handdator

Visa fullständig version : Utbildning inom hälsa vilken?


KalleTeodor
2012-03-13, 18:40
Kollar runt lite på högskoleutbildningar och det är en jäkla djungel faktiskt!

Finns väldigt mycket olika utbildningar inom hälsa på olika nivåer och många av dem låter säkert bättre än vad dem är? Någon som har erfarenhet från någon av alla utbildningar?

Jag vill jobba med att hjälpa människor, förebygga skador, hjälpa människor som är skadade osv. Har själv diskbråck och det var lite då intresset väcktes när allt det hände. Är det en dålig idé att utbilda sig till tex sjukgymnast om man själv är defekt?

mvh

BelowAverage
2012-03-13, 18:51
Tycker själv att alla sjukgymnaster tjatar om att alla sjukgymnaster är skadade. Och de verkar inte anse det skulle vara något negativt. Det är säkert en bra erfarenhet att själv ha varit skadad så man får lite bättre förståelse för sina patienter, oavsett vad man nu jobbar med inom vården. Sjukgymnast exempelvis. Jag tror inte det är dåligt alls att jobba som sjukgymnast fast man har diskbråck. Uppskattar ditt ordval, defekt :laugh:

killenigrillen
2012-03-13, 21:22
Haha nej du, jag tror snarare att du kommer träffa relativt fler sjukgymnaster som är skadade än "vanliga" människor. Dock andra typer av skador kanske. En stor del av sjukgymnaststudenterna (i alla fall dom i Umeå) är väldigt träningsintresserade, flera är elitidrottsmän/elitmotionärer. Svårt att inte dra på sig skador när man tränar hårt över en längre tid.

Sjukgymnast är ett framtidsyrke så jag rekommenderar starkt att plugga till det.

L-Sami
2012-03-13, 21:27
Sjukgymnast är ett framtidsyrke så jag rekommenderar starkt att plugga till det.

Fler jobb finns ute nu än för 4år sen, det har dubblerats :)