurra runt i blodet samtidigt och stimulera proteinsyntesen.
Att de ickes essentiella amniosyrorna/NEAA stoppar i levern är uppenbart men de andra EAA måste ta vägen någonstans.

Antar att när det är mättat i blodet blir de snabbt energi i levern de också;).

Vips har vi fått ett maximal ( inte optimalt )värde på mängd protein / kg kroppsvikt och dygn.

regus
2012-03-14, 20:47
Tillräckliga nivåer måste variera mellan individer så jag vet inte.

Som grub skrev ""Ju mer protein, desto mer muskler" gäller även efter det att proteinbehovet är säkrat."

Och eAa i det här fallet ;)

Har du ögnat i hela artikeln och inte bara abstrakt och vad Grub säger? Jag hittar inget i studien, efter att ha ögnat igenom fulllängdaren som skulle bevisa detta. Med reservation för att detta inte är mitt "område".


Inte för att vara dryg nu utan jag undrar verkligen vad du anser? Den säger att ett ökat intag av aminosyror från "tillräckligt" förmodligen kan ge mer. Men det innebär inte - anser jag - att man kan säga att mer än 2 gram per kg kroppsvikt är bättre exempelvis. Och än mindre högre intag än så.


Ungefär min mening eller +1.