handdator

Visa fullständig version : orörlig handled vid bänkpress (radialflexion?)


stromming
2012-03-13, 18:42
Hej! Jag satte denna i rehabforumet först, men det är väl egentligen inte det det har att göra med. Kanske bättre jaktlycka här!

Jag har problem med att köra bänkpress, får alltid ont i handlederna om jag försöker ha dorsalflexerade handleder med stången nära handleden (även om jag kör på bara stångens egen vikt). Jag har därför mest kört hantelpress, men nu börjar jag bli sugen på att bänka på riktigt. Det jag själv noterat är att jag är väldigt orörlig när jag försöker vrida handen så tummen rör sig mot handleden/underarmen (Jag tror att detta kallas radialflexion). När jag kör en liten "stretch", dvs drar i handen på den ledden ett tiotal gånger innan, så går det utmärkt att bänka åtminstone lägre vikter. Är detta att rekommendera? Finns det någon annan smart övning jag kan göra? Tankar?

Om jag inte stretchar kan jag knappt få handen att ha samma vinkel som underarmen.

tomn
2012-03-13, 18:58
Varför kan du inte hålla stången likadant som du håller i hantlarna(handlederna i samma position)?

stromming
2012-03-13, 19:36
Varför kan du inte hålla stången likadant som du håller i hantlarna(handlederna i samma position)?

Om du tänker att jag har handlederna/underarmarna lodräta vid botten av lyftet i bänkpress, så kan man ju förstå att när armarna är raka så kommer handlederna behöva vara i precis den position som jag inte kan ha dem (Som sagt, tror det heter radialflexerade) eftersom stången är rak. I hantelpress kan jag supinera händerna litegrann så jag slipper det problemet.

Pjotor
2012-03-13, 21:43
Jag har svårt att förstå din beskrivning. Kan du bita ihop tillräckligt för att lägga upp en bild av vilken handposition det är som gör ont?

stromming
2012-03-13, 22:34
Jag har svårt att förstå din beskrivning. Kan du bita ihop tillräckligt för att lägga upp en bild av vilken handposition det är som gör ont?

Självklart!

http://www.image-share.com/upload/1351/178.jpg

Nu försöker jag vinkla handen i den riktning som pilen pekar, alltså moturs, så mycket som jag bara kan. Om man i toppläget av bänkpressen har handen längre ut än armbågen (alltså om jag håller bredare än axlarna) måste såklart handleden vinklas på detta sätt. Och det kan jag inte göra över huvud taget, om jag inte stretchar som sagt.

stromming
2012-03-14, 16:28
Skamlös självbump. Vill verkligen ha hjälp med det här problemet, SL 5x5 utan bänk är typ som pommes utan bea

Pjotor
2012-03-14, 21:01
Du måste vara extremt orörlig eller vilja gripa på ett underligt sätt...

Det viktiga är att stången ligger i en lodlinje ovanför handleden. Det betyder inte att avståndet mellan handleden och stången måste vara litet -- även om det blir det när vikterna blir tyngre. Hur lägger du egentligen stången i handen?

Supermicke
2012-03-14, 21:43
fattar inte riktigt hur det blir på bilden med pilen.. eller aha du menar in så. Kan fungera med det där då --> Jag vrider iaf in handlederna lite vid bänkpress så att stången går ungefär såhär. Men inte riktigt så överdrivet kanske.

svenbanan
2012-03-15, 05:52
Försöker du hålla superbrett eller? Om jag gör ryckböj så får jag också lite ont i handlederna (om jag gör fler reps än 5 typ). Men då håller man ju väldigt brett. Känns som om detta kan vara samma grej...

Det enda tips jag lyckats snoka upp är att det bara är att bita ihop och sluta gnälla och att det blir bättre efter några tusen repetitioner. Detsamma borde ju gälla ditt problem (om det nu är samma). Klen tröst... ;-)

Fast det känns ju som om du bara borde kunna flytta in greppet lite så kanske det går över ändå...

stromming
2012-03-16, 00:55
fattar inte riktigt hur det blir på bilden med pilen.. eller aha du menar in så. Kan fungera med det där då --> Jag vrider iaf in handlederna lite vid bänkpress så att stången går ungefär såhär. Men inte riktigt så överdrivet kanske.

Jag testade detta idag, och det kändes faktiskt bra på 60 kg. I kontrast mot vanligt grepp som alltså gör ont på 20 kg. Men innebär inte denna en ganska ofördelaktig rotation både vad gäller axlar, armbågar och lats?

Försöker du hålla superbrett eller? Om jag gör ryckböj så får jag också lite ont i handlederna (om jag gör fler reps än 5 typ). Men då håller man ju väldigt brett. Känns som om detta kan vara samma grej...

Jag är 190 cm och håller ringfingrarna på de oräfflade ringarna, tycker det verkar ganska rimligt. Men jag kanske kan tjäna lite på att hålla nån cm längre ihop

Supermicke
2012-03-16, 02:17
Jag testade detta idag, och det kändes faktiskt bra på 60 kg. I kontrast mot vanligt grepp som alltså gör ont på 20 kg. Men innebär inte denna en ganska ofördelaktig rotation både vad gäller axlar, armbågar och lats?



Jag är 190 cm och håller ringfingrarna på de oräfflade ringarna, tycker det verkar ganska rimligt. Men jag kanske kan tjäna lite på att hålla nån cm längre ihop

nej jag tvivlar, för många blir det ju så automatiskt utan dem tänker på det till en viss gräns, spec vid fatbar så det är nog normalt. Duktiga SL folk i bänkpress håller så, en del överdrivet mycket. :) Bröst kopplas in lite mer av att armbågarna åker ut vill jag tro.